Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، جلیل قصابی گزکوه یک پژوهشگر تاریخ معاصر گفت: قدیمی‌ترین اسناد جنگ جهانی اول که بیش از هزار برگ سند می‌باشند بیانگر حضور گروه‌هایی از متحدین و متفقین در ایران برای همراه کردن مقامات ایران با خود و ارزیابی واکنش مردم به ویژه علما به حضور اشغالگران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: جنگ جهانی اول در سال ۱۲۹۳ شمسی از اروپا آغاز شد و دامنه آن به‌تدریج به دیگر نقاط جهان از جمله ایران رسید؛ ایران در این جنگ اعلام بی طرفی کرد اما بی طرفی ایران از سوی دولت‌های درگیر در جنگ نادیده گرفته شد و بخش‌های بسیاری از کشور از جمله مشهد به اشغال نظامی نیرو‌های متجاوز درآمد.

بیشتر بخوانید

کام قدیمی‌ترین قنادی مشهد تلخ شد/ از تجربه جنگ جهانی دوم تا شیرین کردن دهان مردم

این پژوهشگر با اشاره به تاثیر حضور اشغالگران در شهر‌های ایران ادامه داد: حضور آنان علاوه بر آسیب به امنیت و اقتصاد ایران، سبب بروز قحطی و همه گیری انواع بیماری‌ها در مشهد شد که مرگ افراد بی شماری را به دنبال داشت.

قصابی گزکوه بیان کرد : مشهد در ابتدا به اشغال روس‌ها درآمد، ولی پس از انقلاب بلشویکی نیرو‌های روسی از مشهد خارج و انگلیسی‌ها جایگزین آن‌ها شدند که در این دوره قحطی شدیدی در مشهد به وجود آمد و وضعیت زندگی مردم بحرانی شد.

او همچنین به تاثیر فعالیت موسسات خیریه در مدیریت این بحران پرداخت و تصریح کرد: موسسات خیریه داخلی و خارجی به منظور کنترل مشکلات و کاهش فشار اقتصادی و معیشتی در بحبوحه جنگ اقداماتی را به انجام رساندند تا از بار فشار اقتصادی وارد شده بر مردم بکاهند.

این پژوهشگر تاریخ معاصر دارالعجزه و دارالمساکین را از جمله موسسات خیریه داخلی نام برد و تاکید کرد: علاوه بر آن‌ها موسسات خیریه خارجی نیز مانند هیات هوسکاران قفقازی، میسیون‌های آمریکایی و کنسولگری انگلیس با ایجاد سرپناه، جمع‌آوری اعانه و اطعام جمعیت کثیری از فقرا و مستمندان مشهد در فرایند کاهش، کنترل و تا حدی رفع بحران قحطی مشهد در سال‌های جنگ جهانی اول، نقش داشتند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام//ص.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جنگ جهانی اول انقلاب بلشویکی کنسولگری انگلیس جنگ جهانی اول موسسات خیریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در این مراسم گفت: کانون بازنشستگان ثبت اسناد این استان نخستین کانون در نوع خود در سطح کشور است که به همت اعضای هیات مؤسس و تلاش آنها در مشهد تاسیس شده است.

سید مرتضی مولوی پور افزود: امروز با تلاش‌های رییس سازمان ثبت اسناد کشور شاهد حمایت‌های وی از ‌کارکنان شاغل و بازنشستگان بوده و ما نیز درصدد هستیم تا در سطح استان از تجارب و علم و دانش این عزیزان استفاده کنیم.

وی بیان کرد: به منظور حمایت و کمک به بازنشستگان ثبت اسناد خراسان رضوی آماده هستیم تا محلی در اداره کل اختصاص دهیم تا ضمن استفاده از مشاوره، علم و دانش و تجربیات عزیزان، محلی برای پیگیری امور بازنشستگان باشد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی با ذکر این نکته که توجه به امور رفاهی، اجتماعی، درمانی و بهداشتی و امور فرهنگی از جمله برنامه‌ها و اهداف این کانون است، افزود: مشهد به برکت امام هشتم(ع) همواره شهر اولین‌ها بوده و خرسندیم که اولین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در این شهر افتتاح شده است.

در این مراسم «سیدعلی تقوی، محمد صدیقی‌غفاری و کاظم محمدی‌پناه» که در سال‌های گذشته از مدیران سازمان ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی بودند و در حال‌ حاضر اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان ثبت اسناد استان هستند به ارائه گزارشی از روند شکل گیری و افتتاح رسمی این کانون پرداختند.

در پایان این مراسم لوح تقدیری از سوی کانون به مولوی‌پور و همچنین از سوی اداره کل ثبت اسناد و املاک استان به تعدادی از دست‌اندرکاران تأسیس کانون بازنشستگان این اداره اهدا شد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از نشان صادراتی GTS Plus سمنان
  • رونمایی از ۴۰۰ هزار سند خلیج فارس در آرشیو ملی هند
  • پیگیری استقرار اداره ثبت اسناد و املاک در بشاگرد
  • افتتاح نخستین کانون بازنشستگان ثبت اسناد و املاک کشور در مشهد
  • شناسایی بیش از ۸۰۰ نوع نیت برای وقف
  • رونمایی از نسخه برگردان روزنامه «ادب» قدیمی‌ترین روزنامه مشهد
  • رونمایی از نخستین چاپ برگردان روزنامه ادب
  • حسن‌زاده: تیم‌های جام جهانی را سوپرایز می‌کنیم
  • انتظارات بازیکنان تیم ملی فوتسال ایران برای حضور در جام جهانی
  • شبکه خیریه‌ها و خیران خارج از کشور ایجاد می‌شود