Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، امام کاظم علیه‌السلام در اواخر عمر شریفشان ضمن پاسخ به نامه‌ای که یکی از شیعیانشان به آن حضرت نوشت، به توصیه‌های مهمی دربارۀ ضرورت التزام عملی به ولایت عترت اشاره کردند. امام خطاب به علی بن سُوید نوشت: اولین خبری که به تو می‌دهم این است که من به زودی در همین شب‌ها از دنیا خواهم رفت، نه از این پیشامد ناراحتم و نه پشیمان، و نه تردیدی در مقدرات آینده و از قضای حتمی خداوند دارم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنگ بزن به دستاویز دین یعنی آل محمّد و عروة الوثقی، یعنی امام بعد از امام و راه مسالمت با آنها و رضایت نسبت به آنچه می‌گویند. به دنبال کیش و آیین کسانی که با تو هم‌عقیده نیستند مرو، و دل به راه و روش آنها مبند که آنها با خدا و پیامبر و امانت‌های خویش خیانت کردند، می‌دانی چگونه امانت‌های خود را خیانت کردند، کتاب خدا را به امانت در اختیار ایشان گذاشتند خیانت کردند و تحریف و تغییر دادند و به نفع فرمانروایان خود کار کردند از آنها فاصله بگیرید خداوند ایشان را به لباس گرسنگی و ترس کند، به واسطه این کارها که انجام می‌دهند. ائْتُمِنُوا عَلَی کِتَابِ اللَّهِ فَحَرَّفُوهُ وَ بَدَّلُوهُ وَ دُلُّوا عَلَی وُلَاةِ الْأَمْرِ مِنْهُمْ فَانْصَرَفُوا عَنْهُمْ فَأَذَاقَهُمُ‌ «اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُونَ». (نحل ۱۱۲)

چند حدیث گهربار از امام موسی کاظم(ع)

طبق این فراز از حدیث، امام کاظم علیه‌السلام شیعیان را به سه رفتار دعوت می‌کنند و از یک رفتار پرهیز می‌دهند:

۱ـ تمسک به ریسمان دین آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) فَاسْتَمْسِکْ بِعُرْوَةِ الدِّینِ آلِ مُحَمَّدٍ
۲ـ مسالمت و یا صلاح با عترت و تسلیم اوامر ایشان شدن وَ الْمُسَالَمَةِ لَهُمْ
۳ـ رضایت به آنچه می‌گویند وَ الرِّضَا بِمَا قَالُوا
۴ـ به دنبال کیش و آیین کسانی که با تو هم‌عقیده نیستند نرو و دل به راه و روش آنها نبند وَ لَا تَلْتَمِسْ دِینَ مَنْ لَیْسَ مِنْ شِیعَتِکَوَ لَا تُحِبَّنَّ دِینَهُمْ

فراز چهارم حدیث، یعنی عدم دنباله‌روی از کسانی که هم‌آیین و هم‌مذهب شیعه نیستند، نزد امام کاظم از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنان که امام در توصیف این افراد فرمود «فَإِنَّهُمُ الْخَائِنُونَ». الخائنون در اینجا معرفه است و اشاره به افراد خاصی دارد. این فراز نشان‌دهندۀ این نکته است که در آن دوران، بودند مؤمنانی که دچار شک و دودلی نسبت به مسیر خود می‌شدند و یا گاهی به فرقه‌ها و نحله‌های متفرق روی می‌آوردند.

برای یافتن منظور امام کاظم می‌توان از آیۀ۲۷ سوره انفال استفاده کرد، آنجا که خداوند فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِکُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ؛ ای کسانی که ایمان آورده‌ اید، به خدا و پیامبر او خیانت نکنید و [نیز] در امانت‌های خود خیانت نورزید و خود می‌دانید.» ذیل این آیه، روایاتی حاکی از خیانت افرادی نسبت به امانت پیامبر (صلی الله علیه و آله) در بحث ولایت و نیز خیانت یهود نسبت به آن حضرت وجود دارد. در این باره امام محمد باقر ذیل آیه فرمود: فِی آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْتُمْ‌ تَعْلَمُونَ؛ یعنی امانات شما، همان آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) هستند. (حسکانی، ۱۴۱۱ق: ج‌۱، ۲۷۰)

بنابراین با توجه به سیاق کلام امام و آیات مربوطه می‌توان دریافت که منظور حضرت، عدم پیروی از آن دست افرادی بود که نسبت به پیامبر نقض عهد و خود را هم‌پیمان یهود و نصارا کردند. آیه۵۱ سوره مائده که در سیاق آیۀ ولایت و آیۀ «بلّغ» قرار دارد، دیگر آیه‌ای است که گویای همین مسئله است، آنجا که فرمود «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‌ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمینَ؛ ای اهل ایمان، یهود و نصاری را سرپرستان و دوستان خود نگیرید که آنان در یک حزبند [و تنها به روابط میان خود وفا دارند] و هر کس از شما، یهود و نصاری را هم‌حزب خود گیرد، از زمره آنان است؛ بی‌تردید خدا گروه ستمکار را هدایت نمی‌کند.»

در این زمان این چالش مصداق می‌یابد. اکنون مشاهده می‌کنیم که سبک زندگی ما عمدتاً مبتنی بر سبک زندگی غربی است؛ از ساختارهای اجتماعی گرفته تا ساختارهای علمی و برنامه‌های فرهنگی و سینما و تلویزیون و همچنین خوراک و پوشاک؛ یعنی جامعه‌ای که ضمن حفظ هویت اسلامی و شیعی، از فرهنگ غربی نیز  تقلید می‌کند تا جایی که می‌توان اذعان داشت که صاحب فرهنگی التقاطی از آموزه‌های دینی و سبک زندگی غربی هستیم؛ از این جهت وقتی امام کاظم می‌فرمایند دنباله‌روی غیر شیعه نباشید و دین آنها را دوست نداشته باشید، در واقع به این معناست که از رفتار و روش اهل کتاب تبری جویید و ساختار و رفتار خود و جامعۀ خویش را مبتنی بر آموزه‌های قرآن و عترت قرار دهید.  

کد خبر 618137 برچسب‌ها اندیشه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اندیشه امام کاظم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۲۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد

فنلاند در راستای طرح دیجیتالی کردن خدمات، نخستین کتابخانه الکترونیک جهان را راه‌اندازی کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کتابخانه ملی فنلاند خدمات کتابخانه الکترونیکی خود را راه‌اندازی کرده است که به عنوان یک پلتفرم پیشگام در جهان معرفی شده است. در حال حاضر، این شبکه برای ۸۵ درصد از ساکنان فنلاند در دسترس خواهد بود. این کتابخانه الکترونیکی به عنوان یک برنامه قابل دانلود برای گوشی‌ها و تبلت‌ها در دسترس است و به کاربران امکان می‌دهد کتاب‌های الکترونیکی، صوتی و مجلات دیجیتال را امانت بگیرند. این کشور، رویکرد دیجیتال را برای در دسترس قرار دادن هرچه بیشتر خدمات مرتبط با کتاب انجام داده است تا هرچه بیشتر فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهد.

به جای کارت کتابخانه، هنگام اولین ثبت‌نام برای سرویس از احراز هویت پیشرفته استفاده می شود. هر کسی که شهرداری محل سکونتش به این سرویس ملحق شده است، می‌تواند از کتابخانه الکترونیکی استفاده کند. هزینه این خدمات به ازای هر ساکن برای شهرداری ها ۰.۷ یورو است.

بر اساس گزارش ها، سرویس مشابه و در عین حال متفاوتی در دانمارک نیز توسعه یافته است و این ایده در سایر کشورهای شمال اروپا نیز در حال اجراست.

به عنوان یک سرویس جدید، مدیران پروژه هنوز نمی‌دانند که چگونه این رویکرد در آینده توسعه خواهد یافت. فقط زمان نشان می‌دهد که کدام اقلام بیشتر برای استقراض درخواست می‌شوند. کاربران برنامه همچنین می‌توانند بازخورد خود را در مورد این سرویس ارسال کنند و به پیشرفت بعدی آن کمک کنند.

به نظر می‌رسد که کتابخانه الکترونیکی نیز از بعضی مشکلات ذاتی کتابخانه های قدیمی رنج می‌برد، به‌ویژه این واقعیت که کاربران احتمالاً باید مدتی منتظر بمانند تا مطالب جدید منتشر شده برای امانت در دسترس قرار گیرند.

اما نکته مهم این است که مطالب خواندنی به زبان های فنلاندی، سوئدی و انگلیسی در دسترس خواهد بود.

کد خبر 749601

دیگر خبرها

  • ۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
  • دانش آموزان در دست معلمان امانت هستند
  • معرفی ۴ ماسک معجزه آسا برای مو با تخم مرغ + طرز تهیه
  • اولین کتابخانه ملی دیجیتال جهان در فنلاند راه‌اندازی شد
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • نماینده مهاباد: مجلس در مورد کاظم صدیقی سکوت کرد، در مورد چای دبش لاپوشانی / تعداد افراد زیر خط فقر دو برابر شده است
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • «حشاشین» روایتگر حسن صباح تروریست یا کلیددار بهشت؟
  • درخواست یک فعال سیاسی درباره کاظم صدیقی