Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، پیش از این در گزارش هایی با عنوان های هدایت تحصیلی اجباری اهداف استعدادیابی را گروگان گرفته است، بسیاری از دانش آموزان فنی و حرفه‌ای هنوز کارنامه ندارند، چالش تغییر رشته در متوسطه دوم و از متوسطه دوم به کنکور، به مساله اجرای ناقص طرح هدایت تحصیلی از پایه نهم و دهم و مشکلات عدیده هنرجویان هنرستان ها در شرایط کرونایی که کارگاه های آنها تشکیل نشده و خصوصاً مشکلات هنرجویان پایه دوازدهم نوشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که سال هاست طرح هدایت تحصیلی ناقص اجرا می شود و عملاً در نهایت نمره ملاک انتخاب رشته دانش آموزان قرار می گیرد و تغییر رشته تحصیلی از پایه دهم به یازدهم نیز دارد رو به فزونی می رود، گفت: به دنبال اجرای طرح هدایت تحصیلی قرار بود بر اساس اسناد بالادستی یک نظام جامع مشاوره نیز شکل بگیرد که پیش نویس آن در حال حاضر در شورای عالی است و محل گفتگو قرار گرفته است.

وی ادامه داد: تا این نظام جامع مشاوره شکل نگیرد کارکرد هدایت تحصیلی ناقص خواهد بود و در نهایت تمرکز آن بیشتر بر نمره قرار خواهد گرفت. در واقع قرار بود تشخیص دانش آموز و آزمون های رغبت سنج و… ملاک باشد اما ناکارآمدی ابزار را این روزها مشاهده می کنیم و یک تعداد آزمون گرفته می شود و یک خودآگاهی نیز ایجاد می شود اما در نهایت ما به افراد یک آزادی عمل می دهیم و افکار عمومی هم از این آزادی عمل حمایت می کند و این باعث می شود رویه های منعطفی را در تعیین رشته پیش بگیریم که با سیاست های توسعه متوازن هم گاهی در تعارض است.

کمرئی بیان کرد: انتخاب رشته بچه ها بر اساس تصویرهای ناقص و مبهم بچه ها از برخی رشته ها خصوصاً در رشته علوم تجربی شکل می گیرد و برای همین در پایان سال اول متوسطه دوم شاهد تغییر رشته هستیم. بنابر این باید به دانش آموزان یک تصویر و تصور درستی از شغل و رشته و آموزش های دروس در گرایش های مختلف بدهیم که پیش نیاز آن داشتن نظام جامع مشاوره است. با داشتن این نظام می توانیم روال منطقی تری را پیش بگیریم. ضمن اینکه باید نیم نگاهی به استعدادهای دانش موزان داشته باشیم. ما هنوز نتوانسته ایم طرح شهاب که قرار است یک پیگیری مستمر استعدادیابی از پایه چهارم را در هر دانش آموز پی بگیرد را داشته باشیم.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که این روزها دانش آموزان رشته های مهارتی بسیار سرگردان هستند و با شرایط کرونا در کشور بعید است تا نیمه مرداد بتوانند آموزش های خود را کامل کنند نیز گفت: یکی از مساله های جدی ما در آموزش و پرورش و در شرایط کرونا آموزش مهارتی است. یادگیری مهارت نیازمند محیط های واقعی کار و حضور در کارگاه است در شرایط قرمز برگزاری این کارگاه ها مطلقاً ممنوع شد اما در همه استان ها در طول سال شرایط قرمز نبود و در شرایط زرد خیلی از آموزش ها با اولویت کارگاه های مهارتی برگزار شد. و تقریباً سه پودمان آموزش داده شد.

وی بیان کرد: هنوز هم تا ۱۵ مرداد فرصت داریم و برای پایه یازدهم و دهم هم بعداً و در طول سال تحصیلی بعدی هم می شود آموزش ها را کامل کرد. یک مصوبه‌ای هم داریم که دانش آموزان بتوانند تا پایان شهریور مهارت را ببینند و استانداردها را کامل کنند. یکی از مشکلات برای دانش آموزان پایه دوازدهم است که در کنکور سراسری پذیرفته شده اند که هماهنگی هایی با سازمان سنجش در این زمینه در حال انجام است.

کد خبر 5273424 آزاده سهرابی

منبع: مهر

کلیدواژه: علیرضا کمرئی وزارت آموزش و پرورش آموزش مهارتی هدایت تحصیلی ویروس کرونا شهرداری تهران ویروس کرونا شورای شهر تهران هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وزارت آموزش و پرورش مراسم تحلیف پلیس راهور کیفیت هوای تهران شهادت شهر تهران متروی تهران هوای سالم محسن هاشمی غلامحسین محسنی اژه ای نظام جامع مشاوره هدایت تحصیلی دانش آموزان آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۸۶۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین

علیرضا جاهد معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین با بیان اینکه دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس با سهمیه اولیه ۱۵۰ مدرسه در سطح ۹ شهرستان اجرا شد، گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت ارتقاء سطح آگاهی و مهارت دانش آموزان در رویارویی با حوادث غیر مترقبه، طرح ملی دادرس با هدف فرهنگ سازی و آموزش دانش آموزان سطح جامعه در استان، به اجرا درآمد.

وی ادامه داد: آموزش‌های طرح ملی دادرس در بخش‌های مختلف از جمله مخاطرات طبیعی، ایمنی ارزیابی و کنترل علائم حیاتی، انتقال و حمل مصدوم، احیای قلبی و ریوی، آسیب‌های بافت نرم، آسیب‌های اسکلتی و مفصلی و اطفاء حریق به دانش آموزان داده می‌شود تا آمادگی لازم جهت مقابله با حوادث احتمالی را داشته باشند.

جاهد اظهار داشت: این طرح با هدف دانش آموز آماده در روز‌های سخت اجرا می‌شود که دانش آموزان با فراگیری این آموزش‌ها و اجرایی کردن آن در مواقع بحران به این هدف جامه عمل می‌پوشانند.

معاون جوانان جمعیت هلال احمر استان قزوین در پایان عنوان کرد: دوازدهمین دوره مسابقات شهرستانی طرح ملی دادرس در سال تحصیلی جاری در ۷۰ مدرسه در سطح استان برای دانش آموزان متوسطه اول و دوم اجرا شد که امیدواریم این طرح مانند باقی طرح‌ها با موفقیت اجرایی شود و دانش آموزان از دانش خود در زمینه‌ی حوادث و سوانح استفاده کنند.

قابل ذکر است؛ منتخبین این مسابقات در قالب تیم خواهران و برادران به مرحله استانی این دوره از مسابقات راه خواهند یافت.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • خودآگاهی و شناخت اجتماعی برای هدایت تحصیلی نیاز است
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • اجرای دوازدهمین دوره طرح ملی دادرس در استان قزوین
  • آغاز فرآیند جهش تحصیلی دانش‌آموزان کردستانی از ۱۵ اردیبهشت
  • جذب اعضای تیم والیبال دانش‌آموزان به عنوان معلم
  • رشته‌های فنی باید در شهرستان معمولان ارتقا یابد
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • ارائه مشاوره دقیق برای جذب دانش آموزان به رشته ریاضی
  • مبنای بسیاری از علوم، ریاضی و فیزیک است
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات