Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@12:43:33 GMT

کارآفرینی در کشاورزی بدون دریافت تسهیلات

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۳۸۵۸

کارآفرینی در کشاورزی بدون دریافت تسهیلات

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس اقتصادی| وقتی صحبت از کشاورزی می‌شود معمولا ذهن‌ها به سمت مزارع یا باغ‌هایی می‌رود که در فضای باز و در زیر نور خورشید سبزی خود را به رخ می‌کشند و این تنها یکی از راه‌های تولید محصولات کشاورزی در استان سرسبز و مستعد برای کشت است.

وقتی سری به شرقی‌ترین تا غربی‌ترین مناطق استان مازندران می‌زنیم حاصلخیزی خاک هر منطقه را می‌توان نمونه تمام عیاری از طلا نام برد که مستعد بودن زمین‌های کشاورزیش در کوهستان و دشت سبب شد تا افرادی از این نعمت خدادای استفاده بهینه کنند و از آب و خاک و هوا  تولید محصول سالم داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهره‌گیری مناسب از ظرفیت زمین‌های مستعد کوهستانی علاوه بر افزایش تولید محصولات کشاورزی، می‌تواند بخش زیادی از مصرف خانوارها را به محصولات ارگانیک از جمله سبزی و صیفی تامین کند.

محصولات سبزی و صیفی جز معدود محصولاتی در بخش کشاورزی هستند که از تنوع بالایی برخوردارند و حتی قابلیت کاشت در  هر محیطی از  کوچک و محدود مانند گلدان­‌ها و باغچه­‌ها گرفته تا مزارع بزرگ چندین هکتاری را دارند که دارای ارزش اقتصادی زیادی برای تولیدکنندگان است.

 

کارآفرین حوزه کشاورزی کیاسر در ساری یکی از نمونه های موفق در عرصه پشتکار و تلاش است، کشاورزی که با اراده ستودنی توانست ۳۰ هکتار از زمین های بدون استفاده این منطقه را به کشت سبزی اختصاص دهد.

وقتی سراغ این کارآفرین رفتیم تا چشم کار می‌کرد سرسبزی در مزارع دیده می‌شد و انواع محصولاتی که در این مزرعه کشت شد چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کرد و لذت گزارش را برای‌مان چند برابر کرد، سبزیجاتی که در بالادست کشت می‌شوند سلامتش تضمین شده است، سبزی‌هایی که از سلامت ۱۰۰ درصدی برخوردار است با همت این کارآفرین، پس از چیده شدن راهی میادین میوه و تره بار استان می‌شود.

افزایش سطح زیرکشت سبزی و صیفی در کیاسر سبب شده جهاد کشاورزی این منطقه خدمات مناسب‌تری را برای علاقه‌مندان داشته باشند و با جدیت پای کار بیایند.

ابراهیم ابراهیمی یکی از کارآفرینان در حوزه سبزی و صیفی است و در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس می‌گوید: در فصول پاییز و زمستان زمین را برای انجام کشت آماده می‌کنیم و از فرودین ماه اقدام به کاشت سبزی می‌کنیم و اردیبهشت ماه برداشت آن را آغاز می‌کنیم.

این تولیدکننده سبزی و صیفی محصولش کاملا ارگانیک است چرا که  برای پرورش از کودهای حیوانی استفاده می‌کند و سعی نکرد  از کودهای شیمیایی و سموم استفاده کند.

آقای ابراهیمی علاوه بر درآمدزایی برای خودش تلاش کرده ایجاد اشتغال هم داشته باشد و به همین منظور به طور مستقیم برای ۴۰ نفر و غیرمستقیم هم برای ۳۰ نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی مشکلاتی که بر سر راه تولیدش قرار دارد را اینگونه بیان کرد: سبزی از جمله محصولاتی است که باید به موقع برداشت و راهی بازار مصرف شود و ماندگاری آن در زمین سبب از بین رفتن آن می‌شود اما اخیرا به دلیل شیوع ویروس کرونا و گاهی اوقات به دلیل بسته شدن بازار محصول ما در زمین می‌مانند و باعث ضرر و زیان تولیدکنندگان سبزی و صیفی می‌شود.

به همین دلیل در دو سال اخیر در آستانه ورشکستگی قرار گرفتیم و توصیه من به کسانی که علاقه‌مند به این نوع  تولید هستند این است  در ابتدا از بازار اطمینان خاطر داشته باشند تا بتوانند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند چرا که بذرهایی که برای کشت خریداری می‌کنیم از قیمت بالایی برخوردار است و اگر بخواهیم صرفا کشت داشته باشیم و فروشی حاصل نشود هیچگونه صرفه اقتصادی ندارد.

آقای ابراهیمی مدیریت مصرف آب را در تولید محصولات سبزی و صیفی به خوبی جامه عمل پوشانده و با استفاده از آبیاری بارانی اقدام به پرورش کرد.

وی نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات در این بخش عنوان کرد و افزود: در کنار بازار نیاز به صنایع تبدیلی هم داریم تا محصولمان زمانی‌که به فروش نرفت  هدر نرود، و اگر صنایع تبدلی در بخش کشاورزی رونق پیدا کند دیگر شاهد متضرر شدن محصول کشاورزان نخواهیم بود.

وی  به تعداد زیادی کارگر که به صورت مستقیم در مزرعه آقای ابراهیمی مشغول فعالیت هستند اشاره کرد و افزود: نبود بیمه کارگران یکی از مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم و با اجرایی کردن این کار می‌توانستیم انگیزه کارگران را برای کار کردن در مزرعه افزایش دهیم .

این تولیدکننده سبزی و صیفی می‌گوید: با توجه به افزایش سطح زیرکشت محصول که دارم اما از ادوات کشاورزی فرسوده‌ای داریم که توان ما را از کار کردن می‌‌گیرد و همچنین  هیچگونه تسهیلات بانکی به ما تعلق نمی‌گیرد و به هر ارگانی که برای دریافت تهسیلات بانکی مراجعه می‌کنیم همکاری و کمکی به ما ندارند.

آقای ابراهیمی می‌گوید: هر نوع محصولی در بخش کشاورزی زیرپوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد اما سبزی‌کاری هیچگونه بیمه‌ای نمی‌شود و با توجه به اینکه بذر را با ارز آزاد خریداری می‌کنیم اما محصول ما بیمه نمی‌شود

به گزارش فارس، اﻣﺮوز ﮐﺸﻮر ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻋﻤﺎل ﺗﺤﺮﯾﻢ­ﻫﺎی ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ، ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﺳﺨﺖ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﻮاﺟﻪ است ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی و ﺗﻼش ﺑﺮای ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ آن ﻣﯽ­ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﺪودی ﺗﺎﺛﯿﺮ اﯾﻦ ﺗﺤﺮﯾﻢ­ﻫﺎ ﺑﺮ اﻗﺘﺼﺎد را ﮐﻤﺮﻧﮓ ﮐﻨﺪ. ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزی و ﺻﻨﺎﯾﻊ واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آن اﻣﺘﯿﺎز ﻣﻬﻢ ﮐﺸﻮر در اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ اﺳﺖ چراکه ﮐﺸﻮری با ﭼﻬﺎر ﻓﺼﻞ و دارای ﻧﯿﺮوی اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪ و ﺧﺎک ﻣﺮﻏﻮب است. 

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: پرورش سبزی و صیفی کارآفرینی در مازندران نبود صنایع تبدیلی آقای ابراهیمی تولید محصول سبزی و صیفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۳۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند

به گزارش قدس خراسان، عباس اخوان اظهار کرد: سازمان صمت یکی از ۴ دستگاهی است که در حوزه مشاغل خانگی اثرگذار است. تعداد خانوار تحت‌پوشش و رسته‌های حوزه صنعت، معدن و تجارت، گستره فعالیتش بسیار زیاد است. جذب اعتباراتی که در استان تخصیص داده می‌شود هم باعث توسعه اشتغال بانوان می‌شود و هم ایجاد اشتغال بانوان را درپی دارد.

به گفته رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، ما در دو حوزه مشاغل خانگی مستقل و مشاغل خانگی پشتیبان فعالیت می‌کنیم. در مشاغل خانگی مستقیم، متقاضی مستقیما به درگاه ملی مجوزها مراجعه می‌کند و مجوزش صادر می‌شود و با مراجعه به سازمان در رسته‌های مختلف شغلی، در لیست متقاضیان دریافت تسهیلات قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: متأسفانه منابع تخصیصی در حوزه مشاغل خانگی با متقاضیان فاصله زیادی دارد و تناسب ندارد و همین امر منجر به صف انتظار می‌شود و ما در تلاش هستیم این صف انتظار به حداقل برسد.

اخوان یادآور شد: در سال گذشته به ازای هر نفر ۱۵۰ میلیون تومان درنظر گرفته شده و به خاطر اینکه این موضوع را مدیریت کنیم و تعداد متقاضیان بیشتری را پوشش دهیم، به عدد ۷۰ الی ۸۰ تومان تقلیل دادیم که صف‌انتظارمان کوتاه‌تر شود.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: در سال گذشته در مشهد، ۶۴ نفر در حوزه مشاغل مستقل توانستند تسهیلات دریافت کنند. در حوزه پشتیبان هم براساس تعداد اشتغالی که ایجاد کردند، تخصیص تسهیلات به آن‎‌ها داده شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال استان خوشبختانه در بالاترین سطح قرار داریم، افزود: تسهیلات ۱۴۰۱ حدود  ۳۳۰ میلیارد در حوزه مشاغل مستقل بوده است و در سال ۱۴۰۲ این میزان ۱۷۸ میلیارد ریال بود. همچنین تسهیلات اشتغال ۱۴۰۱ روستایی ۲۷۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ این میزان ۴۹۰ میلیارد ریال بود. تسهیلات ۱۴۰۱ پشتیبان ۷۸۰ میلیارد ریال و در سال ۱۴۰۲ این میزان ۱۵۲ میلیارد ریال بوده است.

اخوان تأکید کرد: تمامی تسهیلاتی که ما در حوزه معدن و تجارت پرداخت می‌کنیم، صرفا به واحدهای تولیدی و خدمات مرتبط با تولید پرداخت می‌شود که سهم زیادی از این تسهیلات مربوط به خیاطان، پوشاک و بافندگی فرش، به بانوان داده شده است.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: امسال همچنین مقرر شده است در پرداخت تسهیلات به مشاغل اشتغال‌زا اولویت‌بندی داشته باشیم و همچنین تخصیص اعتبارات بیشتری را به بافندگان فرش دستباف که سبقه طولانی‌تری دارند و اشتغال خوبی را ایجاد می‌کند، پرداخت کنیم و هدفمندتر به حوزه اشتغال توجه کنیم.

وی بیان کرد: یکی از اقداماتی که در سال ۱۴۰۳ به جهت شفاف‌سازی فرایندهای پرداخت تسهیلات انجام شد، این بود که افراد را به‌سمت سامانه‌های هوشمند موجود سازمان سوق دادیم تا در رسیدگی پرونده‌ها سرعت عمل ایجاد شود و افراد، نیازی به مراجعه نداشته باشند.

اخوان افزود: در بحث مشاغل خانگی، ۳۱ شهرستان ما بهره‌مند شدند و بیشترین سهم تسهیلات در حوزه پشتیبان با تعداد ۶۱ نفر مربوط به مشهد بوده است. در حوزه مشاغل خانگی مستقل ۶۴ نفر متقاضی داریم که از این ۶۴ نفر فقط دو نفر آقا هستند و بالغ بر ۹۷ درصد از تسهیلات سازمان صمت به عنوان دستگاه اجرایی، به سمت مشاغل خانگی و حوزه بانوان هدایت شده که بیشتر در حوزه پوشاک و قالی‌بافی بوده است. امسال توزیع متوازن را در دستورکار داریم که هم شهرستان‌های استان بی‌نصیب نمانند و هم توزیع عادلانه در رسته‌های شغلی‌مان اتفاق بیفتد.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هنوز اعتبارات ۱۴۰۳ مشخص نشده، ولی پیش‌بینی ما این است که مطابق سنوات گذشته، تا خردادماه دستورالعمل‌های مشاغل خانگی صادر خواهد شد.

منبع: شهرآرا

دیگر خبرها

  • ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات باغی در خمین تولید شد
  • ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی در مشهد دریافت کردند
  • درخواست تسهیلات طرح پذیرنده ملی هم آنلاین شد
  • گلایه مستاجران قمی از مشکلات دریافت وام ودیعه مسکن
  • ظرفیت صندوق ملی محیط‌زیست در کهگیلویه و بویراحمد بدون استفاده مانده است
  • بانک‌ها برنامه‌های خود برای تحقق شعار سال را ارائه کنند
  • آغاز مجدد ثبت نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی در خوزستان
  • آغاز مجدد ثبت‌نام دریافت تسهیلات بازسازی ناوگان اتوبوسی
  • ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات مکانیزاسیون جذب ششتمد خراسان رضوی شد
  • آغاز برداشت محصولات صیفی جات از مزارع مهران