Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@10:37:56 GMT

حلقه مفقوده مدال‌آوری ایران چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۳۷۸۷۳

کاروان ورزشی ایران‌، در توکیو، هفدهمین حضور ش در المپیک را تجربه می کند. تجربه ای نه چندان موفق. کاروان ۶۶ نفره ایران که با ورزشکاران رشته های دوومیدانی، والیبال، بسکتبال، تیراندازی، قایقرانی روئینگ و کایاک ، تکواندو، کشتی آزاد ، تیروکمان، شمشیربازی و کاراته به توکیو آمده، بعداز طلای پر سرو صدا و البته جنجالی جواد فروغی تیرانداز تپانچه، ۱۰ روزی را با ناکامی سر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طوری که خیلی ها می ترسیدند کاروان با همان تک مدال فروغی کار را تمام کند.
با اینکه قبل از المپیک خیلی از ورزشکاران وعده مدال المپیک را داده بودند، تیروکمان، تیراندازی، دوومیدانی ، قایقرانی و والیبال حذف شدند.
تیراندازان به خواست سرمربی اشان در اروپا دو ماه آخر اردو زدند، آن هم به شرط مدال، اما دریغ از یک مدال. احسان حدادی که تا سال قبل حرف از مدال طلا میزد، اما با مصدومیت کمرش به توکیو آمد تا رزومه اش برای حضور در المپیک چهارتایی شود. والیبال هم آرمانش محقق نشد و از بسکتبال هم توقع مدال نبود.
مثل همیشه کشتی بار بی مدالی را کشید. روزهای حسرت بار بی مدالی کاروان ورزشی ایران که با مدال برنز محمد هادی ساروی کشتی گیر فرنگی کار
وزن ۹۷ کیلو طلسمش شکسته شد تا شرایط المپیک ۲۰۰۸ پکن برای کاروان تکرار شود. البته چهارشنبه شب ، مدال طلای محمدرضای گرایی فرنگی کار ۶۷ کیلویی و مدال نقره علی داوودی وزنه بردار +۱۰۹ کیلو گرم، امید را به کاروان برگرداند تا کام همه در روزهای آخر شیرین شود، اگرچه مدال نقره حسن یزدانی، برچسب تکرار نتیجه پکن را از کاروان ایران برداشت.

شاید بعداز ۱۷ دوره حضور کاروان ایران در المپیک، حالا دیگر وقت افتخار به حضور در المپیک تمام شده و وقت آن رسیده تا ایران هم مثل بقیه کشورها صاحب مدال های زیادی از المپیک شود. اما ظاهرا هنوز هم حضور در المپیک برای فدراسیونهای ورزشی، بزرگترین افتخار است.


کرونا حمایت ها را کم نکرد
درست است که المپیک زیر سایه کرونا قرار گرفت، اما حمایت از سهمیه داران قطع نشد تا آنها با انگیزه برای رقابت برای بهترین نتیجه آماده شود. المپیکی ها طبق برنامه اردوهایشان برگزاری می شد، فدراسیونها بودجه مدنظرشان را طبق اولویت و شانس مدال می گرفتند. اما ظاهرا وضعیت آن قدرها هم خوب نبود که و تنها کمیته ملی المپیک تکرار مدالهای المپیک ریو بود.

سکوت وسکوت
دوره های قبل چند ماه مانده به افتتاح المپیک ، جو ورزش المپیکی می شد. این بار اما نه خبری از شور و شوق المپیک بود و نه هیجانش. با اینکه اردوها برگزار می شد، اما کرونا و پیک هایش هنوز تردیدهایی را برای برگزاری بازیها به وجود آورده بود، هنوز کسی نمی دانست بعداز تعویق یکساله برگزاری المپیک قطعی است یا نه ، طوری که هر روز خبر یا شایعه ای درباره عدم برگزاری شنیده می شد. اعتراض مردم توکیو، به برگزاری با ادعای شیوع کرونا، فشار به ioc و مسئولان ژاپن برای برگزاری بیشتر کرد، اما ioc کوتاه نیامد و پای کار ایستاد. هرچه خبرهای المپیک در توکیو داغ بود، اما در ایران سکوت بود و سکوت. همه فقط کار می کردند.

خبری از پیش بینی مدال نبود
دوره های قبل معمولا فدراسیونها، پیش بینی تعداد مدالهای ورزشکارانشان را به رسانه ها می دادند، این دوره خبری از پیش بینی نبود. هر چند آنها در جلسات هماهنگی با کادر سرپرستی کاروان پیش بینی هایشان را داده بودند، هیچ خبری به بیرون درز نمی کرد. البته کمیته المپیک هم، برخلاف دوره های قبل، هیچ حرفی از پیش بینی تعداد مدالها نمی زد و پیمان فخری معاون سرپرست کاروان در نشست خبری مدعی شده بود؛ « هیچ دوره ای پیش بینی تعداد مدال در المپیک، مرسوم نبوده است. از نظر ما کشتی، وزنه برداری، تکواندو و کاراته شانس مدال دارند.»او در حالی چنین ادعایی داشت که دوره های کمیته ملی المپیک قبل از شروع بازیها، تعداد مدالها را پیش بینی می کرد.

حمایت کامل ؛ مشکل گشا نشد
کمیته ملی المپیک، برای توکیو همه جوره تیم ها و ورزشکاران را حمایت کرد. طوری که المپیکی ها هیچ بهانه ای نماند.هم به لحاظ بودجه، کمک های مالی ، معنوی، درمانی و…. سیدرضا صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک، که اعتقاد زیادی دارد تا همه نیازهای ورزشکاران را برطرف کند، هیچ کم و کسری برای المپیکی ها نگذاشت. بودجه فدراسیونها را کامل داد و حتی به بعضی فدراسیونهای متقاضی هم کمک جداگانه ای کرد و برای درمان بعضی ورزشکاران هم نه نیاورد، حتی برای درمان در خارج ، تا آنها با خیالی آسوده و بدون دغدغه آماده افتخارآفرینی شوند. از طرفی حقوق ماهیانه ۵ میلیونی برای المپیکی ها تا قبل از شروع المپیک داد تا مشکل مالی نداشته باشند، جدای از آن برای تیم های متقاضی اردوهای برون مرزی را هم هماهنگ کرد تا بتوانند بی دردسر در شرایط بهتر آماده شوند. اما این هم فایده نداشت.

این بار ناکامی المپیکی ها در توکیو نشان داد، حمایت و شارژ مالی و امکانات هم به تنهایی گره گشا نیست و ظاهرا ورزش ایران گره دیگری برای موفقیت دارد.

فنی ؛ حلقه گمشده ورزش ایران در توکیو

اگر قبلا ورزشکاران المپیکی امکانات متناسب با المپیک نداشتند یا از نظر مالی تامین نشده بودند، این بار اما همه چیز برایشان مهیا بود، هم حقوق گرفتند، هم همه امکانات برایشان فراهم و هم قبل از سفر به توکیو با پاداش های میلیونی مسئولان‌ استانهایشان شارژ شدند. اما ورزشکاران یکی ، یکی از دور خارج شدند. وقتی رکابزن ایرانی قبل از المپیک گفته بود خجالت می کشد با دوچرخه اش روی خط استارت برود، دوچرخه جدید می گیرد اما با همان هم به خط پایان نمی رسد، یا تکواندوکاری که روی مدالش حساب می کنند روی شیاپ چانگ از حریفش عقب بود، مربی اش به جای گوشزد نکات لازم، تنها داد میزند :« ماشالا، ماشالا»، یا مربی کشتی آزاد وقتی شاگردش از حریفش عقب است، تنها نکته ای که می گوید:« عجله نکن، عجله نکن.» چه توقعی وجود دارد ورزشکار ی که وسط میدان با استرس و هیجان بالا در حال رقابت است، عقب ماندگی اش را جبران کند؟ اینجا بار فنی مربیان مهمترین دلیل ناکامی المپیکی ها محسوب می شود. بااینکه مربیان فعلی شاید بهترین خودشان باشند، اما از نظر فنی به روز نیستند و شاید بد نباشد برای تحول در تیم ها دوباره پای مربیان بزرگ خارجی به ورزش ایران باز شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: کمیته ملی المپیک المپیکی ها تعداد مدال پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۷۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروان المپیک و پارالمپیک پاریس نگران بودجه!

بعداز اعلام نگرانی دبیرکل کمیته ملی المپیک درباره نرسیدن بودجه کاروان ایران در بازی‌های المپیک پاریس، حالا سرپرست کاروان پارالمپیک هم دغدغه مالی ورزشکاران را علنی کرده است. 

به گزارش تابناک ورزشی؛ به نقل از روابط عمومی کمیته ملی پارالمپیک، سید محمد پولادگر سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های پارالمپیک 2024 پاریس در خصوص آماده سازی ورزشکاران جانباز، توان‌یاب، نابینا و کم‌بینای ایران اظهار داشت: بازی های پارالمپیک پاریس از ابعاد مختلفی دارای اهمیت است و قطعا یکی از سخت ترین رویدادهای ورزشی خواهد بود که کشور عزیزمان ایران در آن حضور خواهد یافت. از این رو کمیته ملی پارالمپیک با برنامه‌ریزی دقیق از ماه‌ها قبل اردوها و برنامه‌های آماده‌سازی ورزشکاران را آغاز و این اردوها طبق برنامه در حال انجام است. با وجود محدودیت‌های موجود، تلاش شده تا بهترین امکانات برای آماده‌سازی ورزشکاران فراهم و دغدغه های این عزیزان مورد توجه قرار گرفته و برطرف شود.

وی در خصوص تعداد سهمیه های کسب شده گفت: تاکنون 38 سهمیه برای حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس توسط ورزشکاران کشورمان در رشته های پارادوومیدانی، پاراتیراندازی، پاراتکواندو، پاراتیراندازی با کمان، پاراشنا، والیبال نشسته و گلبال کسب شده است. در رشته های پاراوزنه برداری، پاراجودو، پاراکانو و همچنین پارادوومیدانی هنوز شانس کسب سهمیه داریم که این سهمیه‌ها به لطف خدا و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، تلاش و انگیزه بالای ورزشکاران و مربیان دور از دسترس نیست.

سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های پارالمپیک پاریس افزود: اعزام در 10 رشته ورزشی برای بازی‌های پارالمپیک پاریس قطعی شده است و با توجه به اصل کیفیت گرایی و سیاست‌های کمیته پارالمپیک لیست نهایی نفرات اعزامی طبق زمان تعیین شده توسط کمیته برگزاری بازی ها تا پایان خردادماه مشخص خواهد شد. انتخاب نفرات اعزامی بر اساس سهمیه‌های کسب شده، عملکرد ورزشکاران در اردوها و نتایج تست های آمادگی در راستای کسب نتایج مطلوب و مدال در بازی‌های پارالمپیک انجام خواهد شد و اعزام تیم گلبال نیز براساس ملاک های تعیین شده کمیته پارالمپیک قطعی شد.

 پولادگر با اشاره به بودجه پیشنهادی کمیته ملی پارالمپیک برای سال 1403 افزود: انتظار داریم با توجه به اینکه در سال مهم برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک قرارداریم، بودجه کافی به منظور حمایت از کاروان اعزامی و حضور مقتدرانه ورزشکاران در این میدان بزرگ بازی‌های پارالمپیک پیش بینی شود. البته ما از مباحث بودجه ای به شدت نگران هستیم و امیدواریم دولت و مجلس آن را حل کنند.

پولادگر افزود: همواره مقام معظم رهبری در دیدار با ورزشکاران نسبت به مباحث فرهنگی و مرام پهلوانی تاکید داشته اند، از اینرو اهتمام ویژه نسبت به این موارد از مهم‌ترین اولویت‌های کمیته ملی پارالمپیک است لذا اردوی تیم های ملی با حضور مربیان فرهنگی تشکیل می شود. همچنین برای نخستین بار روانشناسی دینی پایه توسط روانشناسان ورزشی حاضر در اردوهای ملی مورد توجه قرار گرفته است. 

وی در خصوص پاداش در نظر گرفته شده برای قهرمانان پارالمپیک اظهار داشت که اعلام مبلغ پاداش منوط به آگاهی کمیته از بودجه تخصیصی می باشد، لذا پس از نهایی شدن این موضوع تعیین و اطلاع رسانی خواهد شد.

 پولادگر افزود: علاوه بر جوایز نقدی، حمایت‌های دیگری نیز از ورزشکاران پارالمپیکی کشورمان انجام می‌شود. این حمایت‌ها شامل پرداخت کمک هزینه ماهیانه برای ورزشکاران و کادرفنی، تخصیص کمک هزینه برگزاری اردوها برای فدراسیون ها، اعزام به رویدادهای تدارکاتی بین‌المللی و ارائه خدمات تخصصی، پزشکی، روانشناسی، تغذیه و همچنین سنجش و ارزیابی عملکرد ورزشکاران بر اساس یافته های علمی در قالب آکادمی ملی پارالمپیک است.

وی با تاکید بر لزوم همکاری فدراسیون ها و ورزشکاران برای انجام دقیق برنامه های پیش بینی شده، حضور ورزشکاران و کادرفنی در رویدادهای آموزشی به ویژه آموزش های ضددوپینگ و همچنین آزمون های سنجش عملکرد را ضروری دانسته و نسبت به اثر گذار بودن نتیجه آزمون های سنجش در اعزام ورزشکاران تاکید و ابراز امیدواری کرد کاروان پارالمپیک در بازی های پاریس خوش درخشیده و بار دیگر موفق به تاریخ سازی گردد. 

دیگر خبرها

  • يزدانى - اسنايدر، كشتى جهان چشم انتظار شماست!
  • کاروان المپیک و پارالمپیک پاریس نگران بودجه!
  • با 11 مدال طلای کشتی، توقع یک طلا از تیم ملی، واقعا بی‌انصافی است
  • ورزشکاران معترض دوومیدانی بالغ‌ هستند/المپیک جای نخبگان است
  • ایران در المپیک پاریس چند ورزشکار دارد
  • گنج‌زاده مدرس کمپ تمرینی چین شد
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • خداحافظی 4 قهرمان توکیو با المپیک پاریس!
  • هوش مصنوعی نخستین طلایی ایران در المپیک را پیش‌بینی کرد | پادشاه ایرانی کشتی جهان باز هم طلا می‌گیرد
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود