Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

خبرگزاری "اسوشیتدپرس" در گزارشی درباره ایران پس از مراسم تحلیف رئیسی می‌نویسد: "این هفته ابراهیم رئیسی" اصولگرا رئیس جمهوری ایران خواهد شد و در مراسم تحلیف شرکت خواهد کرد. پس از سوگند یاد کردن او محافظه‌کاران تمام نهاد‌های ایران را در کنترل خواهند داشت.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ مراسم تحلیف رئیسی در حالی برگزار می‌شود که مذاکرات هسته‌ای متوقف شده است و حمله‌ای پهپادی به نفتکشی اسرائیلی رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در‌های تاسیسات هسته‌ای خود را به روی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته است.

ایران از تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی زمانی که نیروی دریایی امریکا آن کشور را متهم به کارگذاری مین در مسیر کشتی‌ها کرد، فشار‌های خود را در منطقه افزایش داد. ایران همچنین یک پهپاد امریکایی را سرنگون کرد و در پاسخ به حمله پهپادی امریکا علیه ژنرال سلیمانی در بغداد با حمله موشکی به نیرو‌های امریکایی در عراق حمله کرد.

پس از آرامش حاکم شده در میانه همه‌گیری کرونا به نظر می‌رسد ایران بار دیگر با سرعت در حال به چالش کشیدن بایدن رئیس‌جمهوری امریکاست که از تمایل به بازگشت امریکا به برجام سخن گفته است.

مذاکرات در وین اما در روز‌های رو به پایان دولت روحانی به شکست انجامیده است. رئیسی وعده داده با دولتی قوی وارد مذاکره خواهد شد. هر مسیری که رئیسی در سیاست خارجی انتخاب کند همراه با مخاطراتی در کمین برای شخص او خواهد بود.

رئیسی با در اختیار گرفتن تمام اهرم‌های قدرت و همراهی تمام ارگان‌ها با خود وارث مشکلات بی‌شمار پیش روی ایران است که باعث اعتراضات در ایران شده است. پاسخ رئیسی به این مشکلات به اندازه نوع برخورد او با غرب مهم خواهد بود.

تحلیل و ارزیابی رسانه‌های بین‌المللی درباره چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای

همچنین "الی لیک" خبرنگار شبکه خبری "بلومبرگ" که معمولا به اتخاذ مواضع ضد ایرانی در گزارش‌هایش مشهور است در گزارش تازه خود به دولت جو بایدن رئیس جمهوری امریکا توصیه می‌کند که به مذاکرات هسته‌ای با ایران پایان دهد.

این خبرنگار در شبکه خبری "بلومبرگ" می‌نویسد: "از زمان روی کار آمدن بایدن او و مشاوران‌اش گفته‌اند که ایران پیشنهاد امریکا را برای مذاکره رد نکرده و نمی‌کند. این موضوع ممکن است تغییر کند. سخنرانی اخیر رهبری ایران حاکی از آن بود که ایران باید از تجربه دولت روحانی درس گرفته و نباید به غرب اعتماد کند. به نظر می‌رسد دولت بایدن درک نادرستی از سیاست ایران دارد. جو بایدن نگران است که به قدرت رسیدن "ابراهیم رئیسی" به عنوان رئیس جمهوری تازه ایران مذاکرات هسته‌ای را دشوارتر سازد. این در حالی است که برخلاف نظر بایدن و مشاوران‌اش هرگز دو قطبی تندرو و میانه‌رو در ایران وجود واقعی نداشته است. تصمیم گیرنده اصلی در ایران رهبری هستند و ایشان قدرت واقعی را برای تایید یا رد توافق دارند. ساده لوحانه خواهد بود اگر امریکا گمان کند با لغو تحریم‌ها وضع شده علیه ایران پول و سودی به مردم ایران خواهد رسید."

در موضعی کاملا متفاوت بخش عربی شبکه خبری "اسپوتنیک" روسیه معتقد است که توقف مذاکرات هسته‌ای فرصت طلایی از دست رفته دولت بایدن برای توافق با ایران بوده است.

این شبکه خبری می‌نویسد: "ناظران مسائل سیاسی معتقدند که به بن بست رسیدن مذاکرات هسته‌ای نشانه‌ای از آن است که امریکا فرصت طلایی توافق با ایران را از دست داده است.

"صادق موسوی" تحلیلگر مسائل ایران می‌گوید شواهد نشان می‌دهند طرف امریکایی تمایلی به بازگشت به توافق هسته‌ای ندارد.

موسوی معتقد است "جو بایدن" رئیس جمهوری امریکا چاره‌ای جز تغییر شیوه رفتار امریکا با ایران ندارد و این تنها با بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای امضا شده با ایران در دوره ریاست جمهوری اوباما میسر خواهد شد.

او اشاره می‌کند طرف ایرانی از آنچه تیم روحانی به دست آورده عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ چرا که هر آنچه کسب شده تحت نظارت و مورد تایید رهبری ایران بوده است. از دید او امریکا باید هر چه سریع‌تر تحریم‌های ضدایرانی را لغو کرده و به برجام بازگردد.

"عماد آبشناس" تحلیلگر مسائل ایران نیز به "اسپوتنیک" می‌گوید: دولت بایدن باید درک کند که در مذاکرات هسته‌ای تنها موضوع توافق هسته‌ای باید مورد گفتگو قرار گیرد و بحث در مورد مسائلی، چون برنامه موشکی ایران و یا مسائل منطقه‌ای باعث توقف مذاکرات شده است.

در همین حال، نشریه "نشنال اینترست" در مقاله‌ای می‌نویسد اگر دولت بایدن معتقد است کارزار فشار حداکثری ترامپ علیه ایران یک اشتباه بوده، خود نباید بر روی حفظ تحریم‌ها علیه ایران به طور یکجانبه به عنوان اهرم فشار تاکید کند و نباید ادعای نقض برجام از سوی ایران را مطرح سازد.

این نشریه می‌نویسد: تمام کشور‌های دیگر جهان بر اهمیت بقای توافق هسته‌ای و اجرای آن تاکید کرده است. قطعا بازگشت سریع به برجام برای بایدن به دلیل مخالفت‌ها در واشنگتن کار آسانی نیست و اصلاح کردن متن برجام از سوی ایران نیز با احتیاط صورت می‌گیرد. با این وجود، اکنون نیاز است تا دو طرف شجاعت سیاسی و اراده لازم برای بازگشت به برجام را علیرغم آگاهی از ضعف‌ها و کاستی‌های آن داشته باشند.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ابراهیم رئیسی برجام مذاکرات هسته ای توافق هسته ای مراسم تحلیف رئیس جمهوری دولت بایدن شبکه خبری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۰۷۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه

امیدواری به برقراری آتش‌بس در خاورمیانه سبب تثبیت قیمت نفت در روز سه‌شنبه شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، با وجود ادامه حمله‌ به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، مذاکرات خاورمیانه و امیدواری به برقراری آتش‌بس بین حماس و رژیم صهیونیستی سبب شد قیمت‌های نفت روز سه‌شنبه (۱۱ اردیبهشت‌ماه) پس از کاهش در معامله‌های روز گذشته ثبیت شود. این در حالی است که سرمایه‌گذاران منتظر نشانه‌هایی از نتیجه نشست بانک فدرال رزرو آمریکا درباره نرخ بهره بانکی هم هستند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال روز سه‌شنبه تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۷ سنت یا ۰.۳درصد افزایش به ۸۸ دلار و ۶۷ سنت برای هر بشکه رسید.

در همین حال نفت خام شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) روز سه‌شنبه با ۳۰ سنت یا ۰.۴ درصد کاهش با قیمت ۸۲ دلار و ۹۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

ییپ جون رانگ، تحلیلگر بازار در مؤسسه آی‌جی گفت: مذاکرات کنونی برای برقراری آتش‌بس احتمالی بین حماس و رژیم صهیونیستی، فعالان بازار را به سمت کاهش بیشتر صرف ریسک ژئوپلیتیک در قیمت‌های نفت سوق داده است، حال آنکه نشست آتی بانک مرکزی همچنین ابهام‌های کوتاه‌مدتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: حفظ نرخ بالای بهره بانکی برای مدت طولانی می‌تواند سبب افزایش بیشتر ارزش دلار آمریکا شود و در عین حال خطرهایی را برای چشم‌انداز تقاضای نفت ایجاد کند.

از سویی دیگر ادامه حمله‌ حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در جنوب مسیر تجاری کانال سوئز از افت قیمت نفت جلوگیری کرده است و در صورت پیش‌بینی فعالان بازار مبنی بر ایجاد اختلال در عرضه نفت خام، ریسک افزایش می‌یابد.

در بخش اقتصادی هم سرمایه‌گذاران این هفته منتظر بررسی سیاست بانک مرکزی آمریکا هستند که قرار است روز یکم ماه مه (چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت‌ماه) اعلام شود. این در حالی است که تورم مقاوم آمریکا انتظار بازار را برای هرگونه کاهش نرخ بهره از بین می‌برد و می‌تواند ارزش دلار آمریکا را بالا ببرد و تقاضای نفت را مختل کند.

برخی سرمایه‌گذاران با احتیاط پیش‌بینی می‌کنند بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره بانکی را در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ یک‌چهارم درصد افزایش دهد.

دیگر خبرها

  • تجلیل ۲۳۰ میلیاردی از مدال‌آوران ورزش با حضور رئیسی
  • تحلیف سربازان مرکز آموزشی امام رضای بیرجند و مراسم گرامیداشت روز معلم
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • موبایل پرچمدار هواوی تحریم‌های تراشه آمریکا را دور زد
  • پیگیر لایحه امنیت شغلی کارگران هستیم | با تهدید‌ها و تحریم‌ها نمی‌توانند ملت را متوقف کنند
  • رفع تنش آبی مهمترین مطالبه مردم کهگیلویه از دولت
  • عضو کنست صهیونیستی: هیچ چیز مهمتر از بازگشت اسرا نیست
  • پالایشگاه‌های فراسرزمینی، استراتژی مهم دولت سیزدهم در افزایش صادرات نفت
  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • رسمی؛ درو مک اینتایر با WWE تمدید کرد