Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@18:20:05 GMT

تاب آوری شهرها

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۱۹۵۲۲

تاب آوری شهرها

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم گیتی اعتماد جامعه شناس شهری، آورده است: به طوری که در هیچ یک از این بخش ها آمادگی برای مقابله با این بلای غیرقابل تصور وجود نداشت تا حدی که کسی نمی‌توانست منشأ آن را مشخص کرده و از سرعت پخش آن در سطح جهانی بکاهد. در این میان البته کشورهایی بودند که توانستند با تکیه بر دانش بومی و آمادگی نسبی که برای مقابله با شرایط بحرانی از قبل کسب کرده بودند در این زمینه تا حدودی موفق‌تر ظاهر شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توان از چین و ویتنام از جمله این کشورها نام برد اما در مقابل کشورهایی همچون امریکا، برزیل و حتی انگلیس با مشکلات زیادی روبه‌رو شدند که می‌توان گفت بخش زیادی از آن ناشی از بی‌اعتقادی و سهل‌انگاری حکومت‌ها نسبت به این بحران جهانی بود، چراکه آنها در زمان خود و بموقع پاندمی را جدی نگرفته و راهکارهایی برای مهار و کنترل آن قبل از شیوع گسترده انجام ندادند.

در کشور ما نیز ناکارآمدی در مواجهه با این پدیده در ابتدا دیده می‌شد، چراکه تا زمان اقدام سریع، انکارها برای بودن یا نبودن چنین ویروسی ادامه داشت و همین عدم پذیرش بموقع موجب شد تا زمان از دست برود. یکی از نمونه‌های این بی‌توجهی به تأخیر در لغو پروازها از ورودی چین بود و البته نقش سفرهای بین استانی و حتی درون شهری و عدم اجرای قرنطینه در شهرها را در شیوع این ویروس نمی‌توان نادیده گرفت تا حدی که این بی‌توجهی موجب افزایش قابل توجه آمار تلفات شد اما تهران در مقایسه با سایر شهرها به‌دلیل تراکم و تمرکز جمعیتی بیشترین آسیب را ازاین تأخیر و ورود پروازهای بین‌المللی و داخلی دید؛ به طوری که زودتر از سایر شهرها به نقطه اوج بحران رسید که البته تنها از نظر تعداد مبتلایان و فوتی‌ها نبود و می‌توان به عدم تجهیزات کافی پزشکی برای مقابله با چنین ویروس گسترده‌ای هم در همان ماه‌های ابتدایی اشاره کرد.

تا اینکه خستگی کادر درمان و افزایش فوتی‌ها موجب شد بالاخره هرچند کوتاه مدت قرنطینه اجرا شود. دراین میان شهرها هم در این فرایند به ماسک اجباری و رعایت فاصله اجتماعی تن دادند که البته بعد از مدتی به‌دلیل عدم نظارت‌های کافی و سخت گیری‌های قانونی با اهمال کاری برخی شهروندان مواجه شد. البته نباید نقش آموزش و اطلاع‌رسانی برای اقناع مردم جهت همکاری در این فرایند را نادیده گرفت.

موضوع دیگری که می‌توان به تاب‌آوری شهرها در برابر بحران‌هایی همچون ویروس کرونا اشاره کرد بحث واکسیناسیون است که البته در کشور ما به‌دلیل برخی موانع به کندی صورت گرفت اما پس از اینکه مراحل تزریق دوز اول خوب پیش رفت ناگهان به‌دلیل کمبود واکسن دوباره متوقف شد که ظاهراً حالا در پیش گرفته شده است اما بسیاری را نگران و مضطرب کرد.

سؤال این است که چه کسی دراین میان مسئول این وضعیت شناخته می‌شود؟ مشکل اصلی شهری همچون تهران با جمعیت میلیونی درشرایط بحران، تردد و حمل ونقل است. شهروندان برای تأمین معیشت ناگزیر باید در محل کارشان حاضر شوند که با وجود همه هشدارها همچنان نه فضایی برای رعایت فاصله اجتماعی وجود دارد و نه همه مسافران از ماسک استفاده می‌کنند.

بنابراین شیوع ویروس درفضای حمل‌ونقل عمومی غیرقابل کنترل خواهد بود. بهترین اتفاق و شاید هم راه حل در شهرها، افزایش فعالیت‌های آنلاین است. خوشبختانه درایران آنلاین شدن فعالیت‌های آموزشی، اداری و خرید و فروش به‌موقع اتفاق افتاد که پیشرفت بزرگ و کمک مؤثری در مقابله با این بحران بود؛ هرچند که مشکل دسترسی به اینترنت پرسرعت همواره معضل بزرگی به حساب می‌آمد. اما ظهور تکنولوژی موجب ایجاد مشاغل آنلاین جدیدی مثل تدریس خصوصی و کلاس‌های ورزشی آنلاین شد که نشان داد می‌توان با تکنولوژی و مدیریت هوشمند تاب‌آوری شهرها را افزایش داد که البته بازهم نیاز به هماهنگی و یکپارچگی دستگاه‌ها دارد.
 

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها انگلیس چین ایالات متحده آمریکا تهران برزیل روزنامه ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس چین ایالات متحده آمریکا انگلیس چین ایالات متحده آمریکا تهران برزیل روزنامه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۱۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه حضور دانش‌بنیان‌ها در عرصه حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده بود، گفت: با توجه به اینکه نیاز به دانش‌بنیان‌ها احساس می‌شود، توانمندی لازم در مکانی همچون بدنه دانشگاه‌ها برای پرورش این استعدادها وجود داشته و در نتیجه نیاز و توانمندی موجب این جرقه شده است.

میثم اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حمل‌ونقل بخشی از زیست شهری است، بنابراین با سایر شئونات زندگی مردم درهم‌تنیدگی دارد و در عین حال که جلوی چشم همه قرار دارد، اما پیچیده است و موجب تغییرات سریع در روند حمل‌ونقل می‌شود.

وی افزود: فراهم کردن سریع و درست زیرساخت‌های حمل‌ونقل از سوی مسئولان امر اهمیت زیادی دارد، به این معنا که کندی‌ها و خطاهایی که زیست‌بوم‌های انسانی دارند را با استفاده از فناوری از سیستم خارج می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه در حیطه فناوری تولیدکننده و مصرف‌کننده داریم، گفت: تولیدکنندگان شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان مدیریت‌های حمل‌ونقلی به نمایندگی از شهروندان هستند.

اکبرزاده ادامه داد: نمایشگاه‌ها و رخدادهایی که همچون نمایشگاه حمل‌ونقل مکانی است که تولیدکننده و مصرف‌کننده را در یک مکان گرد هم می‌آورد تا بتوانند یکدیگر را پیدا کنند، چرا که در حالت عادی نیازها تولید می‌شود، اما فرصتی برای پیدا کردن تأمین‌کننده آن‌ها نیست، در واقع افرادی بالقوه می‌توانند مواردی را تأمین کنند که مطمئن نیستند مصرف‌کننده داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه حضور دانش‌بنیان‌ها در عرصه حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده بود، تصریح کرد: با توجه به اینکه نیاز به دانش‌بنیان‌ها احساس می‌شود، توانمندی در مکانی همچون بدنه دانشگاه‌ها برای پرورش این استعدادها وجود داشته، در نتیجه نیاز و توانمندی موجب این جرقه شده است.

کد خبر 750495

دیگر خبرها

  • اسکی ۱۵۰ مدال دارد/ از قله به درون شهرها رفتیم
  • جهان در سراشیبی سقوط نرخ تولد
  • این شهرها بهشت جیب‌بُرها است
  • ساخت ١٤٠ هزار واحد مسکونی برای کارگران صنعتی
  • زمین ساخت ۱۴۰ هزار مسکن کارگران تامین شد
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • فیلم| رئیسی: فعال شدن اقتصاد در روستاها مانع مهاجرت جوانان به حاشیۀ شهرها می‌شود
  • حضور دانش‌بنیان‌ها در حوزه حمل‌ونقل شهرها پررنگ شده است
  • سلاح رعب آوری که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • امروز، روز شیراز؛ شهر شعر و هنر و حافظ/ شهرها همه بازند و شیراز، شهباز