Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:29:51 GMT

رنج کارگران شهرداری در شهر زلزله زده سی سخت

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۰۴۶۷

رنج کارگران شهرداری در شهر زلزله زده سی سخت

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۵.۶ ریشتری بهمن ماه ۹۹ خسارت زیادی به شهر سی سخت وارد کرد و مهمتر از همه زیرساخت های این شهر را از بین برد.

پس از آن نیز تردد روزانه هزاران کامیون و ماشین سنگین حمل مصالح و نخاله های ساختمانی در کوچه و خیابان های این شهر مزید بر علت شد و خسارت به زیرساخت ها شهر را چندین برابر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه زمین لرزه باعث شد همه مردم  شهر سی سخت در شرایط سختی قرار بگیرند با این حال زحمت و فشاری که به کارگران شهرداری سی سخت وارد شد بیش از دیگر شهروندان بود.

زمین لرزه به خانه و زندگی ۸۰  کارگر و کارمند شهرداری سی سخت  ، همانند همه مردم آسیب وارد کرد با این حال نه در روزهای اوج بحران و نه حالا که پنج ماه گذشته اجازه ندادند مشکلات شخصی و کاری روی تمیزی شهر و ارایه خدمت به شهروندان تاثیری بگذارد.

زلزله در کار زلزله در زندگی

این در حالی است که کارگران شهرداری سی سخت از ۷ ماه پیش از زمین لرزه حقوقی دریافت نکرده بودند و پس از آن هم با افزایش زحماتشان باز هم بدون یک ریال دریافتی به ارایه خدمت پرداختند.

اما حالا که اعضای شورای شهر و شهردار به پایان کار خود نزدیک می شوند باز هم این شهر می ماند و کارگرانی که  یک سال از دریافت آخرین حقوقشان می گذرد و نگران هستند مطالباتشان در این تغییر و تحولات فراموش شود.

بازمانده از تسهیلات بازسازی

محمد علیزاده  که ۱۲ ماه حقوق معوق دارد ، می گوید: خانه ام در زلزله آسیب جدی دیده است و برای بهره مندی از تسهیلات نه می توانم ضامن کسی بشوم و نه کسی  می تواند ضامنم شود.  

وی ادامه می دهد: برای بانک که اهمیتی ندارد که ما چند ماه حقوق نگرفته ایم و برای تسهیلاتی که در گذشته گرفته بودیم حسابهایمان را مسدود کرده اند در نتیجه الان حتی نمی توانیم تسهیلات دریافت کنیم.

آخرین حقوقم را به یاد ندارم

زارع کارگر دیگری است که می گوید چند ماهی یک بار حقوق دریافت کرده ایم که الان دقیقا آخرین باری که حقوق گرفته ایم را به خاطر ندارم.

وی اضافه می کند مشکلات پرداخت حقوق در شهرداری سی سخت مربوط به چندین سال است اما با زمین لرزه متاسفانه ما هم زندگی خودمان را از دست داده ایم و هم حجم کارمان چندین برابر شده است و همین هم باعث پایین آمدن صبر و تحملمان شده است.

وی می افزاید پنج ماه است که در چادر و کانکس و خانه نا ایمن هستم  و از صبح تا شب در حال کار هستم اما  عملا دست خالی و با شرمندگی به خانه بر می گردم.

مطالبات پرسنل مربوط به یک سال نیست

معاون شهردار سی سخت درباره چرایی تاخیر در پرداخت مطالبات کارگران گفت: این بدهی مربوط به یک سال اخیر نیست و بخشی از آن از شهرداران مختلف به جا مانده است.

علی جهانفکر افزود: پرسنل شهرداری سی سخت تا پیش از دوره جدید حدود ۶ تا ۸ ماه مطالبات معوق داشتند که بخشی از آن نیز جبران شد اما پس از زمین لرزه باز هم شرایط پرداخت حقوق کارگران دشوار شد.

وی ادامه داد: شهرداری مطالباتی از دستگاه های دولتی دارد که اگر پرداخت شود می تواند بدهی های خود که عمده آن مطالبات پرسنل است را تسویه کند.

برای اینکه جزئیات مطالبات و بدهی های شهرداری را بدانیم به سراغ شهردار سی سخت رفتیم که تماس های ما را بی پاسخ گذاشت. ساختمان شورای شهر نیز به علت عدم پرداخت اجاره بها توسط مالک تعطیل شده است و اعضای شورا این روزها هم اماده رفتن و هم درگیر مشکلات مالی شورا هستند. اغلب پرسنل نیز با اینکه شرایط سختی دارند اما به دلایلی ترجیح می دهند نام آنها رسانه ای نشود. 

مطالباتی که پول نمی شود

با این حال بر اساس تحقیقات میدانی خبرنگار ایرنا ،پس از زلزله ۲۹ بهمن ماه سال گذشته مقرر شد که شهرداری برای ساخت و سازهای ناشی از زمین لرزه پروانه رایگان صادر کند.

با این حال قرار بود دولت هزینه این پروانه ها را متقبل شود و ظرف ۲ هفته مبلغی به صورت علی الحساب به حساب شهرداری واریز کند.اما با گذشت ۵ ماه و صدور بیش از ۹۵۰ پروانه تنها ۵۰۰ میلیون تومان به حساب شهرداری واریز شده است که این مبلغ تنها ۵ درصد از طلب ۱۰ میلیارد تومانی شهرداری سی سخت از دولت است.

دولت بدهکاریهایش را تسویه کند

از سوی دیگر شهرداری سی سخت ۲ میلیارد تومان بابت کمیسیون ماده ۷۷ (هرگاه دستگاه دولتی بدون پروانه اقدام به ساخت و ساز کند پرونده اش در این کمیسیون بررسی می شود و احکام آن قطعی و بدون تجدید نظر است) از دولت طلبکار است که دستگاه ها باید ظرف ۱۸ ماه آن را پرداخت می کردند که بیش از ۲ سال از این احکام می گذرد و خبری از پرداخت نیست.

اما میزان بدهی های شهرداری نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان است که عمده این بدهی مربوط به پرسنل است. بر این اساس شهرداری ۳ میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی داشت که با فروش مینی بوسهای شهرداری اقدام به پرداخت آن کرد.

اما نکته قابل تامل این است که  اداره ثبت اجازه مسدود کردن حساب دستگاه های بدهکار به شهرداری را ندارد اما تمامی دستگاه ها می توانند برای دریافت مطالبات خود حساب شهرداری را مسدود کنند مانند اتفاقی که برای شهرداری سی سخت افتاد.

یعنی همین تامین اجتماعی علاوه بر مسدود کردن حساب های شهرداری، حساب فرد حقیقی  که از طریق مزایده مینی بوسها را خریداری کرده بود را نیز مسدود کرد.

کارگران شهرداری سی سخت روز شنبه ۱۰ تیرماه همزمان با کلنگ زنی ۴ پروژه عمرانی در این شهر، در حضور معاون عمرانی استاندار نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق خود اعتراض کردند که  هم شهردار و هم معاون قول مساعد برای همکاری و کمک به پرداخت مطالبات دادند.

مردم شهر سی سخت روزهای سختی را گذرانده اند و با توجه به سرمای زودرس این شهر که از اواسط شهریور یعنی حدود یک ماه دیگر آغاز می شود انتظار می رود کمک به حل مشکلات این قشر تسریع شود زیرا کارگران و پرسنل شهرداری، علاوه بر اینکه مسئولیتهایی به دوش دارندو تاکنون در انجام آن کوتاهی نکرده اند، خود نیز  زلزله زده و خسارت دیده هستند.

در پایان باید گفت سرمایه هر سازمانی نیروی انسانی آن است و زحمتی که بر دوش کارگران شهرداریهاست بیش از همه اقشار کارگری است. کارگرانی که در حالت عادی میزان حقوق و دریافتی آنها بسیار پایین است و پرداخت همین حقوق با یک سال تاخیر بدون محاسبه نرخ تورم باعث تضییع حق این افراد ، خانواده های آنها و در نهایت جامعه می شود.

برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد زلزله در سی سخت پروندهٔ خبری زلزله در سی‌سخت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کهگیلویه و بویراحمد زلزله در سی سخت کهگیلویه و بویراحمد زلزله در سی سخت کارگران شهرداری شهرداری سی سخت میلیارد تومان دستگاه ها زمین لرزه یک سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله در میان مقامات اسراییلی

دریافت 31 MB کد خبر 6091087

دیگر خبرها

  • ۴۶۰ روز به پایان مدیریت شهری ششم باقی مانده است
  • تجلیل از کارگران شهرداری فرخ شهر
  • انجام ۷ هزار و ۸۷۵ بازدید از مراکز کارگری چهارمحال و بختیاری
  • زلزله در میان مقامات اسراییلی
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز
  • پروژه شهرک بازیافت در مرحله واگذاری به پیمانکار قرار دارد
  • مرگ تلخ ۲ کارگر در حادثه عملیات لوله‌گذاری در شیراز
  • جدول اضافه حقوق‌ بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی و لشکری و کشوری
  • مرگ ۲ کارگر شهرداری شیراز حین عملیات لوله گذاری
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند