Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@00:31:30 GMT

نکوداشت فرهیختگان؛ ۸ بانوی ایرانی بر قاب تمبر

تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۳۲۹۸

نکوداشت فرهیختگان؛ ۸ بانوی ایرانی بر قاب تمبر

انتشار تصویر هشت بانوی نویسنده، زبان‌شناس، شاعر، ریاضی‌دان، فعال اجتماعی، مجتهد و عارف، مترجم، هنرمند نگارگرِ ایرانی در قاب «تمبر»، پاسداشت و نکوداشتی از جامعه اصیل و فرهیخته بانوان ایران‌زمین است.

تمبر به عنوان یک محصول فرهنگی بیانگر هویت و تاریخ یک ملت و کشور است و جدا از کارکرد سنتی دیگر به عنوان کالایی اقتصادی یا تزیینی برای الصاق روی مراسلات پستی، محسوب نمی‌شود بلکه اکنون تمبرها را به عنوان سفیران فرهنگی حاوی پیام‌های عمیق و غنی از تاریخ، تمدن، هنر و فرهنگ مردم یک سرزمین، می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بسیاری کشورها آثار تاریخی و طبیعی، رویدادهای باستانی و معاصر، دستاوردهای علمی هنری و صنعتی خود؛ به ویژه نام و عنوان مشاهیر هنرمندان و مفاخر و دانشمندان در حوزه‌های مختلف را در قالب تمبر منتشر می کنند و این محصول فرهنگی به عنوان یک صنعت دارای بازار و بازارچه‌های ملی و بین‌المللی جذاب در گوشه‌گوشه جهان نمایشگاه‌های پربازدید دارد و توجه مجموعه‌داران و علاقه‌مندان بسیار را به خود جلب می‌کند.

موضوع تمبرها معمولا از ظرفیت‌های مغفول‌ تاریخی، فرهنگی، هنری محیطی‌زیستی، اماکن و مشاهیر برجسته ایرانی انتخاب می‌شود. در همین چارچوب و بر اساس اعلام شرکت ملی پست با تصویب شورای عالی تمبر کشور و با هدف طراحی تمبرهای نکوداشت ملی، ۳۳ پرتره (تک‌چهره) از مشاهیر برجسته کشور در نظر گرفته شده که به‌تدریج در مناسبت‌های مرتبط منتشر می‌شود.

در این مجموعه از تمبرها تصاویر شاعران معاصر و درگذشته‌ای چون محمدحسین شهریار، حسین منزوی، نیما یوشیج، فریدون مشیری، مهدی اخوان‌ثالث، قیصر امین‌پور، مشفق کاشانی و شاعران در قیدحیات چون علی موسوی‌گرمارودی و احمدرضا احمدی؛ به چشم می‌خورد.

همچنین پرتره هشت نویسنده معاصر و درگذشته شامل محمدعلی جمالزاده، جلال‌الدین همایی، عبدالحسین زرین‌کوب، عباس زریاب‌خویی، ابوالقاسم گرجی، یحیی مهدوی و نجف دریابندری و نویسنده درقید حیات احمد مهدوی دامغانی نیز جزو تمبرهای این مشاهیر قرار گرفته است‌.

هنرمندانی چون سیدمحمد احصایی، ابوالحسن صبا، جلال‌الدین تاج اصفهانی، محمد نوری، ابراهیم قنبری‌مهر، داریوش مهرجویی؛ نگارگرانی چون میرزا آقا امامی همچنین سیاستمدار خوشنامی چون میرزاحسن مستوفی نیز عناوین دیگر فرهیختگانی است که در این لیست می‌درخشد.

در این مجموعه تصاویر بانوان فرهیخته‌ای چون قمر آریان (نویسنده)، بدرالزمان قریب (زبان‌شناس و استاد زبان سغدی)، فروغ فرخزاد (شاعر)، مریم میرزاخانی (ریاضی‌دان)، اشرف‌الملوک‌فخرالدوله (فعال اجتماعی)، بانو سیده نصرت بیگم امین (مجتهد و عارف)، فریده مهدوی دامغانی (مترجم) و زینت‌السادات امامی ( هنرمند نگارگر) بر قاب تمبر خواهد نشست.

علاوه بر این فهرست ۳۳ نفره در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰، مجموعه دیگری مشتمل بر ۵۶ پرتره از مشاهیر برجسته ایران در قالب تمبر به تصویب رسیده بود که در تیرماه عناوین ۴۵ تمبر از مجموعه مشاهیر و مفاخر کشور اعلام شد.تصویب انتشار ۴۵ تمبر ملی که برای نخستین بار بود در یک جلسه شورای عالی تمبر این تعداد تمبر مجوز می‌گرفت، نویدبخش فصل جدیدی از روند انتشار تصاویر مفاخر و مشاهیر اماکن تاریخی رویدادها و مناسبت ها و آثار هنری کشور  بود؛ فرایند و روندی که علاوه بر انتخاب موضوعات تمبرهای ملی، نظرات رسمی متولیان و مراجع مسئول در حوزه فرهنگ و هنر، میراث‌فرهنگی گردشگری، محیط‌زیست و انجمن‌های تخصصی و را و مشورت برجستگان رشته‌های مختلف را هم دریافت کند.

در مصوبه تیرماه در بخش مشاهیر و مفاخر ایرانی تمبرهای حضرت آیت‌الله جوادی آملی، استاد محمدرضا حکیمی، رضا داوری اردکانی، غلامحسین دینانی، مهدی محقق، محیط طباطبائی، محمود دولت‌آبادی، باستانی پاریزی، محمد معین، سیدجعفر شهیدی، پرویز کردوانی، مرتضی ممیز، خسرو شکیبایی، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، جلیل شهناز، حسن کسائی، فرهاد فخرالدینی، لوریس چکناواریان، ابوالفضل زرویی نصرآباد، عمران صلاحی، کیومرث صابری فومنی، منوچهر احترامی و فرماندهان شهید دفاع مقدس، شهیدان علی صیاد شیرازی، محمدابراهیم همت، مهدی زین‌الدین، محمد بروجردی، محمد جهان‌آرا، احمد کاظمی، حسین خرازی، مهدی باکری و حسن باقری به تصویب رسیدند.

در بخش اماکن تاریخی و فرهنگی هم تمبرهای ویژه‌ای با تصاویری از بادگیرهای دوطبقه ابرکوه، گنبد سلطانیه زنجان، مسجد نصیرالملک شیراز و کاخ گلستان به تصویب رسیدند. در بخش مناسبتی نیز تمبر ویژه ولادت امام رضا (ع) و دهه کرامت همچنین تمبرهای شش‌قطعه‌ای ویژه حضور کاروان ورزشی ایران در المپیک ژاپن به تصویب رسید.

در بخش آثار هنری علاوه بر آثاری از مجسمه‌سازان معاصر ایران، علی‌اکبر صنعتی، ابوالحسن صدیقی، پرویز تناولی و ژازه طباطبایی،‌ آثار هنرمندانی چون فرهاد فخرالدینی، مریم زندی، صادق میری، محمدرضا قوامپور، محمدرضا دومیری گنجی، علیرضا حبیبی، حمید سلیمانی، علیرضا ذاکری و حسین فیلی‌زاده استفاده شد و تصاویر با کیفیت فرماندهان شهید دفاع مقدس با همکاری انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس تهیه شده است.

بر اساس آیین نامه تمبرهای تصویب‌شده به‌زودی پس از تایید و امضای وزیر ارتباطات در مناسبت‌های مرتبط به زیور طبع آراسته خواهند شد و در چرخه پستی جریان پیدا خواهند کرد./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۳۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب

بیش از ۲۰۰ روز از آغاز جنگ در غزه و کشتار مردم بی‌دفاع می‌گذرد و آمار‌ها از این حکایت دارد که تاکنون حدود ۳۵ هزار نفر به شهادت رسیده و بیش از ۷۷ هزار نفر نیز مجروح شده‌اند. در چنین شرایطی شاهد هستیم که اساتید و دانشجویان بسیاری از دانشگاه‌های غرب به صحنه آمده و نسبت به ادامه این جنایت‌ها اعتراض می‌کنند. در این بین البته برخی معتقدند که فرهیختگان جهان غرب باید زودتر به کشتار مردم مظلوم غزه واکنش نشان می‌دادند.

درباره زمان واکنش نخبگان در غرب باید نکاتی را مورد توجه قرار داد، زیرا آن‌ها با موانعی رو به رو بوده‌اند و اکنون که این موانع کنار رفته است، این احتمال وجود دارد که اعتراضات به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جوامع دیگر نیز تکرار شود. نباید فراموش کرد که دستگاه رسانه‌ای جهان همواره تلاش می‌کند که واقعیت آنچه در غزه می‌گذرد به گوش جامعه نخبگان نرسد. اما به دلیل حجم بالای جنایت در غزه رسانه‌های آمریکایی نتوانستند، فضا را بسته نگه دارند. 

افزون بر این تلاش زیادی می‌شود که رژیم صهیونیستی را از جنایت در غزه مبرا کنند. این در حالی است که در کنار این رویکرد سعی می‌شود که حماس را نیز تروریست نشان دهند. به عبارت دیگر تلاش غرب این است که فضا و آنچه را که در غزه می‌گذرد، وارونه جلوه دهد. اما به صحنه آمدن دانشجویان و اساتید در دانشگاه‌های مطرح غرب نشان می‌دهد که قشر فرهیخته به واقعیت پی برده‌اند؛ بنابراین این احتمال وجود دارد که این رویکرد نخبگان در غرب به دیگر مسائل نیز تسری پیدا کند و بی‌اعتمادی نسبت به رسانه‌های رسمی و مقامات آمریکایی افزایش یابد.

این در حالی است که این روز‌ها اتهامات زیادی به نخبگانی که به واقعیت پی برده‌اند، زده می‌شود. برای نمونه آن‌ها را به یهود ستیزی متهم می‌کنند یا ادعا می‌شود که این فرهیختگان تحت تاثیر جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را در پیش گرفته‌اند. لازم به یادآوری است که این بار اولی نیست که غربی‌ها جمهوری اسلامی ایران را به چنین مسائلی متهم می‌کنند. با این حال نکته قابل توجهی در این اتهام زنی وجود دارد و آن این است که ایران در مسیر خردمندانه‌ای حرکت می‌کند که این روز‌ها جامعه فرهیخته و دانشگاهی آمریکا نیز به آن پی‌برده و با آن همراه شده به عبارت دیگر این واقعیت افتخار آمیزی برای جمهوری اسلامی ایران است.

لازم به یادآوری است که اساتید و دانشجویانی که نسبت به شرایط مردم مظلوم غزه اعتراض می‌کنند خطر دستگیری را به جان می‌خرند و این اقدام آن‌ها نشان می‌دهد که این فرهیختگان به دلیل جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی را دنبال نکرده‌اند در واقع آن‌ها آگاه شده اند و وظیفه انسانی خود می‌دانند که از مردم مظلوم غزه دفاع کنند و این رویکرد نشانه دیگری از شکست اسرائیل است.

دیگر خبرها

  • تمجید سخنگوی دولت از بانوی ورزشکار ایرانی بابت رکوردشکنی در آسیا
  • تبریک بهادری جهرمی به بانوی ورزشکار ایرانی
  • گود مشاهیر جوین میزبان چوخه کاران
  • فرزانه فصیحی، اولین بانوی ایرانی در دوومیدانی لیگ الماس
  • تجلیل از فرهیختگان شهر در منطقه ۱۵ اصفهان
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • افتخار آفرینی نازنین فاطمه عیدیان برای کشورمان / کسب طلای ۴۰۰ متر با مانع توسط این بانوی ایرانی
  •  هنگامه بیداری فرهیختگان در غرب
  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد / تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد
  • تکرار حمایت های دولت از گشت ارشاد /تا تصویب نهایی لایحه عفاف و حجاب، پلیس به وظایف خود عمل خواهد کرد