Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، یکی از مشکلاتی که مدتی است مردم ایلام با آن مواجه هستند هزینه‌هایی است که علاوه بر بیمه بودن باید برای درمان به صورت آزاد بپردازند.

حذف دفترچه‌های کاغذی درمان و توجه به نسخه نویسی الکترونیک، یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه سلامت کشور است که سازمان تامین اجتماعی، زودتر از دیگر سازمان‌ها برای اجرایی شدن آن، برنامه ریزی کرده به طوری که در روزهای پایانی سال ۹۹، سرانجام این برنامه مهم در حوزه سلامت الکترونیک، عملیاتی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استفاده از ظرفیت خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت، هرچند یکی از ضروریات پذیرفته شده در جهت ارائه خدمات با کیفیت به مردم است، اما نباید فراموش کنیم که در بخش خدمات الکترونیک از جمله خدمات سلامت الکترونیک در کشور، هنوز با چالش‌ها و موانع زیادی مواجه هستیم که اگر آنها را از سر راه بر نداریم، نمی‌توان انتظار داشت نتایج خدمات در این حوزه به ثمر بنشیند.

استقرار نسخه الکترونیک برای کاهش هزینه افراد تحت پوشش و ایجاد رضایتمندی خدمات گیرندگان، صیانت از کرامت و حفاظت از شأن مستمری‌ بگیران و بیمه‌شدگان در مواجهه با هزینه‌های درمانی و توزیع عادلانه منابع، تسهیل و عدالت در دسترسی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران به ویژه گروه‌های آسیب پذیر انجام می‌شود.

در این طرح، سازمان تامین‌ اجتماعی از همان ابتدا اعلام کرد چنانچه پزشکان به هر دلیلی نتوانند نسخه الکترونیکی بنویسند، باید نام و مشخصات بیمار را در همان دفترچه‌های بیمه‌ای که از قبل مانده یا سربرگ نوشته تا بیمار بتواند خدمات درمانی دریافت کند.

اما مشکل از آنجا آغاز می‌شود که خیلی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها هنوز نسخه‌های الکترونیکی را قبول ندارند و دفترچه می‌خواهند؛ در این بین آنهایی که هنوز دفترچه داشتند ظاهرا مشکل خاصی برایشان پیش نیامد اما آنهایی که دفترچه ندارند، نه دیگر دفترچه‌ای برایشان صادر می‌شود و نه به گفته برخی از آنها در مراجعاتشان به برخی مراکز، می‌توانند از خدمات بیمه تامین‌اجتماعی استفاده کنند.

سردرگمی بیماران بین تامین‌ اجتماعی از یک طرف و مراکز درمانی و داروخانه‌ها از طرف دیگر و همچنین مشکلاتی که برای دریافت مبلغ بیمه‌های تکمیلی برایشان ایجاد می‌شد، در همان روزهای آغاز این طرح دادِ خیلی‌ها را درآورد و این مشکل در برخی موارد هنوز هم پابرجاست.

با وجود اینکه این طرح می‌تواند گام موثری در نزدیک شدن به الکترونیکی شدن خدمات باشد و یکی از اتفاقات خوب در رابطه با کم شدن عوامل خطر در رابطه با ویروس کرونا و دست به دست شدن دفترچه‌ها در مراکز درمانی باشد اما برای برخی از بیمه شدگان اجرای این طرح، چیزی به جز سردرگمی به همراه نداشته و این در حالی است که در حین مراجعه به بیمارستان یا مجبور به پرداخت آزاد حق درمان هستند و یا دست خالی برمی‌گردند.

مجبور به پرداخت هزینه‌ی آزاد دارو و ویزیت هستیم

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: مدتی از پیاده شدن این طرح می‌گذرد اما هنوز هم بعضی از دکتر‌ها ویزیت بیمار را بدون دفترچه نمی‌پذیرند؛ این باعث شده بیشتر اوقات با وجود اینکه ما بیمه هستیم اما با نرخ آزاد هزینه‌ی ویزیت و دارو را بپردازیم و باری بر دوش خانواده‌ها اضافه شده است. 

یکی از بازنشستگان ایلامی در مورد این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: من یک پیرمرد بازنشسته هستم؛ بعد از پیاده شدن طرح ویزیت الکترونیک و بدون دفترچه مجبورم هزینه‌ی زیادی را برای دکتر و دارو بپردازم و حقیقت این است که با شرایط اقتصادی که داریم پرداخت این هزینه‌ها برای من سنگین است؛ چند سال هزینه‌ی بیمه را پرداخت کردیم که سرپیری به دردمان بخورد اما حالا باید هزینه‌ی درمان را هم بپردازیم.

کلیه مراکز درمانی، مطب‌ها و داروخانه‌ها موظف به اجرای طرح ویزیت الکترونیک هستند

غلامی روابط عمومی و امور فرهنگی اداره تامین اجتماعی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: با توجه به هماهنگی‌های به عمل آمده با دانشگاه علوم پزشکی استان و اطلاع رسانی کلیه مراکز درمانی، مطب‌ها و داروخانه‌ها موظف به اجرای طرح و رعایت حقوق بیمه شدگان هستند.

وی افزود: لذا چنانچه هر یک از مراکز درمانی مذکور به هنگام مراجعه بیمه شده به هر عنوان از ارائه خدمات قانونی مورد نیاز بیمه شده خودداری یا سو استفاده غیر کند، می‌توانند با مراجعه مدیریت درمان تامین اجتماعی یا سامانه رسیدگی به شکایات مردمی و یا واحد ارتباطات مردمی اداره کل استان نسبت طرح موضوع اقدام تا ضمن رسیدگی لازم توسط کارشناسان مربوطه موارد تخلف پزشکی از مجاری قانونی گزارش و با متخلفین برخورد لازم به عمل آورند.

وی افزود: قابل ذکر است به هر دلایلی  از جمله قطع اینترنت و عدم دسترسی به سامانه پزشک معالج نتواند نسخه الکترونیکی صادر کند امکان صدور نسخه از طریق سربرگ پزشکی نیز میسر و قابل قبول بوده و بیمه شده می‌تواند از تعرفه پوشش سازمان تامین اجتماعی و ارائه خدمات درمانی استفاده کند.

غلامی گفت: در راستای اجرای طرح ۳۰۷۰ و ارائه خدمات غیر حضوری با حذف دفترچه درمانی و جایگزینی طرح نسخه الکترونیک و ایجاد پرونده سلامت الکترونیکی برای بیمه شدگان در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان با آدرس es.tamin.ir  در کلیه مراکز درمانی با مراجعه بیمار و تنها با ارائه کد ملی دریافت خدمات درمانی مقدور است، لذا نیازی به ارائه دفترچه درمانی نیست.

 وی تصریح کرد: اقدامات لازم و انجام شده اداره کل تامین اجتماعی ایلام و مدیریت درمان در خصوص زیرساخت اجرایی شدن طرح ۳۰۷۰ و حذف دفترچه و جایگزین نسخه الکترونیک در استان به شرح ذیل است:

۱. ایجاد نام کاربری و رمز برای کلیه مراکز درمانی ملکی و غیر ملکی، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و... 
۲.  ارائه آموزش‌ها و اطلاع رسانی‌های لازم در خصوص استفاده از سامانه مرتبط 
۳. پرداخت روزانه ۶۰ درصد حق‌الزحمه پزشکان در نسخه‌های الکترونیکی تولید شده و استفاده از خدمات سامانه
۴. اطلاع رسانی مناسب در فضای مجازی و نصب بنرهای  تبلیغاتی و استفاده از بروشورها و 
راهنمای نحوه انجام کار 
۵. راه‌اندازی سامانه پیامکی استحقاق درمان از طریق کد دستوری ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع #۱۴۲۰*۴*
۶. ایجاد و راه اندازی سامانه اینترنتی استحقاق درمان جهت استعلام  به آدرس PwA.Tamin.ir 

تمام مراکز درمانی موظف به همکاری با بیمه شدگان هستند

رمضانی مدیریت درمان اداره تامین اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: ما با تمام درمانگاه‌ها در رابطه با این طرح قرارداد داریم و برای همه‌ی آنها نام کاربری و رمز عبور تعریف کرده‌‌ایم؛ همه‌ی مراکز درمانی موظف هستند در این رابطه با بیمه شدگان همکاری کنند.

وی افزود: در صورتی که مردم با مشکل مواجه شدند و در مراکز درمانی با آنها همکاری لازم انجام نشد می‌توانند از طریق ثبت کدملی و شماره‌ تماس خود در سامانه ۱۴۲۰ اعتراض خود را بیان کنند و در این صورت بازرسان ما مشکل را پیگیری می‌کنند و اقدامات لازم را انجام خواهند داد.

طرح خدمات الکترونیکی در حوزه سلامت، می‌تواند طرح بسیار مفید و ارزشمندی باشد اما این در صورتی محقق می‌شود که زیرساخت‌های لازم را برای آن مهیا کنیم و کاستی‌های آن را برطرف کنیم؛ تنها به این شکل می توانیم باری از روی دوش بیمه‌ شدگان برداریم.

در صورت مشاهده هرگونه مشکل در مراکز درمانی در رابطه با پیاده سازی این طرح از طریق سامانه‌ی  ۱۴۲۰ اعتراض خود را ثبت کنید تا مشکلات طرح هر چه زودتر برطرف شوند. 

انتهای پیام/ ۹۷۰۸۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: بیمه نسخه الکترونیک سامانه 1420 طرح 3070 گفت وگو با خبرنگار فارس گفت کلیه مراکز درمانی نسخه الکترونیک تامین اجتماعی داروخانه ها حوزه سلامت ارائه خدمات بیمه شدگان هزینه ی ی درمان ی بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۳۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک

محققان اعلام کردند از کیست‌های خطرناکی که در طول زمان در بیماری کلیه پلی‌کیستیک ایجاد می‌شوند، می‌توان با یک نسخه طبیعی از یک ژن معیوب پیشگیری کرد.

به گزارش عصرایران، به بیان دیگر، این پتانسیل وجود دارد که روزی دانشمندان بتوانند یک ژن درمانی برای درمان بیماری ایجاد کنند. آنان همچنین کشف کردند که نوعی دارو، به‌نام گلیکوزید، می‌تواند از اثرات ژن معیوب در کلیه پلی‌کیستیک جلوگیری کند. این اکتشافات می‌تواند زمینه را برای رویکرد‌های درمانی جدید در درمان کلیه پلی‌کیستیک فراهم کند که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دانشمندان از ویرایش ژن و مدل‌های سه بعدی سلول‌های انسانی موسوم به ارگانوئید‌ها (شبه‌اندام‌ها) برای بررسی ژنتیک کلیه پلی‌کیستیک استفاده کردند که اختلال ارثی کلیوی تهدیدکننده زندگی است و در آن نقص ژن باعث می‌شود لوله‌های میکروسکوپی در کلیه‌ها مانند بالن‌های آب منبسط شده و کیست‌ها را در طول دهه‌ها تشکیل دهند.

کیست‌ها می‌توانند بافت سالم را از بین ببرند و منجر به مشکلات عملکرد کلیه و نارسایی آن شوند. اکثر افراد مبتلا به کلیه پلی‌کیستیک با یک نسخه ژن سالم و یک نسخه ژن معیوب در سلول‌های خود متولد می‌شوند.

افراد مبتلا به کلیه پلی‌کیستیک اغلب بین ۵۰ تا ۶۰ سالگی به مرحله نهایی بیماری کلیه پیشرفت می‌کنند و گزینه‌های درمانی استاندارد موجود دیالیز یا پیوند کلیه است، با این حال، دیالیز به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی بیمار را به‌خطر می‌اندازد، در حالی که به‌دست آوردن کلیه پیوندی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. یکی دیگر از گزینه‌ها، داروی تولواپتان مورد تایید سازمان غذا و دارو است که بسیار پرهزینه است و عوارض جانبی شدیدی روی کبد دارد.

دکتر بنجامین فریدمن، محقق ارشد این تحقیق، در دانشگاه واشنگتن، سیاتل آمریکا، گفت: تحقیق روی کلیه پلی‌کیستیک انسان بسیار دشوار است، زیرا سال‌ها و دهه‌ها طول می‌کشد تا کیست‌ها تشکیل شوند. این بستر جدید در نهایت به ما مدلی برای بررسی ژنتیک این بیماری می‌دهد و امیدواریم بتوانیم به میلیون‌ها نفر مبتلا به این بیماری پاسخ دهیم.

برای درک بهتر دلایل ژنتیکی تشکیل کیست در این بیماری، فریدمن و همکارانش به‌دنبال این بودند که مشخص کنند آیا ارگانوئید‌های کوچک کلیه سه بعدی انسان با یک نسخه ژن طبیعی و یک نسخه معیوب می‌توانند کیست را تشکیل دهند یا خیر.

آنان ارگانوئید‌هایی را که می‌توانند ویژگی‌های ساختار و عملکرد یک اندام را تقلید کنند، از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی تولید کردند که قادر به تبدیل به هر نوع سلولی در بدن هستند.

محققان برای تولید ارگانوئید‌های حاوی جهش‌های مرتبط بالینی، از یک روش ویرایش ژن به‌نام ویرایش پایه برای ایجاد جهش در مکان‌های خاصی روی ژن‌های بیماری کلیه پلی‌کیستیک نوع یک و نوع ۲ در سلول‌های بنیادی انسانی استفاده کردند.

کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک

آنان روی چهار نوع جهش در این ژن‌ها تمرکز کردند که با اختلال در تولید پروتئین پلی‌سیستین باعث ایجاد بیماری کلیه پلی‌کیستیک می‌شوند. اختلال در ۲ نوع پروتئین پلی‌سیستین یک و ۲ با شدیدترین اشکال بیماری کلیه پلی‌کیستیک همراه است.

محققان سپس سلول‌های دارای دو جهش کپی ژن در ارگانوئید‌ها را با سلول‌هایی با تنها یک جهش نسخه ژن مقایسه کردند.

در برخی موارد، آنان همچنین از ویرایش ژن برای تصحیح جهش در یکی از ۲ نسخه ژنی استفاده کردند تا چگونگی تأثیر این کار را روی تشکیل کیست ببینند. آنان دریافتند که ارگانوئید‌ها با ۲ نسخه ژن معیوب همیشه کیست تولید می‌کنند و آن‌هایی که دارای یک نسخه ژن خوب و یک نسخه بد هستند، کیست تشکیل نمی‌دهند.

فریدمن بیان کرد: ما نمی‌دانستیم که آیا داشتن یک جهش ژنی در تنها یک نسخه ژن برای ایجاد کلیه پلی‌کیستیک کافی است یا عامل دوم مانند جهش دیگر یا آسیب حاد کلیوی ضروری است. مشخص نیست که چنین محرکی چگونه خواهد بود و تاکنون، ما مدل تجربی خوب برای کلیه پلی‌کیستیک انسانی نداشته‌ایم.

به گفته فریدمن، سلول‌های دارای یک نسخه ژن سالم تنها نیمی از مقدار طبیعی پلی‌سیستین-یک یا پلی‌سیستین-۲ را می‌سازند، اما این مقدار برای جلوگیری از ایجاد کیست کافی بود.

وی افزود نتایج نشان می‌دهد که نیاز به محرک دوم وجود دارد و جلوگیری از محرک دوم ممکن است بتواند از بیماری پیشگیری کند.

کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک

مدل‌های ارگانوئیدی همچنین اولین فرصت را برای تحقیق اثربخشی دسته‌ای از دارو‌ها به‌نام گلیکوزید انتخابی ریبوزومی یوکاریوتی بر تشکیل کیست کلیه پلی‌کیستیک فراهم کردند.

فریدمن توضیح داد: این ترکیبات فقط روی جهش‌های تک جفت پایه که اغلب در بیماران کلیه پلی‌کیستیک دیده می‌شود، تاثیر دارند. انتظار نمی‌رفت که آن‌ها روی هیچ مدل موشی اثربخش باشند و در مدل‌های ارگانوئید قبلی کلیه پلی‌کیستیک ما تاثیر نداشتند. ما نیازمند ایجاد آن نوع جهش در یک مدل تجربی برای آزمایش دارو‌ها بودیم.

گروه تحقیقاتی فریدمن دریافتند که این دارو‌ها می‌توانند توانایی ژن‌ها را برای ساختن پلی‌سیستین بازیابی کنند، سطح پلی‌سیستین-یک را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و از تشکیل کیست‌ها جلوگیری کنند. حتی پس از تشکیل کیست‌ها، افزودن دارو‌ها باعث کاهش رشد آن‌ها می‌شود.

فریدمن پیشنهاد کرد گام بعدی آزمایش دارو‌های گلیکوزید موجود در بیماران خواهد بود. محققان همچنین می‌توانند استفاده از ژن درمانی را به‌عنوان درمانی برای کلیه پلی‌کیستیک بررسی کنند.

یافته‌های این تحقیق در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

لازم به‌ذکر است که ارگانوئید‌ها سیستم‌های کشت سلولی سه بعدی هستند که می‌توان آن‌ها را «ارگان‌های کوچک» یا شبه‌اندام نامید، زیرا برخی از ویژگی‌های کلیدی، چون تنوع چند سلولی و حتی عملکردی اندام‌های واقعی را تقلید می‌کنند.

دیگر خبرها

  • جزئیات تازه از پرداخت یارانه دارو و بیمه سلامت
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • عاقبت پوشش خدمات روانشناسی چه شد؟
  • جزییات آیین نامه حمل و نقل دارو از طریق سکوهای آنلاین منتشر شد
  • پرداختی بیمه‌ها به داروخانه‌ها شفاف‌سازی شود
  • پرداختی بیمه ها به داروخانه ها شفاف سازی شود
  • کشف و جمع آوری ۱۸ قلم دارو و واکسن تاریخ گذشته در شهرستان بیرجند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت