Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ۱۴۰۰ به نام روز آسمانی شدن این مدافعان طبیعت در تاریخ استان فارس و ایران ثبت شد.

ناصر، حامد و رضا بهزادی اعضای یک خانواده ساکن در روستای چهارقاش در بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد با دیدن شعله‌های آتش به یاری آمده بودند اما جان خود را در راه دفاع از میراث طبیعی آیندگان ایران هدیه کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دیگر عضو این خانواده، جهانبخش بهزادی نیز  دچار سوختگی شدید شد که برخی خبرهای ضد و نقیض، حاکی از آسمانی شدن وی بود اما خبرهای موثق همچنان از تداوم تلاش پزشکان برای بازگرداندن سلامتی وی حکایت دارد.

آتش‌سوزی تنگه هایقر فیروزآباد که دوشنبه ۱۱مرداد آغاز شد، سه‌شنبه ۱۲ مرداد فروکش کرد و باری دیگر در همین روز دوباره شعله‌ور شد.

این آتش‌سوزی به دنبال دستور استاندار فارس، اعزام سه بالگرد و حضور نیروهای امدادی و مردمی و بسیج ظرفیت‌ها و امکانات، بامداد چهارشنبه ۱۳مرداد مهار شد.

تصاویر دریافتی و روایت‌های امدادگران از محل آتش سوزی حاکی از ثبت جلوه‌های زیبای ایثار و از خودگذشتگی برای دفاع از محیط زیست این سرزمین در برابر شعله‌های ویرانگر آتش است.

گرمای طاقت فرسا نیمه مردادماه در شهرستان فیروزآباد مانع از حضور نیروهای مردمی در کنار نیروهای امدادی و دستگاه‌های مسئول نشد، موضوعی که نظیر آن را در تیرماه امسال و در فرایند خاموش کردن آتش در ارتفاعات شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد شاهد بودیم.

حسن آرگیو فرماندار شهرستان فیروزآباد گفت: در جریان مهار آتش سوزی تنگه هایقر این شهرستان سه نفر از نیروهای مردمی عشایری که هر سه از اعضای یک خانواده بودند (پدر، فرزند و دایی فرزند) جان خود را از دست دادند و یک نفر نیز دچار مصدومیت شد که  هم اکنون در بیمارستان سوانح سوختگی امیرالمومنین (ع) صدرای شیراز تحت درمان قرار دارد.

او ضمن تسلیت به خانواده و بازماندگان این سه نفر بیان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم که روز پنجشنبه ۱۴ مردادماه مراسم تشییع پیکر این شهدای راه خدمت را با شکوه خاصی برگزار کنیم.

تنگه هایقِر فیروزآباد فارس به لحاظ تاریخی، یکی از نمادهای مقاومت استان فارس در برابر بیگانگان است و این گونه بار دیگر صحنه رشادت و دلاورمردی عشایر قشقایی شد.

این تنگه در روستای رودبال واقع در فاصله ۳۵ کیلومتری فیروزآباد فارس قرار دارد که به نام گرند کانیون ایران شهرت دارد، ارتفاع این تنگه ۴۵۰ متر است و حدود هشت تا ۱۴ کیلومتر طول دارد و در عمق آن نیز رودخانه قره آقاج از میان آن عبور می کند.

پیش از این، جاده آسفالته و پر پیچ و خم  منتهی به تنگه هایقِر پس از گذشتن از سدی که به تازگی روبان افتتاح آن بریده شده است، همراه با درختان سبز در  دامنه کوه ها و وجود گله های عشایر بر زیبایی این منطقه افزوده بود.

هنوز گزارشی از میزان دقیق خسارات وارده به پوشش گیاهی این منطقه اعلام نشده است.

در این منطقه گونه های گیاهی همچون بنه، بادام کوهی ( الوک ) کُل خُنگ، گیاه تربین که در رنگ رزی به کار می رود، درخت ارژن، کهکم، آویشن، ریواس، انار،گیلاس وحشی، کتیرا، گل گاوزبان و گل بنفشه و کندوهای عسل طبیعی و گیاه تلو  نیز وجود داشته است.

در گذشته، خرس ، پلنگ ،کفتار ، روباه ، کَل ، بُزکوهی ، میش ،قوچ و پازن ، هم در این منطقه می‌زیستند که نسل بسیاری از این گونه ها از جمله خرس در این منطقه از بین رفته اما پلنگ در این کوه ها دیده شده است.

عظیم بهزادی یکی از عشایر ایل قشقایی  که ۸۵ سال سن دارد در مورد اینکه چرا نام تنگه را هایقِر گذاشتند تصریح کرد: زمانی که سربازان انگلیسی این تنگه را اشغال کردند، دلیر مردان قشقایی در نبردی سخت آن ها را شکست دادند و زمانی که پیروز شدند فریاد بر آوردند، های قِر، های قِر به معنی مُردن متجاوزان انگلیسی.


با گذشت یک روز از درگذشت مظلومانه مدافعان طبیعت در ارتفاعات تنگه هایقر، فضای استان فارس و شبکه‌های اجتماعی با موجی از ابراز احساسات و همدردی با خانواده این عزیزان همراه است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر تصاویر و کلیپ‌هایی از جانباختگان هستند و با این کار، رشادت و ایثار این مردان غیور ایل قشقایی را ستوده‌اند.

دیروز، امروز و فردا، استان پهناور فارس به عنوان قطعه‌ای از سرزمین پرگهر ایران به احترام جانباختگان عملیات مهار آتش تنگه هایقر فیروزآباد ایستاده است و خواهد ایستاد و یاد آن ها همواره در بلندای تاریخ این سرزمین جاودانه خواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری ایثار و شهادت تنگه هایقر آتش سوزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۰۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند

رئیس ستاد انتخابات استان فارس گفت: همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم و با هم هماهنگ باشند و انتخابات طبق برنامه و جدول زمان‌بندی پیش رود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری، اسماعیل قزل‌سفلی با حضور در فرمانداری شهرستان زرقان و ضمن بازدید از ستاد انتخابات شهرستان در جلسه مشترک هیئت اجرایی و نظارت انتخابات شرکت کرد.

وی در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از همه عوامل برگزاری انتخابات در شهرستان زرقان در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی، افزود: نهایت ظرفیت‌های شهرستان را برای برگزاری دور دوم انتخابات به کار بگیرید تا میزبان خوبی برای حضور باشکوه مردم فهیم زرقان در انتخابات باشیم.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس با اشاره به اینکه در دور اول انتخابات کار بزرگی انجام شد، تصریح کرد: در دور اول، انتخابات با کمترین تخلف و در امنیت کامل برگزار شد و مردم نیز با مشارکتی بالاتر از متوسط کشور، افتخاری دیگر برای استان رقم زدند و در این دور نیز با مشارکت گسترده بهترین و اصلح‌ترین افراد را راهی مجلس دوازدهم کنند، یعنی کسانی که به دنبال رفع مشکلات مردم بوده و بتوانند در حوزه قانون‌گذاری و نظارت اقدامات مؤثری انجام دهند.

قزل‌سفلی ادامه داد: انتخابات جلوه روشن مردم‌سالاری دینی است که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت و معتمدین خود را برای قانون‌گذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

وی با بیان اینکه اینکه انتخابات دور دوم در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان تمام الکترونیکی است، اضافه کرد: ما باید با اجرای دقیق و صحیح الکترونیکی انتخابات زمینه را برای برگزاری انتخابات آتی ریاست‌جمهوری به صورت تمام الکترونیکی در کل کشور فراهم کنیم که این امر مستلزم آموزش‌های لازم به تمام عوامل اجرایی و همچنین چگونگی رأی دادن با استفاده از صندوق‌های الکترونیک در روز انتخابات به مردم است و این مهم باید تا روز انتخابات ادامه داشته باشد.

رئیس ستاد انتخابات استان فارس خاطر نشان کرد: همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رأی مردم و با هم هماهنگ باشند و انتخابات طبق برنامه و جدول زمان‌بندی پیش رود و برگزار شود که لازم است عوامل اجرایی انتخابات در شهرستان زرقان همه شعب اخذ رأی را در این حوزه رصد و مشکلات احتمالی فنی و کمبود تجهیزات را رفع کنند.

کد خبر 751088

دیگر خبرها

  • طبیعت منطقه یومری در بهار
  • همه عوامل اجرایی انتخابات باید حافظ رای مردم باشند
  • طبیعت چشم‌نواز دورود لرستان + فیلم
  • رعد و برق بلای جان دام‌های عشایر در فارس شد
  • خبر جدید از کشتی توقیف شده توسط سپاه در تنگه هرمز
  • (تصاویر) طبیعت بهاری سد خاکی خونیق شهرستان اهر
  • فیروزآباد قهرمان رقابت های فوتسال فرهنگیان فارس
  • پیشرفت ۶۷ درصدی احداث بزرگترین پل در شیراز
  • فیروزآباد با ۱۰۴ میلی متر پیشتاز بارندگی اخیر فارس
  • برگزاری یادواره شهدای گمنام شهرستان چاراویماق