Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-29@17:08:24 GMT

طالبان گمرگ کلیدی در مرز با پاکستان را بست

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۵۳۱۳

طالبان گمرگ کلیدی در مرز با پاکستان را بست

گروه طالبان گمرگ «سپین بولدک-چمن» در مرز افغانستان با پاکستان را که پیشتر توسط طرف پاکستانی بازگشایی شده بود، بست.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، گروه طالبان گذرگاه کلیدی «سپین بولدک-چمن» در مرز افغانستان با پاکستان را بست. این گروه اعلام کرده است که اجازه هیچ ترددی از این گذرگاه را تا زمانی که اسلام آباد شرایط روادید برای افغان ها را لغو و یا تسهیل نکند، نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



فرماندار غیر رسمی این گروه در ولایت قندهار، طی بیانیه ای اعلام کرد: این گذرگاه جهت هرگونه تردد شامل ترانزیت و تجارت برای هر دو طرف و همچنین برای عابران پیاده بسته خواهد ماند تا زمانی که طرف پاکستانی گذرگاه را برای افغان هایی که دارنده کارت مهاجرت صادر شده از پاکستان یا کارت شناسایی افغانستانی هستند، از صبح تا شب باز بگذارد.

«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان نیز گفت که رهبر طالبان این اقدام را تائید کرده و گمرک سپین بولدک-چمن بسته شده است.

پیشتر و همزمان با تسلط طالبان بر این گمرک، پاکستان این گذرگاه را بسته بود تا اینکه هفته گذشته این گذرگاه مرزی مهم واقع در جنوب غرب این کشور را بازگشایی کرد. همزمان با این بازگشایی، مقامات مرزی پاکستانی مستقر در این گذرگاه اعمال الزامات روادید برای افغان ها را آغاز کردند که قبلاً به این شدت اجرا نمی شد.

گمرگ سپین بولدک-چمن از حدود سه هفته پیش به این سو، در تصرف اعضای طالبان بوده است. در توضیح دلیل بازگشایی این گذرگاه مرزی، گفته می شود که دولت اسلام آباد از سوی تجار تحت فشار بوده است.

وزارت دارایی افغانستان پیشتر اعلام کرده بود که در یک ماه گذشته حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون افغانی درآمد گمرکی را از دست داده است.

دولت کابل از یک ماه گذشته به این سو، بر گمرک‌های اسلام‌قلعه، تورغندی، ابونصر فراهی، سپین بولدک، آی خانم، دندپتان و شیرخان بندر تسلط ندارد و به این دلیل حدود نصف درآمدهای گمرکی در این مدت به خزانه حکومت واریز نشده است.

همزمان با خروج غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان در هفته های اخیر، درگیری ها بر سر کسب قدرت و تسلط بر مناطق بیشتر بین طالبان و نیروهای دولتی در افغانستان افزایش یافته است که در این میان مناطقی بین این دو دست به دست می شود. گذرگاه های مرزی افغانستان با کشورهای همسایه نیز از این کشکمش ها مستثنی نیستند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: طالبان مرز پاکستان سپین بولدک چمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 

سید روح‌الله حسینی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کابل، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی طالبان دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط سیاسی و فرهنگی دو کشور بحث کردند.

حسینی به نقاط مشترک فراوانی که میان ایران و افغانستان از جمله دین، زبان، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، جغرافیا، نژاد، مرز و ... وجود دارد، به وجود منافع مشترک ناشی از این نقاط اشتراک اشاره کرد و افزود: متاسفانه باید اعتراف کرد که با این حد از نقاط اشتراک، میزان حضور ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی در مقایسه با برخی دیگر از کشورها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست.

رایزن فرهنگی ایران در پایان ضمن تأکید دوباره بر ضرورت نگاه عمیق به مقوله فرهنگ، خواهان تعیین تکلیف اتاق‌های ایران‌شناسی در دانشگاه‌های «کابل»، «ابوریحان»، «پروان» و «تعلیم و تربیت» گردید.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • تاکید طالبان بر ساخت راه برای توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان 
  • بازیگر کلیدی سریال نون خ از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم