Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر پایگاه تاریخی الموت گفت: گاه می‌بینیم که مثلا یک حمام تاریخی تبدیل به رستوران می‌شود که این چندان با نوع ویژگی‌های چنین بنایی همخوانی ندارد. در حالی که یک حمام تاریخی ویژگی‌هایی دارد که با داشتن امکانات رفاهی مطلوب می‌تواند همان کاربری خودش را حفظ کند. حمیده چوبک دانشیار پیشین پژوهشگاه میراث فرهنگی و مدیر پایگاه تاریخی الموت درمورد الزام بنا‌های تاریخی برای داشتن کاربری فرهنگی و تاریخی به میزان گفت: بنا‌های تاریخی ما می‌توانند کاربری تجاری، صنعتی، بهداشتی و درمانی هم داشته باشند و این مساله هیچ مشکلی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طور نیست که حتما این بنا‌ها باید ارزش‌های معماری داشته باشند. کارکرد این بناها، رویداد‌های مهم آن‌ها و تاثیرگذاری هایشان بر صنعت و کشاورزی و مواردی از این دست نشان می‌دهد که این بنا‌ها می‌توانند ویژگی‌های مختلفی برای ارزش گذاری داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه تغییر کاربری بنا‌های تاریخی چه امکان‌هایی برای احیا و بازسازی آن‌ها فراهم می‌کند گفت: البته من تصور می‌کنم بهتر باشد به جای تغییر کاربری اصطلاح زنده سازی و کاربری متناسب با اصالت اثر را به کار ببریم. این اصطلاح به عاملی مهم برای حفظ بنا‌های تاریخی اشاره دارد. چون هر مکانی که بدون استفاده و متروک بماند به مرور زمان دچار فرسایش می‌شود. ولی وقتی بازسازی و بهره برداری متناسب با پیشینه و محتوای اثر و نوع بهره برداری قبلی آن اثر اتفاق بیفتد این مساله کمک می‌کند تا این بنا به طور مداوم پایش و مراقبت بشود؛ بنابراین با ارتقایی که بنای تاریخی در نتیجه کاربری متناسب پیدا می‌کند ادامه حیات و زیستش میسر می‌شود. اما مهم رویکرد و چگونگی بهره برداری و حفاظت و مداخله‌هایی است که درباره یک بنای تاریخی اتفاق می‌افتد. در واقع باید نوع بهره برداری و حفاظت متناسب با شرایط و وضعیت یک اثر تاریخی باشد.

چوبک درخصوص نبود قاعده مشخص برای بهره برداری از بنا‌های واجد ارزش تاریخی اظهار داشت: البته این تصمیم درستی است که برای احیای بنا‌های تاریخی و به منظور حفظ بافت‌ها و جلوگیری از فرسوده شدن آن‌ها این بهره برداری‌ها اتفاق بیفتد. اما اینکه چگونه باید دستورالعمل بهره برداری از بنا‌های تاریخی تبیین بشود و چه معیار‌هایی برای این کار در نظر گرفته بشود نکته مهمی است که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد. البته اگر ما بر اساس اصول منشور‌های جهانی عمل بکنیم بسیار راهگشا خواهد بود تا ما در واگذاری‌ها و تغییر کاربری‌ها و بهره برداری‌ها دچار اشتباه نشویم. باید مراقب بود تا این مداخله‌ها و بهره برداری‌ها خود به عاملی برای آسیب دیدن روند حفاظت و نگهداری بنای تاریخی تبدیل نشود. تحقق این مساله نیازمند تبیین مقررات و آیین نامه است. البته من تصور می‌کنم این آیین نامه از سوی حوزه حفظ و احیای بنا‌های تاریخی تهیه و تبیین شده است.   بیشتر بخوانید: گردشگری زیارتی؛ جهانی از تفرج و معنا
مدیر پایگاه تاریخی الموت در مورد وجود الگوی جهانی برای بهره برداری از بنا‌های تاریخی گفت: در منشور‌ها بخش بهره برداری و کاربری‌ها بخش عمده‌ای است که کلا به اصالت در رنگ، اصالت در مداخله‌هایی که برای بازسازی اتفاق می‌افتد و اصالت در نوع کاربری‌ها می‌پردازد. بر این اساس کاربری یک اثری که دارای شخصیت معنایی باشد نمی‌تواند متناسب با این ویژگی نباشد. بنایی مثل کاروانسرا، چون در گذشته محل عبور مسافران و پذیرایی بوده امروزه می‌تواند به عنوان اقامتگاه برای مقاصد گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد. این نوع کاربری با ماهیت اصلی چنین بنایی نزدیکی دارد.   وی افزود: اما گاه می‌بینیم که مثلا یک حمام تاریخی تبدیل به رستوران می‌شود که این چندان با نوع ویژگی‌های چنین بنایی همخوانی ندارد. در حالی که یک حمام تاریخی ویژگی‌هایی دارد که با داشتن امکانات رفاهی مطلوب می‌تواند همان کاربری خودش را حفظ کند. این اتفاقی است که در کشوری مثل ترکیه رخ داده و می‌بینیم حمام‌های سنتی در آنجا تغییر کاربری داده نمی‌شود؛ بنابراین تصور می‌کنم نوع بهره برداری‌ها از بنا‌های تاریخی باید با ماهیت اصلی اثر و کارکردی که از قبل داشته سنخیت داشته باشد. این نکته‌ای است که در منشور‌های مربوط به بهره برداری از آثار تاریخی آورده شده است.   انتهای پیام/ برچسب ها: حمیده چوبک بناهای تاریخی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: بناهای تاریخی بنا های تاریخی یک حمام تاریخی بهره برداری بهره برداری ها تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۶۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۷۵هکتار اراضی کشاورزی چهارباغ آزاد سازی شد

جهاد کشاورزی شهرستان چهارباغ اعلام کرد: تغییر کاربری غیرمجاز ۱۷۵ هکتار از اراضی دولتی جلوگیری شد.

سعید محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز با تاکید بر اهمیت مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز در حیطه وظایف سازمان جهاد کشاورزی، اظهار کرد: طی آخرین عملیاتی که از سوی از اداره صورت گرفت ۱۷۵ هکتار از اراضی تصرف شده چهارباغ آزاد سازی شد.

مدیر اداره جهادکشاورزی چهارباغ ادامه داد: این تغییر کاربری‌ها در روستای «قوهه» بخش مرکزی در حال وقوع بود که با حضور نماینده دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان، مدیریت جهاد کشاورزی، عوامل نیروی انتظامی، یگان امداد، کلانتری‌های تابعه و با همکاری شهرداری چهارباغ و ادارات خدمات رسان برق و گاز نسبت به اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی اقدامات مقتضی به انجام رسید.

محمدی ارزش اراضی که از تغییر کاربری آن جلوگیری شده را حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این اراضی در ۱۶۰ قطعه تعریف شده بود، اضافه کرد: در خصوص دیوارکشی غیرمجاز، ویلا و بنای غیرمجاز در حال ساخت، دپوی مصالح، استخر و محوطه سازی اقدامات قانونی انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چهارباغ افزود: بنای غیرمجاز در حال ساخت ۱۲ مورد به مساحت تقریبی ۳۵۰۰ مترمربع، دپوی مصالح ۵۰ مورد مساحت تقریبی ۱۱۰۰۰ مترمربع و استخر ۹ مورد به مساحت تقریبی ۱۵۰ مترمربع تخریب و آزادسازی شد.

به گفته محمدی محوطه سازی ۴۵ مورد به مساحت تقریبی ۷۵۰۰ مترمربع، که اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها نسبت به مستحدثات غیرمجاز مذکور صورت پذیرفت؛ همچنین تعداد ۶ انشعاب برق غیر مجاز و ۷ مورد انشعاب گاز غیر مجاز با همکاری عوامل محترم اداره خدمات رسان برق و گاز قطع و جمع آوری شد.

کد خبر 750867

دیگر خبرها

  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • ۱۷۵هکتار اراضی کشاورزی چهارباغ آزاد سازی شد
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • قلع و قمع 12 فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • جنجال تغییر کاربری ۳۰۰۰ متر از «پارک لاله»، چه از جان مردم می‌خواهند؟
  • قلع و قمع ۵۱ فقره تغییر کاربری در محمودآباد