Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@22:14:33 GMT

پایان اعتباربخشی تست کرونا در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۸۲۱۶

پایان اعتباربخشی تست کرونا در مازندران

به گزارش ایرنا، این روزها یکی از مشقات بیماران مشکوک کرونایی دریافت نوبت تست کروناست ؛ تستی که دیگر اعتباری برایش باقی نمانده است. دست اندرکاران نظام سلامت اعم از پزشکان خانواده و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مازندران معقتدند که تست کرونا دیگر خاصیتش را از دست داده است . اینجا معادله معکوس شده است. دیگر تست کرونا برای شناسایی بیماران کرونایی نیست بلکه تنها کاربردش شناسایی اندک افرادی است که از شانس خوششان با احتمال بسیار اندک هنوز به کرونا مبتلا نشده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پشت درب مراکز دولتی تست کرونا معروف به مراکز 16 ساعته ، تمام وقت پر جمعیت است. برخی چند روز در نوبت هستند. بسیاری قید تست گرفتن را می زنند و می روند. آنانی که سماجت عجولانه داشته باشند به آزمایشگاه های خصوصی ارجاع می شوند ؛ جایی که دستکمی از مراکز دولتی ندارند با این تفاوت که کسی را ناامید برنمی گردانند.

کارکنانی که در مراکز دولتی انجام وظیفه می کنند ، کمبود کیت و نیروی انسانی و تعداد بالای مراجعه کنندگان را علت وضعیت موجود می دانند. مراجعه کنندگان دلایل مختلفی برای کارشان دارند. یکی می خواهد واکسن تزریق کند ولی به خاطر داشتن بیمار کرونایی در خانه ، مطمئن نیست که آلوده نشده باشد. دیگری کارمند است . او هم بیمار در خانه دارد و نگران سرایت بیماری به خودش و در صورت رفتن به سر کار ، به همکارانش است. دلایل اصرار بر تست دادن متنوع است و تمامی آنها هم منطقی به نظر می رسد.

پزشکان خانواده از این که روزانه تعداد زیادی از افراد تحت پوششان خواستار معرفی الکترونیکی برای انجام تست هستند ، خسته شده اند. آنان نه قادر به دادن پاسخ منفی به افراد زیر پوشش خود هستند و نه می توانند روند معرفی روزانه و بدون نتیجه را ادامه دهند. در عین حال گفته می شود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم از پزشکان خانواده خواسته اند تا افرادی را که علائم بیماری دارند برای تست معرفی نکرده و درمان را شروع کنند. پزشکان خانواده هم در منگنه دو طرفه قرار گرفته اند ؛ یک سو سماجت بیمار و سوی دیگر تخطی از خواسته دانشگاه و مهم تر از همه معرفی های بدون نتیجه .

مسئولان دانشگاه علوم پزشکی هم می گویند از این وضعیت اطلاع دارند. آنها هم دلایل قانع کننده خودشان را دارند که یکی از آنها آمار بالای تست های مثبت است ؛ آماری که معادله را معکوس و تست را از خاصیت انداخته است. به گفته این مسئولان وقتی حدود 80 درصد مراجعه کنندگان تستشان مثبت می شود ، دیگر عملا نه به صرفه است که تست گیری به صورت فراگیر ادامه یابد و نه امکانات چنین اجازه ای را می دهد.

طبق  اظهارات مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل ، تعداد مراجعات روزانه برای معاینه و انجام تست کرونایی به حدود هشت هزار نفر در روز رسیده است. برای این تعداد نه کیت به اندازه کافی وجود دارد و مراکز تست گیری و نیروی انسانی و تجهیزات آزمایشگاهی و به همین دلیل روند تست گیری در مازندران به نوعی قفل شده است.

اضطراف مضاعف و فوران نارضایتی 

گزارش میدانی خبرنگاران ایرنا در شهرهای مختلف از جمله ساری ، بابل و آمل نشان می دهد که برخی از شهروندان برای انجام تست تا سه روز در نوبت قرار می گیرند. این افراد همان گروهی هستند که سماجت بر انجام تست کرونا دارند. برخی از آنان ساعت پنج صبح به مراکز تست گیری می روند و اسمشان را روی کاغذ می نویسند تا زمانی که کار مراکز شروع می شود بتوانند نوبت دریافت کنند.

این کار عبث در حالی انجام می شود که درخواست اخذ تست کرونا توسط پزشکان خانواده به صورت الکترونیکی به مراکز ارسال می شود و این مراکز می توانند بر اساس زمان دریافت درخواست الکترونیکی به افراد طبق ظرفیت روزانه نوبت بدهند تا شهروندان مجبور به حضور بامدادی در مراکز تست گیری نشوند ، کاری که سبب تشدید نارضایتی مراجعه کنندگان بویژه آن گروهی می شود که قادر به حضور بامدادی نیستند و هیچگاه نوبت به آنها نخواهد رسید.

نکته قابل توجه دیگری که سبب شیوع حرف و حدیث های فراوان می شود ، ارجاع شفاهی افراد معترض به آزمایشگاه های خصوصی است. اگر چه اغلب افرادی که آدرس مراکز خصوصی را به دیگران می دهند ، خودشان در نوبت قرار دارند ولی اینگونه ارجاع شفاهی در نهایت به نام مراکز دولتی و مسئولان شبکه بهداشت و درمان تمام شده و باعث نارضایتی بیشتر مردم می شود. هزینه انجام تست کرونا در آزمایشگاه های خصوصی بسته به نوع فوری یا پی سی آر بین 400 هزار تا 700 هزار تومان است. 

لیلی امانی بیمارحدود ۴۰ ساله ای که با معرفی پزشک خانواده  برای گرفتن آزمایش پی سی آر به مرکز تحت پوشش مرکز بهداشت ساری واقع در خیابان پیروزی این شهر مراجعه کرده است، به خبرنگار ایرنا می گوید : از سه روز قبل دچار حمله آسم خفیف شدم و با معرفی پزشک خانواده و متخصص برای گرفتن آزمایش پی سی آر به این مرکز معرفی شدم که برای نوبت گرفتن باید روز بعد بین ساعت پنج تا هشت صبح مراجعه کنم.

وی توضیح داد: اگر فردا صبح در نوبت حدود ۱۰۰ نفر اول قرار بگیریم ، تازه می توانم آزمایشم را روز بعد از گرفتن نوبت با سه ساعت قرار گرفتن در صف انجام بدهم.

امانی با بیان این که آزمایشگاه خصوصی نیز مبلغ ۷۰۰ هزار تومان برای گرفتن تست پی سی آر طلب می کند، بیان داشت: همه مردم بشدت دچار استرس و فشار روانی نسبت به کرونا شده اند و این شرایط نیز  در واقع مردم را سرگردان کرده است.

این شهروند ساروی با اعلام این که از انجام تست کرونا منصرف شده است ، گفت : تنها راهی که برایم باقی مانده این است که منتظر بروز علائم بیشتری بمانم اگر چه می دانم این کارم ممکن است سایر اعضای خانواده ام را هم در معرض خطر قرار دهد چون وقتی آدم نتیجه تست کرونا نداشته باشد هم خودش آن را جدی نمی گیرد و همه اطرافیان همکاری لازم را ندارند.

خطر جهش پشت جهش 

آنچه که این بانوی ساروی بیان می کند ، ترسیم چرخش مضاعف کرونا دلتا در مازندران است. با توجه به این که بیمارستان های استان پر شده و مراکز بستری موقت در برخی شهرستان ها فعال شده است ، تشدید شیوع دلتا به خاطر بی خاصیت شدن تست کرونا می تواند وضعیت را برای همه نفسگیر کند.

این وضعیت همچنین بر روند تزریق واکسن کرونا هم بی تاثیر نخواهد بود چون بخشی از افرادی که به دنبال انجام تست کرونا هستند ، نتیجه اش را برای تصمیم گیری جهت تزریق واکسن می خواهند. این افراد اکنون بین زدن یا نزدن واکسن سرگردان هستند. بسیاری از آنها اطلاعات درستی در باره تاثیر یا عدم تاثیر واکسن بر فردی که احتمالا به کرونا مبتلا شده باشد ، ندارند و به همین دلیل هم در انتظار ظاهر شدن علائم کرونا برای چند روز باقی می مانند تا پس از کسب اطمینان واکسن را تزریق کنند. این احتمال وجود دارد که بسیاری از این افراد در همین دوره به کرونا مبتلا شوند.

اگرچه تزریق واکسن کرونا در مازندران طبق اعلام مسئولان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران در حال انجام است ، اما بررسی های ایرنا نشان می دهد که بخشی از افراد واجد شرایط سنی برای دریافت واکسن مراجعه نمی کنند. احتمالا تعدادی از این گروه را منتظران دریافت تست کرونا تشکیل می دهند.

طبق آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، تاکنون حدود ۶۰۰ هزار دز واکسن کرونا به جمعیت زیر پوشش این دانشگاه تزریق شده است. آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز تزریق ۱۲۲ هزار ۱۲۴ دز است که حدود ۱۰۰ هزار مورد آن دز اول بوده است . 

اخطار اختلال نظام سلامت 

وضعیت بغرنج مازندران مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را هم نگران کرده است. معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان این که به طور متوسط تا ۸۰ درصد تست های کرونایی رپید و پی سی آر در استان مثبت گزارش می شود، گفت : شرایط در تست های کرونایی تا حدودی به حالت عادی رسیده است و حتی به افراد سالم جامعه نوعی تلقین علائم کرونایی دست داده است.

دکتر قاسم اویس ازدحام مردم برای آزمایش کرونا و طولانی شدن زمان دادن نوبت جهت تست کرونا را تایید کرد و افزود : فقط باید عرض کنم که شرایطی بسیار سختی شده و این فرایند همچنان در حال پیچیده تر شدن است.

وی در عین حال بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی و ضرورت در خانه ماندن ، زدن ماسک  و رعایت فاصله اجتماعی تاکید کرد و بیان داشت : افراد مشمول واکسن حتما برای تزریق واکسن مراجعه کنند چرا که عوارض ناشی از تزریق واکسن بسیار کم و بندرت گزارش می شود.

اویس با بیان این که طبق گزارش روزانه حدود ۶ هزار نفر برای تست کرونا در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران مراجعه می کنند ، گفت : به نسبت ظرفیت نیروی انسانی ،مراکز تست و  انجام تست با کیت های آزمایشگاهی ، با شدت با مشکل ازدحام و طولانی شدن نوبت مواجه هستیم. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز با بیان این که  کادر درمانی در بیمارستان‌های این شهرستان روزهای پر ازدحامی از حضور مردم برای تست کرونایی و بیماران مواجه هستند ، گفت: اگر این روند ادامه بیابد ،سیستم درمانی مختل خواهد شد.

دکتر مصطفی جوانیان اظهار کرد: متاسفانه همچنان بستری بیماران کرونایی در بابل رو به افزایش است و روزهای سختی هم برای پرسنل بهداشتی و هم پرسنل درمانی را شاهد هستیم.

وی با انتقاد شدید از همکاری نکردن برخی از ارگان‌ها برای کاهش روند ابتلای مردم به بیماری کرونا تصریح کرد: هنوز تالارها فعال و تجمعات برقرار است. متاسفانه عادی‌انگاری‌ها به حدی بالاست که حتی اگر تالارها هم بسته شوند برخی از مردم با رعایت نکردن پروتکل‌ها، عروسی‌ها را در منازل و باغ ها برگزار می‌کنند.

این مسئول افزود: در تمام دنیا ثابت شده که فقط وزارت بهداشت در کاهش ابتلای افراد جامعه به بیماری کرونا نقش ندارد، بلکه تمام ارگان‌های مرتبط همکاری دارند.

وی گفت: فعلا توانستیم بستری سرپایی را راه‌اندازی کنیم تا بر این اساس کمی تاب‌آوری سیستم را افزایش دهیم. افزایش ظرفیت پذیرش سرپایی باعث شد که ما در حال حاضر بتوانیم خدمات بهتری را ارائه کرده و پیش از این که بیمار به مرحله خطرناک برسد درمان‌ها را آغاز کنیم.

رکورد مرگ 38 نفری در یک شبانه روز

بر اساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز سه شنبه ۳۸ نفر در استان ر اثر کرونا جان باختند که  ۶ نفر در مرکز بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل و ۳۲ نفر دانشگاه علوم پزشکی مازندران بستری بودند.

آمار های بستری ،فوتی و شرایط گرفتن تست های کرونایی در مازندران نشان می دهد که موج پنجم کرونا در این خطه شمالی همچنان صعودی است به طوری که بر اساس اعلام رسمی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی طی ۲۴ ساعت گذشته  در مجموع تعداد بستری شدگان استان به سه هزار و ۵۷۳ نفر رسید که ۱۶۹نفر فقط در ۲۴ ساعت گذشته اضافه شدند.

بنابر این گزارش هم اکنون ۴۱۰ نفر در بخش آی‌سی‌ یو بیمارستانی مازندران بستری هستند.

برچسب‌ها ویروس کرونا ساری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران مازندران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ساری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران ویروس کرونا ساری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران مازندران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران مسئولان دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل انجام تست کرونا پزشکان خانواده مراجعه کنندگان تزریق واکسن مراجعه کنند مراکز دولتی مراکز تست تست گیری تحت پوشش پی سی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۲۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای چهارمحال و بختیاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: این بنا در زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و با زیربنای ۱۲۰ مترمربع، به همت خیران ساخته می‌شود.
اعرابی افزود: برای احداث این بنا بیش از ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
وی ادامه داد: با ساخت این پایگاه، اهالی روستا‌های شلیل، دورک قنبری، گوزلک، شهرک محمدی و لندی شهرستان اردل از خدمات اورژانس و فوریت‌های پزشکی بهره‌مند خواهند شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی دانلود

دیگر خبرها

  • رشته دندانپزشکی کودکان در قم راه‌اندازی می‌شود
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس ۱۱۵ در دهستان شلیل
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • پایان نوبت اول آزمون سراسری در صحت و امنیت کامل
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • افتتاح خوابگاه برای زوج‌های علوم پزشکی
  • پایان نوبت نخست آزمون سراسری مازندران در صحت و امنیت
  • همایش پیاده‌روی خانوادگی فردا در یاسوج برگزارمی شود
  • نمایشگاه سلامت در هرمزگان برگزار می‌شود