ادامه فیلمبرداری «ایرانزاد» در اصفهان و کاشان
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۰۰۳۲
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «ایرانزاد» که از ابتدای سال ۹۹ کلید خورده در حال حاضر مهمان مردم منطقه کاشان و اصفهان است و در این سفر با ارامنه ایرانی نیز همصحبت شده است.
مجید عزیزی، کارگردان اثر، تجربه سفر ایرانزاد به استان اصفهان را تجربهای خاص و تکرار نشدنی میداند و میگوید:«سفر به اصفهان به ما یادآوری کرد که چقدر روایت انسان معاصر ایرانی با جغرافیای محل زندگی گره خورده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در اصفهان، ایرانزاد پای صحبت پسر کمدین و اینفلوئنسری نشسته که از مشکلات سربازی و خانوادهاش گفته است. همچنین کشیش ارمنی از حال و هوای جنگ و تورلیدر برجسته ارامنه از خاطرات مواجهه با گردشگران خارجی گفته است.
در سفر کاشان هم، فضه ریاضی نقاش و توانیاب از امید و بازگشت دوباره به زندگی و فرشته موسوی نوجوان افغانستانی از تجربه زندگی در ایران گفته است.
مجید عزیزی در خصوص روند ضبط ایرانزاد گفته است:«ما برای تولید و ضبط مستند چالش بزرگ پاندمی کرونا را داشتیم. کوچک کردن گروه در سفرها، ایجاد فضای مطمئن از نظر پروتکلها برای ضبط و محدودیتهای دیگری که به علت این پاندمی اتفاق افتاد حتی در این سفرهای پایانی برنامهریزی را برای ما سخت کرد اما کار متوقف نشد.»
به گفته عزیزی، ایرانزاد تلاشی است برای شنیدن روایت ایرانیها از زندگی، روایتی از شادیها، غمها و اتفاقات تلخ و شیرین زندگی، و ثبت و به تصویر کشیدن این روایت ها خط اصلی این مستند است.
این مستند سینمایی در استان چهارمحال و بختیاری کلید خورده و تاکنون در اغلب استانهای کشور فیلمبرداری شده است و پس از اتمام مراحل فنی در جشنوارههای معتبر داخلی و خارجی نمایش داده خواهد شد.
دیگر عوامل اصلی این فیلم عبارتند از:
مشاور پروژه: حامد شکیبانیا، مدیر تولید: محمدهادی حیدری، دستیار کارگردان: فاطمه سادات ابوترابی، فاطمه سادات موسوی، سرپرست گروه تحقیق: ایمان معصومی، پژوهشگر: علیرضا زارعی، مدیر فیلمبرداری: میثم بابایی، مدیر تبلیغات و رسانه: فرنوش آباء، مدیرصدابرداری: احمد افشار، برندینگ: استودیو رامکا، طراح گرافیک: سیدعلی میرفتاح، تصویربرداری هوایی: سعید حسن راشدی.
۵۸۵۸
کد خبر 1541491منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: سینمای مستند فیلم مستند ایران زاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۰۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
جستجوی یک خانواده برای یافتن پیکر فرزندشان/ یادبودی برای یاسین
رضا عباسی کارگردان مستند «رش او» که این روزها در پکیج نوروزی پلتفرم هاشور در حال اکران است در گفتوگو با خبرنگار مهر درباره علت پرداختن به این موضوع گفت: زمانی که وارد لرستان شدیم، ۱۲ ماه از سیل گذشته بود. خانوادهای عزیزشان را از دست داده بودند و به دنبال جسد فرزندشان بودند، این مساله خود به خود فضای دراماتیکی را در این خانواده جاری میکرد؛ پدر هر روز در رودخانه به دنبال جنازه پسرش بود، تلفنهایی از پیدا شدن جسد داشتند و باید آنها را شناسایی میکردند و ... به همین دلیل تصمیم گرفتیم که در میان هزاران اتفاق دیگری که این سیل رقم زده بود، به این موضوع بپردازیم.
وی درباره تدوین این مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است، عنوان کرد: توزیع هوشمندانه اتفاقات در فیلم باید بتواند تماشاگر را همراه کند که کشمکشی با آن داشته باشد از این رو، این روایت را برای موضوع سیل انتخاب کردیم. فیلمبرداری در سه مقطع انجام شد، تصاویر آرشیوی هم از سیل وجود داشت. امیر ادیبپرور از تدوینگران به نام و خوب سینماست که دوست قدیمی من است و حرف مشترک با یکدیگر داشتیم، این همکاری باعث به وجود آمدن «رش او» با این چیدمان شد که برای ما راضیکننده بود.
عباسی درباره همکاری خانواده حاضر در مستند، بیان کرد: مژگان صیادی تهیهکننده «رش او» است که همراهی او با پروژه بسیار به ما کمک کرد و به تیم ما مجال داد که خانواده داغدار یاسین، ما را جزوی از خودشان ببینند. سعی کردیم نظم زندگی آنها را به هم نزنیم و در ناپیداترین حالت ممکن، تصاویری را که برای روایت نیازمندیم، ضبط کنیم. ما کنار آنها زندگی میکردیم، غذا میخوردیم، به چرا میرفتیم و به طور کلی عضوی از خانواده شدیم که بتوانیم لحظات نابی را تصویربرداری کنیم.
کارگردان «مازاد» درباره واکنش خانواده سوژه پس از به پایان رسیدن مستند و پخش آن، عنوان کرد: باتوجه به رابطهای که کماکان با فضلالله جوادی، پدر یاسین دارم از نتیجه فیلم خوششان آمده است. ما سعی کردیم که در سادهترین حالت ممکن حق مطلب را ادا کنیم و با موضوع حیاتی یک خانواده روبهرو شویم چراکه پسر بزرگ یک طایفه لُر برایشان همه چیز است و به نوعی شاه مهرهشان را از دست دادهاند. شاید مستند «رش او» یاد یاسین را برای آنها زنده نگه دارد.
وی که مستند «رش او» را به همراه عوامل حرفهای ساخته است، درباره تفاوت شیوه مستندسازی حرفهای و تک نفره تصریح کرد: بخشی از شیوه ساخت مستند به بودجه و بخشی دیگر به آمادگی سوژه مربوط میشود؛ شبکههای تلویزیونی که نیازمند محتوای تصویری مستند دارد، ترجیحشان فیلمسازی تک نفره است چراکه معتقدند یک نفر با وسایل فیلمبرداری هم هزینه کمتری دارد، هم ممکن است که نظم زندگی سوژه را از بین نبرد تا بتواند راحتتر جلوی دوربین قرار گیرد. شاید فیلمسازی تک نفره، بنا به موضوع انتخاب شده و مواجهه فیلمساز با سوژه، پاسخگوتر باشد.
این مستندساز در پایان درباره اکران آنلاین مستندها تاکید کرد: اکران آنلاین، آن هم در این حجم گسترده تولید اتفاق خوشایندی است. زیست ما در هیچ دورهای تا این حد، در پیوند عکس و تصویر که زیباییشناسی خاص خودش را وارد زندگیمان میکند، نبوده است. اکران آنلاین باعث شده است با گوناگونی نگاهها در فیلمسازی مستند آشنا شویم درصورتی که پیش از این، تنها ۲ شکبه تلویزیونی مستند و شبکه چهار، فیلم مستند پخش میکردند و اکران آنلاین باعث شده است که فیلمهایی که در جریان جدیتر حوزه مستند عرضه میشوند، بیشتر و صحیحتر دیده شوند.
کد خبر 6085507 آروین موذن زاده