Web Analytics Made Easy - Statcounter

هفته گذشته رسانه های غربی با جوسازی رسانه ای و طرح اتهامات بی اساس در زمینه حملات به کشتیها تلاش کردند انتقال قدرت در ایران را تحت الشعاع قرار داده و ایران را به مسیر تقابلی بکشانند اما این بازی رسانه ای بدون دستاورد خاصی پایان یافت و مراسم تحلیف با حضور نمایندگان دهها کشور برگزار شد.

چند روز پس از آنکه مقامات غربی و رژیم صهیونیستی در مورد حمله به نفتکش اسرائیلی ام‌تی مرسر استریت به ایران اتهام زدند و پروپاگاندای وسیعی علیه جمهوری اسلامی به راه انداختند و در شرایطی که هنوز تحقیقات در مورد این حادثه به نتیجه نرسیده، بریتانیا، رومانی و لیبریا در نامه‌ای به شورای امنیت ایران را متهم کرده و نوشته اند به احتمال زیاد ایران با استفاده از پهپاد به این نفتکش اسرائیلی حمله کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبارت "به احتمال زیاد" در این نامه حاکی از این است که این کشورها هنوز  اسناد محکمه پسندی ندارند و صرفا در پی موج سازی رسانه ای و تبلیغاتی علیه تهران هستند. در عین حال سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن هشدار به این کشورها مبنی بر پرهیز از هر گونه اقدام غیر منطقی خداستاذثر ارائه اسناد از سوی این کشورها شده است.

با وجود اینکه این کشورها در نامه خود از عبارت احتمال استفاده کرده اند، همزمان رسانه های غربی هفته گذشته اخبار جهت‌دار و مشکوکی منتشر کردند و مدعی شدند که ایران یک کشتی را در دریای عمان توقیف یا ربوده است موضوعی که در آخر هم معلوم نشد ماجرا چه بوده است و عملا مسکوت ماند.

روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد، یک سازمان زیرمجموعه نیروی دریایی بریتانیا اعلام کرد که احتمالا یک کشتی در دریای عمان ربوده شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع امنیتی دریایی که نامی از آنها در این گزارش برده نشده مدعی شد که به باور آنها نیروهای تحت حمایت ایران یک نفتکش را در سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان توقیف کرده‌اند.

در ادامه گزارش رویترز آمده که دو منبع از این منابع گفته‌اند یک کشتی حمل آسفالت و قیر با نام «ام وی آسفالت پرینسس» که با پرچم پاناما در دریای عمان به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کرد، توقیف شده است. گفته شد که این عملیات از سوی ۸ یا ۹ فرد مسلح که به این کشتی حمله کرده‌اند صورت پذیرفته شده است. البته رویترز اقرار کرد که گزارشش بر مبنای احتمالات است و نمی تواند ربوده شدن کشتی را تایید کند.

همزمان «لوید لیست اینتلیجنس» یک شرکت خصوصی که به صنعت کشتیرانی خدمات می‌دهد ادعا کرده که یک کشتی که با پرچم پاناما در خلیج عمان در حال حرکت بود ربوده شده است.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که که دست‌کم چهار فروند کشتی به نام‌های «کوئین ایماثا»، «گلدن بریلینت»، «جگ پوجا» و «ابس» در همان منطقه، یعنی سواحل امارات متحده عربی در دریای عمان، با مخابره همزمان وضعیت اضطراری اعلام کردند که به دلایلی نامشخص کنترل سکان خود را از دست داده‌اند.

اتهام زنیهای روزهای اخیر در خصوص کشتیرانی در خلیج فارس و دریای عمان تبلیغاتی غیر مستند در جهت ایران هراسی توسط رژیم صهیونیستی است. ایران بارها اعلام کرده که همانطور که خواستار برقراری آرامش صلح در منطقه است. جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های مشخص و اصولی در مورد حفاظت از امنیت منطقه  دارد و این سیاست ها را به عنوان یک اصل و حق برای ملت‌ها و دولت‌های منطقه محترم می شمارد.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه  بلافاصله اخبار منتشر شده در مورد بروز حوادث امنیتی پی در پی برای کشتی ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان را کاملا مشکوک دانست و نسبت به هر گونه فضاسازی کاذب برای اغراض خاص سیاسی هشدار داد.

خطیب زاده در عین حال با تاکید مجدد بر سیاست جمهوری اسلامی ایران در برقراری و حفظ ثبات و امنیت در منطقه خلیج فارس و دریای عمان اظهارداشت: نیروهای دریایی ایران با اعلام کمک وامداد رسانی به کشتی های عبوری در منطقه، در صورت نیاز آمادگی ارائه خدمات پشتیبانی دریایی را دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت که در صورت بروز هرگونه مشکل در سامانه های ناوبری کشت یهای تجاری، جمهوری اسلامی ایران آماده کمک رسانی و بررسی موضوع از نزدیک است و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه اعلام کرد.

سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح نیز با اشاره به جریان سازی‌های رسانه‌ای برخی خبرگزاری های صهیونیستی، غربی و سعودی مبنی بر ناامنی جریان کشتیرانی در آب‌های دریای عمان، گفت: اخبارضد و نقیض برخی رسانه های غربی، صهیونیستی و سعودی مبنی برهرگونه ناامنی دریایی و ربایش کشتی در آب‌های منطقه، نوعی عملیات روانی و بسترسازی برای ماجراجویی های جدید است.

وی افزود: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن کمک به تردد ایمن کشتی های تجاری،   نسبت به هرنوع تحرکات مشکوک، دارای اشراف کامل اطلاعاتی بوده و در آمادگی کامل هستند.  نیروهای دریایی قدرتمند سپاه و ارتش ایران اسلامی در صورت ضرورت و درخواست شناورهای خارجی، آماده هرگونه کمک‌رسانی و اعزام واحدهای امدادی هستند.

صفحه توییتر سفارت کشورمان در انگلیس هم نوشت: طبق رابط های مستقیم مان در منطقه خلیج فارس، هیچ اطلاعاتی از حادثه ای جدید برای هیچ کشتی تجاری در منطقه تاکنون  تایید نشده است. گمراه کردن مردم در سراسر جهان برای بهره برداری دیپلماتیک در نیویورک بازی منصفانه ای نیست.

نهایتا سازمان امنیت تجارت دریایی بریتانیا که پیشتر مدعی ربوده شده کشتی «ام وی آسفالت پرینسس» شده بود، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد خبر داد که ربایندگان، این کشتی را در سواحل امارات به حال خود رها کرده‌اند و اعلام کرد: مسافران کشتی را ترک کرده‌اند. کشتی سالم است و واقعه خاتمه یافته است.

این در حالی است که فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در واکنش عجولانه و قبل از روشن شدن ابعاد ماجرا با اتهام زنی به جمهوری اسلامی مدعی شد که به باور او، ایران بی‌پرواتر شده و در نقاط مختلف خاورمیانه اقدامات منفی انجام می‌دهد که از ایجاد خطر برای کشتی‌ها و مسلح کردن حوثی‌ها تا مشارکت در بن‌بست سیاسی لبنان را دربر می‌گیرد.

در هر صورت غربی ها هفته گذشته به بهانه واهی و پوچ اقدام به جوسازی رسانه ای و تبلیغاتی علیه ایران کردند. این موضوع بویژه در دوره انتقال قدرت موضوعی قابل تامل است. در حالی که ایران بارها بر تنش زدایی و تعامل پافشاری کرده است، بازی رسانه ای غرب بر این اساس است که ایران را در مسیر از پیش تعیین شده کشانده و تهران را در مسیر تقابلی قرار دهند.

با این حال با پایان مراسم تحلیف و تشریح و تبیین مواضع رییس جمهوری در سیاست خارجی و پایان دوره انتقال قدرت عملا جوسازی رسانه ای راه به جایی نبرد با این اوصاف به نظر میرسد طرفهای غربی با پرهیز از رویکردهای هیجانی و تبلیغاتی، مسیر منطقی تعامل با تهران را انتخاب کنند./ ایرنا

 

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: جمهوری اسلامی ایران دریای عمان خلیج فارس رسانه ای یک کشتی کشتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۱۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی


به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزارت خزانه داری آمریکا در ادعای خود علیه جمهوری اسلامی ایران آورده است: اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) بیش از ۱۲ نهاد، شخص و کشتی را که نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های وزارت دفاع ایران که خود در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد، تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد که شرکت تندر صحرا، شرکت اصلی است که بر فعالیت‌های تجاری وزارت دفاع ایران در حمایت از این تلاش‌ها نظارت می‌کند.
وزارت خزانه داری آمریکا مدعی شد: شرکت تندر صحرا همچنین نقش کلیدی در طراحی، توسعه، ساخت و فروش هزاران پهپاد ایران ایفا می‌کند که بسیاری از آنها در نهایت به روسیه برای استفاده در جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین منتقل شدند.
وزارت خزانه داری آمریکا ادامه داد: اداره کنترل دارایی خارجی همچنین دو شرکت و یک کشتی که کالا‌های ایرانی را حمل می‌کنند و به نفع شرکت سپهر انرژی جهان نما پارس عمل می‌کنند تحریم می‌کند. این شرکت به طور مشابه نقش پیشرو در فعالیت‌های تجاری ستاد کل نیرو‌های مسلح ایران (AFGS) ایفا می‌کند.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد: همزمان با این اقدام، انگلیس و کانادا تحریم‌هایی را علیه چندین نهاد و افراد دخیل در خرید پهپاد و سایر فعالیت‌های نظامی مرتبط با ایران اعمال می‌کنند.
برایان نلسون معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و مالی مدعی شد: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپاد‌ها و سایر سخت افزار‌های خطرناک نظامی برای نیرو‌های وابسته و تروریست‌ها به بی ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می‌دهد.»
او ادامه داد: ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با شرکای انگلیسی و کانادایی خود، به استفاده از تمام ابزار‌های موجود برای مبارزه با کسانی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را تامین مالی می‌کنند، ادامه خواهد داد.
وزارت خزانه داری آمریکا ۴ اردیبهشت ماه نیز در تداوم تحریم‌های واشنگتن علیه تهران به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادعا‌های ضد ایرانی اعلام کرد: دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا دو شرکت و چهار فرد را که در فعالیت‌های مخرب سایبری به نمایندگی از فرماندهی سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران دست داشتند، تحریم کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی مدعی شد: این بازیگران بیش از ده‌ها شرکت آمریکایی و نهاد‌های دولتی را از طریق عملیات سایبری، از جمله حملات فیشینگ و بدافزارها، هدف قرار دادند.
به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، در ارتباط با اقدام امروز، وزارت دادگستری آمریکا و دفتر تحقیقات فدرال یک کیفرخواست علیه این چهار نفر به دلیل نقش آنها در فعالیت‌های سایبری علیه نهاد‌های آمریکایی را منتشر می‌کند.

دولت بایدن از نخستین روز سال ۱۴۰۳ هجری شمسی به بهانه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است.
دولت دموکرات جو بایدن که مدعی رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و تلاش برای بازگشت به برجام بوده، تاکنون نه تنها موفق به بازگشت به برجام نشده است بلکه با تحریم‌های پی در پی به بهانه‌های برنامه دفاعی بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران از جمله موشکی بالستیک، پهپادی، هسته‌ای و حقوق بشر، در راستای سیاست‌های شکست خورده فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ حرکت کرده است.

دیگر خبرها

  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی
  • آمریکا عملیات پهپادی و موشکی یمن علیه کشتی هایش را تایید کرد
  • سمینار «خلیج‌فارس؛ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای» برگزار می شود
  • عمان و امارات خواستار خویشتنداری ایران و اسرائیل شدند
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • واکنش ایران به درخواست بی اساس آرژانتین برای استرداد یکی از مقامات ایرانی
  • امدادرسانی به خدمه کشتی تانزانیایی در خلیج‌ فارس
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • خلیج‌فارس و تبعات تغییر اقلیم