Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-26@08:27:51 GMT

هشدار برای بیماران زمینه ای درباره واکسن کرونا

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۸۲۹۲

هشدار برای بیماران زمینه ای درباره واکسن کرونا

عاصفه عباس‌زاده افزود: میزان اثربخشی واکسن کرونا با توجه به سیستم ایمنی بدن و همچنین بیماری زمینه‌ای متفاوت است و برخی بیماران باید طبق نظر متخصص مربوطه این واکسن را دریافت کنند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بیماران روماتیسمی قبل از تزریق واکسن کرونا برای تنظیم داروها باید به پزشک مراجعه کنند. ابتلا به کرونا در این قشر باعث حمله جدید بیماری‌های روماتیسمی به عنوان نوعی از بیماری‌های خودایمنی و موارد شدید کووید۱۹ می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین این گروه از جمعیت ضمن مشورت درباره ضرورت دریافت واکسن، برای تنظیم داروها نیز باید به متخصصان روماتولوژی مراجعه کنند.

عباس‌زاده توضیح داد: برخی داروهای سرکوب‌گر، ایمنی را به مدت دو هفته کاهش می‌دهند و این مساله نیازمند مشورت با پزشک مربوطه به منظور جلوگیری از کاهش اثربخشی واکسن خواهد بود.

وی افزود: تزریق واکسن در بیماران مبتلا به خودایمنی عمدتا با بروز علائمی همچون تب و خستگی و بزرگ شدن غدد لنفاوی همراه می‌شود. کاهش و رفع این علائم در کوتاه‌مدت ناشی از تزریق واکسن و در صورت تداوم، ناشی از بیماری زمینه‌ای بوده و مستلزم مراجعه به مراکز بهداشت و درمان است.

عباس زاده اضافه کرد: بیماری‌های خودایمنی نظیر لوپوس، کج شدن یک طرفه صورت، ام اس و... مانع از تزریق واکسن کرونا نمی‌شود و تعداد موارد حمله این بیماری پس از تزریق در این گروه از بیماران نادر و از منظر علمی سبب منع مصرف نخواهد شد.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به گیلن‌باره نیز باتوجه به نتایج اثربخش واکسن کرونا از تزریق محروم نمی‌شوند.

گیلن‌باره یک بیماری التهابی نادر است که دستگاه عصبی محیطی را درگیر می‌کند و به سرعت موجب ضعف عضلات و بی‌حسی می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری یادآور شد: اما اثربخشی این واکسن در برخی گروه‌های جمعیتی همچون بیماران مبتلا به سرطان و سابقه پیوند عضو می‌تواند کاهش یابد، اما باتوجه به نظر سازمان بهداشت جهانی باید واکسن کرونا را دریافت کنند.

به گفته وی، بیماران مبتلا به نقص ایمنی اکتسابی نظیر ایدز نیز محدودیتی برای تزریق واکسن کرونا نداشته و داروهای این بیماران نیز با واکسن کووید۱۹ تداخل نداشته است.

عباس‌زاده یادآور شد: برای دریافت واکسن همچنین در صورت فلج بودن یک دست، توصیه می‌شود که از دست سالم برای تزریق واکسن استفاده شود.

 

وی ادامه داد: استفاده از برخی واکسن‌ها نیز برای بعضی از بیماران توصیه نمی‌شود. به عنوان مثال، در صورت سابقه سکته مغزی و دسترسی به انواع دیگر واکسن کرونا از دریافت واکسن آسترازنکا خودداری شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: همچنین مبتلایان به سکته مغزی، به جهت مصرف داروهای ضدانعقاد و کاهنده چربی که با هدف گشایش رگ‌های قلب و مغز استفاده می‌شود، باید به سرعت در نوبت واکسیناسیون قرار گرفته و برای این گروه از جمعیت نیز در صورت دسترسی به انواع واکسن کووید۱۹، واکسن آسترازنکا توصیه نمی‌شود.

وی در باره تزریق دو نوع متفاوت از واکسن در مرحله اول و دوم نیز گفت: دریافت متفاوت دز اول و دوم واکسن که گاها در برخی از نقاط دنیا هم انجام می‌شود، عمدتا جنبه تحقیقاتی داشته و غیرعلمی است.

این متخصص با اشاره به پرسش برخی مراجعان در باره لخته خون ناشی از واکسن آسترازنکا نیز عنوان کرد: لخته در سیاه‌رگ‌های پا با درد شدید پشت ساق پا بروز کرده و با حرکت انگشتان شست به طرف بالا تشدید می‌شود.

وی افزود: این لخته در ریه به صورت درد در قفسه سینه و کوتاهی نفس بوده که با تغییر حالت از خوابیده به نشسته تغییر می‌کند و در مغز این لخته به صورت سکته مغزی، فلج نسبی و اختلال تکلم بروز می‌یابد.

عباس‌زاده ادامه داد: بیماران مبتلا به دیابت تیپ یک و دو نیز به دلیل نقص ایمنی مستعد ابتلا به موارد شدید کووید۱۹ بوده باتوجه به نارسایی قلب و کلیه و اختلال در سیستم ایمنی باید در اولویت واکسیناسیون قرار بگیرند.

ضرورت مصرف میان‌وعده در بیماران دیابتی پس از تزریق واکسن کرونا

وی افزود: بیماری‌های عفونی‌ و واکسیناسیون در بیماران دیابتی باعث افزایش قند خون می‌شود. بنابراین با رعایت یک رژیم غذایی صحیح و مصرف منظم داروها به هنگام تزریق واکسن باید از نوسان قند خون پیشگیری کرد.

عباس‌زاده تاکید کرد: این بیماران پس از تزریق واکسن کرونا، باید از تب‌بر و مایعات فراوان استفاده کنند و وعده‌های غذایی در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز را افزایش دهند. مصرف مواد غذایی در این جمعیت باید به دفعات، با حجم کم باشد. همچنین میان‌وعده در این جمعیت نقشی مهم در کاهش نوسان قند خون ایفا می‌کند.

وی یادآور شد: بیماران ام اس نیز مستعد ابتلا به انواع شدید کرونا بوده و تزریق واکسن در این بیماران به شدت مورد تاکید قرار گرفته است. عوارض واکسن در این جمعیت نیز مانع از منع مصرف واکسن نشده است.

این پزشک توضیح داد: واکسن کرونا از نوع ویروس زنده کووید۱۹ نیست و بنابراین تزریق آن در بیمارانی چون ام اس نیز باعث حملات بیماری نخواهد شد. واکسن در این بیماران گاها به دلیل بروز تب می‌تواند علائم بیماری ام اس را به صورت موقتی تشدید کند، اما علائم پایدار ناشی از حملات ام اس بوده و نباید مربوط به عوارض واکسن دانست.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تاکید کرد: بنابراین بیماران با بروز و تشدید برخی علائم، پس از تزریق دز اول، دز دوم را حذف نکنند.

عباس‌زاده همچنین با تاکید بر خودداری از تغییر خودسرانه مصرف داروها گفت: گاه عوارض واکسن کرونا به دلیل قطع دارو و تغییر خودسرانه در مصرف اتفاق می‌افتد. بنابراین بیماران از این اقدام به طور جد خودداری و خودسرانه اقدام به کاهش و افزایش مصرف دارو نکنند.

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری، بیماران زمینه‌ای قبل از تزریق واکسن کووید۱۹ به منظور تنظیم داروها و ضرورت دریافت این واکسن می‌توانند با پزشک مربوطه مشورت کنند./ایرنا

منبع: فردا

کلیدواژه: تزریق واکسن کرونا بیماران زمینه ای تزریق واکسن کرونا بیماران مبتلا بیماری های عفونی پس از تزریق عباس زاده زمینه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست

با توجه به اهمیت پیشگیری از بیماری‌های متعدد، تزریق واکسن گارداسیل یکی از موضوعاتی است که در بازه زمانی اخیر مورد توجه قرار گرفته است و بنا بر اعلام مسئولان حوزه سلامت، تزریق همگانی این واکسن در حال حاضر ضرورتی ندارد، اما افراد به خواست خود می‌توانند نسبت به تزریق آن اقدام کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، واکسن چهارگانه با نام تجاری گارداسیل به بازار عرضه شده است که علیه ژنوتیپ‌های شش، ۱۱، ۱۶ و ۱۸ عمل می‌کند؛ این واکسن قدرت پیشگیری ۷۰ درصدی برای سرطان دهانه رحم در زنانی که پیش از این به این ویروس آلوده نشده‌اند و همچنین قدرت پیشگیری تا ۹۰ درصد برای زگیل تناسلی را دارد.

همه این واکسن‌ها به روش بازآرایی ژنتیکی تهیه شده و شامل پارتیکل‌های شبه ویروس بدون DNA (در نتیجه غیرعفونی) هستند؛ این واکسن به حجم ۰.۵ میلی لیتر و به روش داخل عضلانی تزریق می‌شود و فواصل تزریق، صفر، دو و شش ماهگی است.

بهتر است واکسیناسیون برای دختران و پسران در سن ۱۲-۱۱ سالگی انجام شود، در غیر این صورت پسران تا ۲۱ سالگی و دختران تا ۲۶ سالگی باید واکسینه شوند؛ مدت زمان مصونیت ناشی از واکسن نامشخص است، اما در مطالعات مختلف پنج سال ذکر شده است.

مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت‌، درباره تبلیغات گسترده در فضای مجازی درباره فروش و تزریق واکسن «گارداسیل»، در زمینه وضعیت شیوع بیماری HPV در کشور و اهمیت واکسیناسیون علیه آن اظهار کرد: عملکرد ما باید بر اساس اسناد و مدارک باشد؛ به عنوان مثال یک کشور در اروپا ادعا می‌کند که سالانه در جمعیت کشورش افرادی دچار سرطان مشخصی هستند، بنابراین برای این کشور، واکسیناسیون برای پیشگیری از این نوع سرطان، صرفه اقتصادی دارد، بنابراین در فعالیت‌ها باید تحلیل هزینه داشته باشیم، به این ترتیب برای واکسیناسیون با واکسن گارداسیل نیز باید اسناد و مدارک داشته باشیم.

وی افزود: اگر واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس را وارد برنامه واکسیناسیون کشوری می‌کنیم، مشخص است که واکسن پنوموکوک سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری می‌کند و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری در کودکان جلوگیری خواهد کرد و این بسیار رقم زیادی است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: معاونت پژوهشی و پژوهشگاه‌های وزارت بهداشت در رابطه با واکسن گارداسیل نیز از سال گذشته در حال انجام تحقیقات مورد لزوم هستند و اگر نتایج تحقیقات، لزوم ورود آن به برنامه واکسیناسیون ملی را مشخص کند، وارد برنامه واکسیناسیون کشوری خواهیم کرد.

فرشیدی با بیان اینکه در حال حاضر تولید و تزریق این واکسن از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود، گفت: در خارج از وزارت بهداشت شرکت‌هایی هستند که واکسن گارداسیل را تأمین می‌کنند و بسیاری از افراد نیز که تمایل به تزریق آن دارند، خریداری می‌کنند، اما این کار از طریق وزارت بهداشت انجام نمی‌شود.

وی درباره ضرورت استفاده از این واکسن تصریح کرد: در کشور ما با توجه به شرایط موجود لزومی ندارد که تمامی افراد جامعه را ملزم به تزریق این واکسن کنیم و اگر ما ذره‌ای به این اطمینان برسیم که برای سلامت مردم تزریق واکسن گارداسیل نیاز است حتماً این کار انجام خواهد شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: پژوهشگاه مربوطه این وعده را داده است که در بازه زمانی شش ماهه اطلاعات لازم را ارائه دهند و اگر نتیجه پژوهش‌ها این باشد که باید تزریق این واکسن انجام شود و به نفع مردم است، انجام خواهد شد.

تبلیغات واکسن گارداسیل ممنوع است

پیش از این، روابط عمومی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: مشاهده شده است که برخی بلاگرها اقدام به تبلیغ داروهایی همچون واکسن گارداسیل در صفحات خود کرده‌اند که تبلیغ دارو به هر شکل در قانون کشور ممنوع اعلام شده و فروش و عرضه دارو در فضای مجازی ممنوع است.

سازمان غذا و دارو از تمام شهروندان درخواست می‌کند داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه‌های مجاز و تحت نظارت مسئول فنی تهیه کنند؛ در همین راستا از عموم شهروندان درخواست می‌شود از خرید دارو از طریق فضای مجازی اعم از اینستاگرام، تلگرام و واتس‌آپ جدا خودداری کنند، چراکه این عرصه محل اقدامات سوداگرایانه افرادی است که با مخفی کردن هویت واقعی خود، سعی در کلاهبرداری و عرضه اقلام غیرمجاز دارند.

سازمان غذا و دارو به هیچ عنوان سلامت و اصالت هیچیک از اقلامی که در فضای مجازی فروخته می‌‎شوند را به رسمیت نخواهد شناخت؛ چراکه این اقلام خارج از زنجیره تأمین رسمی بوده و احتمال جایگزینی داروهای اصیل و داروهای تقلبی در آنها بسیار بالا است.

عموم شهروندان می‌توانند از طریق تماس با سامانه رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو به آدرس B۲n.ir/t۸۰۴۲۰ شکایت خود را به ثبت برسانند.

چرا باید واکسن گارداسیل تزریق کنیم؟

فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز با اشاره به اینکه واکسن گارداسیل از ویروس پاپیلومای انسانی تشکیل شده که این ویروس‌ها احتمال عفونت را برای زنان و مردان فراهم می‌کند و خطر ابتلاء به بعضی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، می‌گوید: تزریق این واکسن در سنین ٩ تا ١٤ سالگی در دو نوبت و در سنین بالای ١٥ سال در سه نوبت خواهد بود.

وی افزود: تزریق این واکسن تنها مخصوص دختران نیست و برای پسران هم توصیه می‌شود، تزریق این واکسن هیچ عوارضی به همراه ندارد و در ارتقای سطح سلامت فرد و ایمنی نسبت به سرطان‌های وابسته به ویروس پاپیلوما بسیار مؤثر است.

کد خبر 747217

دیگر خبرها

  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد
  • افزایش بیماران خاص در کرمانشاه
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • چرا اولین داروی آلزایمر فروش نرفت؟
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • واکسن گارداسیل برای همه ضروری است؟