Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@01:18:24 GMT

مسؤولان واکسن کووپارس خواستار حمایت دولت شدند

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۱۷۷۵

مسؤولان واکسن کووپارس خواستار حمایت دولت شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، محمدحسین فلاح مهرآبادی، معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، ظهر امروز، در وبینار واکسن‌های ایرانی کرونا، با اشاره به میزان حمایت دولتی از واکسن‌های تولید شده کرونا در کشور، گفت: شورای امنیت اواخر سال گذشته پس از اینکه ۴ شرکت به فاز اول مطالعات بالینی واکسن رسیدند مبلغی را برای ایجاد زیرساخت‌های تولید و واردات تجهیزات به صورت ارز دولتی در اختیار شرکت‌ها قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون تحقیقات و فناوری موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با اشاره به اینکه در زمینه حمایت از سرمایه‌های در گردش و تامین مواد اولیه چند نکته قابل توجه است، افزود: اول آنکه با توجه به شیوع کرونا در دنیا میزان نیاز به مواد اولیه و حتی تجهیزات ساده مانند سرنگ و سر سوزن در تمام دنیا افزایش یافت که به تبع آن قیمت مواد اولیه افزایش یافته و دسترسی به آن دشوار می‌شود، این در حالی است که با توجه به تحریم‌ها، این مشکلات در کشور ایران چند برابر وجود دارد و دولت نیز برای این موضوع و همچنین برای رویارویی با شرکت‌هایی که در این حوزه وارد می‌شوند برنامه ای نداشت.

این مقام مسؤول تصریح کرد: در صورتی که از ابتدا دولت برنامه‌ریزی شده پیش می‌رفت و در بخش دولتی و خصوصی، شرکت‌هایی را منتخب و حمایت می‌کرد بهتر بود، مانند کشور چین که ۲ شرکت بزرگ تولید کننده واکسن دارد (سینوفارم خصوصی و سینووک دولتی) و بیشترین حمایت از این دو شرکت انجام شد که این انر سبب شد با برنامه‌ریزی علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات به سایر کشورها را نیز انجام دهد.

وی ادامه داد: اما در ایران چنین اتفاقی نیفتاد که البته از جهاتی خوب است و پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های مختلفی توسعه می یابد اما نتیجه نهایی این امر بسیار مهم است.

فلاح افکار عمومی و فضای مجازی را موضوعات بسیار مهمی عنوان کرد و گفت: مردم می2بینند شرکت‌های زیادی وارد فاز کلینیکال ترایال(مطالعات بالینی) شده‌اند اما هنوز کمتر از یک میلیون دز واکسن در داخل کشور تولید شده است.

این پزشک متخصص یادآور شد: این تعدد واکسن سازان انتظاراتی ایجاد می‌کند ضمن اینکه در کشور نخستین مجوز کارآزمایی بالینی در دی ماه صادر شد و واکسن رازی کووپارس در اسفند ماه دومین دریافت کننده این مجوز بود، در حالی که در دنیا فاز ۳ را در آن زمان گذرانده بودند و برخی مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده بودند.

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس بیان کرد: این موضوع باید برای مردم جا بیفتد که هر واکسن تا رسیدن به مصرف اضطراری باید ۳ فاز را پشت سربگذارد که هرفاز حداقل ۲ ماه زمان می‌برد، این در حالی است که هیچ مشکلی در واکسن و روند کارآزمایی وجود نداشته باشد.

وی تعدد شرکت‌های واکسن سازی را شمشیر دو لبه ای دانست که در صورت موفقیت نیاز کشور را تامین می‌کند اما در غیر این صورت علاوه بر خسارت و هدر رفت سرمایه شرکت و از بین رفتن اعتماد دولت به آن، اعتماد عمومی مردم را نیز از بین می‌برد.

فلاح با تاکید بر اینکه هنوز برای پیشگیری از ضررهای مربوط به این حوزه دیر نشده، گفت: دولت باید حمایت قاطعانه بر اساس میزان پیشرفت علمی و زیرساخت‌ها داشته باشد و از سوی دیگر آنان را موظف کند تا حداقل تولید را باتوجه به نیازهای موجود تحویل دهند.

تجربه ۱۰۰ ساله کشور در واکسن سازی توسط موسسه رازی و انیستیتو پاستور ایران

وی با تاکید بر اینکه فرآیند تولید واکسن ساده نیست، بیان کرد: موسسه رازی در حال حاضر ۶ واکسن از ۹ واکسن اجباری انسانی را تولید می کند که شامل ۱۸ میلیون دز واکسن فلج اطفال، سه گانه سرخک، سرخجه، اوریون(MMR)، ۳.۵ میلیون، دوگانه دیفتری و کزاز خردسال و بزرگسال به طور متوسط ۸ تا ۱۰ میلیون دز به صورت سالانه است که در مجموع به حدود ۲۵ میلیون دز می‌رسد.

معاون تحقیقات وفناوری موسسه رازی با اشاره به اینکه احتمالا واکسن‌های هپاتیت ب، سل، پنتاوالان هم به همین میزان در کشور تولید و مصرف شود، افزود: بر این اساس مجموع واکسن‌های انسانی تولید شده در کشور به حدود ۵۰ میلیون دز می‌رسد. این امر علاوه بر اینکه ظرفیت تولید را نشان می‌دهد، گواه توان و تجربه کشور در حوزه واکسن سازی است.

وی اضافه کرد: اما زمانی که وارد مقیاس بزرگی از جمعیت می‌شویم و واکسیناسیون باید در حداقل ۲ دز برای جمعیت واجد شرایط در نظر گرفته شود، به عددی قریب به ۱۵۰ میلیون دز می‌رسیم و در این راستا شرکت‌ها باید تلاش زیادی علاوه بر تامین مواد اولیه و زیرساخت‌ها، در فرآیند صنعتی سازی، تایید تست‌های اولیه تا زمان ورود واکسن به بازار انجام دهند تا محصول نهایی تایید شده و قابل مصرف برای جامعه باشد.

دکتر فلاح با بیان اینکه مجموع این عوامل نشان می‌دهد شرکت‌های سازنده واکسن راه سختی را پیش رو دارند و باید به این نکته توجه کرد که تلاش‌های انجام شده شبانه روزی بوده، از تمامی شرکت از جمله شفافارمد، سیناژن، پاستور و رازی و فخرا تشکر کرد و گفت: رسیدن به این جایگاه ریسک بزرگی بود تا به دانش فنی دست یابند.

وی با اشاره به اینکه معمولا کشورها به راحتی تمامی تکنولوژی را واگذار نمی‌کنند و قسمتی از تکنولوژی که مربوط به انتقال فناوری هست واگذار می‌کنند و ادامه آن باید داخل کشور انجام شود، افزود: بر همین اساس هر قسمتی که توسط خود کشور انجام شود ارزشمند است و دانش فنی بسیار ارزشمندی پیاده سازی می شود که قطعا به نفع کشور خواهد بود.

سخنگوی پروژه تولید واکسن رازی کووپارس تاکید کرد: این انتظار از سیاستگذاران کشور می رود با توجه به اینکه موضوع کرونا به عنوان مسئله روز و در تمامی ابعاد زندگی مردم به ویژه بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی مشکلاتی ایجاد کرده، با نگاه ویژه تر و برنامه ریزی بهتر و نیز مشخص کردن سهم شرکت ها و حمایت مالی در زمینه سرمایه در گردش، تامین مواد اولیه و پیش خرید از شرکت‌های سازنده واکسن بتوانند به تولید صنعتی واکسن کووید19 دست یابند.

وی تصریح کرد: بحث حمایت از تولید واکسن کرونا موضوعی حاکمیتی است و تنها به دولت ختم نمی‌شود و مجلس شورای اسلامی و تمامی نهادهایی که در این زمینه مسؤولیت دارند را شامل می‌شود تا با برنامه ریزی بهتر و مشخص تر آینده روشنی را ترسیم کنند.

دکتر فلاح با اشاره به اینکه شرکت‌ها بر اساس زیرساخت‌ها و توان علمی و اجرایی برنامه‌ریزی کردند، خاطرنشان کرد: سازمان غذا و دارو در هفته‌ها گذشته نیز به صورت مکتوب میزان تولید هر شرکت تا انتهای سال را استعلام کرده که امید است با توجه به ظرفیت‌های موجود، حمایت‌های لازم انجام گیرد و در کوتاه ترین زمان به نیازهای لازم برای پوشش هرچه بیشتر واکسیناسیون در کشور دست یابیم تا این بیماری را در کشور کنترل کنیم.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسن فناوری تولید دولت برنامه ریزی تولید واکسن مواد اولیه زیرساخت ها میلیون دز شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۱۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد

دفتر نخست‌وزیر جامائیکا اعلام کرد که کشور فلسطین را رسما به رسمیت می‌شناسد.

همچنین کامینا جانسون اسمیت، وزیر امور خارجه جامائیکا، تصمیم دولت جامائیکا برای به رسمیت شناختن رسمی فلسطین را به‌عنوان یک کشور تایید کرد.

با این اقدام، جامائیکا به ۱۴۰ کشور دیگر عضو سازمان ملل متحد می‌پیوندد که از راه‌حل ۲دولتی برای مناقشه رژیم صهیونیستی و فلسطین حمایت می‌کنند. جانسون اسمیت بر تعهد جامائیکا به رعایت اصول منشور ملل متحد، ترویج احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و حق تعیین سرنوشت تاکید کرد.

این تصمیم در بحبوحه نگرانی‌های طولانی مدت در مورد بحران غزه گرفته شده است و جامائیکا از آتش‌بس فوری و افزایش دسترسی به کمک‌های بشردوستانه حمایت می‌کند. دولت بر حمایت خود از گفتگو‌های دیپلماتیک به عنوان کلید حل مناقشه و تضمین امنیت و حاکمیت همه طرف‌های درگیر تاکید می‌کند.

وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم با تعهد قوی جامائیکا به اصول منشور سازمان ملل متحد است که به دنبال ایجاد احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز بین طرف‌ها و همچنین به رسمیت شناختن حق مردم برای تعیین سرنوشت است.

براساس گزارش روسیا الیوم، پس از قطعنامه‌ای که مجمع عمومی با اکثریت قاطع در ۲۹ نوامبر تصویب کرد، فلسطین به عنوان دولت غیرعضو ناظر در سازمان ملل پذیرفته شد. فلسطین در سال ۲۰۱۱ درخواست عضویت کامل کرد، اما درخواستش در آن زمان از حمایت لازم برای انتقال به مرحله رأی‌گیری در شورای امنیت برخوردار نشد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان از بخش کشاورزی زمینه تحول و جهش تولید را فراهم می‌کند
  • تلاش دانشمندان ایرانی برای تولید واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان
  • سازمان همکاری اسلامی ادامه همکاری کشورها با آنروا را خواستار شد
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • اشتغال ۶۳۰۰ نیروی کار در شهرک‌های صنعتی قشم
  • ایران خواستار اشتراک دانش، فناوری و حمایت مالی کشور‌ها در بهبود حوزه‌های آبخیزداری مناطق خشک و نیمه‌خشک
  • جامائیکا کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسد
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان
  • ۱۹۰هزارتن کالا از گمرک ریلی رازی به خارج از کشور ترانزیت شد