Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:17:05 GMT

رئیس جمهور عراق در راس هیاتی بلندپایه عازم تهران شد

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۲۹۳۹۱

رئیس جمهور عراق در راس هیاتی بلندپایه عازم تهران شد

به گزارش ایرنا، پیش از سفر رئیس جمهور عراق به ایران تعدادی از چهره ها، رهبران جریان های سیاسی و حزبی و نیز رئیس اقلیم کردستان عراق اعلام کردند که در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران شرکت می کنند.

مراسم تنفیذ سیزدهمین دوره‌ ریاست جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و جمعی از مسوولان و کارگزاران کشور در حسینیه‌ امام خمینی (ره) برگزار و منتخب ملت ایران از سوی حضرت آیت الله خامنه ای به سِمت هشتمین ریاست جمهوری ایران منصوب ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قرار است امروز پنجشنبه مراسم تحلیف رییس جمهوری با حضور نمایندگان و سران دهها کشور جهان در تهران برگزار شود.

برچسب‌ها مراسم تنفیذ برهم صالح سید ابراهیم رییسی عراق تهران ایران کردستان عراق تحلیف

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراسم تنفیذ برهم صالح سید ابراهیم رییسی مراسم تنفیذ برهم صالح سید ابراهیم رییسی عراق تهران ایران کردستان عراق تحلیف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۲۹۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: سفر نیچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به تهران، به عنوان یک اتفاق مهم دیپلماتیک در رسانه‌های عربی و کُردی عراق، بازتاب گسترده‌ای یافته است. اخبار و گزارش‌های این رسانه‌ها، از این خبر می‌دهد که تحت هر شرایطی، این جمهوری اسلامی ایران است که به طور مداوم، با هر سه عنصر قومی و مذهبی عراق یعنی اهل تشیع، کردها و اهل سنت، روابط همه جانبه دارد و همواره آماده همکاری و توسعه روابط است.

نیچروان بارزانی در شرایطی به تهران سفر کرده که سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق و هر دو کنسول مستقر در سلیمانیه و اربیل، در چند ماه گذشته، رایزنی‌های گسترده‌ای به عمل آورده‌اند تا بین اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد، هیچ نوع اختلاف و سوءتفاهم پایداری وجود نداشته باشد و امنیت و ثبات عراق؛ با مشارکت و همکاری همه گروه‌های سیاسی این کشور حل شود.

بارزانی، از زندگی در ایران تا تعامل سیاسی با تهران

نیچروان بارزانی رئیس کنونی اقلیم کردستان عراق، فرزند مرحوم ادریس بارزانی و برادرزاده مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق، مانند بسیاری از سیاستمداران کُرد، به مدت طولانی در ایران زندگی کرده و علاوه بر تسلط کامل بر زبان فارسی، شناخت قابل توجهی از فرهنگ و مختصات و رویکردهای سیاسی جمهوری اسلامی ایران دارد.

نیچروان بارزانی در طول چند سال گذشته و در بزنگاه‌هایی که مشکلات و اختلافاتی بین اقلیم کردستان و دولت مرکزی بغداد به وجود آمده، بارها بر تأثیر مثبت رایزنی مقامات جمهوری اسلامی تأکید کرده و نشان داده که توجه ویژه‌ای به نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارد.

از همکاری سیاسی و مبارزاتی تا روابط اقتصادی

بسیاری از رهبران احزاب کُرد عراقی همچون مرحوم جلال طالبانی، رئیس جمهور اسبق عراق و رهبر سابق حزب اتحادیه میهنی کردستان، مرحوم ابراهیم احمد از مؤسسین اتحادیه میهنی، مسعود بارزانی، نوشیروان مصطفی، کوسرت رسول، نیچروان بارزانی و دیگر سران و مقامات اقلیم کردستان، روابط قدیمی و تاریخی با انقلاب اسلامی ایران دارند و در دوران دفاع مقدس نیز، همکاری دوجانبه‌ای با جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند. آنان همواره تحت چتر حمایتی تهران بوده‌اند و به جرات می‌توان گفت؛ جمهوری اسلامی ایران، تنها کشور منطقه و جهان است که همواره در شرایط سخت و دشوار در کنار کردهای عراق مانده و صدها هزار نفر از کردهای عراقی در دوران آوارگی و شرایط سخت، در شهرها و روستاهای ایران، در شرایط مطلوب به سر برده‌اند.

ثبات و امنیت، کلید توسعه

پس از سقوط رژیم بعثی صدام و شکل‌گیری اقلیم کردستان عراق؛ جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر همکاری‌ها و حمایت‌های سیاسی، در حوزه‌های علمی – آموزشی، خدمات بهداشتی و پزشکی، صدور خدمات فنی مهندسی و کمک‌های فراوان در حوزه انرژی، یاور و حامی کردهای عراق بوده است.

در یک دهه گذشته، یکی از مسائلی که گهگاه باعث شده مشکلات و وقفه‌هایی در روابط دوجانبه ایران و اقلیم کردستان به وجود آید، مزاحمت‌ها و شرارت‌های ضدامنیتی گروهک‌های ضدانقلاب در مرز ایران و قلیم کردستان بوده است. انتظار می‌رود با سفر نیچروان بارزانی به تهران، میزان تعامل مقامات و فرماندهان محلی با ایران، بیشتر و بیشتر شود و منفذی برای اقدام علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان وجود نداشته باشد.

در صورتی که اقلیم کردستان عراق، در همکای و هماهنگی با بغداد و تهران، نظارت دقیق‌تری بر مزرها داشته باشد و ثبات و امنیت این مناطق به شکل جدی فراهم شود، امکان توسعه روابط اقتصادی بیشتر می‌شود و این اتفاق، به نفع مردم منطقه خواهد شد.

حوزه‌های مهم همکاری علمی و اقتصادی

اقلیم کردستان عراق به عنوان بخشی از کشور عراق، هم اکنون ۴ استان دارد که شامل استان‌های دهوک و اربیل در مرز ترکیه و سلیمانیه و حلبچه در مرز ایران است. این منطقه در سالیان گذشته، در بسیاری از حوزه‌ها، نیازهای اصلی خود را از ایران تأمین کرده و بخش قابل توجهی از مواد غذایی، مواد خام، مصالح ساختمانی و دیگر ملزومات مهم بخش‌های مختلف، با هزینه اندک از ایران تأمین شده است. این در حالی است که مسیرهای زمینی انتقال کالا از ایران به عراق، در بخش داخل ایران و در استان‌های غربی وضعیت خوبی دارد اما در بخشی که در خاک عراق واقع شده، مشکلات فنی بسیاری دارد و در صورتی که مسئولین اقلیم کردستان، اهتمام ویژه‌ای برای حل مشکلات فنی و ترانزیتی خود بورزند، تجارت از مبدا ایران به مقصد اقلیم کردستان، به مراتب آسان‌تر و ارزان‌تر از مسیر طولانی ترکیه است.

استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی، به عنوان استان‌های مجاور اقلیم کردستان عراق، دارای امکانات دانشگاهی سهل الوصول و ویژه‌ای برای تحصیل دانشجویان کُرد عراقی است. در حال حاضر، صدها دانشجوی کُرد اقلیم کردستان در این دانشگاه‌ها در حال تحصیل هستند اما با توجه به اشتراکات فرهنگی و آشنایی اغلب کردهای عراق با زبان فارسی و همچنین هزینه پایین تحصیل در ایران، امکان همکاری علمی بین ایران و اقلیم فراهم است و می‌توان از این ظرفیت، استفاده بیشتری به عمل آورد.

یکی دیگر از حوزه‌های مهم، بخش درمان و خدمات بهداشتی و پزشکی است. واقعیت این است که هزینه‌های درمان، اقامت و تردد در ایران، برای بیماران اقلیم کردستان عراق، حتی به نصف هزینه‌های ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نمی‌رسد و آنان می‌توانند خدمات پزشکی و درمانی را با کیفیت بالا و هزینه پایین دریافت کنند.

امکان سرمایه گذاری تجار اقلیم کردستان عراق در ایران، یکی دیگر از حوزه های مهمی است که می تواند مورد توجه طرفین قرار بگیرد و برای کارآفرینان و صاحبان سرمایه در دو سوی مرز، سود متقابل فراهم بیاورد. حضور صاحبان سرمایه در بازارچه های مرزی و حتی توجه به پروژه های منتهی به تولید مشترک، می تواند امکان آن را به وجود بیاورد که اقلیم کردستان عراق، شرایط اقتصادی بهتری پیدا کند و روابط دوجانبه به سطح بالاتری برسد.

کد خبر 6098146

دیگر خبرها

  • از سوء استفاده صهیونیست‌ها و عناصر ضدانقلاب از اقلیم کردستان علیه ایران جلوگیری کنید
  • رئیسی: از سوءاستفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • رئیسی: از سوء استفاده صهیونیست‌ها علیه ایران جلوگیری کنید/ بارزانی: حرمت کمک‌های ایران را نگه می‌داریم
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • نچیروان بارزانی با رئیسی دیدار کرد
  • اولین انتخابات ریاست جمهوری چاد پس از حاکمیت نظامیان
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • رئیس اقلیم کردستان عراق وارد تهران شد
  • سفر نیچروان بارزانی به تهران