Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@02:42:18 GMT

مراسم تحلیف؛ فرصتی برای دولت سیزدهم

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۹۳۵۱

مراسم تحلیف؛ فرصتی برای دولت سیزدهم

در ادامه یادداشت ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ روزنامه اعتماد به قلم وحید عذیری می خوانیم: پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری آیت‌الله رییسی توسط مقام معظم رهبری، ایشان باید در تاریخ ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰، که مصادف است با سالگرد صدور فرمان مشروطیت، در مجلس شورای اسلامی حضور یابند و مراسم تحلیف یا همان سوگند خوردن را در حضور مقامات داخلی و خارجی ادا نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما بر اساس آمار اعلام‌شده (تاکنون) ۱۱۵ مقام رسمی از ۷۳ کشور جهان اعلام آمادگی برای حضور در مراسم تحلیف کرده‌اند؛ از بین این مقامات ۱۰ رییس کشور در تراز سران کشورها، ۲۰ رییس مجلس، ۱۱ وزیر امور خارجه، ۱۰ مقام از وزرای دیگر کشورها و همچنین فرستاده ویژه و نواب روسای مجالس، روسای کمیسیون‌ها و هیات‌های پارلمانی در این مراسم حضور پیدا می‌کنند.

همچنین روسای مقامات ۱۱ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای، نماینده‌ دبیرکل سازمان ملل، رییس اوپک، اتحادیه اروپا، اوراسیا، اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی و آسیایی، سازمان اکو، سیکا و D۸ برای حضور در این مراسم دعوت شدند و اعلام آمادگی کردند.  با توجه به استقبال گرم مقامات و نمایندگان خارجی جهت شرکت در مراسم تحلیف سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران (آن هم در شرایط شیوع عالم‌گیر کرونا)، ناگفته پیداست که این سطح از مشارکت میتواند چه آثار مثبتی را در سطوح کشوری؛ منطقه ای و فرامنطقه‌ای داشته باشد.   همانگونه‌ که رهبری انقلاب در مراسم تنفیذ فرمودند، موضع‌گیری‌های آیت‌الله رییسی کاملا انقلابی بوده و باید همین شعارها و مواضع در دستور کار خود قرار گیرد.

در این راستا میتوان گفت که آیت‌الله رییسی در سطح منطقه‌ای، خواهان همکاری و همگرایی و به تبع آن صلح و امنیت برای کشورهای منطقه است. اما برای دست یافتن به این مهم، می‌بایست بین کشورهای بزرگ غرب آسیا  نزدیکی و وفاق اندیشه و منافعی جمعی صورت پذیرد.

از جمله کشورهای مهم منطقه‌ای می‌توان به عراق، قطر، عمان، امارات و به ویژه عربستان سعودی، در این زمینه اشاره کرد. با توجه به حوادثی که در سال‌های گذشته میان دو کشور بزرگ منطقه (ایران و عربستان) رخ داد و زیان‌هایی که این دو قدرت بزرگ از یکدیگر دیدند، می‌توان گفت که حضور نمایندگان عالیرتبه سعودی، در مراسم تحلیف، گام بزرگی در جهت رفع مشکلات دو کشور باشد تا کدورت به وجود آمده، از بین برود و دوباره شاهد همکاری مثبت دو کشور باشیم.
 لذا در جهت پربارتر شدن مراسم تحلیف دولت سیزدهم و همکاری‌های مثبت منطقه‌ای، لازم می‌دانم توصیه‌هایی به مقامات دو کشور بزرگ نام‌برده داشته باشم: 
۱- دعوت رسمی از مقامات کشورهای حوزه خلیج‌فارس به ویژه عربستان سعودی و امارت در مراسم تحلیف؛ 
۲- دیدار دوستانه مقامات ایرانی و سعودی پس از مراسم تحلیف، در راستای تدوین روابط راهبردی؛ 
۳-  بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها در خاک یکدیگر؛ 
۴- مذاکره در راستای حل و فصل کردن تضادهای منافع در منطقه (یمن، سوریه، عراق و ...)؛ 
۵- اطمینان‌دهی به مقامات سعودی از صنعت هسته‌ای ایران (عدم ساخت و تکثیر تسلیحات هسته‌ای)؛ 
۶- انتقال فناوری‌های روز به کشورهای منطقه (نانوتکنولوژی، پتروشیمی، انتقال فرمول واکسن کرونا و...)؛ 
۷- برگزاری رزمایش‌های نظامی مشترک با کشورهای همسایه، در خلیج‌فارس و دریای عمان؛ 
۸- دعوت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از ایران جهت شرکت در نشست‌های این شورا؛ 
۹- تلاش جهت برگزاری هر چه با شکوه‌تر مراسم حج تمتع و عمره (با حضور پرشور زایران ایرانی).

منبع: روزنامه اعتماد برچسب‌ها سید ابراهیم رییسی خاورمیانه روابط بین‌الملل تحلیف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید ابراهیم رییسی خاورمیانه روابط بین الملل سید ابراهیم رییسی خاورمیانه روابط بین الملل تحلیف مراسم تحلیف منطقه ای دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۹۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است

به گزارش خبرنگار مهر، هاشم امینی ظهر چهارشنبه در آئین افتتاح طرح آبرسانی مجتمع شهید سلیمانی شازند افزود: در بخش فاضلاب ۷۵ پروژه در قالب ۵۲ تصفیه خانه برای ۹.۳ میلیون نفر جمعیت کشور تعریف شده بود که شاخص برخورداری از آبفا به ۵۷ درصد برسد.

وی افزود: یکی از این پروژه‌ها تصفیه‌خانه شازند و آستانه در استان مرکزی است که امروز اولین انشعاب فاضلاب این طرح نصب و مردم از نعمت آن بهرمند شدند.

امینی گفت: اقدام ارزشمند دیگر در راستای حفاظت از منابع آب، بحث استفاده از ظرفیت صنایع برای پساب است که در دنیا نیز مورد اقبال قرار دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که مورد توجه دولت سیزدهم قرار دارد، آب‌رسانی به پنج و هفت دهم میلیون نفر جمعیت کشور است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم ۲۵ پروژه برای آبرسانی به مناطق مختلف برنامه‌ریزی شده و تاکنون ۱۵ طرح به بهره‌برداری رسیده که یکی از این طرح‌ها، مجتمع آبرسانی شهید سلیمانی شازند و آستانه است که ۱۰ روستا از مزایای آب شرب کیفی آن بهرمند می‌شوند.

امینی ادامه داد: حدود ۱۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در این شهر اختصاص پیدا کرده است.

وی در خصوص جهاد آبرسانی تاکید کرد: در سطح کشور در راستای تأمین آب پایدار کشور، برنامه‌ای در قالب جهاد آبرسانی به دولت ارائه شده که ۱۰ هزار روستا را تأمین آب پایدار انجام می‌دهد.

امینی تاکید کرد: آبرسانی پایدار به پنج هزار و ۲۰۰ روستای کشور طی ۲ سال گذشته در قالب طرح جهاد آبرسانی انجام شد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: آبرسانی به ۱۰ هزار روستای دیگر با کمک قرارگاه امام حسن و جهاد آبرسانی پیش بینی شده و این پروژه از طرح‌های اثرگذار بعد از انقلاب است.

امینی افزود: مردم شازند و آستانه با خرید انشعاب فاضلاب آلودگی را از محل زندگی خود جمع کنند و آبفای استان مرکزی نیز در فروش حق انشعاب فاضلاب به مردم این مناطق کمک‌های ویژه به شکل نقد و اقساط را انجام خواهد داد.

کد خبر 6094336

دیگر خبرها

  • نرخ بیکاری در کشور به ۸.۱ درصد کاهش یافت
  • تکمیل پروژه مونوریل قم جزو اهداف مهم دولت سیزدهم است
  • آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است
  • باید از هر فرصتی برای بیان حقایق استفاده کنیم
  • دیپلماسی فرهنگی در دولت سیزدهم به‌طور جدی دنبال می‌شود
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • تحلیف سربازان مرکز آموزشی امام رضای بیرجند و مراسم گرامیداشت روز معلم
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟
  • بیشترین حضور شرکت‌های خصوصی در شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم رقم خورد