Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در ۲۷ تیر ۱۴۰۰ خورشیدی در آغاز نشست جلسه علنی با اشاره به قطعی مکرر برق در تهران و برخی شهر های کشور گفت: «هر چند که بحران برق  با برخی اقدامات فوری در کوتاه مدت مدیریت شده است اما این راضی شدن مقطعی خلاف دور اندیشی است و باید به طور ویژه برای حل ریشه ای مشکل کمبود عرضه برق به خصوص بحث رانت‌خواری و دلالی انرژی تدابیر ویژه اندیشیده شود».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین آنگونه که قالیباف گفته، رانت خواری و دلالی در این حوزه وجود دارد و مهمترین مساله چرایی و چگونگی این رانت خواری است. همین مساله باعث شد تا پژوهشگر ایرنا در خصوص چرایی و چگونی ایجاد رانت خواری و دلالی در حوزه انرژی و برق با «مسعود سرپاک» مشاور معاون بهره برداری شرکت سهامی برق منطقه ای تهران گفت و گویی انجام دهد که در ادامه می خوانیم:  

رابطه اقتصاد و برق 

مسعود سرپاک انرژی برق را پاک‌ترین و پرقدرت‌ترین انرژی دانست و گفت: برق و اقتصاد تاثیرات متقابلی بر یکدیگر دارند و امروز حوزه الکتریکی و الکتریسیته زیرساخت اقتصاد و جامعه به حساب می آید. به عبارتی زیر ساخت اساسی جامعه برق است و بعد اقتصاد، چراکه کارکردی فراتر و مهم تر از یک زیر ساخت دارند. اگر الکتریسیته نباشد اقتصاد، آب، مخابرات و دیگر ملزومات آرامشی و آسایشی نیز وجود ندارد. زمانی که برق قیمت دستوری پایینی دارد برای بیش از۹۰ درصد مردم جذابیتی ندارد که به سمت تولید این انرژی روی آورند مگر اینکه فرد در بیابانی بدون برق و یا آب باشد و بر طبق عادت و نیاز مجبور به استفاده و تولید  انرژی خورشیدی شود و بدین طریق فضا برای اشخاص باسوادِ متخصصِ شرور باز می شود.

چنبره رانت خواران بر انرژی کشور

مشاور معاون بهره برداری شرکت سهامی برق منطقه ای تهران با تاکید بر اینکه  اشخاصی که رحم و مروت ندارند، موازین اجتماعی را رعایت نمی‌کنند و به فکر منفعت طلبی خود هستند دست به رانت خواری و دلالی در حوزه انرژی می زنند، اظهار داشت: این اشخاص چنبره می‌زنند و مبادی، مبانی، پایه ها و راه های مربوطه را از آن خود می‌کنند تا به این طریق سیطره خود را بر انرژی کشور حاکم کنند. لذا کوتاه کردن دست آنها از این سلطه‌گری ساده و راحت نیست. به طوری‌که به  واسطه قدرتی که دارند به راحتی وزیر عوض می‌کنند و در دستگاه‌های مختلف از معاون تا مدیر کل اشخاصی را منصوب می‌کنند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: از آنجایی که شاهرگ حیات و زیرساختِ زیرساخت‌های کشور را برق تشکیل می دهد این افراد رانت خوار از جوانب مختلف منافع خود را در معرض معامله قرار می‌دهند؛ یعنی دست به حرکتی می‌زنند و در نتیجه قیمت بالایی دریافت می‌کنند که صرفاً دلار و پول نیست و ممکن است چیزهای دیگری باشد. بنابراین از این طریق وام‌ های کم بهره می‌گیرند، افرادی را در جاهایی منصوب می‌کنند که در مواقع لازم در مقابل آنها سر تعظیم فرود بیاورند و نزد منصوب شدگان محترم شمرده شوند چون انسان طالب قدرت و ثروت است، این ویژگی ها را دوست دارد. البته همه چیز در پول محاسبه نمی شود.

مسعود سرپاک تاکید کرد:  طبیعتاً این افراد قدرتمند که از اوایل انقلاب به انرژی کشور چنبره زده اند اصولاً مدعی هستند که تمام کارهای آنها بر طبق موازین قانونی بوده است. لذا برای کشف حقیقت باید به گذشته برگردیم، از همان زمانی که آب، برق و گاز  را رایگان اعلام کردند و این ایده‌ خوب، درست فهمیده نشد و اجرایی هم نشد. پس اگر قرار است چیزی رایگان شود باید محاسبه و نحوه کنترل آن را هم بدانیم.

رانت و دلالی چگونه به وجود می آید

مشاور معاون بهره برداری شرکت سهامی برق منطقه ای تهران با بیان اینکه هر ایده ای لزوماً اشتباه نیست، گفت: برای پیاده کردن یک ایده بایدبه طور حتم لوازم مورد نیاز آن جهت اجرا نیز مهیا باشد. بنابراین باید آداب مردم‌داری و مدیریت را با درایت و آگاهی لازم برخوردار بود تا بتوان یک ایده را ساخت و پردازش کرد و لوازم کنترل آن را مهیا کرد. آنچه به نظر می‌رسد رانت خواری  در ظاهر یک موضوع اخلاقی نیست و هر زمان که برق به عنوان یک کالا و  به صورت دستوری قیمت گذاری ‌شود و قیمت آن را در این قضیه نتوانیم واقعی کنیم سبب می شود یک گروه خاصی که متخصص، دانشمند، باشعور و بسیار دانا هم هستند از این موقعیت برای اهداف خود بهره برداری ‌کنند و رانت و دلالی به وجود آید.

ورود افراد رانت خوار به معامله درسطوح کلان

به گفته این کارشناس حوزه انرژی چون قدرت زیرساختی برق زیاد است اشخصا رانت خوار می توانند در سطوح کلان وارد معامله شوند. چرا که دلال یعنی فردی که معامله می کند و اینکه با چه فردی وارد معامله می‌شود قطعاً با مردم عادی نیست و با دولت معامله انجام می دهند. پس چون قدرت اساسی در زمینه سلطه برحامل برق برای آنها به وجود می‌آید با گروه‌های خیلی قوی جامعه می‌توانند وارد بازار دلالی شوند و به منافع خاص مورد نظر خود دست پیدا کنند. این مسایل سبب می‌شود عرضه بر ق تحت تاثیر قرار بگیرد و در اختیار یک گروه خاصی باشد که آنها تعیین کننده هستند.

برای جلوگیری از رانت خواری در حوزه برق باید چیزی جایگزین آن کرد

مسعود سرپاک با تاکید بر اینکه رانت در همه جا نشان از منفعت طلبی  و بهره وری بی جا، ناتمام و نادرست است، اظهار داشت: هیچ راهکار سهل  و سریعی وجود ندارد که بتوان بلافاصله قدرت را از دست این افراد خارج کرد مگر اینکه بتوانیم چیزی را جایگزین کنیم یا آنها را در جایی مشارکت دهیم یا اینکه به اعمال خیر تشویق و ترغیب شوند که به نحوی حاضر شوند به موازین اخلاقی و اجتماعی برگردند و اجازه دهند که این صنعت - الکتریسیته  و موهبت الهی راه درست خود را طی کند و از این مسایل و مشکلات رهایی یابد.

مشاور معاون بهره برداری شرکت سهامی برق منطقه ای تهران در ادامه افزود: در بحث اجرایی باید یک مجموعه قدرتمند وجود داشته باشد و قبل از ارایه هر راهکاری ابتدا باید فلسفه الکتریسیته و فلسفه انحراف به وجود آمده در این حوزه را بشناسیم. چرا که عرضه و تقاضای  انرژی و به خصوص برق از مرحله تولید تا  توزیع و مصرف عادلانه نیست و با تعادل علمی و مطلوب فاصله دارد. چنانچه خیر و صلاح ملی را در نظر داشته باشیم، آن وقت می‌پذیریم که عرضه و تقاضا در صنعت الکتریسیته از نقطه منحرف تا نقطه صواب و درستی خیلی فاصله دارد.

راهکارهای کوتاه کردن دست رانت خواران از برق کشور

مسعود سرپاک لازمه دستیابی به نقطه مطلوب مورد تایید علم، اخلاق و اجتماع در این زمینه را توجه به ویژگی هایی زیر دانست و عنوان کرد: باید در مرحله اول حکمرانی که بر سر کار می آید قطع به یقین اعتماد و اعتقاد داشته باشد که شیوه‌ های مدیریت قبلی در حوزه انرژی کاملاً اشتباه بوده است و باید وظایف محوله در این خصوص را عالی انجام دهند نه خوب. سپس آرام آرام آن را از دست خواص با هنرمندی خارج کرده و با آگاهی و دانش به سمت عوام و اشخاص کاردان و دلسوز رساند. چون یک شبه این کار امکان‌پذیر نیست و اقدام به کودتا می‌کنند. لذا با جایگزینی مناسب و ایجاد جذابیت های لازم می توان به آرامی و مستمر اشتباهات و اشکالات گذشته را اصلاح کرد و مواظب بود که این‌ سلطه گری را از افراد ناشایست به اشخاص نالایق‌ تر نسپاریم چرا که اوضاع و شرایط بدتر از پیش می شود و در عین حال منفعتی برای مردم نخواهد داشت.

مشاور معاون بهره برداری شرکت سهامی برق منطقه ای تهران در پایان یادآور شد: مرحله بعد استفاده از راهکارهای کارآمد توسط افراد عالم و کارشناسان‌ متخصص این حوزه است که با برنامه ها و طرح‌ های ویژه خود در اجرایی شدن ایده ها به مردم و کشور کمک کنند و عرضه و تقاضای برق را به سمت واقعی شدن قیمت، هدایت کنند. مدیریت لازم را به عهده گرفته تا به نتایج مفید و مطلوب دست یافت و بحران عرضه نادرست این انرژی ضروری مورد نیاز مردم را حل و فصل کرد. برای کاهش مصرف برق در ایران مهمترین راهکار، منطقی کردن و معقول کردن قیمت حامل های انرژی است تا مردم به صورت خودجوش به اصلاح الگوهای مصرف درست روی آورند.

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف اختصاصی ایرنا شركت سهامی برق منطقه ای تهران تهران ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف اختصاصی ایرنا مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف اختصاصی ایرنا تهران ایران رانت خواری و دلالی حوزه انرژی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۸۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انرژی زیادی برای دیدار با شمس آذر داریم

دریافت 95 MB

به گزارش خبرنگار مهر، رضا عنایتی شامگاه دوشنبه در نشست مطبوعاتی پیش از بازی با شمس آذر اظهار کرد: امیدواریم با دست پر از قزوین خارج شویم.

کد خبر 6092570

دیگر خبرها

  • اقدامی غیرقانونی علیه کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی/ پای رانت به فضای مجازی کشیده شد!
  • انرژی زیادی برای دیدار با شمس آذر داریم
  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • افتتاح مرکز پایش هوشمند انرژی برق در همدان
  • کالا‌های وارداتی که دلارشان ارزان ماند؛ اما تورمشان قد کشید/ رانت ارزی به سود مردم یا وارداتچی ها؟
  • مالیات بر سوداگری برای کند کردن تیغ سوداگران است/گام بلند مجلس برای هزینه دار کردن فعالیت های سوداگرانه و دلالی
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه حوزه انرژی، توسعه درآمدهای ارزی کشور در شرایط تحریم را میسر کرد
  • رانت ۴ میلیارددلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • رانت ۴ میلیارد دلاری مونتاژکاران؛ التهاب بازار خودرو نخوابید
  • وزیر دفاع بر همکاری با هند در مقابله با داعش در منطقه تاکید کرد