Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- وزیرنفت گفت: افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی در شرایط تحریم کار ساده‌ای نیست، ما در شرایط تحریمی همه تلاشمان را به‌کار گرفتیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، بیژن زنگنه، در مراسم رونمایی از سدف (سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی) افزود: صادرات فرآورده‌های نفتی در سال 98 چهار برابر و 23 میلیون تن فرآورده در کشور صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در سال 98، نزدیک به 80 میلیارد دلار در بخش فرآورده‌های نفتی و گاز یارانه پرداخت کرده ایم.
بگفته زنگنه، ظرفیت پایانه‌های صادرات فرآورده کشور در سال‌های اخیر دو برابر شد.
وزیر نفت افزود: برخی خیال می‌کنند افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی در کشور کار ساده‌ای است، اما این طور نیست، ما در شرایط تحریمی همه تلاشمان را به‌کار گرفتیم.

اظهارات زنگنه درباره بابک زنجانی و پرونده کرسنت
وزیر نفت با ابراز تاسف از بازماندن پرونده بابک زنجانی در 8 سال گذشته گفت: تلاش کردیم بابک زنجانی جدیدی تولید نشود.
آقای بیژن زنگنه در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه سدف در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پرونده بابک زنجانی همچنان باز است و در دولت سیزدهم پیگیری می‌شود گفت: ما تلاش کردیم تا در این دوره، بابک زنجانی جدیدی تولید نشود.
وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده کرسنت نیز گفت: این پرونده در مرحله داوری است و در سپتامبر (شهریور- مهر) رای نخست کرسنت صادر خواهد شد.
وی به سامانه سدف نیز اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این سامانه (سامانه الکترونیکی درخواست فرآورده‌های نفتی)، افرادی که درخواست فراورده دارند در این سامانه به صورت سیستمی بررسی می‌شوند و اگر تایید شدند سوخت به آنان تعلق می‌گیرد.
زنگنه گفت: سامانه سدف با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط برای درخواست همه فراورده‌های نفتی طراحی شده و امروز به‌طور رسمی افتتاح شد.
وزیر نفت با بیان اینکه روزانه 200 میلیون لیتر فراورده نفتی مایع در کشور توزیع می‌شود، افزود: اخیرا در نامه‌ای به مقامات گفته ام ما حدود 80 میلیارد دلار یارانه پنهان در بخش فراورده‌های نفتی توزیع می‌کنیم که عدد بزرگی است.
وی اضافه کرد: سامانه سدف جزو پیشرفته‌ترین سامانه‌های کنترلی قاچاق در کشور و شامل گاز مایع، نفت گاز، نفت سفید و ... است که امیدواریم بتوانیم با این سامانه‌ها جلوی قاچاق را بگیریم.
زنگنه گفت: گازرسانی گسترده مصرف سوخت مایع را کم کرده و با این سامانه جلوی قاچاق گرفته شده و به جای آن، فراورده‌ها از مسیر رسمی صادر می‌شود.
وزیر نفت با بیان اینکه امسال تولید گاز به میزان 50 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد افزود: با سامانه سدف می‌توان از مازاد عرضه گاز مایع جلوگیری کرد.

رو نمایی از سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی "سدف"
سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور به‌عنوان بزرگترین سامانه متمرکز خدمات عمومی در کشور با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت رونمایی شد.
سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی (سدف) بعدازظهر دوشنبه (11 مردادماه) با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و فائزه منتظری، مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رونمایی شد.
سدف درگاهی الکترونیکی برای پاسخگویی به تقاضای سوخت به‌عنوان بزرگترین سامانه متمرکز ارائه خدمات عمومی به مردم، زمینه‌ای مناسب برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات در حوزه «درخواست فرآورده‌های نفتی» فراهم کرده است.
به‌کارگیری و توسعه این سامانه در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی سبب ایجاد تغییرات و اصلاحات عمده و ساختاری در فرآیند درخواست فرآورده‌های نفتی شده است که تمرکززدایی، بهبود کارآیی، اثربخشی و شفافیت اطلاعات از جمله دستاورد‌های این سامانه در روند توزیع الکترونیکی سوخت در کشور به شمار می‌آیند.
سدف بستر الکترونیکی مناسبی برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و توسعه خدمات در حوزه «درخواست فرآورده‌های نفتی» در کشور ایجاد کرده است، به‌طوری که روزانه بیش از 200 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی شامل نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره، بنزین و گاز مایع از طریق این سامانه به مصرف‌کنندگان تخصیص داده و درخواست‌های مربوط به فرآورده‌های نفتی در همه گروه‌های کاربرد مصرف سوخت، از طریق این سامانه ثبت و رسیدگی می‌شود.
ثبت درخواست توزیع روزانه 203 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی از طریق این سامانه در سال 99، صرفه‌جویی بسیار خیره‌کننده فرآورده ناشی از عرضه نشدن آزاد در همه فرآورده‌ها، ارزش اقتصادی معادل هزینه ساخت پالایشگاهی 150 هزار بشکه‌ای در بازه زمانی ابتدای سال 97 تا پایان سال 99، ارزش اقتصادی 25 درصد بالاتر از صادرات بنزین کشور در سال 99 و ارزش اقتصادی معادل دوبرابر یارانه نقدی خانوار‌ها و نصف بودجه عمرانی کشور در سال 1400 نشان‌دهنده اهمیت دستاورد‌های اجرای این پروژه مهم ملی در حوزه دولت الکترونیک و توزیع الکترونیکی سوخت در کشور است.
تعداد مراجعه‌کنندگان در سدف روزانه تا 60 هزار نفر بوده است و به‌طور میانگین روزانه یک هزار کاربر در لحظه از سامانه یادشده استفاده می‌کنند؛ این سامانه در مجموع 3.4 میلیون نفر کاربر داشته است و 39 فرآیند در آن اجرایی می‌شود؛ تعداد 56 دستگاه متولی در این سامانه فعالیت کرده‌اند و تعداد 20 دستگاه نیز به‌عنوان دستگاه همکار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران شناخته می‌شوند.
توزیع سوخت از طریق سدف مانع افزایش غیرمتعارف مصرف فرآورده‌های نفتی در بخش‌های مختلف کشور شده و این روند سبب صادرات 96.5 میلیون دلار نفت گاز بیشتر، 2.9 میلیون دلار نفت کوره بیشتر، 37.1 میلیون دلار بنزین بیشتر، 473.6 میلیون دلار نفت سفید بیشتر در بازه زمانی سال 99 و مقایسه با سال 96 شده است.
این سامانه همچنین ظرفیت‌های قابل توجه‌ای را برای ایجاد ارتباطات الکترونیک بین دولت و شهروندان، دولت با بخش خصوصی و اجزای مختلف درون دولت با یکدیگر، برقرار کرده است که از جمله مهمترین دستاورد‌های آن می‌توان به مواردی نظیر مدیریت موثر مصرف سوخت، پیشگیری از عرضه خارج از شبکه و مقابله با قاچاق فرآورده‌های نفتی، شفاف‌سازی و اصلاح فرآیند‌های تخصیص سوخت در حوزه‌های مختلف، صحت‌سنجی درخواست فرآورده‌های نفتی، پیشگیری از جعل اسناد و مدارک، تسهیل دریافت اطلاعات و ارائه خدمت به شهروندان در حوزه درخواست فرآورده‌های نفتی، ایجاد شفافیت، تسهیل و تسریع در اجرای فرآیند‌های مربوطه، کاهش هزینه‌ها از طریق ادغام و حذف سامانه‌های اضافی یا موازی، بررسی کارشناسی و دقیق الگو‌های مصرف سوخت اشاره کرد.
بازنگری نقش و سطح دسترسی کاربران، شفاف‌سازی هویت کاربران سامانه و تعیین دسترسی موردنیاز، بازنگری و توسعه کاربرد‌های مصارف سوخت، بازنگری و بهبود فرآیندها، اتصال سامانه‌های سازمان‌های متولی، اتصال سامانه‌های سازمان‌های همکار، پیاده‌سازی طرح توزیع الکترونیک سوخت، الکترونیکی کردن فهرست برگشتی، اتصال سامانه‌های فروش فرآورده و انبار‌های نفت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی به سدف، ایجاد فرآیند راستی‌آزمایی مشتریان و متولیان از طریق فناوری رمز یکبار مصرف، اتصال سامانه هوشمند سوخت، سیستمی کردن محاسبات سهمیه سوخت از جمله مزایای سدف در کشور در مقایسه با سامانه قدیم تجارت آسان در توزیع فرآورده‌های نفتی در کشور است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: فرآورده نفتی تحریم بابک زنجانی سامانه درخواست فرآورده های نفتی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی فرآورده های نفتی صادرات فرآورده اتصال سامانه بابک زنجانی میلیون دلار سامانه سدف بیژن زنگنه مصرف سوخت سامانه ها وزیر نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران از انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: از این حجم ۷۱ میلیارد لیتر نفت خام و ۶۶ میلیارد لیتر مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است.

به گزارش خبرنگار شانا،‌ ارسلان رحیمی بعدازظهر امروز (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت) در نشستی با نمایندگان رسانه‌های خبری، اعلام کرد: در سال ۱۴۰۱، ۱۳۲ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در کشور منتقل شده است که این مقدار با رشد ۳.۷ درصدی در سال ۱۴۰۲ به ۱۳۷ میلیارد لیتر رسید.

وی همچنین از انتقال بیش از ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر فرآورده به نیروگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: پارسال به ۱۹ نیروگاه کشور سوخت مایع تحویل شده است که امیدواریم با اتصال نیروگاه‌های جدید ازجمله علی‌آباد، این تعداد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران تأکید کرد: با تزریق روان‌کننده در خط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی طی سال ۱۴۰۲، حجم انتقال افزایش یافته است که درنتیجه نیاز به استفاده از روان‌کننده با بهره‌برداری از خطوط لوله جدید کاهش خواهد یافت.

افزایش نزدیک به ۱۰۰۰ کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده

رحیمی تصریح کرد: با بهره‌برداری از چهار خط لوله جدید انتقال شامل خط انتقال ۴۴۹ کیلومتری بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، ۱۲۵ کیلومتری نظامیه به اهواز، ۹۹ کیلومتری یزد - نائین و ۲۲۰ کیلومتری تبریز - خوی - ارومیه در سال ۱۴۰۳ نزدیک به یک هزار کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور افزوده خواهد شد. هم‌اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور وجود دارد که این متراژ با اضافه‌شدن خطوط جدید به ۱۵ هزار کیلومتر خواهد رسید.

صرفه‌جویی یک میلیارد دلاری با انتقال مواد نفتی با خطوط لوله

وی با مقایسه هزینه انتقال نفت خام و فرآورده با خط لوله نسبت به جابه‌جایی با نفتکش‌های جاده‌پیما گفت: برای انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر مواد نفتی در سال ۱۴۰۲ به ۵.۵ میلیون سفر نفتکش با میانگین طی مسافت هزار و ۲۰۰ کیلومتر رفت و برگشت نیاز داریم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران ادامه داد: برای این حجم از تردد نفتکش‌های جاده‌پیما درمجموع به ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون لیتر گازوئیل نیاز است که در صورت انتقال با خطوط لوله، با احتساب مصرف حدود ۸۰۰ میلیون لیتر از رقم یادشده به‌منظور انجام عملیات انتقال، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون لیتر سوخت (معادل بیش از یک میلیارد دلار) صرفه‌جویی می‌شود. جلوگیری‌ از مخاطره‌های زیست‌محیطی و آسیب‌های جانی از دیگر مزایای استفاده از خطوط لوله انتقال به‌جای نفتکش‌هاست.

روند کاهشی حجم سرقت از خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی

رحیمی درباره سرقت از خطوط لوله در سال ۱۴۰۲ گفت: آسیب‌های وارده ناشی از سرقت در خطوط لوله انتقال به جان افراد و محیط‌زیست بسیار زیاد است که تلاش می‌کنیم این موارد را با استفاده از فناوری و ماشین مهار کنیم.

وی افزود: موارد سرقتی گزارش‌شده در سال ۱۴۰۲ از ۴۷ به ۴۱ رسید که در ۳۵ مورد از این سرقت‌ها برداشت رخ داده است؛ حجم برداشت نفت و فرآورده‌های نفتی از خطوط بسیار جزئی بوده و رو به کاهش است، درعین‌حال تلاش می‌کنیم با استفاده از تجهیزات روزآمد این موارد را به صفر برسانیم.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران همچنین از واگذاری عملیات بهره‌برداری خط لوله گوره - جاسک به شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: هدف اولیه این خط لوله صادرات است که در حوزه کاری ما نیست و همکاران ما به‌عنوان پایشگر در این پروژه حضور داشتند؛ همچنین این پروژه یک خط لوله انشعابی برای تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس خواهد داشت.

این خبر در حال تکمیل است...

دیگر خبرها

  • طول خطوط لوله انتقال نفت ایران ۱۰۰۰ کیلومتر افزایش می‌یابد/ انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲
  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • پلیس: در روز‌های آینده سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود
  • صادرات نفت با خط لوله نداریم
  • معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روز‌های آینده
  • فراجا: سامانه اینترنتی درخواست صدور کارت سوخت به زودی معرفی می‌شود
  • سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت معرفی می‌شود
  • روند صدور درخواست کارت سوخت تغییر می کند | سامانه جدید روزهای آینده معرفی می‌شود
  • سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده معرفی می‌شود
  • معرفی سامانه درخواست اینترنتی کارت سوخت در روزهای آینده/ تسریع در صدور کارت‌های سوخت