Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@02:00:33 GMT

2.9 میلیارد دلار تجارت خارجی تاجیکستان در 6 ماه 2021

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۰۶۸۹۷

2.9 میلیارد دلار تجارت خارجی تاجیکستان در 6 ماه 2021

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «خورشید کریم زاده» رئیس خدمات گمرک وابسته به کابینه وزرای تاجیکستان در نشست مطبوعاتی حجم تجارت خارجی این کشور در نیمه اول سال جاری را اعلام کرد.

وی در این مورد گفت: تاجیکستان ظرف 6 ماه اول سال جاری میلادی در مجموع با 111 کشور مختلف جهان دادوستد داشته و به مبلغ 2.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

9 میلیارد دلار تجارت کرده است.

بنابر سخنان کریم زاده، 240.1 میلیون دلار از مبلغ کلی تجارت خارجی تاجیکستان (حدود 23 درصد) مربوط به صادرات محصولات تاجیکی به کشورهای همسایه و 808.4 میلیون (حدود 77 در صد) به سایر کشورهای است.

بخش عمده صادرات محصولات تاجیکی را مواد معدنی، الیاف پنبه، آلومینیوم، سیمان، نخ پنبه، سبزیجات و میوه تشکیل می‌دهند.

تاجیکستان بیشتر از همه به سوئیس (50.9 درصد)، قزاقستان (15.4 درصد) و ترکیه (11.1) درصد محصولات صادر کرده است.

این کشور در مجموع به مبلغ 1.87 میلیارد دلار محصولات وارد کرده که 1.1 میلیارد دلار از آن با کشورهای همسود از جمله روسیه، قزاقستان و ازبکستان و 747.8 میلیون دلار مابقی با کشورهای خارج دور مرتبط است.

بخش عمده واردات محصولات به تاجیکستان را مواد سوخت، گندم، گاز طبیعی، وسایل حمل و نقل، روغن، میوه و سبزیجات تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان تجارت خارجی سوئیس سال 2021

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۶۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی به مقصد کشورهای عراق، افغانستان و روسیه بوده است که به ترتیب ۲۶، ۱۸ و ۶ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی ایران را به خود اختصاص دادند.

رضوانی فر در خصوص عمده‌ترین کالای صادراتی در بین محصولات نساجی گفت:کف‌پوش‌های غیر‌مخملی باف با رقمی بالغ بر ۲۲۰ میلیون دلار، عمده‌ترین کالای صادر شده در بین این محصولات بوده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان صادرات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ از طریق گمرکات کاشان با اختصاص سهم ۱۶ درصد از ارزش کل صادرات این محصول انجام گرفته است، اظهار داشت: پس از آن، گمرک مشهد با ۱۱.۵ درصد و غرب تهران با ۹.۵ درصد از ارزش کل صادرات محصولات نساجی در مدت یاد شده، در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

 معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص واردات محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ افزود: در این مدت ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار محصولات نساجی وارد کشور شده است که این میزان نسبت به سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش نشان می دهد.

رضوانی‌فر گفت: امارات متحده عربی با ۳۸ درصد از ارزش کل واردات محصولات نساجی، چین با ۲۲ درصد و ترکیه با ۱۷.۶ درصد عمده‌ترین کشورهای طرف معامله در واردات این محصول در سال ۱۴۰۲ بوده اند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین میزان واردات محصولات نساجی از گمرکات شهید رجایی، خرمشهر و سرخس انجام گرفته است، افزود: عمده‌ترین قلم وارداتی در بین محصولات نساجی در سال ۱۴۰۲ به پارچه‌های تار و پود‌باف با ۴۳۳ میلیون دلار اختصاص داشت که نسبت به سال ماقبل آن ۲۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

شایان ذکر است، آمار صادرات و واردات محصولات نساجی که در این گزارش آمده است از فصول ۵۰ الی ۶۰ کتاب مقررات صادرات و واردات استخراج شده است و از آنجایی که فصول ۶۳ _ ۶۱ کتاب مقررات صادرات واردات جزو مصنوعات ساخته شده شامل پوشاک و البسه است و اکثر کد تعرفه های مشمول این فصول، ممنوعیت در واردات داشته‌اند، آمار مربوطه در این گزارش لحاظ نشده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • صادرات ۴۸۹ میلیون دلاری نساجی/ واردات به ۲.۲ میلیارد دلار رسید
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته