Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس انرژی در وبینار تخصصی "بررسی چشم انداز صنعت برق، فرصتها و تهدیدها"، با نگاهی به ظرفیتهای بازار سرمایه گفت: برق یکی از ارکان اساسی معاملات در بورس انرژی است که این کالا، در تابلوی برق در بازار فیزیکی و بازار مشتقه مورد معامله قرار می گیرد و ابزارهای تامین مالی این صنعت نیز در بازار مشتقه و بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله مورد داد و ستد قرار می گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمد حسین عسگری افزود: متنوع ترین ابزارهای تامین مالی در بورس انرژی برای صنعت برق طراحی و پیاده سازی شده است. از جمله گواهی ظرفیت که یک ابزار تامین مالی اختصاصی صنعت برق محسوب می شود و صندوق سرمایه گذاری پروژه نیز که برای اولین بار در بازار سرمایه به کار برده شد، برای تامین مالی یک نیروگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

او از پذیرش و قابلیت معامله ۶۷ نیروگاه در بورس انرژی (۴۱ نیروگاه خصوصی و ۲۶ نیروگاه دولتی) و معامله ۴۸.۵۶۰ میلیون مگاوات ساعت به ارزش ۳۰.۴۶۷ میلیارد ریال از ابتدای تاسیس تا مرداد ماه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: با احتساب شرکت های مبین و فجر، ۱۰ نیروگاه در بازار سرمایه (۸ شرکت در فرابورس و ۲ شرکت در بورس اوراق بهادار) با ارزش حدود ۹۸۰ هزار میلیارد ریال در گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم پذیرش شده اند و سهام آنها مورد معامله قرار می گیرد.

او سابقه نخستین نیروگاه پذیرش شده در بازار سرمایه کشور را مربوط به نیروگاه عسلویه مپنا در ۷ اسفند ۱۳۹۲ و آخرین نیروگاه پذیرش شده را نیز مربوط به شرکت تولید برق و انرژی پیوندگستر پارس (قم) در ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد.

عسگری در ادامه بیان کرد: با همت شرکت توانیر ، از سال ۱۴۰۰ پای کنتور و سایر ادوات و تجهیزات برق نیز به بورس کالا باز شد و اکنون شرکتهای توزیع نیروی برق و برق منطقه ای نیازهای خود را در این زمینه از طریق برگزاری مناقصات با ساختار شفاف بورس تامین می کنند.

عسگری افزود: علیرغم گذشت حدود ۹ سال از معاملات برق در بورس انرژی و ۸ سال از معامله اولین سهام نیروگاهی در فرابورس ایران، صنعت برق همچنان صنعتی مهجور در بازار سرمایه است و یکی از دلایل آن ورود دیر هنگام تر این صنعت به بازار سرمایه در قیاس با سایر صنایع و پیچیدگی های حاکم بر مناسبات مالی و ساختاری این صنعت است.

او ادامه داد: با توجه به بروز مشکلات اخیر در تامین برق صنایع و برق خانگی در کنار مشکلات و معضلات انباشت شده خود صنعت، اهمیت به نقش کلیدی و زیربنایی این صنعت بیش از پیش نمایان شده است.

لازم به ذکر است با توجه به رسالت بورس انرژی، در فرهنگ سازی و تبیین مشکلات و موانع این صنعت حساس و زیربنایی و به منظور بهره مندی از نظرات کارشناسان و صاحبنظران این حوزه، آن شرکت با همکاری مرکز مالی ایران، نشست بررسی چشم انداز صنعت برق، فرصتها و تهدیدها، با نگاهی به ظرفیتهای بازار سرمایه را برگزار کرد.

در این نشست که به طور مجازی برگزار شد، سیدعلی حسینی، حسین عبده تبریزی، داود منظور، محسن طرز طلب، علی نقوی، ابراهیم خوش گفتار، حمیدرضا صالحی، عیسی حسین پناه، محمد جعفری و آرش جالبی به ایراد سخنرانی و ارائه نقطه نظرات و دیدگاههای خود در خصوص فرصتها و تهدیدهای صنعت برق پرداختند.

پربیننده ترین قیمت سیمان به کیسه ای ۴۵ هزار تومان بازگشت شمارش معکوس بازگشایی نماد «ملت» نقشه بورس (۱۲مرداد) / رشد دو هزار واحدی شاخص کل نمای پایانی بورس (۱۲مرداد۱۴۰۰) / شاخص کل با رشد حدود ۱۸هزار واحدی همراه شد شروط آزادسازی سهام عدالت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صنعت برق بازار سرمایه بورس انرژی تامین مالی صنعت برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس

علی ملک لی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با عدد دو میلیون و ۲۰۸ هزار واحد شروع به کار کرد و در پایان هفته و رشد خوب بیش از ۴.۵ درصدی، به عدد دو میلیون و ۳۰۴ هزار واحد رسید تا هفته‌ای سراسر سبز در بورس تهران رقم بخورد.

او افزود: شاخص کل با رشد خوب هفته گذشته، توانست محدوده ۲.۳۰۰.۰۰۰ واحد را به سمت بالا شکسته و در این منطقه تثبیت شود. با توجه به شرایط، انتظار داریم به روند صعودی خود در میان مدت ادامه دهد. حمایت شاخص کل محدوده ۲.۲۶۰.۰۰۰ واحد است‌.

 

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: شاخص کل هم وزن که نماگر بهتری از وضعیت بورس تهران است، اما رشد بیشتری نسبت به شاخص کل داشت. این شاخص در روز اول کاری هفته گذشته با عدد ۷۲۳ هزار واحد شروع به کار کرد و پس از رشد بیش از ۵.۵ درصدی، در پایان هفته به تراز ۷۶۳ هزار واحد رسید.

او می‌گوید: حمایت معتبر این شاخص نیز محدوده ۷۵۰.۰۰۰ واحد است و در صورتی‌که بتواند محدوده ۷۸۰ هزار واحد را با قدرت به سمت بالا بشکند، روند صعودی جدید آغاز می‌شود.

شایان ذکر است دیدگاه‌های فوق صرفا تکنیکال بوده و عوامل و اخبار زیادی مانند مناسبات سیاسی و تصمیمات اقتصادی، می‌تواند بر روند این شاخص‌ها تاثیر بگذارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • بدهی صنعت برق به بورس انرژی
  • ۵۵۵ میلیارد ریال در صنعت برق میامی سرمایه‌گذاری شد
  • شروع طوفانی هفته دوم معاملات برق در بورس انرژی
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس