Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس فوتبال»
2024-05-08@20:26:11 GMT

غول بزرگ مهربان؛ آنالیز فنی روملو لوکاکو

تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۶۰۳۳

غول بزرگ مهربان؛ آنالیز فنی روملو لوکاکو

چلسی از زمان جدایی روملو لوکاکو در سال ۲۰۱۴ همواره او را رصد کرده و نیم نگاهی به جذب مجدد او داشته است.

طرفداری | با توجه به علاقه شدید آنتونیو کونته به مهاجم بلژیکی و ناسازگاری و جدایی دیگو کاستا، انتظار میرفت او در تابستان ۲۰۱۷/۱۸ به چلسی ملحق شود اما در نهایت آلوارو موراتا مهاجم آبی پوشان شد. لوکاکو منچستر را به عنوان یک خرید شکست خورده ترک کرد، اما بازی زیر نظر مربی ایتالیایی او را به بهترین فرم فوتبالش رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حال بعد گذشت چهار فصل، لوکاکو بار دیگر در آستانه انتقال به چلسی قرار گرفته است.

در این مطلب نگاهی به دوران او در اینتر کونته خواهیم داشت؛ سبک بازی و نقاط ضعف و قوت او را بررسی می کنیم. ۱- بازی پشت به دروازه

یکی از ویژگی های تیم های آنتونیو کونته، پاس های عرضی در یک سوم دفاعی است. پاس هایی که حریف را تحریک می کند تا جلو بیاید و پرس کند. کونته با شمشیر دو لبه ای که می تواند به خودش آسیب بزند، حریف را جلو می کشاند و برای مهره های هجومی اش فضا آزاد می کند.

لوکاکو  گزینه اول مدافعین و وینگ بک ها برای دریافت پاس بوده است. قد بلند و فیزیک چغر به او اجازه می دهد تا توپ را پشت به دروازه برای تیم خودی حفظ کند. اینتر زیر فشار توپ را به کناره ها هدایت می کرد، و وینگ بک ها با ارسال پاس بلند لوکاکو را در میانه زمین صاحب توپ می کردند.

ارسال توپ بلند با کات درون پا ، برای مهاجم هدف. اشلی یانگ و پریشیچ بارها از این نوع پاس برای لوکاکو ارسال کرده اند.

دریافت توپ توسط لوکاکو

لوکاکو از اریکسن درخواست توپ می کند

چرخش و ارسال پاس برای وینگ بک

بازی پشت به دروازه لوکاکو علاوه بر اینکه به تیم آپشنی برای خروج از فشار می دهد، در ضدحملات نیز موثر است. با داشتن بازیکنی مشابه لوکاکو، می توان به سرعت تغییر فاز داد و ضدحمله زد.

مهره های هجومی چلسی به جز کای هاورتز، هیچکدام سرزن نیستند و خروج ژیرو که مهاجمی با خصوصیات متفاوت بود نیز تنوع خط حمله چلسی را کاهش داده است. مسئله ای که توخل اخیرا به آن اشاره کرد: «می توانیم مهاجمی به تیم اضافه کنیم که پشت به دروازه بازی کند و بازی مستقیم را در دستور کار قرار دهیم. بازیکنی با پروفایل مشابه در تیم نداریم و داشتن چنین بازیکنی می تواند مفید باشد.» ۲- سرعت

لوکاکو از معدود مهاجم های فیزیکی و تنومند است که با توجه به شرایط بدنی اش سرعت بالایی دارد. مهاجم بلژیکی نسبت به دوران اورتون سنگین تر شده است اما همچنان بازیکنی سریع محسوب می شود. این سرعت در کورس های بلند و طولانی، زمانی که بدون توپ استارت بزند کاملا خود را نشان می دهد.

لوکاکو با استفاده از این ویژگی اش ، پشت دفاع فرار می کند.

فرار پشت دفاع و دریافت پاس از بارلا

لوکاکو بعد از سر توپ زدن به کیائر ، فرصت ایده آلی برای شوت زنی دارد. لوکاکو بازیکنی چابک نیست و در فضای محدودتر نمی تواند موثر باشد.

۳ – زوج سازی در خط حمله

در ترکیب های دو مهاجمه ، معمولا یک مهاجم فیزیکی و بلندقامت را در کنار مهاجمی تکنیکی ، پا به توپ و ریزنقش قرار می دهند تا مکمل ویژگی های یک دیگر باشند. مانند زوج ووچینیچ جووینکو ، توز یورنته و دیبالا مانژوکیچ در یوونتوس.

تیمو ورنر در لایپزیگ، در ترکیب ۴۴۲ هازن هوتل و سه دفاعه ناگلزمن، یوسف پولسن و پاتریک شیک را در کنار خود داشته است. با توجه به اینکه ها را آسیب پذیر می کند.

 مارک شدن لوکاکو با یک مدافع یا دو مدافع باعث می شود دیگر بازیکنان خط حمله آزادی عملی بیشتری داشته باشند.

او یک مهاجم سایه است، انتظار این را داریم که لوکاکو با ورنر یک «لولا» ی دیگر شکل دهد. حضور لوکاکو در ترکیب و قرارگیری او کنار ورنر ، عملکرد ورنر را بهبود خواهد بخشید. هرچند ذکر این نکته ضروریست که لوتارو مارتینز نسبت به ورنر، تکنیک و ظرافت بیشتری دارد. ۴ – فضاسازی ، فداکاری و ارسال پاس گل

مدافعان کار سختی برای مهار لوکاکو دارند. او در بسیاری مواقع خود را حائل قرار می دهد و با بدن گذاشتن برای دیگر بازیکنان خودی راه فرار ایجاد می کند. درگیری های فیزیکی باعث خسته شدن مدافعین می شود. 

حرکت لوکاکو به سمت تیر یک و خالی شدن فضا برای لوتارو

با توجه به دیگر مهره های هجومی چلسی ، توماس توخل می تواند با استفاده از لوکاکو به عنوان طعمه و تحرک دیگر بازیکنان در دو طرف او ، ضربه ای جدی به حریفان وارد کند. ورنر همانند دوران لایپزیگ می تواند عقب تر از باکس حریف بازی کند، و با استارت های انفجاری و جا گذاشتن مدافعین در موقعیت گلزنی قرار بگیرد.

 نمونه ای عالی از فضا خریدنِ لوکاکو ، گل ناصر چادلی مقابل ژاپن است.

لوکاکو نسبت به قبل ، خود را بهتر در جریان بازی قرار می دهد و در کار تیمی شرکت می کند. مهاجم بلژیکی در دو فصل اخیر سری آ ۱۳ پاس گل برای هم تیمی هایش ارسال کرده است. تنها الکسیس سانچز (۱۴) آمار بهتری از او دارد.

راه انداختن لوتارو مارتینز و تک به تک کردن او با دروازه بان

ارسال پاس بیرون پا  برای لوتارو ۵ – تمام کنندگی

آمار این گونه نشان می دهد که چلسی زیر نظر توماس توخل به اندازه کافی موقعیت خلق می کند اما نتوانسته هم ارزِ تعداد موقعیت هایش، گل بزند. مهره های هجومی چلسی هیچکدام ” گلزن ” نیستند و بین تعداد گل های مورد انتظار – Expected Goals – و تعداد گل زده شده، فاصله معناداری وجود دارد.

چلسی بعد از دیگو کاستا در فصل ۲۰۱۶-۱۷ مهاجمی نداشته که بتواند ۲۰ گل در هر فصل بزند. فصل قبل، جورجینیو با زدن ۷ گل ( هفت پنالتی ) آقای گل چلسی در لیگ برتر شد. برای تیمی که بخواهد در کورس قهرمانی شرکت کند، داشتن یک مهره زهردار ضروری است.

روملو لوکاکو توانایی این را دارد که بار گلزنی را بر دوش بکشد. او۴۷ گل برای اینتر در لیگ به ثمر رسانده که ۳۱ گل با پای چپ ، ۱۰ گل با پای راست، ۵ گل با ضربه سر و ۱ گل با دیگر قسمت های بدن بوده است. این تعداد گل ، با xg  ۴۴.۲۲ به دست آمده که نشان می دهد لوکاکو کمی بهتر از حد انتظار گلزنی کرده است.

لوکاکو با فرم فعلی می تواند مدعی کفش طلای لیگ برتر باشد و احتمال دارد توخل برای فصل آینده وظیفه پنالتی زدن را  به او بسپارد. بیگ روم در محوطه جریمه یک تمام کننده است. پای چپی خوبی برای شوت دارد و می تواند سانتر های کوتاه و بلند را قطع کند. ۶ – گزینه ای مطمئن و زودبازده

چلسی در حال حاضر تیمی است که بازیکن های با کیفیت و جوانی دارد. شاید تنها پست های قابل ترمیم ، اضافه کردن یک هافبک دفاعی تخصصی با توانایی بازی به صورت ایستا و همچنین جذب یک مهاجم نوک قاتل باشد. لوکاکو گزینه ای مطمئن و زودبازده است که به سرعت می تواند تاثیر خود را بگذارد و در راه فتح جام ها به چلسی کمک کند.

در پایان بهتر است به برخی نکات نگران کننده در مورد لوکاکو اشاره کنیم. همچنان در مورد او شک هایی وجود خواهد داشت؛ اینکه می تواند به خوبی دیگر مهاجمین مدرن در بازیسازی مشارکت کند یا خیر؟ لمس توپ ضعیف، شتاب پایین و تصمیم گیری های اشتباه در بازی او وجود دارد و هایلایت او در بازی های مهم اخیر، گل به خودی جلوی سویا در فینال لیگ اروپا، جلوگیری از صعود اینتر در بازی با شاختار و خراب کردن موقعیت گل صد در صدی مقابل ایتالیا را نشان می دهد.

آمار نا امید کننده او در مقابل تاپ سیکس نیز، موضوع دیگری است. چلسی در حال سرمایه گزاری مبلغ سنگینی بر روی لوکاکو است و انتظار دارد تا سه یا چهار سال بعدی خرید گران قیمتی در پست مهاجم نوک انجام ندهد. اما اگر لوکاکو عملکرد ضعیفی داشته باشد چه خواهد شد؟ در مجموع می توان گفت که خرید مهاجم ۲۸ ساله بلژیکی، خط آتش چلسی را تقویت خواهد کرد اما آیا او ارزش رکوردشکنی را دارد؟ جواب این سوال را بعدها می توان فهمید. ارسالی از: حامد عباس نژاد

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: مهره های هجومی پشت به دروازه نشان می دهد ارسال پاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۶۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسمی: کاپیتان چلسی همبازی مارسلو شد

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه فلومیننزه برزیل با انتشار بیانیه‌ای ‏رسمی از امضای قراردادی 2 ساله با تیاگو سیلوا خبر داد. ‏

تیاگو سیلوا که در حال حاضر کاپیتان چلسی است قبل از حضور در ‏فوتبال اروپا به مدت سه سال در فلومیننزه بازی کرد ولی در سال ‌‏2009 از این تیم جدا شده و به میلان پیوست. ‏

سیلوای 39ساله هفته گذشته با انتشار یک ویدیوی احساسی با ‏هواداران چلسی خداحافظی کرده و گفت در پایان فصل از تیم ‏آبی‌پوش لندن جدا خواهد شد. سیلوا در تابستان 2020 به چلسی ‏پیوست و تا امروز برای این تیم 152 بازی انجام داده است. این مدافع ‏برزیلی در سال 2021 با چلسی قهرمان چمپیونزلیگ شد. ‏

فلومیننزه اعلام کرد تیاگو سیلوا در این تیم پیراهن شماره سه را به ‏تن خواهد کرد، همان پیراهنی که سال‌ها پیش در فلومیننزه در اختیار ‏او بود. سیلوا تا روز 10 جولای که پنجره نقل و انتقالات برزیل رسما باز ‏می‌شود قادر به بازی در این تیم نخواهد بود، ولی اجازه دارد تا آن زمان ‏برای این تیم بازی کند. ‏

فلومیننزه در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و در رتبه شانزدهم جدول ‏لیگ سری آ برزیل ایستاده است. درحالی‌که پنج هفته از شروع فصل ‏فوتبال در برزیلی سپری شده فلومینزه در پنج بازی خود تنها یک ‏پیروزی به دست آورده است. ‏

دیگر خبرها

  • یک هفته است که پنالتی‌های لورکوزن را آنالیز می‌کنم
  • دردسر بزرگ چلسی حتی در صورت رسیدن به رقابت‌های اروپایی
  • ستاره چلسی 10 روز بعد از جراحی برگشت! (عکس)
  • رسمی: کاپیتان چلسی همبازی مارسلو شد
  • ملاصدرا و محبت کردن
  • خداحافظی احساسی ستاره‌ای ۳۹ ساله با آبی‌های لندن؛ سیلوا چرا ۴ سال در چلسی ماند؟
  • برچسب قیمتی چلسی روی روملو لوکاکو
  • چلسی به دنبال گئورگی سوداکوف، وینگر ۶۵ میلیون پوندی شاختار دونتسک / دیلی میل
  • تغییرات تاکتیکی پوچتینو چگونه فصل چلسی را نجات می‌دهد؟
  • تساوی 1-1 بارسلونا مقابل چلسی در شب اعتراض شدید بازیکنان چلسی به تصمیمات داوری (6 می 2009)