Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: توقف چرخه باطل شهرفروشی در تهران، می‌تواند الگویی برای سایر کلانشهر‌های کشور باشد.
به گزارش خبرگزاری آریا، محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی در سیصد و شانزدهمین جلسه شورا به ارائه گزارش عملکرد کمیسیون پرداخت و گفت: خداوند متعال و تک تک همکاران، کارشناسان، مشاوران و صاحبنظران حوزه شهرسازی و معماری و مدیریت شهری در شورا و شهرداری تهران و سایر سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط در جامعه حرفه‌ای و مدنی را به شهادت می‌طلبم که در این دو دوره آنچه را که در توان داشتم برای ایفای وظایف نمایندگی ام به میدان آوردم، اگرچه مطمئنا قصور و اشکال‌های زیادی بر بنده در این کارزار وارد بوده و است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: خدارا شاکرم که پس از دو دوره حضور در جایگاه مسئول کمیسیون شهرسازی و معماری با همکاری این کمیسیون و جامعه حرفه‌ای و دانشگاهی کشور و به خصوص در دوره پنجم شورا با همراهی مسئولانه و خردمندانه همکارانم توانستیم اهمیت و ضرورت تحقق ماموریت‌های شهرسازی و معماری را به خوبی تبیین و تا حد زیادی نهادینه کنیم، به نحوی که امروز در پایان مدیریت شهری دوره پنجم، مهمترین ابر پروژه این دوره شهر نفروشی و حرکت به سمت شهرسازی انسانگرا و شهر انسان محور قلمداد می‌شود.
سالاری افزود: در گام ابتدایی ضرورت داشت با کمک تشکل‌های حرفه‌ای و مدنی، نسبت به گفتمان سازی برای تغییر نگرش در بین مدیران شهری و بستر عمومی جامعه اقدام شود تا این مهم به دغدغه و مطالبه عمومی برسد.
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورا افزود: توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می‌تواند الگویی برای اداره کل شهر‌های کشور باشد و کمیسیون شهرسازی و معماری و شورای پنجم کارنامه پاکدستی واقدامات ارزشمند خود را ارج می‌نهد، چرا که کار بسیار بزرگی انجام داده است و مناسبات رانت و بی قانونی و تخلفات را از سفره شهر جمع کرده است، کاری که تا کنون خیلی از نهاد‌ها و مدیران در برنامه‌های خود بار‌ها بیان کردند، ولی در میدان عمل با توجه به فشار سوداگران نتوانستند مقاومت کنند و خود نیز آلوده به این چرخه باطل و فساد شدند.
سالاری گفت: قصه شهر فروشی غصه است و از جایی شروع شد که شهرداری‌ها را بدون درآمد جایگزین، خودکفا کردند. در شهرداری درآمدزایی به هر شیوه و قیمتی در شهر موجب شد که شهرفروشی در تمامی ابعاد در شهر تهران و سایر شهر‌ها نهادینه شود.
سالاری تصریح کرد: کمیسیون شهرسازی و معماری با همراهی کلیت شورای پنجم و شهرداری مهمترین کاری که انجام داد این بود که این چرخه باطل شهرفروشی را به رسمیت نشناخت و به آن تن نداد و حتی جلو ضربات سوداگرانه افراد و نهاد‌ها ایستاد و رویکرد خود را صیانت از حقوق عمومی و حق به شهر قرار داد.
وی افزود: در این رویکردها، ضدارزش‌ها و ارزش‌ها به کلی دگرگون می‌شوند و توجه به رویکرد شهرسازی سوداگرا جای خود را به شهرسازی انسانگرا داد که در آن منفعت عمومی شهر و شهروندان، توجه به هویت و ارزش‌های معنوی و فرهنگی شهر، کیفیت زندگی در شهر، ایمن سازی ساختمان‌ها و تاب آوری شهری، بازآفرینی شهری، توجه ویژه به ظرفیت‌های کیفی طرح تفصیلی، انضباط بخشی به حوزه شهرسازی، مبارزه با رانت و فساد و بی قانونی با شفاف سازی به عنوان ارزش تلقی می‌شود.
وی افزود: امروز می‌توانیم ادعا کنیم که توقف چرخه باطل شهرفروشی در اداره شهر تهران می‌تواند به عنوان الگو در کلانشهر‌ها و شهر‌های ایران و فراتر از شهرداری و شورا بلکه در سطح کلان اداره کشور نیز در برخی ابعاد پیاده سازی گردد و از این بابت خدا را شاکریم.
سالاری افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری ضمن مبارزه با شهرفروشی، با اولویت قرار دادن طرح‌های توسعه شهری اعم از طرح‌های جامع، تفصیلی، موضعی و موضوعی تلاش کرد، تکالیف برجای مانده آن‌ها را که به جای کمیت گرایی و درآمدزایی تولید کیفیت و ارزش می‌کنند، در اولویت قرار دهد و بخش قابل توجهی از آن را پیاده سازی کند.
محمد سالاری افزود: حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری تهران به عنوان یکی از پیشگام‌ترین شهر‌ها در نهادینه و عملیاتی کردن حوزه بازآفرینی شهری و جایگزینی آن با رویکرد درجاسازی و تخریب و نوسازی در بافت‌های فرسوده و ناکارامد اقدامات بسیار ماندگاری را به سرانجام رساند و در راستای توجه به ارتقای کیفیت زندگی، توسعه عرصه‌ها و قلمرو‌ها عمومی و مناسب سازی فضا‌های شهری را در اولویت جدی قرار داد و توفیقات ارزشمندی را به ارمغان آورد.
وی ادامه داد: توجه به هویت و ارزش‌های تاریخی، ساماندهی سیما و منظر شهری و همچنین صیانت از باغات، فضا‌های سبز و باز و لغو مصوبه برج باغ از جمله دیگر اولویت‌ها و توفیق‌های حوزه شهرسازی و معماری با همکاری سایر کمیسیون‌ها و اعضای شورا و مدیران شهرداری بود. جایگزینی رویکرد‌های نرم افرازی به جای رویکرد‌های سخت افرازی در این دوره باعث شد تا تاب آوری و ایمن سازی شهر و ارتقای کیفیت ساخت و ساز از جمله مهمترین اولویت‌ها در همکاری با سایر سازمان‌ها و نهاد‌های ذیربط باشد.
سالاری افزود: کمیسیون شهرسازی و معماری با ارائه طرحی نخستین بار در تاریخ این شهر و کشور تعیین عوارض صدور پروانه مبتنی بر عدالت اجتماعی و مرغوبیت مکانی شهر تهران را با همکاری کلیت شورا به تصویب رساند و با ارائه لایحه معاونت شهرسازی و معماری در این خصوص سهم قابل توجهی از آن در تعیین عوارض سال 1400 در راستای تحقق عدالت اجتماعی عملیاتی شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شهرفروشی شورای پنجم کمیسیون شهرسازی و معماری شهرسازی و معماری حوزه شهرسازی شهر تهران ارزش ها نهاد ها شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش‌های معماری و شهرسازی ایران

دریافت 58 MB

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور در شاهرود به اعضای علمی دانشگاه، اساتید و کارشناسان حوزه‌های معماری، شهرسازی، عمرانی و گردشگری گفت: امروز با یک شلختگی و آشوبناکی در طراحی شهرهایمان مواجه هستیم و شاهدیم با آپارتمان سازی مفاهیمی مانند محله نابود شده و به جای محله‌هایی که مسجد محور و یک عنصر اجتماعی محسوب می‌شد و حتی قواعد خودش را داشت، برج‌هایی ساخته‌ایم که با قواعد هیأت مدیره ها اداره شده و انسان‌ها به ماشین بدل شده‌اند تا جایی که همسایه‌ها از هم خبر ندارند.

بخش‌هایی از این سخنرانی وی در اجلاسیه گروه کشوری معماری و شهرسازی توسط علی شهسوار خبرنگار خبرگزاری مهر تهیه شده که با هم می‌بینیم.

کد خبر 6098734

دیگر خبرها

  • شورای شهر جلوی ساخت و ساز در پارک لاله را گرفت؟
  • ساخت‌وساز در پارک لاله متوقف شد
  • طرح پهنه‌بندی حریم مشهد به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید
  • ساخت و ساز در پارک لاله متوقف شد
  • ساخت و ساز در پارک لاله با ورود شورای شهر متوقف شد
  • تصویب طرح پهنه بندی حریم مشهد برای اولین بار در شورای‌عالی شهرسازی و معماری
  • چالش‌های معماری و شهرسازی ایران
  • شهرداری قزوین اقدام عملی برای مناسب‌سازی شهر انجام نداد
  • شهرداری قزوین قدمی برای مناسب‌سازی شهر برنداشت
  • خبر خوش شورای نگهبان برای بازنشستگان | افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان از این ماه