تعامل با سینماگران بینالمللی در جشنواره «سینماحقیقت» پررنگتر شود
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۵۰۰۱
یاسر طالبی در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به اینکه برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» در سال گذشته به صورت آنلاین این امکان را به فیلمسازان و علاقهمندان سینمای مستند داد که بتوانند فیلمهای بیشتری ببینند، گفت: در شرایط فعلی امکان برگزاری جشنواره به شکل سنتی وجود ندارد و اکران آنلاین میتواند جایگزین مناسبی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: وقتی شیوه برگزاری یک جشنواره آنلاین میشود هزینهها به شکل چشمگیری کاهش پیدا میکنند و شاید تا یک سوم تقلیل پیدا کنند. پیشنهادم این است که اگر برگزارکنندگان جشنواره، بودجه کامل را در دست دارند از این مبلغ به عنوان بودجهای حمایتی در راستای یاری از فیلمسازان و پروژههای آنها استفاده کنند.
طالبی ادامه داد: جشنواره «سینماحقیقت» باید تلاش کند در رنکینگ بینالمللی جایگاهی معتبر پیدا کرده و در جمع فستیوالهای درجه یک قرار گیرد. این جشنواره یکی از بهترینها در خاورمیانه است، اما در عرصه جهانی هنوز به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده است.
کارگردان «رویای آهنی» گفت: خوشبختانه سال گذشته جشنواره «سینماحقیقت» به خوبی برگزار شد و حالا که این شیوه برگزاری امسال نیز ادامه خواهد داشت چه خوب است خریداران، نمایندگان فستیوالها و تلویزیونهای خارجی بیشتری بتوانند فیلمها را ببینند و با پخش کنندگان آثار این جشنواره در تماس باشند تا حق پخش فیلمهای مورد علاقه شان را خریداری کنند.
وی ادامه داد: این موضوع نیاز مبرم ما مستندسازان است. حضور خریداران در یک فستیوال نشان از اهمیت بازار و محصولات آن دارد. اینکه فیلمسازان بتوانند در کنار نمایش آثارشان، در بازار فستیوال حق پخش فیلمهای خود را بفروشند و یا این فیلمها برای حضور در فسیتوالهای دیگر انتخاب شوند، برگهای برنده یک فستیوال جهانی است.
کارگردان مستند «نفسهای آخر»، گفت: فیلم «دلبند» را پیشتر با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ساختهام که همکاری خوبی بود. انتظارم از این مرکز این است که بیشتر نقش حمایتی داشته باشد. اگر فیلمی موفقیتهای جهانی به دست بیاورد قطعا افتخارش برای این مرکز خواهد بود.
طالبی خاطرنشان کرد: مستندساز دوست دارد دغدغههای خودش را به تصویر بکشد اما مگر چقدر این شرایط فراهم میشود؟ قواعد سینمای مستند در کشورمان بسیار آماتوری است. شرایط یک مستندساز درجه سه هلندی از یک مستندساز درجه یک ایرانی از نظر جایگاه اجتماعی، بودجه و از نظر رویکرد مستندسازی و برخوردها خیلی بهتر است.
برچسبها مستندساز سینمای ایران جشنواره سینما حقیقتمنبع: ایرنا
کلیدواژه: مستندساز سینمای ایران جشنواره سینما حقیقت مستندساز سینمای ایران جشنواره سینما حقیقت فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از پکن؛ چهاردهمین جشنواره بینالمللی فیلم پکن با حضور فیلم از ۱۱۸ کشور در پایتخت چین برگزارشد این جشنواره در مجموع ۴۲۷۳ فیلم را دریافت کرد که ۸۷ درصد آن مربوط به کشورهای خارجی بود.
یک کارشناس و تحلیلگر شرق آسیا میگوید ما مشتاقانه منتظر همکاری با فیلمسازانی در سراسر جهان هستیم تا آینده بهتری برای سینما ایجاد کنیم، فیلمهای چینی دارای ژانرها و مضامین مختلف هستند.
همزمان با برگزاری این جشنواره آقای محسن بختیار سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با مائویو رئیس سازمان سینمایی چین دیدار و درباره موضوعات مختلف همکاری سینمایی بین دو کشور، تولید فیلم و سریال، مشارکت حداکثری در جشنوارهها و رویدادهای سینمایی، اکران فیلم در دو کشور، تبادل استاد و دانشجو و هیأتهای سینمایی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مائویو رئیس سازمان سینمایی چین هم در این دیدار به ظرفیت دو کشور در زمینه تهیه و ساخت فیلمهای سینمایی و تفاهم نامههایی که وجود دارد اشاره کرد و گفت فیلم سازان دو کشور میتوانند پیش از گذشته در تهیه و ساخت فیلمهایی با موضوعات مورد علاقه پکن و تهران تعامل و همکاری خود را گسترش دهند.
رئیس سازمان سینمایی چین گفت فیلمهای ایرانی همیشه از سوی مخاطبان چینی مورد توجه قرار گرفته است، کارگردانان و فیلم سازان چینی و ایرانی همواره در جشنوارههای دو کشور حضوری فعال دارند و باید با یک برنامه مدون در زمینه ساخت فیلم فعالیتهای خود را توسعه دهند.
۱- مونیکا جانگ - کارشناس و تحلیل گر امور سینمایی وفرهنگی
۲- محسن بختیار - سفیر جمهوری اسلامی ایران
۳- مائویو - رئیس سازمان سینمایی چین