Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@21:55:09 GMT

اسماعیل‌خان و مقاومت هرات

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۹۳۳۵

اسماعیل‌خان و مقاومت هرات

روزنامه اعتماد ۱۳ مرداد یادداشتی به قلم ابراهیم بای سلامی منتشر کرد و نوشت: آخوندهای وهابی و ملاهای مزدور با حمایت از طالبان در آرزوی گسترش حکومت جعلی «امارت اسلامی» در مساجد و بر منابر مردم را به تسلیم و ترک منازعه با طالبان فرا می‌خوانند و حتی بر جنازه شهدای مقاومت مردمی و نیروهای نظامی افغانستان نماز نمی‌خوانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت ضعیف و متلاطم «اشرف غنی» پس از خروج نظامیان امریکایی و تخلیه شبانه پایگاه بزرگ بگرام در شمال شهر کابل و جمع‌آوری دیگر یگان‌های نظامی خارجی مهار و کنترل امور دفاعی و انتظامی را در اکثر گذرگاه‌های مرزی همانند حیرتان، اسلام‌قلعه، اسپین بولداک، تورقندی و تورخم و اکثر ولسوالی‌های اطراف شهرهای بزرگ مثل قندهار، مزارشریف و هرات را از دست داده است. طالبان و گروه‌های متعصب قومی به ویژه گروه‌های پشتون زبان که بیشتر در مدارس مذهبی پاکستان و با برنامه‌های ویژه سرویس اطلاعاتی و امنیتی آن کشور آموزش دیده‌اند در پی سیطره جنگ روانی و تضعیف روحیه مردم و نیروهای ارتش و پلیس و تسلیم پاسگاه‌ها و پایگاه‌های نظامی و انتظامی افغانستان هستند.

‌تصرف شهر هرات که اینک صدای هراسناک مسلسل‌ها از اطراف آن به گوش می‌رسد به دلیل همسایگی، همزبانی و تعامل اقتصادی و فرهنگی گسترده مردم آن با ایران برای طالبان و اربابان پاکستانی آنها اهمیت استراتژیک دارد. ‌مردم هرات که تجربه تلخ حکومت طالبان بر این شهر را دارند مثل گذشته به رهبری «امیر محمد اسماعیل‌خان» فرمانده جهادی و والی اسبق هرات با تشکیل گروه‌های مقاومت مردمی مسلح به کمک نیروهای نظامی و پلیس شهر آمده‌اند و از خانه و کاشانه خود دفاع می‌کنند.

امیر محمد اسماعیل‌خان در تاریخ مجاهدت مردم غرب افغانستان علیه ارتش سرخ شوروی (١٣٧٤-١٣٥٧) و جنگ با طالبان (١٣٧٩-١٣٧٤) نامی شناخته‌شده و غرورانگیز است، او در تلاش و مبارزه برای هرات دوران اسارت و زندان طالبان را نیز تجربه کرده است. اسماعیل‌خان پس از موفقیت در فرار پر ماجرا از زندان طالبان در قندهار (١٣٧٧) به ایران آمد. ‌پس از عملیات «سازمان تروریستی القاعده» علیه برج‌های دوقلوی مرکز تجاری امریکا در ١١ سپتامبر ٢٠٠١در شهرنیویورک و هجوم متقابل امریکا به پایگاه‌های آن سازمان در افغانستان موقعیتی ایجاد شد که اسماعیل‌خان به تجدید قوا پرداخت و با حمله‌ای متبحرانه شهر هرات را از طالبان پس گرفت و در زمان ریاست‌جمهوری «حامد کرزی» به عنوان والی (استاندار) ولایت هرات منسوب گردید.

فرزند او «میر ویس صادق» که مقام وزارت هوانوردی افغانستان را برعهده داشت در تداوم تلاش برای وحدت مردم هرات به شهادت رسید. ‌ اسماعیل‌خان در شمار مجاهدان و سیاستمداران افغان و همتراز احمد شاه مسعود، برهان‌الدین ربانی، عبدالله عبدالله، یونس قانونی، محمد کریم خلیلی و عطا محمد نور به حساب می‌آید که در تلاش برای حفظ، تعالی و خدمت به مردم تاجیک و فارسی زبان افغانستان نقش بی‌بدیلی داشته است. ‌ هنگامی که طالبان و القاعده شکست خوردند و از افغانستان گریختند و کابل به‌شدت مورد توجه محافل منطقه‌ای و بین‌المللی بود حامد کرزای در اولین سفر خود به ولایت هرات برای تجلیل از والی مجاهد در جمع مردم گفت «هرات شهر خواجه عبدالله انصاری و هرات شهر اسماعیل خان است».

نگارنده این سطور شاهد بوده است که در خلال مباحث و گزارش‌های مربوط به افغانستان، رهبر انقلاب ایران آیت‌الله خامنه‌ای نیز با اشاره به کمک ایران برای آزادی اسماعیل خان از زندان طالبان از تلاش‌های او برای خدمت به مردم هرات به نیکی یاد نموده است. امریکایی‌ها و نیروهای خارجی از حضور مجاهدین اصیل افغان همانند اسماعیل‌خان در مناصب حکومتی موثر خوشحال نبودند و به بهانه وزارت انرژی و آب به دولت فشار آوردند و خان را از هرات به کابل بردند و دامنه نفوذ و حضور او را در هرات محدود نمودند. ‌اینک که مذاکرات صلح در محاق تردید قرار گرفته است و طالبان حملات خود را برای تصرف هرات گسترش داده‌اند اسماعیل‌خان بار دیگر به پاخاسته و قیام کرده تا مردم هرات را به مقاومت فراخواند و با حضور خود در خط مقدم جبهه در کنار نیروهای نظامی افغان با پیام‌های متعدد از مردان و زنان هرات درخواست کرده هرکس سلاح دارد به میدان‌ آید و برای نجات خاک و خانه خود ایستادگی کند.

او گفته است اکنون شهر هرات و سپس کل ولایت هرات و حوزه جنوب غرب را از لوث وجود طالبان پاک خواهد کرد. برحسب اطلاعات روس‌ها و دیگر محافل امنیتی اکنون گروه‌های تروریستی همچون القاعده و داعش در افغانستان در حال قوت گرفتن هستند و آینده‌ای خطرناک فراروی این منطقه است. همان‌گونه‌که افغان‌ها در جنگ تحمیلی به مردم ایران کمک کردند بسیاری از مردم ایران و ازجمله راقم این سطور دوست دارند تا امکانی فراهم شود که بتوانند از هرات و مردم افغانستان دفاع کنند.

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها پاکستان هرات طالبان ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان هرات طالبان پاکستان هرات طالبان ایالات متحده آمریکا محمد اشرف غنی اسماعیل خان مردم هرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۹۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رسانه‌های افغانستان گزارش دادند که در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) شهرک اندیشه در شهرستان گذره در هرات، تعدادی از نمازگزاران به شهادت رسیده‌اند.

بر اساس اعلام این رسانه، حادثه هنگام نماز مغرب و عشاء روی داده است.

گفته می‌شود امام جماعت این مسجد به همراه ۵ نفر دیگر از جمله یک کودک نیز در این حمله به شهادت رسیده‌ و تعدادی هم مجروح شده‌اند.

مقامات دولت موقت طالبان در افغانستان هنوز در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فوری | حمله خونین افراد مسلح به نمازگزاران در هرات افغانستان
  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • حکومت افغانستان فراگیر است
  • ۶ نفر در حمله به نمازگزاران در هرات افغانستان جان باختند
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم