Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا وسیما؛ روانشناس ورزشی فدراسیون پزشکی ورزشی معتقد است لذت بردن از ورزش و آموزش مهارت‌های اجتماعی، مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و موفقیت در ورزشکاران کودک و نوجوان است.

دکتر لاله سامع، در مورد ایجاد انگیزه و حس لذت ورزش در کودکان و نوجوانان گفت: ابتدا باید کودکان را به سمت ورزش‌های همگانی که رقابت در آن‌ها نقشی ندارد سوق داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

والدین در این زمینه می‌توانند با آماده کردن زمینه ایجاد لذت و انگیزه در کودکان، آن‌ها را در انتخاب ورزش حرفه‌ای کمک کنند. برخی از خانواده‌ها بدون توجه به علاقه و استعداد و اصل لذت بردن از ورزش، فرزندانشان را در کلاس‌های ورزشی ثبت‌نام می‌کنند که این کار نه تنها باعث پیشرفت در ورزش حرفه‌ای نمی‌شود، بلکه در بسیاری از موارد کودکان و نوجوانان برای همیشه ورزش را کنار می‌گذارند.

وی خاطر نشان کرد: عاملی که باعث می‌شود یک نوجوان در رشته‌ای که فعالیت می‌کند باقی بماند و پیشرفت کند، تعیین هدف است. نکته‌ای که در این زمینه اهمیت زیادی دارد این است که مربیان نباید برای ورزشکاران زیر ۱۲ سال هدفگذاری را نتیجه‌ای کنند و کسب مقام و مدال را، ارزش نهایی در نظر بگیرند؛ بلکه خانواده‌ها باید هدف را منطبق با تلاش فرزندشان در نظر بگیرند و به کودکان بیاموزند که عملکرد مناسب و تلاش کافی، هدف مسابقه است؛ در غیر این صورت پس از مدتی انگیزه فرد از بین می‌رود.

این روانشناس به عوارض هدفگذاری نتیجه‌ای در ورزشکاران کم سن اشاره و تصریح کرد: هدفگذاری نتیجه‌ای باعث ایجاد اضطراب، از دست رفتن تمرکز و انگیزه و دلزدگی از ورزش در کودکان می‌شود و انگیزه یادگیری و تلاش را در آن‌ها کاهش می‌دهد. گاهی والدین هم به این مساله دامن می‌زنند و از کودک می‌خواهند در مسابقه بهترین مقام را کسب کنند و در صورت شکست تمام انگیزه‌های درونش کشته می‌شود. همان طور که مسئولان مدارس به این نتیجه رسیدند که نمره دادن در مقطع ابتدایی باید توصیفی و عملکردی باشد و دادن یک نمره خاص به کودک کار اشتباهی است، مربیان و خانواده‌های کودکان ورزشکار هم باید در درجه اول به استعداد، علاقه و لذت او توجه کنند و کیفیت عملکرد را ملاک موفقیت او قرار دهند.

سامع درباره اهمیت برنامه‌ریزی و آموزش در راه رسیدن به هدف در ورزشکاران زیر ۱۲ سال هم گفت: پس از لذت، آموزش و یادگیری مهارت‌های اجتماعی مثل بالا بردن اعتماد به نفس، قاطعانه برخورد کردن با موانع، کنار آمدن با استرس، مهارت حل مساله و برنامه‌ریزی برای درس و ورزش راه رسیدن به موفقیت را هموار می‌کنند و این آموزش‌ها برعهده مربیان کار آزموده‌ای است که خودشان مهارت‌های زندگی و اجتماعی و اصل لذت بردن از ورزش را به خوبی آموخته باشند. در حال حاضر در فدراسیون پزشکی ورزشی بازیکنانی هستند که در کنار درس به صورت حرفه‌ای ورزش می‌کنند و مشکلی ندارند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کودک ورزش خانواده حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۶۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل زارعی کوشا شامگاه پنج‌شنبه در دیدار با مربیان کردستانی تیم ملی والیبال دانش‌آموزی که توانسته بودند بر بام والیبال جهان قهرمانی کسب کنند؛ اظهار کرد: حضور دو نماینده کردستانی در قالب تیم ملی والیبال دانش آموزی باعث افتخار است.

وی با بیان این مهم که ورزش نشاط اجتماعی را به همراه دارد، عنوان کرد: برای رسیدن به قله‌های افتخار سختی‌های زیادی باید کشید و امروزه مربیان کردستانی توانستند به این مهم دست پیدا کنند و نشان دهند که ورزش کردستان رو به توسعه است.

زارعی کوشا گفت: استان کردستان به دلیل نداشتن صنایع بزرگ با مشکل حامی ورزش رو به رو است که با رایزنی‌های که انجام شده است امید داریم این مهم با راه اندازی صندوق از حمایت ورزشی حل شود.

استاندار کردستان ابراز امیدواری کرد: صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای با کمک گرفتن از معادن تا حدی می‌تواند به حمایت از ورزش کمک کند.

زارعی کوشا گفت: مجموعه استانداری با تمام توان در خدمت ورزش استان است و تا کنون نیز با توجه به ظرفیت‌هایی که داشته است به تیم‌های ورزشی کمک کرده است.

استاندار کردستان در پایان با اشاره به اینکه امروزه والیبال کشور در جامعه جهانی شناخته شده است، یادآور شد: امروزه والیبال کردستان باتوجه به این افتخار باعث شده که این رشته در بین خانواده از جایگاه خاصی برخوردار باشد و این مهم می‌طلبد که توجه و برنامه ریزی دقیق‌تری انجام گیرد

کد خبر 6095334

دیگر خبرها

  • حسینی: لیگ را باید به بهترین شکل تمام کنیم
  • دادرس: مشغول جراحی هستیم!
  • وزارت ورزش و مهدی تاج به اتفاقات ورزشگاه آزادی ورود کردند
  • سپاهانی‌ها بدون توجه به حواشی: تمرین کردند و خندیدند! (عکس)
  • شهرداری تهران هیچ قصدی برای باشگاه‌داری ندارد
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • شهرداری تهران هیچ قصد و برنامه‌ای برای باشگاه‌داری ندارد
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم
  • صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان راه اندازی می شود
  • راه‌اندازی صندوق حمایت از ورزش حرفه‌ای در کردستان