Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: طرح موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق حرکتی است برای اصطکاک بیشتر در منطقه که می تواند جرقه یک درگیری نظامی، بالا رفتن قیمت نفت، کنترل بیشتر تهران و به دردسر انداختن بیشتر رقبا را در پی داشته باشد.

مهدی مطهرنیا در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ایالات متحده آمریکا در پی ایجاد فضایی است که زمینه‌ساز ورود آمریکا به مرحله شکل دادن به نظم نوین جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تحولات بین اللملی را دنبال کنیم می بینیم که وضعیت آمریکا با چالش جدی رو به رو شده است و چین به ظاهر استفاده شایانی را از این وضعیت داشته است. به علاوه شرایطی که پاندمی کرونا ایجاد کرده است، زمینه های پیشرفت بیشتری را برای پکن فراهم کرده است. از این رو آمریکا در بافت موقعیتی ناشی از هدف گذاری های مطرح خود به دنبال ایجاد فضایی برای کاهش هزینه های خود است.

وی افزود: آمریکا با کاهش تمرکز و هزینه در مناطق مختلف از جمله حوزه خلیج فارس و خاورمیانه مسیری را برای ایجاد فضای فشار بیشتر به نیروهای منطقه ای فراهم می کند بنا بر این، با خروج و کاهش نیرو در منطقه هزینه‌های خود را کاهش می دهد و از طرفی هزینه رقبا را افزایش می دهد به این معنا که پاسخ گوی مجدد ناامنی در منطقه و احیانا یک جنگ خانه برانداز نیستند.

مطهرنیا تصریح کرد: آمریکا که نیازی به نفت نوهارتلند نیستند می توانند برگ برنده را داشته باشند در حالی که تمام رقبا به نفت منطقه نیازمندند و اگر وضعیت جنگ هم پیش آید منجر به بالا رفتن قیمت نفت می شود و با تحریم های سنگین موجود حرکت ایران به سمت بازارهای بین المللی سخت می شود از این رو بروز ناامنی در منطقه و مدیریت ناامنی در منطقه در کنار ایجاد توازن ضعف برای رقبا از سوی آمریکا در دستور کار آمریکاست.

این استاد دانشگاه درباره مصوبه پارلمان عراق برای خروج نیروهای آمریکایی و از سویی برخی اظهارنظرها از سوی مقامات دولت این کشور که بر حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تاکید دارند گفت: این مساله وضعیت برد ـ برد برای آمریکا بر اساس مصوبه غیرکارشناسانه در پارلمان عراق ایجاد شده است. با واقعیت های ایدئولوژیک و جهت گیری های تقابلی به دنیای سیاست لزوما نباید نگاه کرد. در تفکر سیستمی می گوید اگر به یک کودک چکشی دهید تا با آن میخی را بکوبد، اگر به همان کودک تلویزیونی که امواجش به درستی نشان داده نمی شود را بدهید با ضربه چکش می خواهد آن را هم درست کند. آنچه که مسجل است امروز با آن مصوبه پارلمان عراق، آمریکا از آن به عنوان یک فرصت استفاده می کند و می گوید نیروهایش را کاهش دهد و دولت‌مردان عراقی به خاطر ترس از گسترش خشونت ها درعراق خواهان عدم خروج آنها هستند اما آمریکا اگر بر اساس خواسته موجود از سوی دولت عراق در منطقه بماند، حفظ این نیروها بنا به درخواست دولت عراق مشروعیت کامل به حضور نیروهای آمریکا در این کشور می بخشد می دهد.

مطهرنیا گفت: آمریکایی ها به منطقه نیامدند که این همه هزینه کنند و ناگهان از منطقه خارج شوند. ممکن است در ظاهر ظهور و بروز خود در منطقه را کاهش دهند اما با ورود ناوهای آمریکایی به منطقه و این حجم از نظامیان احتمال برون رفت کامل آمریکا از منطقه بعید است و این تنها حرکتی است برای اصطکاک بیشتر در منطقه که می تواند جرقه یک درگیری نظامی، بالا رفتن قیمت نفت، کنترل بیشتر تهران و به دردسر انداختن بیشتر رقبا را در پی داشته باشد.

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خروج آمریکا از عراق نیروهای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۳۴۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ گروه‌های تفحص کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح در اردیبهشت امسال پیکر‌های مطهر هشت شهید دوران هشت سال دفاع مقدس که مربوط به تک دشمن در سال ۶۷ هستند را در منطقه عملیاتی شلمچه تفحص کردند.
کشف پیکر‌های مطهر این هشت شهید والامقام در حالی است که کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیرو‌های مسلح پیش از این، از تفحص پیکر‌های مطهر پنج شهید دوران دفاع مقدس در منطقه عملیاتی «والفجر یک» واقع در فکه خبر داده بود.
با وجود گذشت ۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی، نزدیک ۲ هزار و ۵۰۰ هزار پیکر شهید همچنان مفقودالاثر هستند که گروه‌های تفحص شهدا در این سال‌ها با جست‌وجو در مناطق عملیاتی ایران و عراق، به دنبال یافتن بقایایی از پیکر‌های این شهدا هستند.

 

دیگر خبرها

  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود
  • جنگ کریدورها در خاورمیانه
  • حملات داعش در عراق شروع شد
  • آیین تکریم آیت الله موسوی جزایری با حضور شیوخ طوایف عراق و خوزستان برگزار شد
  • گزینه‌های مقابل بایدن در چگونگی مواجهه با توافقنامه دوحه
  • روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد
  • تفحص پیکر هشت شهید دفاع مقدس در عراق
  • خروج ناوهای اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • خروج ناو‌های اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت