Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-08@23:34:41 GMT

بورس جاماندگی خود را جبران می کند

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۰۱۷

به گزارش بورس تابناک، یک کارشناس بازار سرمایه درباره عوامل موثر بر رفتار سرمایه گذاران حقیقی در بازار سرمایه گفت: رفتار سرمایه گذاران در همه بازارها به خصوص بازار سرمایه ناشی از اقتصاد جهانی و روابط بین الملل، سیاست های کلان اقتصادی در کشور، قوانین و مقررات بالا دستی، قوانین و مقررات خاص بازار سرمایه و تغییرات بازارهای جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا اسداللهی در ادامه مطلب فوق اظهار کرد: به طور کلی رفتار سرمایه گذاران حقیقی در بازار از سه جنبه یعنی ویژگی های شخصی سرمایه گذار، تغییرات بازارها و افق زمانی قابل بررسی است.

او سرمایه گذاران را به ۲ طیف ریسک گریز و ریسک پذیر تقسیم کرد و افزود: سرمایه گذاران ریسک گریز به دنبال درآمدهای ثابت و بدون ریسکی هستند که تغییرات روزانه بازار روی آنها تاثیر ندارد و در شرایط تورم بلندمدت تغییر روش می دهند. اما سرمایه گذاران ریسک پذیر برعکس ریسک گریزها به دنبال هیجان، ریسک و بازده بالا بوده و دائم در معرض بخش روانی بازار هستند.

او تاکیدکرد: اگر سرمایه گذاران ریسک پذیر استراتژی درستی برای سرمایه گذاری نداشته باشند، دچار رفتار هیجانی شدید و اضطراب و نگرانی دائمی خواهند بود.

اسداللهی در پاسخ به این سوال که رفتار سرمایه گذاران نسبت به تغییرات و روند بازار سرمایه چگونه خواهد بود, عنوان کرد: بازارها صعودی، نزولی یا متعادل هستند که در بازارهای صعودی همانند نیمه اول سال ۹۹، همه شاخص ها و قیمت ها رو به رشد بود، در چنین بازاری دانش تحلیل بسیار کمرنگ خواهد شد و رفتار سرمایه گذاران به جای تحلیل و بررسی فرصت های سرمایه گذاری بیشتر بر هیجان و تغییر دائمی پرتفوی متمرکز است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ در بازار نزولی همانند نیمه دوم سال ۹۹، رفتار سرمایه گذاران به دلیل ترس از زیان، غیر منطقی است به طوری که دست به فروش سهام خود زده و هیجان در آنها بسیار مشهود است.

او در ادامه تصریح کرد: اما در بازار متعادل، رشد قیمت ها منطقی و شرایط فروش و خرید بسیار خوب است به طوری که بخش ارزنده بازار مورد توجه قرار گرفته و بالعکس در بخش غیر ارزنده، سرمایه گذاران به این دست از سهم ها اقبالی نشان نمی دهند.

اسداللهی یادآور شد؛ در چنین بازاری سکان در اختیار حرفه ای ها و متخصصان و تحلیل گران خواهد بود زیرا افراد به شایعه، خبر و سهم بالا و پایین توجه نمی کنند و رفتار سرمایه گذاران ضمن منطقی بودن کسب تجربه، دانش و تحلیل است.

او به بازار سرمایه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال گذشته رفتارهای هیجانی به دور از منطق در بازار حاکم بود و صف های خرید دائم بدون تکیه بر تحلیل وجود داشت. بنابراین انتظار تورم دور از ذهن نبود.

این کارشناس با بیان اینکه رفتار سرمایه گذاران با افق سرمایه گذاری ها مرتبط است، خاطر نشان کرد: اگر سرمایه گذاران با دیدگاهی کوتاه مدت وارد بازار شده باشند، به طور حتم دچار ترس و اضطراب و سودهای کم و کوتاه مدت می شوند زیرا بازار سرمایه را به عنوان بازار بلند مدت در نظر نمی گیرند.

او افزود: زمانی که سرمایه گذاری با افق بلند مدت وارد بازار می شود، هیجان های خود را کنترل و گزارش ها و عملکرد شرکت ها را به دقت بررسی و تداوم فعالیت و کیفیت سود شرکت ها را مد نظر قرار می دهد.

اسداللهی گفت: پیش بینی می شود در سال جاری صنایع غذایی، دارویی، صنایع پایین دستی پالایش و پتروشیمی شرایط بهتری نسبت به دیگر صنایع در قیمت سهام شرکت ها داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه یادآور شد؛ تنها بازاری که هنوز خود را با واقعیت اقتصاد منطبق نکرده، بازار سهام و بورس است و این در حالی است که بازارهای املاک و مستغلات، خودرو، طلا و ارز خود را با واقعیت اقتصاد تطبیق داده اند.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه، از شواهد و قراین حاکم بر کشور اینگونه به نظر می رسد که رشد بازار در سال جاری قابل توجه بوده و مذاکرات برجام و سیاست های دولت جدید هم در رشد آن بی تاثیر نباشد.

 

منبع: سنا

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی بورس بازار سرمایه سرمایه گذاران المپیک 2020 توکیو تنفیذ حکم ریاست جمهوری ارشا اقدسی محمدرضا گرایی محمدهادی ساروی رفتار سرمایه گذاران بازار سرمایه سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه

محمد بهمن مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه گفت : پیوستن شرکت‌های کرمانشاهی به بازار بورس کشور، یک فرآیند چندین مرحله‌ای و چندین ساله است که با پیگیری‌های استاندار، معاون اقتصادی استاندار و مدیران دستگاه‌های اقتصادی استان برای استان کرمانشاه به یک فرآیند با بازده زمانی کوتاه تبدیل شد و توانستیم با بازار سرمایه ارتباط برقرار کنیم چرا که طی ۱۵ سال گذشته هیچ شرکتی در سازمان بورس پذیرش نشده است.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲، شرکت ذوب آهن بیستون به عنوان اولین شرکت بخش خصوصی در سازمان بورس مورد پذیرش، درج نماد و معارفه قرار گرفت و تنها عرضه این شرکت باقی‌مانده که ان‌شاءالله با ارائه مجوز عرضه سهام از سازمان بورس، عرضه این سهام آغاز خواهد شد.

بهمن با اشاره به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان کرمانشاه در بازار بورس، اذعان کرد: در استان کرمانشاه یک شرکت دانش‌بنیان برای بازار بورس پذیرش شده که در حال طی مراحل درج نماد هستیم و این شرکت هم در فصل بهار عرضه خواهد شد؛ در آخرین روز‌های سال گذشته، پذیرش شرکت مانیزان در سازمان بورس صورت گرفت که از طرف سازمان این شرکت پذیرش شد و اکنون در حال رفع شروطی هستیم که فروش اوراق بهادار تهران برای این شرکت در نظر گرفته شده و پس از رفع این شروط، نماد آن درج و عرضه خواهد شد.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه ابراز کرد: اتفاق خوب دیگری که برای استان کرمانشاه و کشور در سال ۱۴۰۲ افتاد، این بود که اولین سهام پروژه کشور در بازار سرمایه‌گذاران حرفه‌ای پذیره‌نویسی شد و این بازار برای پذیره نویسی شرکت بیواتانول کرمانشاه یا همان سوخت سبز زاگرس ایجاد شد و مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برای پذیره‌نویسی آن انجام شده است.

بهمن از پیگیری شرکت‌های بیشتر برای ورود به بازار بورس خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که در سال جاری تعداد شرکت‌های مشمول بورس شده را در بازار بورس افزایش دهیم و در این راستا در حال مذاکره و بررسی شرایط دو عدد از شرکت‌های استان برای پذیرش در بازار بورس هستیم؛ علاوه بر این یک شرکت‌پروژه دیگر را هم پیگیری می‌کنیم تا پذیره‌نویسی آن در سرمایه‌گذاری حرفه‌ای انجام شود.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در رابطه با تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس خاطرنشان کرد: یکی از منابعی که معمولاً واحد‌های صنعتی و تولیدی برای گسترش فعالیت و افزایش ظرفیت تولیداتشان استفاده می‌کنند تسهیلات بانکی است، لذا با توجه به اینکه در سال‌های اخیر تسهیلات بانکی محدود شده، شرکت‌ها می‌توانند با پذیرش سهام خود در بازار سرمایه و عرضه، تأمین مالی مورد نیاز خود را از بازار بورس انجام دهند و از مابقی مشوق‌های بازار سرمایه به نفع خودشان استفاده کنند.

وی با اشاره به مهم‌ترین تأثیر حضور شرکت‌ها در بازار بورس بیان کرد: بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسئله با توجه به حضور شرکت‌ها در بازار بورس و سرمایه‌گذاری، تأمین مالی لازم است که به راحتی انجام می‌گیرد و دیگر نیازی به تسهیلات ندارند و حتی با این امتیاز می‌توانند پروژه‌های جدیدی اجرا کرده و در فاز توسعه شرکت مشکل نداشته باشند.

مدیر تالار بورس منطقه‌ای کرمانشاه در مورد آمار شرکت‌های بورسی کرمانشاه اذعان کرد: با وجود سه شرکت و سهام پروژه‌ای که در سال ۱۴۰۲ اضافه شد، تعداد شرکت‌های بورسی استان کرمانشاه از سه به هفت شرکت افزایش پیدا کرد و دو شرکت دیگر نیز در بازار فرابورس داریم که جمعا تعداد شرکت‌ها پروژه‌های استان در بورس و فرابورس از ۵ مورد به ۹ مورد افزایش پیدا کرد است.

بهمن با اشاره به میزان معاملات استان کرمانشاه بیان کرد: در سال ۱۴۰۲ ارزش معاملاتی که توسط مردم استان کرمانشاه صورت گرفته است حدودا ۵ هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۶۰ درصد فروش سهام و ۴۰ درصد خرید سهام بوده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • سکته دلاری قیمت مسکن
  • قصه ناتمـام رکود در بورس
  • بازار آبزیان در بندر صیادی جلالی بوشهر احداث می‌شود
  • هفت پله قرمز بورس
  • بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت‌های ارز دیجیتال
  • صندوق سرمایه‌گذاری سهامی‌ چیست؟
  • ریزش بورس تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • آیا سرمایه‌گذاری همان پس‌انداز است؟
  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه