Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطعی مکرر برق خاصتا در هفته‌های اخیر، مردم مناطق مختلف کشور را کلافه کرده است. نگاهی به اظهارات کاربران مختلف در فضای مجازی بیانگر اعتراض اغلب آن‌ها به نحوه مدیریت توزیع برق است که به نظر می‌رسد باید راهکاری بلند مدت برای حل آن پیدا کرد.   به گزارش تابناک اقتصادی؛ بر اساس نظر کارشناسان صنعت برق، راهکار بلندمدت کنترل و اصلاح طرف تقاضا و مصرف، باید هزینه فرصت استفاده اسراف‌گونه و خارج از الگو، حامل‌های انرژی بسیار بالا برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با راهکار‌های فرهنگی نمی‌توان پرمصرف‌ها را به سمت اصلاح الگوی مصرف برد و باید طرح‌های هزینه‌دار کردن مصرف خارج از الگوی مصرف را پیاده کرد.   یکی از بهترین راهکار‌های اجرا شده در کشور‌های پیشرفته دنیا، به کارگیری تعرفه‌گذاری پلکانی افزایشی، موسوم به آی. بی. تی است که بر اساس آن، میزان مشخصی از هر حامل انرژی به عنوان حد الگوی مصرف تعریف می‌شود، هزینه مصرف کمتر از الگو ارزان‌تر تعیین می‌شود و با عبور مصرف از آن، قیمت به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.

در همین راستا سعید طهماسبی تحلیلگر پژوهشکده سیاستگذاری شریف در مصاحبه با خبرنگار تابناک اقتصادی ضمن اشاره به این موضوع، گفت: قطعا و یقینا یکی از مسببین وضعیت فعلی صنعت برق کشور، یارانه انرژی است که متاسفانه به بدترین شکل ممکن در حال توزیع است و دو دهه گریبان صنعت برق و انرژی کشور را گرفته است. هر بار هم تلاشی برای اصلاح آن صورت گرفته، به یک مانع برخورد کرده و متوقف شده است.   در واقع یکی از اولین اقدامات برای اصلاح یارانه انرژی، طرحی بود که در برنامه سوم توسعه آمده بود. این طرح برای اصلاح نرخ حامل‌های انرژی همزمان با تورم بود که طرح تثبیت قیمت‌ها در سال ۸۴ در مقابل آن قرار گرفت. تلاش دوم هم برای اصلاح یارانه انرژی، در سال ۸۹ موسوم به طرح هدفمند کردن یارانه بود که متاسفانه به سرانجام مطلوب نرسید و در مجموع ما را به وضعیت کنونی رسانده است.

طهماسبی افزود: اگر نگاهی به آمار ۲۰ سال اخیر بیاندازیم، خواهیم دید که یارانه انرژی سبب شده طی این سال‌ها همواره با نرخ کاهشی برای مشترکین مواجه شویم.

طهماسبی در ادامه به لزوم بهره گیری از اصلاح یارانه انرژی اشاره کرد و گفت: اصلاح یارانه انرژی به ۲ شرط برای درآمدزایی پایدار دولت می‌تواند مفید باشد.   شرط اول این است که به لحاظ اجرایی تداوم داشته باشد. در ۲ طرحی که ذکر شد، متاسفانه این اتفاق رخ نداد و به هدف مورد نظر نرسیدیم. برای مثال در طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، به واسطه آن که تداومی در انجام صحیح امور وجود نداشت، هیچ گونه عایدی برای دولت به ارمغان نیاورد.   شرط دوم برای درآمد زایی دولت از این مسئله، این است که موجب پویایی بخش انرژی در کشور شود. اتفاقی که در طرح هدفمندی به آن توجهی نشد و وقتی به آمار و صورت‌های مالی شرکت‌ها نگاه می‌کنیم، درمی یابیم که شرکت‌های دولتی فعال در حوزه انرژی در آن مقطع زمانی، افزایش هزینه داشته اند. این هزینه‌ها دقیقا بر خلاف درآمدی است که انتظار داریم دولت از محل اصلاح یارانه انرژی به دست آورد.

طهماسبی در پایان به ضرورت استفاده از طرح تعرفه گذاری پلکانی افزایشی اشاره کرد و افزود: قطعا در یک نظام علی و معلولی ساده، می‌توان گفت هر طرحی از جمله آی. بی. تی در صرفه جویی مشترکین پرمصرف در بخش انرژی موثر باشد. اما می‌بایست به این نکته توجه کرد که بین دو کلیدواژه «پرمصرف» و «بدمصرف»، تفاوت وجود دارد. تعرفه‌گذاری پلکانی در صرفه جویی مشترکین پرمصرف در بخش انرژی موثر است، ولی اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی مختص افراد پرمصرف است و به بقیه پله‌ها حتی تخفیفاتی اعطا شود. این طرح می‌تواند در دراز مدت، آثار مثبتی را برای صنعت برق کشور نیز به همراه داشته باشد.     در این باره مصطفی نخعی نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی و سخنگوی کمیسیون انرژی در گفتگویی در خصوص کمبود برق و نقش نظام تعرفه گذاری در خاموشی و قطعی‌های برق اخیر، توضیح داد: طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۱۸ حدود ۷۰ میلیارد دلار یارانه انرژی در کشور توزیع شده است که این عدد بسیار بالایی است و دیگر اینکه شدت مصرف انرژی در کشور ما بالا است و در بهینه مصرف کردن چه در بخش خانگی و چه در بخش صنعت و نیروگاهی مشکلات زیادی داریم و آن گونه که باید تلاش صورت نگرفته و با وجود اینکه قانون نیز تکلیف کرده است، اقدامات اجرایی مناسبی متأسفانه طی سنوات گذشته انجام نشده است. در این سال‌ها همواره با افزایش شدت مصرف انرژی، به دنبال افزایش تولید بوده‌ایم، یعنی تمام تلاش صورت گرفته این بوده تا با مصرف افسار گسیخته‌ای که در کشور افزایش پیدا می‌کند، تولید را افزایش دهیم. لذا یک اقدام اساسی در این خصوص باید انجام شود.  

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو کرونای دلتا موج پنجم کرونا تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی تعرفه گذاری پلکانی مصرف برق کاهش مصرف برق المپیک 2020 توکیو کرونای دلتا موج پنجم کرونا تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی اصلاح یارانه انرژی تعرفه گذاری پلکانی برای اصلاح صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید پایدار برق در اوج بار مصرف/ به استقبال تابستان می‌رویم

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمجید دیناروند بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به آغاز پیک مصرف برق اظهار کرد: با تصمیم وزارت نیرو امسال یک ماه زودتر به استقبال پیک مصرف برق رفته‌ایم و تمام تعمیرات مجموعه نیروگاه شهید مفتح به پایان رسیده است.

وی افزود: تلاش می‌کنیم یک برق انرژی پایدار را در بخش خانگی و صنعت تولید کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به عمر ۳۰ ساله نیروگاه شهید مفتح همدان گفت: بالاترین راندمان نیروگاه در زمان افتتاح ۳۹ درصد بوده که امروز بعد از گذشت ۳۰ سال به ۳۸ درصد رسیده و با گذشت سه دهه تنها یک درصد افت راندمان داشته‌ایم.

دیناروند خاطرنشان کرد: شرکت میتسوبیشی ژاپن سازندگان اصلی تعجب کرده‌اند که چگونه بعد از گذشت ۳۰ سال توانسته‌ایم مثل روز اول ظرفیت اولیه را حفظ کنیم و بازدیدی از نیروگاه شهید مفتح داشتند.

وی با اشاره به لزوم مدیریت مصرف بیان کرد: در تمام ساعات نیاز مصرف‌کنندگان ما یکسان نیست بعضی ساعات ۱۱۰ هزار مگاوات و بعضی ساعات ۶۰ هزار مگاوات و باید ما این مسئله را مدیریت کنیم.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان عنوان کرد: هر هموطن ما ۲ و نیم برابر استاندارد جهانی برق مصرف می‌کند و میزان مصرف برق کولرهای گازی ما با مصرف برق جمعیت یک کشور ۱۲۰ میلیونی برابر است.

دیناروند با بیان اینکه تولید ۵ درصد انرژی مورد نیاز کل کشور برعهده ما است، گفت: مصرف آب چاه‌ها را به حداقل ممکن رسانده‌ایم و آب نیروگاه امروز از پساب فاضلاب تأمین می‌شود.

وی افزود: میزان مصرف آب پساب فاضلاب نیروگاه شهید مفتح همدان یک هزار و ۷۰۰ مترمکعب در بیشترین زمان پیک است.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به اقدامات زیست محیطی گفت: سال گذشته ۱۳۰ هزار درخت و ۱۰۰ هزار نهال در محیط نیروگاه شهید مفتح کاشته شد همچنین ۴۰ هزار نهال هم خانه به خانه بین روستاییان توزیع کردیم.

دیناروند خاطرنشان کرد: امسال نیز ۲۰۰ هزار نهال در بین روستاییان توزیع خواهیم کرد.

وی با اشاره به برج خشک شماره ۲ تابستان بیان کرد: این برج هنوز وارد مدار نشده و در دست پیمانکار بوده که امیدواریم هر چه زودتر تکمیل و وارد چرخه شود.

مدیرعامل نیروگاه شهید مفتح همدان با اشاره به مسئولیت‌های اجتماعی بیان کرد: در تلاش هستیم بتوانیم مدارسی را در منطقه و روستاها در راستای تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی بسازیم.

وی عنوان کرد: تمام تلاش ما این بوده از نیروهای بومی و نخبه‌های منطقه در نیروگاه شهید مفتح همدان جذب و بکارگیری کنیم.

کد خبر 6100684

دیگر خبرها

  • تولید پایدار برق در اوج بار مصرف/ به استقبال تابستان می‌رویم
  • پرداخت یارانه خرید کتاب برای کارمندان دولت
  • عباس عبدی: قانون فرزندآوری به لحاظ مصرف منابع مالی فاجعه است
  • عباس عبدی : قانون فرزندآوری به لحاظ مصرف منابع مالی فاجعه است / در دولت جدید با تشدید ناامیدی ، شاهد کاهش دوباره فرزندآوری شدیم
  • خبر جدید یک نماینده مجلس در خصوص اصلاح سیاست‌های ارزی/ دولت و مجلس به توافق رسیدند؟
  • توافق مجلس و دولت برای اصلاح سیاست‌های ارزی
  • تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان
  • تابستان منهای خاموشی
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • تسهیل واردات خودروهای غیر بنزینی راه کار کاهش مصرف بنزین