Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: یک خواسته ما از دولت سیزدهم این است که تغییر در نظام استخدام ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفه‌ای افراد باشد.

 به گزارش فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی برنامه، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۱۲ مردادماه با موضوع بازخوانی و بازیابی مهارت روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید حکمرانی علم و فناوری را تعریف کنیم

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ابتدا بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بحث تمدن نوین اسلامی مطرح شده و به ۷ مرحله گره خورده که اولین آن حوزه پژوهش و فناوری بوده است. ما باید در کشور حکمرانی علم و فناوری را تعریف و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های ما حکمرانی لازم را ندارد و تا الان وارد این فاز نشده‌اند در حالی که دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است. این موضوع به ما می‌گوید باید رویکردهایمان را تغییر بدهیم. نظریه‌پردازی، توسعه علم، گسترش علم به صورت عمومی، مساله محور و ماموریت‌گرا بودن باید از جمله وظایف دانشگاه‌های مختلف باشد.

لزوم تغییر در نظام استخدام بر اساس صلاحیت حرفه‌ای

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ما نیازمند رویکرد‌های نوین و تازه هستیم، گفت: آموزش مهارتی باید در دانشگاه، آموزش و پرورش و سایر نهاد‌ها نهادینه شود.
زاهدی افزود: راه موفقیت کشور این است که از مسیر صلاحیت حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه غیردولتی گام بردارد. صلاحیت حرفه‌ای آمیزه‌ای از تجربه، مهارت، مدرک، اخلاق حرفه‌ای و متناسب با شغل و صلاحیت جسمانی است.
وی خاطرنشان کرد: در حقیقت باید در به کارگیری همه افراد بحث شایسته‌سالاری و صلاحیت حرفه‌ای مطرح باشد چراکه افزایش کمی و کیفی بهره‌وری را در پی دارد.
عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یک خواسته ما از دولت سیزدهم این است که تغییر در نظام استخدام ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفه‌ای افراد باشد.

تغییر اجتناب‌ناپذیر است

علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: باید از بسیاری از آنچه که مبنای نوع نگاه ما بوده است، عبور کنیم و این تغییر اجتناب‌ناپذیر است. باید این را بپذیریم که جامعه جلوتر از ما حرکت می‌کند و جوانان امروز کاملا آگاه به مسایل روز هستند.
وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید تغییر کند، عنوان کرد: پژوهش‌ها می‌گویند ۹۶ درصد منشا نوآوری‌ها به صنعت، بازار کار و مشتریان باز می‌گردد. ما باید از بیگانگی نظام آموزشی با واقعیت بازار و جامعه دور شویم تا مردم نسبت به ما اقبال داشته باشند.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: تجربه کشور‌های توسعه‌یافته آشکار است و ما باید به سمت بومی‌سازی آن‌ها حرکت کنیم همچنین باید به سمت سرمایه‌های ملی خود روی آوریم.

بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امری جدی است

اوسط هاشمی تاکید کرد: اولین سند مهارت استانی را ما در سیستان و بلوچستان با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای زدیم که این سند الگویی برای دیگر استان‌ها شد. امروز استانداران همه پای کار هستند و شورای مهارت به استثنای ۲ استان در بقیه استان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی با بیان اینکه بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امری جدی است، مطرح کرد: با این ساختار ما نمی‌توانیم به آن چیزی که شایسته مردم ایران هستند، برسیم.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خاطرنشان کرد: مردم به دنبال کالای مفید و ارزشمند به حال خویش هستند پس در ابتدا باید صلاحیت حرفه‌ای مدیر یا مسئول تایید شود.

باید گفتمان‌سازی درباره آموزش‌های مهارتی اتفاق بیفتد

محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی که دیگر مهمان اینترنتی این برنامه بود در سخنانی مطرح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مهارتی عدم شناخت مردم نسبت به آن است. ما در دوره‌ای بدون پیش‌بینی آینده در حوزه کمی افراط کردیم که باعث کاهش راندمان و ضرر بخش خصوصی شد.
وی ادامه داد: ما در طول ۲ سال اخیر آمایش آموزش عالی مهارتی را اجرا و برای کل کشور نیاز‌های آموزش عالی مهارتی را احصا کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.
رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اینکه همه دوره‌های این دانشگاه شغل‌محور هستند، خاطرنشان کرد: ما باید از ظرفیت‌های فعلی را به صورت بهینه استفاده کنیم همچنین باید گفتمان‌سازی و حمایت از آموزش‌های مهارتی و کسانی که آموش می‌بینند، اتفاق بیفتد.
برنامه «به وقت ایران» در فصل دوم با رویکرد مهارتی و با ساختار گفتگومحور به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم یوسفی با اجرای ناصر خیرخواه روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شبکه آموزش برنامه به وقت ایران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای عضو کمیسیون آموزش مجلس تغییر در نظام استخدام صلاحیت حرفه ای اوسط هاشمی نظام آموزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است

به گزارش خبرنگار مهر، فرزاد پیشکاری شامگاه دوشنبه کردستان در نشست معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با نماینده ولی فقیه در استان با تبریک هفته کار و کارگر، آموزش های فنی و حرفه ای را مقدمه‌ای برای مهارت آموزی و توانمندی سازی جوانان برای ایجاد اشتغال خواند و اظهار کرد: با گذراندن این دوره ها و تلاش و همت شبانه روزی، زمینه اشتغال در جامعه فراهم خواهد شد.

پیشکاری آموزش و مهارت آموزی کارگران را نیز از مهمترین اولویت های وزارت کار و لازم وضروری عنوان کرد و با بیان اینکه این آموزش ها موجب مهارت آموزی و ارتقای سطح علمی در کارگران به ویژه کارگران ساختمانی خواهد شد، اظهار داشت: با آموزش و مهارت آموزی کارگران، شاهد کاهش حوادث کارگری و جلو گیری از آسیب های اجتماعی خواهیم بود.

مدیر کل کار کردستان با بیان اینکه مهارت آموزی و تربیت نیروی کار حرفه‌ای و ماهر موجب ایجاد اشتغال پایدار در کشور می شود، خواستار آموزش بیشتر کارگران ساختمانی در بحث ایمنی و حفاظت فردی شد و گفت: ایمنی نقش موثری در دستیابی به ارتقاء سطح سلامت کارگران در جامعه دارد.

رئیس شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت کار در استان با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از دستگاه‌هایی است که در خط مقدم ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی قرار دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جامعه تحت پوشش خدمات این وزارتخانه هستند و مدیران تابعه وزارت کار در کردستان توانسته اند با همدلی و هماهنگی مقدمات رضایتمندی مردم را فراهم آورند.

پیشکاری عملکرد ادارات تابعه وزارت کار در کردستان را رضایت بخش خواند و گفت: خوشبختانه ادارات تابعه وزارت کار در کردستان شبانه روزی در راستای خدمت رسانی به جامعه مخاطب تلاش کرده و تعامل بسیار خوبی با هم و سایر ادارات در استان دارند که این خود نقطه عطفی برای پیشبرد سیاست های دولت مردمی و وزارت کار در کردستان است.

کد خبر 6092571

دیگر خبرها

  • دیپلماسی مهارت یکی از راهبردهای کلیدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است
  • آموزش‌های فنی و حرفه‌ای مقدمه‌ای برای ایجاد اشتغال جوانان است
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز آموزشی جوار کارگاهی در کشور
  • غول کنکور در دولت سیزدهم جادو شد/ معلم ستون فقرات نظام آموزشی است
  • وزیر آموزش و پرورش: جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • جذب ۲۰ درصد معلمان کشور در دولت سیزدهم
  • شرکت‌های تعاونی استان سمنان به حوزه کشت کم آب‌بر ورود می‌کنند
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • تغییر رویکرد مدیران و ایجاد ساختار مناسب؛ گام مهمی در پیاده سازی مبارزه با پولشویی در صنعت بیمه است
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند