Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، زعفران یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند و صادراتی ایران است که در زمین‌های خشک و نیمه‌خشک جنوب‌خراسان و برخی نقاط کشور کشت می‌شود.

اشتغال و درآمدی که از طریق کشت و فروش زعفران به دست می‌آید، این ادویه را به محصولی ارزشمند و دارای توجیه اقتصادی تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از کاهش تولید زعفران تا تغییر نکردن قیمت پیاز زعفران 

مصطفایی کشاورز زعفران کار شهر آبیز گفت: در حال حاضر ۲ هکتار زمین زیر کشت زعفران دارم که مجموعا ۱۱۰ کیلوگرم زعفران از هر هکتار برداشت می‌شود.

او افزود: در سال زراعی گذشته و به دلیل وجود خشکسالی، این مقدار نصف شده است.

مصطفایی در خصوص قیمت پیاز زعفران بیان کرد: پیاز طلای سرخ تفاوت قیمت چندانی پیدا نکرده است، اما به دلیل اینکه این پیاز‌ها با کلنگ در زیر خاک قرار می‌گیرد، مزد بیشتری برای کارگر دارد که باید کشاورز آن را متقبل شود.

بیشتر بخوانید

تیغ تیز کرونا بر شاخه های زرشک / مسئولان یاقوت سرخ کویر را دریابند

کشاورز زعفران کار آبیز شهرستان زیرکوه اظهار کرد: در بسیاری از جا‌ها به دلیل ویروس کرونا با کمبود کارگر برای پاک کردن زعفران مواجه بودیم، اما کارگران برای برداشت و پاکسازی زعفران ما سر کار حاضر شدند.

او ادامه داد: مزد کارگر برای پاک کردن زعفران به ازای هر ساعت کار ۱۰ هزار تومان است که البته بعضی از افراد به جای پول، مقداری زعفران را به کارگر می‌دهند.

وقتی از فروش طلای سرخ پول زیادی به جیب کشاورز نمی رود

مصطفایی با اشاره به اینکه مقدار بسیار کمی از زعفران پارسال آن هم در حد مصرف خانوار برای او باقی مانده است، تصریح کرد: قیمت سرگل زعفران تنها ۳ هزار تومان نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته و از مثقالی ۴۲ هزار تومان به ۴۵ هزار تومان رسیده است.

این کشاورز عنوان کرد: این افزایش ناچیز قیمت در کنار تورم و گرانی‌ها نمی‌تواند به کشاورز سود برساند.

او با اشاره به اینکه مقدار زعفران برداشت شده برای فروش در طرح خرید تضمینی کم است، گفت: خریداران به صورت آزاد و فله‌ای زعفران را از کشاورز خریداری می‌کنند و پس از ارسال آن به واحد‌های فرآوری و بسته بندی، آن را به صورت خام و فرآوری شده به فروش می‌رسانند.

۱۶ هزار و ۸۰۷ هکتار از مزارع خراسان جنوبی زیر کشت زعفران است و بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان به شهرستان قاینات با پنج هزار و ۷۹ هکتار اختصاص دارد.

انتهای پیام/ ر

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی خشکسالی ویروس کرونا هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۳۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه

امروز شنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد تهران با قیمت ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و هر گرم طلای ۱۸ عیار به مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان معامله می‌شود.

برای اطلاع از قیمت روز طلا و سکه به صفحه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان مراجعه کنید؛

محصول  نرخ
سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) ۴۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان 
سکه تمام طرح قدیم ۳۹ میلیون تومان
نیم سکه بهار آزادی ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان 
ربع سکه بهار آزادی ۱۵ میلیون تومان 
سکه یک گرمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان 
طلای ۱۸ عیار ۳ میلیون و ۵۰۱ هزار تومان
طلای ۲۴ عیار ۴ میلیون و ۶۶۸ هزار تومان
باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • کاهشی شدن قیمت سکه و طلا
  • قیمت سکه و طلا امروز ۱۰ اردیبهشت؛سکه طرح قدیم هم کاهشی شد
  • تولید یک میلیون تن چغندرقند در مزارع استان کرمانشاه
  • ساعت طلای مسافر تایتانیک ۹۱ میلیارد تومان در حراجی فروخته شد
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج در ایران
  • فروش ۲.۹ تن طلا در ۲۱ حراج/ امروز چقدر طلا فروخته شد؟
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • خسارت سیل به مزارع زعفران آبیز 
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۸ اردیبهشت ماه