Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک روانشناس درباره تاثیرات فیلم‌های ترسناک روی افراد مختلف و دلایل تماشای این فیلم‌ها توضیحاتی داد.

آسیه اناری، روانشناس بالینی، درباره علت تماشای فیلم‌های ترسناک اظهار کرد: ژانر وحشت یک ژانر پذیرفته شده در بین مردم است و برای تفریح و سرگرمی افراد ساخته شده است به دلیل تخلیه هیجان‌های درونی، مخاطبان بسیاری پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دو گروه از افراد معمولا به تماشای فیلم‌های می‌پردازند. گروه اول افرادی با سطح هیجان خواهی بالا هستند و گروه دوم افرادی هستند که برای مقابله با ترس و بالا بردن اعتماد به نفس خود این فیلم‌ها را نگاه می کنند. هر چند افرادی هم هستند که برای اثبات خود به دیگران و نشان دادن بی پروایی خویش به دیدن این فیلم‌ها روی می‌آورند.

این روانشناس درباره اثرات منفی این فیلم‌ها گفت:در افرادی که مبتلا به اضطراب هستند و افرادی که زمینه افسردگی دارند  یا تنها زندگی می کنند، دیدن این فیلم‌ها می تواند در بلند مدت اضطراب را در آن‌ها تشدید کند و در کوتاه مدت ممکن است باعث کابوس و اختلال در زندگی روزمره شود و در افراد با زمینه اضطرابی شدید می تواند باعث حمله پنیک شود.

اناری تصریح کرد: دستگاه عصبی سمپاتیک بدن بخشی از دستگاه عصبی خودگردان است که در زمان استرس فعال شده و انسان را برای نبرد یا فرار آماده می کند و باعث برانگیختی می شود. فیلم‌های ترسناک به دلیل ترس استرس آور بودن باعث فعال شدن این دستگاه می شود و در نهایت به دلیل ترشح آدرنالین باعث ایجاد حالات هیجانی می شود. البته با فراتر رفتن سطح استرس از مقدار نرمال استرس منفی ایجاد می شود و باعث آسیب‌های روحی و جسمی می گردد. بنابراین تماشای این فیلم‌ها باید به اندازه باشد.

وی گفت: در افرادی که مشکلات شخصیت پایه‌ای نظیر اختلال شخصیت مرزی، اختلال شخصیت سلوک و اختلال لجبازی مقابله‌ای داشته باشند، این فیلم‌ها ممکن است روی قسمت قضاوت و تصمیم‌گیری فرد اثر بگذارند و می تواند باعث رفتار‌های پر خطر برای خود شخص و سایرین بشود. کودکان نیز به دلیل عدم توانایی جدا کردن خیال و واقعیت در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند و ممکن است به اختلال در خواب، شب ادراری و اختلال در اشتها دچار شوند.

این روانشناس افزود:امروزه از طرف کارشناسان دیدن فیلم‌های ترسناک برای از بین بردن ترس‌ها توصیه نمی شود و تکنیک‌های نظری رویارویی، تکنیک‌های رفتاری شناختی و تکنیک‌های ذهن آگاهی اثر بیشتر و مفید تری برای از بین بردن ترس‌ها دارند./باشگاه خبرنگاران جوان

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فیلم های ترسناک فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۲۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ده‌روسی: با لورکوزن بازی داریم، یک تیم خیلی ترسناک!

به گزارش "ورزش سه"، فردا آاس رم در زمین خود میزبان بایرلورکوزن در دور رفت نیمه نهایی لیگ اروپاست. بازی حساس برابر قهرمان بوندسلیگا و تیم شکست ناپذیر فصل جاری. رم فصل قبل توانسته بود لورکوزن را حذف کند و به فینال برود.

دانیله ده روسی که بعد از برکناری مورینیو جانشین او شد، عالی نتیجه گرفته و حالا می خواهد رم را مثل فصل قبل به فینال لیگ اروپا برساند.

از دره روسی در نشست خبری این بازی سوال شد آیا لوکاکو از دقیقه یک آماده است؟

مربی رم پاسخ داد: «لوکاکو این اواخر زیاد بازی و تمرین نکرده و ما یک روز دیگر برای ارزیابی او وقت بگذاریم. دیروز به نظر می رسید که او کاملاً خوب است. امروز خواهیم دید. شاید ما کمی بیشتر به او فشار بیاوریم و ببینیم که او چگونه پاسخ می دهد. همه چیز به تمرین امروز بستگی دارد.»

شما قبلا گفته بودید که ترسناک‌ترین چیز در مورد بایر، سرسختی ذهنی آنهاست. با توجه به اینکه قدرت بدنی تیم شما هم ضعیف‌تر است، چطور برای مقابله با این تیم آماده شده اید؟ «فکر نمی‌کنم این ترسناک‌ترین مورد در لورکوزن باشد. آنها از هر نظر ترسناکند. چیزهای دیگری برای ترسیدن هم وجود دارد، مثلا نحوه بازی آنها، چون خیلی خوب بازی می‌کنند، نتایج خوب متوالی زیادی کسب کرده‌اند، بازیکنان بزرگی دارند و من برای ژابی احترام زیادی قائل هستم. برای تمام کارهایی که او در لورکوزن انجام داده است. در بازی هایی به نظر می رسید بازنده خواهند شد اما با همان قدرت ذهنی در ثانیه های پایانی به گل رسیدند. معتقدم ما نیز ذهنیتی مشابه داریم و در غیر این صورت برابر اودینزه یا ناپولی نمی توانستیم امتیاز بگیریم.»

آیا شکست ناپذیر بودن لورکوزن می تواند بار و فشار سنگینی برای آنها باشد؟ «فکر نمی‌کنم این یک بار سنگین باشد، بلکه چیزی است که به آنها قدرت می دهد. آنها شکست ناپذیر هستند چون همیشه بهتر از تیم‌هایی بوده‌اند که با آنها روبرو شده‌اند. تیم‌هایی هستند که بازی‌های خوب و عالی انجام داده‌اند اما برنده نشده اند. هر تیمی به شانس هم نیاز دارد ولی این لورکوزن چیز خاصی دارد. من هم دوست دارم تیمم رکورد شکست ناپذیری داشته باشد و این اصلا یک فشار مضاعف نیست.»

11 می 2023 سال قبل لورکوزن به رم باخت. این محرکی برای تیم شما خواهد بود؟ «این یک بحث غیرطبیعی است. من به این فکر می کنم که چگونه تیمم را برای پیروزی آماده کنم. ما برابر تیمی کاملاً متفاوت نسبت به سال قبل بازی داریم. بایر سال قبل نیز قوی بود، اما در مترهای پایانی شرایطش ضعیف تر از امسال بود. آنها الان از هر نظر تیم بهتری هستند.»

دیگر خبرها

  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • ده‌روسی: با لورکوزن بازی داریم، یک تیم خیلی ترسناک!
  • لیونل مسی و فرزندش متئو و تماشای دیدار میامی هیت - بوستون سلتیکس / فیلم
  • لئو مسی مهمان ویژه NBA شد (عکس)
  • ببینید | ترس و وحشت یک گربه هنگام تماشای انیمیشن تام و جری
  • ببینید | اتفاقات عجیب و ترسناک جهان تا سال ۲۰۲۴
  • ستاره پی‌اس‌جی: رونالدو من را دیوانه خودش کرد
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیات یک خانه‌!