Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-27@05:01:23 GMT

معیار حقانیت اهل‌ بیت (ع)

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۱۳۷۹

معیار حقانیت اهل‌ بیت (ع)

نادر ابراهیمی در کتاب «بار دیگر شهری که دوست می‌ داشتم»، تعبیر متفاوتی از نفرین و دشنام دارد. او نوشته: «نفرین، بی‌ریاترین پیام‌آور درماندگی است» و شاید انسان امروز، درمانده‌تر از هر وقت دیگر است که در هر بزنگاه و زمانی که متوجه می‌شود ناتوان‌تر از آن است که بتواند حقش را بگیرد یا درستی حرف و کارش را اثبات کند به نفرین روی می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شاید اصلا برای همین است که آسمان شهر انگار کدر شده از نفرین‌هایی که به آسمان رفته اما قبول نشده که اگر می‌خواست هر نفرینی اجابت شود تاکنون باید این کره خاکی از هم پاشیده می‌شد.

شاید درمانده و عصبانی شویم و به نفرین روی بیاوریم اما خدایی که آگاهی‌اش محاط بر همه هستی است به نفرین اجازه کارکردن نمی‌دهد.

اتفاق روز مباهله در دوره‌ای که نفرین‌ها بیشتر از هر زمانی است، می‌تواند برای همه ما اتمام حجتی باشد که بدانیم چه زمانی درهای آسمان به روی دعاها باز شده و چه زمانی نفرین اجابت می‌شود.

با حجت‌ الاسلام سعیدی یکی از کارشناسان برنامه سمت‌‌خدا هم‌صحبت شدم تا از روز مباهله و مراتب دعا و نفرین برایمان بگوید.

عزیزان پیامبر‌ (ص)

حاج‌‌ آقا سعیدی درباره روز مباهله می‌گوید:چندین تن از اسقف‌ها و کشیشان عالی‌رتبه مسیحی با لباس‌های فاخر و طلا و جواهرات زیادی که به خود آویزان کرده بودند به مسجد آمدند تا با پیامبر‌(ص) درباره اسلام گفت‌وگو کنند. پیامبر(ص) اما با آنها سرسنگین برخورد کرد و از مسجد بیرون رفت. مسیحیان دلیل را پرسیدند و گفتند شما که مدعی هستید پیامبر اسلام، پیامبر مهربانی و مردم‌داری است، پس چه شد؟ امیرالمومنین‌(ع) در پاسخ فرمودند اگر می‌خواهید با رسول اسلام‌(ص) هم‌صحبت شوید، ساده بیایید بدون لباس‌های فاخر و تکبر. مسیحیان رفتند و با لباس ساده بدون نمادهای اشرافیت برگشتند و با رسول خدا‌(ص) به گفت‌وگو نشستند درباره دین مسیحیت و اسلام. اما هیچ‌کدام نتوانستند طرف مقابل را قانع و راضی ‌کنند. به همین دلیل قرار شد مباهله انجام دهند به این معنی که به فضای باز و گسترده‌ای بروند و عزیزان خود را بیاورند و به واسطه آنها برای هم نفرین بفرستند تا خداوند کدام یک را بپذیرد و حقانیت آنها را مشخص کند. روز موعود که امروز است، مسیحیان با لشکر و حشم و خدم آمدند و پیامبر اسلام‌(ص) با چهار نفر؛ حضرت علی‌(ع)، حضرت فاطمه‌(س)، امام حسن‌(ع) و امام حسین‌(ع) و فرمودند با عزیزانم آمده‌ام تا به واسطه آنها شما را نفرین کنم. مسیحیان وقتی چنین دیدند، مباهله را رها کردند و گروهی از آنها به دین اسلام گرویدند و برخی هم رفتند. چون متوجه شدند همراهان پیامبر‌(ص) که عزیزان ایشان هستند حتما آنقدر در برابر پروردگار ارج و قرب دارند که نفرینشان اجابت شود. در واقع روز مباهله، پیامبر‌(ص) عزیزان خود را به مردم معرفی و تاکید کردند آنها واسطه خیر بین دیگر انسان‌‌‌ها و خداوند هستند.

سیدالشهدا‌(ع) ادامه‌دهنده منش پیامبر‌(ص)

حجت‌الاسلام سعیدی می‌گوید: «روز مباهله به بشریت ثابت کرد پیامبر‌( ص) برای اثبات حقانیت دین اسلام، آبرو و احترام عزیزترین کسان خود را به میدان آوردند. همان‌گونه که در حادثه کربلا و روز تاسوعا و عاشورا امام حسین‌(ع) برای اثبات دین جد خود و این که برحق است، با خاندان خود به میدان آمد و عزیزترین کسان خود را در برابر دشمنان قرار داد و شهادت آنها را دید و خودش نیز به شهادت رسید. روز مباهله، رسول اکرم‌(ص) شیوه و مرام‌نامه ائمه‌(ع) را پایه‌گذاری کردند.

آنها همواره برای اثبات حقانیت اسلام اول از همه عزیزان و خانواده خود را به میدان آورده‌اند. برای همین است که شیعیان در روزهای تاسوعا و عاشورا به قصد قربت به سالارشهیدان(ع) می‌گویند: پدر و مادر و فرزندانم به فدای امام‌حسین(ع) و خاندان ایشان. چرا که حضرت نیز با خاندان و عزیزان خود به میدان دفاع از اسلام و آزادی آمدند.

سال‌های زیادی از روز مباهله و تاسوعا و عاشورا می‌گذرد اما گذشت زمان دلیلی نمی‌شود شیعیان راه و رسم رسول‌خدا(ص) و ائمه‌معصومین(ع) را فراموش کنند.ما هنوز از شیوه و منش آنها درس زندگی می‌گیریم و می‌دانیم باید با دوستان ایشان دوست باشیم و با دشمنان آنها، دشمن. ما همیشه به‌یاد خواهیم‌داشت اهل‌بیت‌(ع) را دوست بداریم و محبت ایشان را در دل نگه‌داریم چون مسلمانیم و پیامبرمان به اهل‌بیت خود بسیار علاقه‌مند بودند و محبت خود را نثار آنها می‌کردند. اگر می‌خواهیم محبت پیامبر را جلب کنیم و زیر سایه ایشان زندگی کنیم باید محبت اهل‌بیت(ع) را اصل زندگی خود قرار دهیم و همیشه به آن تمسک بجوییم.

از نفرین پرهیز کنیم

حاج آقا سعیدی می‌گوید: درست است مباهله، روزی است که قرار بوده نفرین حقانیت را مشخص کند اما این را هم در نظر بگیریم که این اتفاق قرار بوده بین پیامبر اسلام(ص) و گروهی از بزرگ‌ترین اندیشمندان و رهبران دینی مسیحیت رخ دهد آن هم در زمانی که چاره دیگری باقی نمانده‌بوده. اما برای دیگر مردمان توصیه قرآن و پیامبر و ائمه بر این است تاجایی که امکان دارد از لعن و نفرین بپرهیزیم و این دو را برای شرایط خاص نگه‌داریم برای زمانی که چاره‌ای باقی نمانده. توصیه بر این است حتی برای دشمنان و کسانی که ما را آزار می‌دهند نیز دعای خیر کنیم. امام‌سجاد(ع) در صحیفه سجادیه بارها تاکید می‌کنند خدایا حرص و غضب مرا به خیر و دعا تغییر بده.

مراتب استجابت دعا

ما دعایی داریم به‌نام دعای توسل که یکی از بهترین ادعیه برای استجابت دعاست. در این دعا ما ائمه‌ معصومین(ع) را شفیع قرار می‌دهیم و از آنها که نزد خداوند آبرومند هستند می‌خواهیم ما را نزد خداوند شفاعت کنند. در عرف هم چنین است، ما وقتی کارمان پیش کسی گیر است،شخصی آبرومند را واسطه می‌کنیم تا از اعتبار خود برای ما خرج کرده و کار ما را راه‌بیندازد.

استجابت دعا به زمان و مکان‌‌های خاصی هم ربط دارد. مثلا شب‌های قدر بهترین زمان برای استجابت دعاست یا روز عید غدیر و روز عرفه. سحر روز جمعه بهترین زمان برای طلب استغفار و استجابت دعاست.

زمان خواندن خطبه‌عقد هم یکی از زمان‌های خوب برای استجابت است که بیشتر مردم به دلیل شلوغی و مراسم از آن غافل می‌شوند.

در این زمان هم که دو جوان با یکدیگر ازدواج می‌کنند درهای آسمان باز می‌شود و دعا به اجابت نزدیک است.

مکان‌‌ ها هم در برآورده‌شدن دعاها مهم است. مساجد و زیارتگاه‌ ها مکان‌ های خوبی برای دعا کردن هستند و از میان همه این مکان‌ ها حرم سید‌الشهدا جایی است که دعا به اجابت خیلی نزدیک است.

طاهره آشیانی - روزنامه‌نگار / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: روز مباهله محمد سعیدی استجابت دعا روز مباهله برای هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۱۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم از تکمیل راست گردها و دسترسی شوارع به تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) خبر داد.

علیرضا رشیدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قم اظهار کرد: در حال حاضر در زمینه پل‌ها و تقاطع‌های غیر همسطح شش پروژه در حال فعالیت وجود دارد که اکثراً تکمیل تقاطع‌های گذشته است، مانند تکمیل تقاطع فردوسی با بلوار پیامبر اعظم (ص)، که مسیر اصلی در سنوات گذشته احداث شده و در حال حاضر رمپ‌های راست گرد و دوربرگردان‌ها در حال اجرا هستند.

وی با بیان اینکه تقاطع‌های بلوار پیامبر اعظم (ص) به نحوی طراحی شده که هیچ‌گونه اختلالی در مسیر پیاده روی ایجاد نکند، گفت: به همین منظور طرحی که تهیه شده به این صورت است که راست گردها و دسترسی‌های شوارع به این بلوار به شکل زیرگذر شود.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم افزود: برای حرکت‌هایی که لوپ تأمین می‌کرد، در دو طرف سازه‌های پل‌ها دو دوربرگردان تعریف کردند، با توجه به اینکه دسترسی در سطح صفر برای این تقاطع محدوده شده، مجموعه دسترسی‌های منفی یک به گونه‌ای طراحی شده که برای تأمین تمام حرکت‌های یک تقاطع، پاسخگو باشد.

رشیدی نژاد افزود: یکی از راست‌گردهای تقاطع غیر همسطح محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم (ص) رمپ c است که مسیر دسترسی جمکران به سمت بلوار شهیدان شاهرودی برای دسترسی به منطقه ۱ و منطقه ۵ بود و سال گذشته افتتاح شد.

وی افزود: سه تا رمپ دیگر مانده که یکی به سمت بلوار فردوسی برای منطقه ۴ دسترسی ایجاد می‌کند و یکی دیگر که رمپ a است، از مسیر شهیدان شاهرودی و انتهای بلوار فردوسی به سمت حرم مطهر راست گرد می‌شود.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در حال حاضر رمپ b و d که دسترسی بلوار پیامبر (ص) به سمت میدان نماز و همچنین از سمت میدان نماز به سمت جمکران در حال اجرا است، رمپ a نیز اقدامات اصلی‌اش تمام شده و برای ارتباط با کتابخانه تاریخ اسلام که در بلوار پیامبر اعظم (ص) در حال ساخت است، باید تعیین تکلیف شود.

به گفته رشیدی نژاد، پیشرفت فیزیکی این دو رمپ با توجه به اینکه در آنها از شمع‌های بتنی استفاده شده، بالغ بر ۴۰ درصد است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این پروژه به دست یک شرکت پیمانکار انجام شده اما در حال حاضر سازمان توسعه عمران این پروژه را تکمیل می‌کند تاکید کرد: امید است تا پایان سال این تقاطع به صورت کامل بهره برداری شود.

مدیرکل نظارت بر امور عمرانی شهرداری قم با اشاره به طولانی شدن روند اجرای پروژه گفت: با توجه به تعدد پروژه‌های عمرانی، اولویت بندی در مجموعه شهرداری صورت می‌گیرد و این پروژه پس از تکمیل دیگر دسترسی‌های مسیر فردوسی در اولویت قرار خواهد گرفت و تا کنون اولویت فوری نداشته است.

رشیدی نژاد اضافه کرد: در حال حاضر مسیرهای دسترسی محور فردوسی کامل نیست اما در سال جاری به ویژه با اتمام تقاطع فردوسی و بلوار آیت الله صدوقی، این پروژه بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود و نقش آفرینی خواهد کرد.

کد خبر 747896

دیگر خبرها

  • واکنش مژده لواسانی به گزارش‌های زبان معیار + فیلم
  • معیار انتخاب و اعزام ورزشکاران برای مسابقات کشوری پرس‌سینه
  • مسیرهای دسترسی تقاطع محور فردوسی و بلوار پیامبر اعظم(ص) تکمیل می‌شود
  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • ۳ مورد از شگفت انگیزترین اکتشافات مصر باستان؛ از شهر طلایی تا مقبره نفرین‌ شده (+عکس)
  • «عمه فائقه» یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • «عمه فائقه» سریال یوسف پیامبر بعد از ۲۰ سال چه شکلی شده است؟ /عکس
  • شخصیت و جایگاه حضرت حمزه سید الشهدا(ع) و عزاداری برای او به دستور رسول الله(ص)
  • ویژگی‌های حضرت حمزه(س) در بیان قرآن و روایات
  • واکنش نیمار پس از حذف الهلال برابر العین؛ درد و نفرین! + عکس