Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@07:57:58 GMT

۲۳ هزار هکتار جالیز خراسان رضوی زیر کشت خربزه است

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۶۱۹۰

۲۳ هزار هکتار جالیز خراسان رضوی زیر کشت خربزه است

فرزاد عدالتیان روز سه‌شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: بطور میانگین ۲۲.۵ تن خربزه از هر هکتار جالیز زیر کشت این محصول برداشت می‌شود.

وی "خاتونی" را بیشترین رقم محصول جالیزی خربزه در خراسان رضوی ذکر و بیان کرد: دیگر ارقام خربزه شامل قصری، جیم‌آبادی، مه‌ولاتی، درگزی و چهارجویی نیز در جالیزهای این استان کشت و به بازار مصرف عرضه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: جالیزهای عمده کشت و تولید خربزه در این استان مربوط به تربت‌جام با سطح کشت ۱۱ هزار هکتار و پس از آن تایباد در سطح پنج هزار و ۵۰۰ هکتار و همچنین مشهد با کشت خربزه در هزار و ۹۸۷ هکتار جالیز است. 

وی گفت: استفاده از کشت نشایی (نشای آماده داخل سینی) با توجه به مزیتهای این روش در جالیزهای خربزه بسیار رواج دارد بطوری که امسال ۶ هزار هکتار جالیز در خراسان رضوی به روش نشایی زیرکشت خربزه رفت. 

عدالتیان همچنین بر اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب کشاورزی تاکید و بیان کرد: کشت خربزه با همین ملاحظه در حدود ۲۰ هزار هکتار از جالیزهای خراسان رضوی با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و کنترل غیرشیمیایی علفهای هرز، با استفاده از "مالچ پلاستیک" صورت گرفته است. 

"مالچ یا خاکپوش" در عرصه کشاورزی و منابع طبیعی به ماده‌ای گفته می‌شود که به عنوان "پوشش روی سطح خاک" پخش یا پاشیده شود.

گرچه کشاورزان و باغبانان از دیرباز از "مالچهای طبیعی" نظیر علوفه و برگها برای کنترل میزان علفهای هرز و حفظ رطوبت خاک اطراف میوه‌ها، سبزیها و گیاهان استفاده می‌ کرده‌اند اما امروزه "مالچ پلاستیکی" نام یکی از تکنیکهای به نسبت نوین در عرصه کشاورزی با هدف کاهش تبخیر و هدررفت رطوبت خاک، کشت بهینه‌ و افزایش کیفیت و کمیت محصولات زراعی با استفاده از ورقه‌هایی با جنس پلاستیک یا پلی‌اتیلن آغشته به مواد آلی یا شیمیایی در انواع شفاف، رنگی یا سیاه  است. 

مالچهای پلاستیکی به صورت موازی در سطح خاک زراعی کار گذاشته شده و سپس با استفاده از جسمی سنگین بر روی حاشیه‌ کناری خاک مزرعه مستحکم می‌شوند. مالچ باید محکم به خاک بچسبد تا مانع از آزاد شدن یا حرکت آن توسط باد شود و حرارت را نیز به‌ خوبی انتقال دهد.

۷۲.۶ درصد از مجموع یک میلیون هکتار زمین زراعی و باغی خراسان رضوی زیرکشت آبی و ۲۷.۳ درصد آن زیر کشت دیم قرار دارد.

این نسبتها در بخش زراعت خراسان رضوی شامل ۶۴.۴ درصد سطح زیرکشت آبی و ۳۵.۶ درصد کشت دیم است. 

تولید باغی در خراسان رضوی هم شامل ۸۷ درصد کشت آبی و ۱۳ درصد دیم است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی تایباد تربت جام مشهد برداشت محصول اراضی کشاورزی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی تایباد تربت جام وزارت جهاد کشاورزی تایباد تربت جام مشهد برداشت محصول اراضی کشاورزی هکتار جالیز خراسان رضوی هزار هکتار کشت خربزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۶۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است

به گزارش قدس خراسان، مجتبی خیام نیکویی صبح امروز در بازدید از  مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی طرق در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شاهد تحول چشمگیر در شتاب بخشی در تشکیل هسته های فناور در واحدهای دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی در خراسان رضوی هستیم.

وی افزود: حقیقتا اگر بخواهیم بخش کشاورزی را به مفهوم واقعی کلمه متحول و به امنیت غذایی پایدار دست پیدا کنیم مهمترین مولفه حمایت از شرکت های دانش بنیان است.

خیام نکویی ضمن تشریح رشد شرکت های دانش بنیان در حوزه کشاورزی تصریح کرد: ما پیش بینی ۱۰۰شرکت در دهکده های فناوری و نوآوری را کرده ایم که یکی از دهکده های فعال از نظر فعالیت خراسان رضوی است و امروز شاهد رونمایی از دستاوردهای شرکت های

انش بنیان بودیم که  تحول چشمگیری در کل کشور از نظر تجهیزات، ماشین آلات کشاورزی،کود و سم و سایر محصولاتی که باعث افزایش تولید در بخش کشاورزی می شود، ایجاد  می کند.

معاون وزیر کشاورزی تاکید کرد: آنچه امروز برای ما مهم بود و پایلوت آن را به شکل وسیع مشاهده شد  تولید نان کامل بود. استان خراسان رضوی ظرفیت اینکه پایلوت تولید نان کامل را در مدت زمان کوتاهی فراگیر کند دارد و امیدواریم تا پایان سال آینده شاهد این باشیم خراسان رضوی قسمت اعظم نانوایی های آن نان کامل تولید می کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور نان کامل را موثر در سلامت مردم دانست و گفت: اگر تولید و استفاده از  نان کامل را با همکاری بخش خصوصی تبدیل  فرهنگ غالب کنیم گام اساسی در سلامت مردم برداشته ایم و اگر مردم ما در سبد غذایی شان این نان  قرار بگیرد بسیاری از بیماری ها  در بین مردم از بین خواهند رفت.

این خبر در حال بروز رسانی است ...

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۲۸۰۰ jk گل محمدی در خراسان رضوی
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • پیش‌بینی برداشت بیش از ۲۰۰۰ تن گل محمدی در خراسان رضوی
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • پاکسازی بیش از ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی
  • پیشگامی خراسان رضوی در نصب برق خورشیدی چاه‌‎های کشاورزی
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است