Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: پاسخ سفارت ایران در لندن به اتهام‌پراکنی‌های وزیر خارجه انگلیس، درخواست آمریکا از ایران برای بازگشت به مذاکرات وین، طرح جدید آمریکا برای انتشار اسناد بیشتر از نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر، واکنش سازمان ملل به لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران و درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تحقیق درباره رفع تحریم‌های ضد ایرانی از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خائورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاسخ سفارت ایران در لندن به اتهام‌پراکنی‌های وزیر خارجه انگلیس 

سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن در واکنش به اظهارات جهت‌دار وزیر امور خارجه انگلیس مبنی بر اینکه باب دیپلماسی درقبال ایران نیمه‌باز است تصریح کرد که این باب، بر اساس احترام متقابل تعریف می‌شود.

در پیام توئیتری سفارت جمهوری اسلامی ایران آمده است: ایران احترام را با حرف و در عمل پاسخ می‌دهد، اما شان ایرانیان به هر قیمتی حفظ می‌شود. سفارت با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی مشتری و نوکر هیچ بازیگری در جهان نیست خاطر نشان کرد که باب دیپلماسی بر اساس احترام متقابل و در شرایط برابر باز است.

پیشتر وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای ادعا کرده بود که ایران با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید این کشور بر سر دو راهی قرار دارد. یک مسیر ادامه اقداماتی نظیر «حمله به کشتیرانی در خاورمیانه»، «فعالیت‌های بی ثبات کننده از طریق نیروهای نیابتی» و «عدول از تعهدات برجامی» است که به گفته او برای تهران هزینه‌بر خواهد بود. مسیر دوم دریچه نیمه‌بازی است که راب ادعا کرد انگلیس (پس از خروج آمریکا از برجام) طی دو سال گذشته در حوزه دیپلماسی نشان داد و مسیر بهتری به سمت جلو است.

این دیپلمات انگلیسی با تکرار اتهام نقش ایران در حمله به یک کشتی صهیونیستی در دریای عمان و کشته شدن یک شهروند انگلیسی در این حادثه ادعا کرد که جمهوری اسلامی را پاسخگو خواهد کرد.

تنش‌های لفظی بین انگلیس و ایران پس از آن بالا گرفته است که در روزهای گذشته اخبار جهت‌دار و مشکوکی از سوی برخی رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی درباره رخدادهای دریایی در خلیج فارس و دریای عمان منتشر و به صورت گسترده توسط برخی رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بازنشر شده است.

درخواست آمریکا از ایران برای بازگشت به مذاکرات وین

ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با بیان اینکه امیدوار است تهران اکنون از فرصت‌ برای پیشبرد راه‌حل‌های دیپلماتیک استفاده کند، گفت از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین بازگردد.

این مقام آمریکایی این مطلب را روز پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید ایران این بیان کرد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالیکه هنوز زمان دور هفتم مذاکرات وین مشخص نشده است، گفت که از ایران می‌خواهیم به مذاکرات وین برگردد.

ند پرایس تصریح کرد که اگر رئیس‌جمهور رئیسی در عزم خود برای رفع تحریم‌ها مصمم است، این دقیقاً همان چیزی است که در وین روی میز مذاکرات قرار دارد.
این مقام آمریکایی که در پاسخ به پرسش های متعدد خبرنگاران درباره ایران سخن می گفت، بازگشت به برجام را یکی از اولویت‌های واشنگتن و در راستای منافع این کشور و متحدانش خواند اما در عین حال گفت مذاکرات وین درباره برجام نمی‌تواند برای مدت نامحدود ادامه داشته باشد.
این مقام وزارت خارجه آمریکا همچنین گفت که هر چقدر در برگزاری دور هفتم مذاکرات تاخیر شود، پیچیدگی ها برای بازگشت به توافق هسته ای افزایش می یابد.
وی همچون دیگر مقامات آمریکایی بار دیگر ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را مطرح کرد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت آماده بازگشت به دور هفتم مذاکرات با ایران هستیم.

سخنگوی کاخ سفید گفت دیدگاه رئیس جمهوری آمریکا این است که ادامه گام گذاشتن در مسیر دپیلماتیک رو به جلو در راستای منافع ما است.

وی همچنین با تکرار ادعاهای واشنگتن علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، این مذاکرات را در راستای منافع ملی آمریکا دانست و مدعی شد مذاکرات با ایران تا زمان نامحدود ادامه نخواهد یافت.

طرح جدید آمریکا برای انتشار اسناد بیشتر از نقش سعودی‌ها در حملات ۱۱ سپتامبر

دو نماینده مجلس سنای آمریکا طرحی معرفی کرده‌اند که خواستار خارج کردن اسناد بیشتری از حالت محرمانه درباره نقش عربستان سعودی در حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است.

«باب منندز»، عضو ارشد دموکرات در مجلس سنای آمریکا و «ریچارد بلومنتال»، نماینده دموکرات ایالت کانکتیکت روز پنجشنبه طرحی با عنوان «قانون شفافیت ۱۱ سپتامبر» معرفی کرده‌اند که مورد حمایت خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر قرار گرفته است.

طرح منندز-بلومنتال به دنبال آن است «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) و «اف‌بی‌آی» را به علنی کردن اسناد بیشتری در این خصوص وادار کند.

این طرح از «آوریل هاینس»، مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا و «مریک گارلند»، دادستان کل ایالات متحده و «ویلیام برنز»، رئیس سیا خواسته تمامی اسناد مرتبط در خصوص این موضوع را مورد بررسی قرار داده و برخی اسناد را از رده محرمانه خارج کنند.

منندز روز پنجشنبه از دولت‌های پیشین آمریکا بابت پنهان‌کاری در خصوص این موضوع و علنی نکردن اسناد برای عموم انتقاد کرد.

او گفت: «اگر معتقدیم که دانش، قدرت است باید به خانواده‌های [قربانیان] ۱۱ سپتامبر اجازه دهیم به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند تا آنها بتوانند قدرت بیشتری برای حرکتشان در مسیر حقیقت، عدالت و پاسخگویی بردارند.»

طرفداران این طرح معتقدند اطلاعات موجود در اسنادی که تا کنون محرمانه باقی مانده‌اند از ارتباط مستقیم میان هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر و حکومت عربستان سعودی پرده برخواهد داشت.

بلومنتال هم گفت: «مردم آمریکا شایسته دانستن حقیقت هستند و آنها باید بدانند که داخل آن اسناد پنهان‌ و مخفی شده چه چیزهایی هست.»

ماه پیش نزدیک به ۲۰۰۰ نفر از بستگان قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در نامه‌ای به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از او خواستند تا این اسناد علنی شوند

به گفته خانواده قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر شکواییه آن‌ها علیه عربستان سعودی در سال‌های گذشته بارها به دلیل عدم تحویل اسناد از سوی دفتر تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری به جایی نرسیده است.

در این نامه خطاب به جو بایدن آمده است: «از شما می‌خواهیم تا به سخره گرفتن عدالت را متوقف کنید و اصرار داریم که وزارت دادگستری فورا اسناد و همکاری مورد نیاز را در دسترس قرار دهد تا بتوانیم عربستان سعودی را محاکمه کنیم.»

آن‌ها همچنین نوشتند با گذشت دو دهه از واقعه ۱۱ سپتامبر و انتظار و مبارزه طولانیشان دعا می‌کنند تا این پرونده بسته شود و رئیس‌جمهور آمریکا یک روز تاریخی را رقم بزند

در همین حال شورای بررسی انتشار اسناد محرمانه وابسته به دولت آمریکا قرار است تا در هفته‌های آتی گزارش ۱۱ سپتامبر و موارد محرمانه آن را مورد بررسی قرار دهد.

اسناد موسوم به ۲۸ صفحه که به نقش سعودی‌ها در حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره می‌کند علیرغم خواست ریاض و صرف مبالغ هنگفت برای جلوگیری از آن سرانجام در تیرماه ۱۳۹۵ منتشر شد اما بخش‌های زیادی از این گزارش لاک گرفته شده بود. در دوره دونالد ترامپ نیز به خانواده‌های قربانیان برای پیگیری این موضوع قول مساعد داده شد اما هیچ‌گاه اقدامی صورت نگرفت.

واکنش سازمان ملل به لفاظی وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران

«استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد به لفاظی‌های اخیر «بنی گانتز»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی علیه ایران واکنش نشان داد.

دوجاریک درباره اظهارات بنی گانتز که ایران را به اقدام نظامی تهدید کرده بود گفت: «مسئله مهم برای همه طرف‌های دخیل یا منتفع در این خصوص این است که از انجام هر اقدام یا لفاظی‌های تنش‌زا که می‌تواند وضعیت را بدتر کند خودداری کنند.»

بنی گانتز پیش از این در ادامه جنگ روانی-رسانه‌ای علیه ایران پس از حمله به یک کشتی رژیم صهیونیستی در نزدیکی سواحل عمان مدعی شده بود رژیم اسرائیل آماده اقدام نظامی علیه ایران است.

ساعاتی قبل‌تر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در توئیتی در پاسخ به تهدید رژیم صهیونیستی نوشت: رژیم اسرائیل در مورد تازه‌ای از نقض فاحش قوانین بین‌المللی، حالا بی‌شرمانه ایران را به اقدام نظامی تهدید می‌کند.

وی افزود: «این رفتار شرارت بار از حمایت کور غرب نشأت می‌گیرد». سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «ما به روشنی اعلام می‌کنیم هرگونه اقدام احمقانه علیه ایران با پاسخی قاطع مواجه خواهد شد. ما را نیازمایید.»

درخواست قانونگذاران آمریکایی برای تحقیق درباره رفع تحریم‌های ضد ایرانی

گروهی از نماینده‌های کنگره آمریکا از دولت «جو بایدن» خواسته‌اند سوابق مربوط به تمامی اسناد مربوط به چگونگی رفع تحریم‌ها علیه ایران در اختیار نهاد قانونگذار قرار داده شود.

قانونگذاران آمریکایی در نامه‌ای به وزارت خزانه‌داری آمریکا به گزارش وزارت خارجه ایران به مجلس استناد کرده و مدعی شده‌اند دولت بایدن قصد دارد برخی از تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را رفع کند.

در این نامه آمده است: «مسئله مایه تأسف اما غیرغافلگیرکننده این است که در حالی که پارلمان ایران در جریان رفع احتمالی تحریم‌ها قرار گرفته کنگره ایالات متحده از وضعیت گفت‌وگوها بی‌خبر مانده است.

سه قانونگذار آمریکایی نوشته‌اند: «ما به عنوان اعضای کارگروه امنیت ملی و امور خارجی در کمیته تحقیقات جمهوری‌خواهان متعهد به تحقیق درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران هستیم.»

آنها در ادامه خواستار آن شده‌اند که وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا اسناد مربوط به تمامی تعاملات یا اسنادی که در اختیار مذاکره‌کنندگان ایرانی قرار گرفته‌اند و به رفع تحریم‌ها مربوط می‌شوند به کنگره ارائه شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: المپیک 2020 توکیو علی داوودی محمدرضا گرایی حسن یزدانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا اروپا روسیه چین عربستان اسرائیل المپیک 2020 توکیو علی داوودی محمدرضا گرایی حسن یزدانی مراسم تحلیف ریاست جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۷۴۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!

به گزارش همشهری‌آنلاین، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

کد خبر 847432 برچسب‌ها ناصر کنعانی انگلیس ایران و آمریکا خبر ویژه کانادا

دیگر خبرها

  • تظاهرات حامیان فلسطین در لندن + تصاویر
  • واکنش تند ایران به اقدام ۳کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم های جدید | انتقاد شدید از پارلمان اروپا | باید زمانی پاسخگو باشید!
  • الهندی: پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادربه حفاظت از خود نیست
  • الهندی:پاسخ ایران ثابت کرد اسرائیل قادر به حفاظت از خود نیست
  • مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟ | حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • انگلیس سفیر روسیه را احضار کرد
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به رفتار خشونت‌آمیز پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • تلاش فعالان مدنی در انگلیس علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی