Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا به برنامه‌های این معاونت برای تداوم و تقویت فعالیت‌های فرهنگی در آستانه روی کار آمدن دولت جدید اشاره کرد و گفت: پیش از اینکه به مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌ها در سال جاری اشاره کنم، باید تأکید کنم که جهاد دانشگاهی اساساً فعالیت‌های خود را براساس مطالعات و نیازسنجی‌های علمی تنظیم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین رفت و آمد دولت‌ها چندان تأثیری در برنامه‌های جهاد دانشگاهی که مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و هم‌راستا با تقویت ارزش‌ها و آرمان‌های جمهوری اسلامی است، ندارد؛ به همین دلیل هم هست که فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی در طی بیش از ۴ دهه، همواره استمرار داشته است.

توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

دکتر علیزاده خاطر نشان کرد: با این حال، همواره شاهد تحولات فرهنگی و اجتماعی هستیم که براساس آنها، ناگزیریم خود را روزآمد نگاه داریم. در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما توجه ویژه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تأکیدات فراوان مقام معظم رهبری در این بیانیه، به نظر می‌رسد جهاد دانشگاهی مسئولیت‌های فراوانی را می‌تواند برعهده بگیرد. درواقع، می‌توان گفت که جهاد دانشگاهی پتانسیل فراوانی برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی دارد و لازم است در این زمینه، در کنار سایر نهادهای فرهنگی کشور، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای صورت بگیرد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: در کنار اینها، در نظرگرفتن نیازهای فرهنگی و اجتماعی نسل جوان کشور، موجب طراحی رویکردهای جدید در برنامه‌های فرهنگی می‌شود. توجه به قالب‌ها و محتواهای جدید مانند بحث بازی‌های فکری و رومیزی، توجه به فعالیت‌های داوطلبانه مبتنی بر نوآوری اجتماعی، توجه به مشارکت جوانان در حفاظت از محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور، ارتقای جایگاه سنجش افکار عمومی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشور، رشد کمی و کیفی تألیف و انتشار آثار دانشگاهی، و تعمیق باورهای دینی دانشگاهیان از مهم‌ترین برنامه‌های ما در حوزه فرهنگی کشور است.

جهاد دانشگاهی، منشأ فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی اثرگذار در کشور

دکتر علیزاده درخصوص ارزیابی فعالیت‌های ۴۰ ساله جهاد دانشگاهی در عرصه فرهنگی و مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگی این نهاد گفت: جهاد دانشگاهی همواره منشأ فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی اثرگذاری در کشور بوده است. پس از انقلاب اسلامی که دانشگاه‌ها با مسائل و مشکلات فراوان روبه رو بودند، جهاد دانشگاهی توانست با پرچمداری جریان فرهنگی انقلاب اسلامی، اقدامات فرهنگی گسترده‌ای را پایه‌گذاری کند که از جمله می‌توان به جشنواره تئاتر دانشگاهی اشاره کرد.

وی افزود: جهاد دانشگاهی دستاوردهای فرهنگی بسیاری در طی چهار دهه فعالیت خود داشته است. راه‌اندازی خبرگزاری ایسنا به‌عنوان نخستین خبرگزاری غیردولتی در ایران که امروز نام درخشانی در عرصه خبررسانی در کشور است؛ تأسیس خبرگزاری بین‌المللی ایکنا که نخستین و موثرترین خبرگزاری حوزه قرآنی کشور محسوب می‌شود؛ تأسیس و توسعه مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که امروزه یکی از معتبرترین مراکز نظرسنجی و افکارسنجی در کشور به شمار می‌رود؛ تأسیس سازمان انتشارات که در عرصه نشر دانشگاهی جزء اولین‌ها محسوب می‌شود، از جمله دستاوردهای فرهنگی جهاد دانشگاهی است.

توجه ویژه به تقویت هویت و خودباوری دانشجویان

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی تأکید کرد: در عین حال، جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد انقلابی که درون دانشگاه‌ها حضور داشته و فعالیت می‌کند و به تعبیر رهبری معظم انقلاب اسلامی، باید در کنار دانشگاه‌ها بماند، با تأسیس سازمان دانشجویان و گسترش شعب آن در سراسر کشور، زمینه بسیار خوبی را برای توجه ویژه به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان فراهم کرده است. شاید به جرأت بتوان گفت که جهاد دانشگاهی به واسطه تأسیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان، تنها نهاد علمی، فرهنگی و دانشجویی کشور است که به صورت ویژه روی برگزاری اردوهای دانشجویی و تقویت هویت و خودباوری دانشجویان تمرکز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: در کنار اینها، جهاد دانشگاهی اولین و تنها مرکز دانشجویی ویژه کشور را درخصوص مسائل مربوط به افکار و اندیشه‌های حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و انقلاب اسلامی تأسیس کرده و پس از گذشته دو دهه از تأسیس این مرکز، شاید یگانه نهاد فرهنگی و دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها به شمار می‌رود که به‌صورت متمرکز به این مباحث می‌پردازد.

دکتر علیزاده افزود: طراحی و اجرای رویدادهایی مانند مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران به عنوان بزرگ‌ترین رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی، دبیرخانه فعالیت‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی مهرباران، باشگاه دانشجویان حامی محیط زیست و منابع طبیعی و... از دیگر فعالیت‌های فرهنگی ـ دانشجویی جهاد دانشگاهی محسوب می‌شود که در دل سازمان دانشجویان در حال اجرا است. در عین حال، جهاد دانشگاهی که همیشه سعی کرده در پرداختن به مسائل فرهنگی، تحولات روز و نیازهای مخاطبان خود را هم در نظر بگیرد، عرصه‌های جدیدی را به روی فعالیت فرهنگی خود گشوده است که از جمله آنها می‌توان به تأسیس مدرسه بازی‌های روزمیزی با عنوان مدرسه بازی‌پردازی اشاره کرد.

برندسازی در فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در خصوص لزوم برندسازی در فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی و برنامه‌های این معاونت در این حوزه گفت: بسیاری از فعالیت‌ها، مراکز، سازمان‌ها و رویدادهای فرهنگیِ تعریف و تأسیس‌شده در جهاد دانشگاهی، امروزه به برندها یا به قول فرهنگستان زبان فارسی، «ویژند» های مطرحی در عرصه فرهنگی و دانشگاهی کشور تبدیل شده‌اند. برنامه‌هایی مانند مناظرات دانشجویی، پایان نامه و کتاب سال دانشجویی، جشنواره‌های دانشجویی قرآن و مانند اینها امروزه چه در دل جهاد دانشگاهی و چه در بیرون از آن، برندهای مطرحی هستند. در عین حال، تلاش می‌کنیم با تغییر و تحولات ساختاری، مانند یکپارچه‌سازی کلیه فعالیت‌های دانشجویی جهاد دانشگاهی در قالب سازمان دانشجویان، تعریف رویدادهای فرهنگی جدید و نوآورانه، گسترش دایره مخاطبان رویدادها، عمق‌بخشی به کیفیت برنامه‌ها، ایجاد رابطه مداوم و مستمر بین جهاد دانشگاهی و مخاطبان از طریق فرایند عضوگیری دانشجویی برند معاونت فرهنگی را در عرصه فرهنگی و دانشگاهی کشور تقویت کنیم.

چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در حوزه مسائل فرهنگی

دکتر علیزاده با اشاره به چالش‌های ناشی از همه‌گیری کرونا در حوزه مسائل فرهنگی و برنامه جهاد دانشگاهی برای رفع این چالش‌ها تأکید کرد: همان‌طور که می‌دانید، شیوع ویروس کرونا در طی نزدیک به دو سال اخیر، موجب شد بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی متوقف شود. فعالان فرهنگی نیز چاره‌ای نداشتند جز اینکه خود را با شرایط موجود وفق دهند. بنابراین یکی از مهم‌ترین تصمیمات جمعی فعالان عرصه فرهنگ، روی آوردن به بهره‌گیری از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات و گرایش به انتقال فعالیت‌ها از فضای فیزیکی به فضای مجازی بود. این رویکرد در بسیاری از موارد، انتظارات را برآورده کرد، در بسیاری از موارد بخشی از انتظارات را پاسخ داد و در مواردی نیز نتوانست جای فضای واقعی و فیزیکی را پر کند. با این حال، به نظر می‌رسد تقویت فضای مجازی و نقش‌آفرینی آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. به عبارت دیگر، فضای مجازی در حال تبدیل‌شدن به فضای واقعی زیست انسان‌ها است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی خاطر نشان کرد: بنابراین به نظرم، ضروری است که جهاد دانشگاهی نیز همپای سایر نهادهای فرهنگی کشور، بهره‌گیری از امکانات موجود در فضای مجازی را دستور کار خود قرار دهد. در این زمینه، البته توفیقاتی نیز داشته‌ایم. از جمله راه‌اندازی سامانه رویتاب که درواقع سامانه رویدادهای فرهنگی جهاددانشگاهی محسوب می‌شود و در آن علاوه بر تعریف رویدادهای فرهنگی، امکان خوبی برای پخش زنده این رویدادها وجود دارد. البته، واقعیت این است که عرصه فرهنگ و فعالیت فرهنگی و اجتماعی، عرصه تعامل بین انسان‌هاست و این تعامل در فضای عینی و واقعی شکل می‌گیرد. فضای مجازی با وجود امکانات فراوان، محدودیت‌های بسیاری دارد که نمی‌تواند جای تعامل واقعی انسان‌ها با یکدیگر را پر کند. بااین‌حال، هم در شرایط کرونازده و هم با درنظرگرفتن روندهای جهانی، گریزی از روی‌آوردن به این فضا نیست. در عین حال، پلتفرم‌های دسترس در کشور، به‌ویژه پلتفرم‌های بومی، محدودیت‌هایی در این زمینه دارند که جهاد دانشگاهی می‌تواند در راستای رفع این مشکلات گام بردارد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) برچسب‌ها انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری خبرگزاری ایسنا دولت مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امام خمینی جمهوری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری خبرگزاری ایسنا انقلاب اسلامی ایران مقام معظم رهبری خبرگزاری ایسنا دولت مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران امام خمینی جمهوری اسلامی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی فرهنگی جهاد دانشگاهی فعالیت های فرهنگی برنامه های فرهنگی رویدادهای فرهنگی جهاد دانشگاهی فرهنگی و اجتماعی جهاد دانشگاهی دانشجویان ایران مقام معظم رهبری دکتر علیزاده توجه ویژه محسوب می شود برنامه ها دانشگاه ها فضای مجازی عین حال فعالیت ها مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۳۹۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور را محکوم کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته از سوی پلیس و دولت آمریکا با دانشجویان حامی فلسطینیان در این کشور، خواستار حمایت جهانی دانشجویان، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی و علمی جهان از این جنبش دانشجویی اصیل شد.

در متن این بیانیه آمده است:

«بلوغ و باروری جنبش دانشجویی اصیل در ایالات مختلف آمریکا، در محکومیت صهیونیسم ، با سرکوب و دستگیری گسترده دانشجویان توسط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان در این کشور مواجه شده است.دانشجویانی که از کالیفرنیا تا تگزاس، غیرتمندانه در دفاع از کودکان و مردم مظلوم غزه به میدان آمده‌اند هرگز از مطالبات اساسی خود مانند پایان دادن به جنگ غزه، قطع ارتباطات دانشگاهی با رژیم اشغالگر قدس و محاکمه عوامل نسل کشی غزه کوتاه نخواهند آمد. شکل گیری، تثبیت و استمرار  این جنبش دانشگاهی و بشردوستانه، خواب راحت را ازچشم فاتلان کودکان غزه ربوده و علاوه بر آن، فردایی  آکنده از آگاهی و ظلم ستیزی را در فضای دانشگاهی و علمی غرب نوید می‌دهد.

گستردگی، آگاهی و استقامت سه رکن اصلی این جنبش بی سابقه در آمریکا محسوب می‌شود. جنبشی که با سرعتی مثال زدنی در حال تعمیم به دیگر حوزه‌های جغرافیایی و آموزشی غرب است.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن تقدیر از صلابت دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها که علی‌رغم خفقان ناشی از سلطه لابی‌های صهیونیستی در آمریکا به میدان حمایت از هم نوعان خود در غزه آمده‌اند، جنایت و برخوردهای صورت گرفته علیه آنها را قویا محکوم می‌کند. همچنین این سازمان، خواستار حمایت گسترده همه دانشگاه‌ها، مراکز علمی و فرهنگی جهان، فارغ از هر نژاد و مذهبی، از حرکت انسان دوستانه و تاریخی دانشجویان آمریکایی مدافع حقیقت و حقانیت است.

بدیهی است که اتحاد جهانی در حمایت از دانشجویان به پاخاسته در برابر جریان زور و اشغالگری، حداقلی‌ترین مسئولیت انسان‌های آزاده و خیراندیش دنیا در قبال این جوانان غیور خواهد بود. به امید آنکه چنین تحرکاتی ضمن افشای هر چه بیشتر ماهیت نظام سلطه، منجر به پایان یافتن جنگ غزه و شکست جنایتکاران صهیونیست و حامیان آنها شود. انشاالله.»

در ادامه عکس‌هایی از تظاهرات دانشجویان امریکایی در حمایت از مردم مظلوم غزه را می‌بینید:

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • اجرای بیش از ۴۰۰ برنامه فرهنگی در لرستان
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • حمایت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از دانشجویان آمریکایی