Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت : این روز‌ها پایه نهمی‌ها سخت درگیر انتخاب رشته اند ، انتخاب رشته‌ای که سرنوشت دانش آموزان را رقم می‌زند حالا به چالش و سردرگمی تبدیل شده است.

عده‌ای تنها علایق فردی برایشان در اولویت است و برخی دانش آموزان معتقد اند اگر علاقه نباشد دانش آموز نمی تواند موفق باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای بعضی خانواده‌ها هم زمینه اشتغال در آینده در اولویت است.

یکی از مشاوران انتخاب رشته گفت : والدین نباید اجباری در انتخاب دانش آموز داشته باشند و بگذارند طبق علاقه و انگیزه‌ای که در وجودش هست و می تواند در آن رشته موفق باشد انتخاب رشته را انجام دهد.

او گفت : برای انتخاب رشته هر دانش آموز نظر خانواده ، نظر خود دانش آموز و هم علایق او را می سنجم.

بعضی از دانش آموزان هم به جای توجه به استعداد و تواناییشان ترجیح می دهند رشته‌های دهن پرکن را انتخاب کنند.

فرازی رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان گفت: در سال گذشته ۴۲ درصد دانش آموزان ما در هنرستان‌های کارودانش و فنی و حرفه‌ای و ۵۸ درصد دانش آموزان در مدارس شاخه نظری  ثبت نام کردند.

اما در این بین هستند دانش آموزانی که در درجه اول به علاقه و آینده شغلی خود توجه کنند.

دانش آموزی گفت  : هنر را انتخاب کردم که حتی اگر نمره‌ی بالایی در دروس نتوانم کسب کنم، ولی هنری برای زندگیم می‌آموزم.

دانش آموزان و خانواده‌ها در هنگام انتخاب رشته علاوه بر توجه به نمرات درسی و علاقه دانش آموزان وضعیت شغلی و بازار کار رشته انتخابی را در سال‌های آینده در نظر بگیرند.

۱۲ هزار دانش اموز پایه نهم می توانند تا پایان هفته آینده انتخاب رشته خود را انجام دهند، آن دسته از افرادی هم که قبولی مورد نظر خود را کسب نکردند تا شهریور ماه فرصت دارند رشته خود را انتخاب کنند.

انتهای پیام/ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخاب رشته رشته تحصیلی انتخاب رشته دانش آموزان دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۶۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!

طبق اطلاعات منتشرشده از سوی وزارت آموزش‌وپرورش، میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در رشته تجربی ۱۱.۲۳، رشته ریاضی ۱۰.۷۹، رشته انسانی ۸.۷۵ و در رشته معارف ۱۰.۵۶ بوده است. درحالی‌که سال ۱۴۰۱ میانگین نمرات دانش‌آموزان برای رشته علوم تجربی ۱۳.۰۲، رشته ریاضی و فیزیک ۱۲.۶۴، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۲۰ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۰۱ بوده است.

این معدل در سال ۱۴۰۰، برای رشته علوم تجربی ۱۳.۱۸، رشته ریاضی و فیزیک ۱۲.۳۵، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۴۲ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۰۴ ثبت‌شده است.

روزنامه فرهیختگان نوشت:در سال ۱۳۹۹ نیز معدل دانش‌آموزان برای رشته علوم تجربی ۱۳.۷۳، رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۵۰، رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۱.۳۴ و رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۶ را نشان می‌دهد.

میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان سال ۱۳۹۸، در رشته علوم تجربی ۱۳.۷۷، در رشته ریاضی و فیزیک ۱۳.۲۸، در رشته ادبیات و علوم انسانی ۱۰.۷۶ و در رشته علوم و معارف اسلامی ۱۲.۸۸ بوده است.

ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که میانگین معدل نمرات دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۲ نسبت به چهار سال پیش از آن در تمامی رشته‌ها با افت حدود دو نمره‌ای در امتحانات نهایی روبه‌رو بوده است.

ناظر به همین معیار و مولفه و با بررسی وضعیت استان‌ها، نقشه وضعیت معدل استان‌ها تا حد زیادی منطبق با نقشه فقر کشور است. به این صورت که میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ در استان‌های هرمزگان، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، آذربایجان غربی ۸ تا ۹ بود. خراسان شمالی، گلستان، اردبیل، ایلام، کردستان، لرستان، کرمانشاه، فارس، کرمان، گیلان، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری نیز استان‌هایی هستند که میانگین ۹ تا ۱۰ را ثبت کردند. یعنی معدل دانش‌آموزان این استان‌های نیز کم و هشدارآمیز است. با این حساب مجموعا، در ۱۷ استان میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد هشت تا ۱۰ بوده که در وضعیت قرمز هستند.

دیگر خبرها

  • وضعیت قرمز در مدارس با افت شدید تحصیلی؛ معدل دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • آژیر قرمز آموزش عمومی؛ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • افت شدید تحصیلی دانش آموزان در دولت رئیسی/ معدل سال آخر دبیرستانی‌ها ۸ تا ۱۰!
  • «استاد غلامیان» در تربیت گوهرتراشان نقش بسزایی داشته است
  • خلاقیت و استفاده از روش‌های نوین آموزشی دلیل انتخاب معلم نمونه کیش
  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • جذب استعداد درخشان در دانشگاه فرهنگیان
  • دو دانش آموز تویسرکانی در مسابقات روبوکاپ اول شدند
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد