Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-26@11:18:22 GMT

راهکارجدید دانشمندان برای درمان صرع

تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۶۰۷۶

محققان آمریکایی می‌گویند سلول‌های میکروگلیا در مغز می‌توانند به بهبود نورون‌های آسیب دیده پس از حملات صرعی کمک کنند. ناطقان: به نقل از مدیکال اکسپرس، صرع یک بیماری مزمن است که شامل مجموعه از اختلالات عصبی و بلند مدت می‌شود و ویژگی بارز آن حملات صرعی است. دلایل زیادی برای بروز بیماری صرع وجود دارد که یکی از آن‌ها ناشی از آسیب به مغز بر اثر جراحت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشمندان تاکنون تلاش زیادی برای یافتن راهکار درمانی موثر برای التیام این بیماری انجام داده اند و به تازگی محققان آمریکایی به اطلاعات جدیدی در این زمینه دست یافته اند.

بر این اساس، دانشمندان دانشگاه ویرجینیا آمریکا به اطلاعات جدیدی درباره یک سازوکار ناشناخته در بازسازی و التیام مغز دست یافته اند که آن‌ها را برای درمان حملات صرعی ناشی از جراحت مغزی امیدوار کرده است.

گرچه دارو‌هایی برای جلوگیری از حملات صرعی هم اینک موجود است، اما حقیقت این است که متاسفانه این دارو‌ها بر روی نزدیک به یک سوم از بیماران موثر نیستند. از این رو، یافتن راهکار‌های جدید درمانی برای آن‌ها ضروری است.

محققان در مطالعات خود به بررسی یک پاسخ ایمنی طبیعی مغز پرداختند. در این تحقیقات دانشمندان مشاهده کردند سلول‌های ایمنی به نام میکروگلیا نه تنها سلول‌های آسیب دیده مغزی را پس از حملات صرعی پاکسازی می‌کنند، بلکه اقدام به درمان نورون‌های آسیب دیده مغزی هم می‌کنند.

یکی از دانشمندان در این زمینه می‌گوید: پیش‌تر نیز به طور عمومی این ایده که میکروگلیا باعث بهبود حملات صرعی می‌شود مطرح بود، اما چگونگی عملکرد آن مشخص نبود. تحقیقات ما نشان داد میکروگلیا علاوه بر آنکه به سادگی باعث پاکسازی سلول‌های آسیب دیده می‌شود، از سلامت نورون‌ها فراتر از بیماری صرع و تشنج ناشی از آن مراقبت می‌کند.

بیماری صرع

دانشمندان در این تحقیقات اقدام به بررسی مغز موش‌ها پس از حملات صرع کردند. نتایج این مطالعات برای آن‌ها غیرقابل باور و عجیب بود. میکروگلیا پس از حملات صرع شروع به پاکسازی مغز می‌کرد. همچنین این سلول‌ها اقدام به تشکیل یک ساختار به هم‌چسبیده همانند کیسه می‌کردند.

با این حال، این ساختار برخلاف سلول‌های ایمنی دیگر به بافت سلول‌های مغز آسیب نمی‌زند بلکه باعث آماس و تورم دندریت‌ها که مسئول ارسال پیام‌های عصبی در مغز هستند، می‌شود. در حقیقت میکروگلیا به جای پاکسازی مغز و بلعیدن این سلول‌های آسیب دیده، اقدام به ترمیم نورون‌ها می‌کند.

این ساختار به هم چسبیده برای چند ساعت باقی می‌ماند و پس از ترمیم دندریت‌های نورون این ساختار نیز از بین می‌رود. گرچه هنوز دانشمندان به طور دقیق به نوع سازوکار و فرآیند عمل میکروگلیا پی نبرده اند، اما این تحقیقات به آن‌ها برای یافتن راهکاری موثر برای درمان بیماری صرع ناشی از جراحت کمک می‌کند. منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: راهکار جدید ، دانشمندان ، درمان صرع

منبع: ناطقان

کلیدواژه: راهکار جدید دانشمندان درمان صرع آسیب دیده بیماری صرع حملات صرعی نورون ها سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟

ایتنا - تخم‌مرغ که در بسیاری از یخچال‌های خانگی جز اصلی تغذیه روزانه محسوب می‌شود، چیزی فراتر از یک گزینه همه‌کاره و خوشمزه است. تحقیقات اخیر دلایل متعددی را برای گنجاندن دو تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه نشان می‌دهد.
تخم مرغ بسیار فراتر از یک غذا است و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. تحقیقات دانشمندان از مزایای مصرف روزانه دو تخم‌مرغ می‌گوید.

سلامت چشم
تخم مرغ حاوی آنتی اکسیدان های قوی مانند لوتئین و زآگزانتین است که برای حفظ سلامت چشم بسیار حیاتی هستند. این آنتی اکسیدان‌ها در ماکولا، بخشی از چشم که مسئول بینایی مرکزی است، متمرکز شده‌اند.

دانشمندان در تحقیقی که در یک مجله علمی آمریکایی به نام «بایگانی‌های چشم‌پزشکی» منتشر شد، مقدار مناسب تخم مرغ مورد نیاز برای محافظت از چشمان را بررسی کردند.

در این مطالعه بررسی شد که آیا مصرف تخم مرغ کافی می تواند از بیماری «تباهی لکه‌زرد» که منجر به کوری یا انحطاط چشم می‌شود، جلوگیری کند.

در نهایت این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به این عارضه در بین افرادی که به مدت دو سال و به صورت روزانه دو عدد تخم مرغ مصرف می کردند، ۴۴ درصد کمتر است.

 

سوپر غذای تقویت کننده مغز
یکی از مزایای برجسته مصرف دو عدد تخم مرغ در روز، تاثیر مثبت آن بر سلامت مغز است. تخم مرغ منبعی غنی از کولین است که یک ماده مغذی حیاتی برای رشد و عملکرد مغز است.

در مطالعه ای که در مجله «عصب‌زیست‌شناسی یادگیری و حافظه» منتشر شد، شرکت کنندگانی که روزانه دو عدد تخم مرغ در طول چهار هفته خوردند، بهبود قابل توجهی در سطح حافظه و تمرکزخود نشان دادند.

مدیریت طبیعی وزن
تخم مرغ همچنین منبع بسیار خوبی از پروتئین‌های با کیفیت بالا و چربی‌های سالم است.

مطالعات نشان می دهد که شروع روز با تخم مرغ می تواند منجر به مصرف کالری کمتر در طول روز در مقایسه با جایگزین‌های غنی از کربوهیدرات مانند غلات صبحانه شود. این موضوع می تواند یک استراتژی مفید برای کسانی باشد که به دنبال مدیریت موثر وزن خود هستند.

علاوه بر این، تخم مرغ حاوی انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به جلوگیری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

بنابراین بهتر است که در هر صبحانه جا را برای خوردن دو تخم مرغ باز کنید تا بهتر ببینید و بهتر فکر کنید و از چاقی و بیماری‌ها در امان بمانید.

دیگر خبرها

  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • برای اولین‌بار ساخت سلول زنده در آزمایشگاه/ انسان قادر به انجام کار طبیعت می‌شود؟
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • شارژ مجدد باتری پهپادها در حین پرواز / طول عمر پهپادها با سلول‌های خورشیدی پروسکایت