Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اخیرا شهردار سابق اهواز در صفحه شخصی اینستاگرام خود مطلبی تحت عنوان به نخل های اهواز آب بدهید منتشر کرد که با واکنش های متعددی همراه بوده است.

اما پاسخ مدیر پژوهشکده گیاهان گرمسیری و خرما وزارت جهاد کشاورزی مستقر در خوزستان و متولی تهیه نخل‌های کشت شده در اهواز و ناظر نگهداری آن‌ها به شرح ذیل است:

باسمه‌تعالی

احتراماً پیرو انتشار برخی ملاحظات در خصوص لزوم توجه به نخل‌های کشت شده در فضای سبز شهر اهواز و با توجه به ‏اینکه این پژوهشکده از ابتدای امر در کنار مدیران محترم شهرداری بر این امر نظارت داشته، توضیحات زیر جهت اطلاع ‏علاقمندان اعلام می‌شود:‏
‏پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری با تکیه بر تجارب علمی و توان محققان ملی خود، به درخواست شهردار محترم ‏وقت، آقای شاعری، از ابتدای کار در عرصه حضور یافته و از ابتدایی‌ترین مراحل، بر عملیات انتقال و کشت نخل‌ها در ‏فضای سبز شهر اهواز به صورت دقیق نظارت نموده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از جمله این موارد می‌توان به غربال‌گری نخل‌های ضعیف و ‏نامناسب، تامین بستر کشت با مشخصات مطلوب، ارائه تکنیک‌های جابجایی و کشت و نظارت در محل در زمان کشت اشاره نمود. ‏به جرأت می‌توان گفت تک‌تک این نخل‌ها با حضور و نظارت مستقیم کارشناسان و متخصصان این پژوهشکده کشت شده‌اند. ‏

 

متوسط ۶۰ الی ۷۰ درصد، برآورد و انتظار اولیه گیرایی نخل‌های کشت شده در فضای سبز شهری اهواز بود که از دید ‏آماری و تجارب گذشته، عدد خوشبینانه‌ای به نظر می‌رسد. علیرغم اینکه نتیجه‌گیری قطعی در خصوص گیرایی این نخل‌ها ‏نیازمند حداقل یک دوره ۹ ماهه است، با این وجود، شواهد نشان می‌دهد گیرایی این نخل‌ها، اگرچه در مناطق مختلف متفاوت ‏است، اما به طور متوسط در حدود ۸۰ درصد است. این امر نشان از اثربخشی کلیه فعالیت‌هایی است که تاکنون در این ‏زمینه صورت گرفته است. اهمیت امر زمانی مشخص می‌شود که عملیات کشت با شرایطی استثنائی امسال از نظر گرما و تابش ‏خورشید و تشدید شرایط تنش‌زا هم‌زمان شده است.

برنامه آبیاری نخل‌ها به عنوان نخستین اولویت پژوهشکده است که از همان ابتدای امر با حساسیت ویژه‌ای دنبال شده ‏است. نخستین شاهد این امر احداث تشتک‌های استاندارد در همان هفته نخست کشت است که در مقایسه با کشت‌های قبلی نخل ‏در شهر اهواز، امری بی‌سابقه است. دور آبیاری نخیلات به عنوان دومین گام به صورت مستمر از سوی کارشناس ویژه امر ‏همواره مورد نظارت قرار گرفته و به منظور تامین این امر گروه‌های مجازی اختصاصی ایجاد گردید تا عملیات آبیاری با ‏تمرکز بر منطقه و به دقت مورد رسیدگی قرار گیرد. همچنین حجم آبیاری در هر دور آبیاری با کنترل رطوبت خاک در ‏عمق‌های مختلف کنترل و متناسب با بافت خاک تعیین شده و دستورالعمل‌های آبیاری به منظور جلوگیری از تنش آبی و یا ‏پیشگیری از ماندابی در ناحیه ریشه نخل از طریق ناظر به کارشناسان محترم شهرداری ابلاغ شده است. در همین زمینه، با هدف ‏ارتقای دانش تخصصی و توانمندسازی کارشناسان محترم شهرداری به منظور ارتقای کیفیت نگهداری نخل‌ها، تاکنون ‏دوره‌های آموزشی تخصصی متعددی از سوی این پژوهشکده برگزار شده که مدیریت آبیاری، نخستین دوره آموزشی برگزار ‏شده در این خصوص است. ‏

 کشت نخل در فضای سبز شهری نیازمند دقت در انجام عملیات مراقبت و نگهداری برای یک ‏دوره حداقل ۳ ساله نخست و پذیرش ریسک‌های محیطی و اقلیمی است. موفقیت این امر نیازمند همراستایی مردم و مسئولین برای ‏صیانت از نخل‌ها و حفاظت حداکثری آن‌ها است. بدیهی است با توجه به متوسط گیرایی برآورد شده، احتمال تلف شدن تعدادی از ‏نخل‌ها نیز با وجود مراقبت‌های ویژه، کماکان وجود دارد و هدف نهایی این پژوهشکده همکاری با شهرداری کلان‌شهر اهواز و سازمان پارک‌ها و فضای سبز برای ‏افزایش گیرایی و کاهش تلفات است. امید است با اهتمام ویژه تمامی علاقمندان و دلسوزان، این امر محقق شود و شاهد زیبایی ‏سحرانگیز این نخل‌ها در فضای شهر اهواز باشیم. ‏

همچنین حسینی معاون بهره برداری فضای سبز سازمان پارک‌ها به مطلب منتشر شده در فضای مجازی از سوی شهردار سابق واکنش نشان داد.

متن پیام حسینی به شرح زیر است:

کاشت نخل در مناطق گرمسیر جهان رونق بسیاری دارد. ساختار مقاوم فیزیولوژیکی این گیاه در برابر شوری، گرما و خشکی محیط باعث سازگاری این موضوع شده است. خرما یکی از مقدس‌ترین و قدیمی‌ترین درختان میوه شناخته شده برای انسان محسوب می‌شود. این گیاه از نواحی جنوب غربی آسیا و بین النهرین منشاء گرفته است.

 نخل بعنوان یکی از درختان مقدس و مثمر می‌باشد که در قرآن نیز به آن اشاره شده است و برای مسلمانان از اهمیت ویژه ایی برخوردار است. به همین منظور از قدیم الایام در استان خوزستان و کلانشهر اهواز مردم و مدیران شهری به کاشت نخل اهتمام ویژه‌ای داشتند و می‌توان گفت در ادوار گذشته کاشت درخت نخل بعنوان یکی از اولویت‌های آن‌ها محسوب می‌شده است.

 در چند سال اخیر شهرداری اهواز در اقدامی قابل توجه نسبت به کاشت وسیع درختان مثمر نخل در بلوارها، میادین و رفیوژ‌ها نموده است و با عنایت به اینکه حفظ و نگهداری از آن‌ها نیازمند تخصص داشت، قراردادی را در خصوص نظارت بر حفظ و نگهداری با موسسه خرما و میوه‌های گرمسیری استان خوزستان منعقد کردند.

رقم‌های متفاوتی از درخت نخل در سطح فضای سبز کلانشهر اهواز کاشته شده است آنچه که متخصصین فضای سبز شهری را از ابتدای کاشت در ختان نخل نگران ساخته بود تجربه قریب به ۱۵ سال گذشته در خصوص کاشت وسیع نخل در بلوار‌های مهم شهر بود که پس از گذشت ۳ سال با رشد ریشه‌های آن‌ها و برخورد به لایه‌های سخت و عاری از مواد مغذی خاک از بین می‌رفتند، که البته برای چنین اظهار نظری زمان لازم است.

 با توجه گرمای بالای ۵۰ درجه و محل کاشت آن‌ها که عموما آیلند‌ها وبلوار بوده و در کنار عوارض شهرسازی مانند جاده‌های آسفالته، جداول، گرمای ناشی از تردد خودرو‌ها تنش‌های ناشی از گرما‌ی هوا را نسبت به کاشت نخل در باغات که بصورت انبوه کشت می‌شود و حفاظت آن‌ها از همدیگر در زمان شرایط نامساعدگرمایی افزایش داده و بر اساس گزارش ناظر عالی طرح (موسسه خرما و میوه‌های گرمسیری) تا کنون بیش ۹۰ درصد از این نخل‌ها دارای استقرار، گیرایی و رشد هستند که از پیش بینی‌های اولیه شروع کاشت نیز بالاتر است ضمن آنکه مزیت گیاه نخل مقاومت آن به تنش‌های ناشی از کم آبی و شوری آب است و وقفه‌های آبیاری هم نبایستی این گیاه را دچار خشکی کامل کند.

 آبیاری، کودهی و سمپاشی این درختان طبق دستور العمل‌های حفظ و نگهداری صورت می‌گیرد، با آزمایش‌های دقیقی که روزانه از درختان کاشته شده با کمک موسسه خرما و میوه‌های گرمسیری در آزمایشگاه‌های تخصصی این مرکز صورت می‌گیرد، ناظرین موسسه از نحوه آبیاری و نگهداری درختان رضایت کامل داشته اند و معتقدند که درختان در وضعیت خوبی بسر می‌برند و با توجه به کاهش گرمای هوا و افزایش نسبی رطوبت هوادر آینده شاهد شرایط مطلوب و بهتری در نخیلات کشت شده خواهیم بود.

گفتنی است شهردار سابق اهواز در مصاحبه‌ای نسبت به آبیاری نکردن  نخل‌های کاشته شده در سطح فضای سبز کلانشهر اهواز گله‌ای داشتند که ضمن تقدیر از حس دلسوزانه ایشان در این امر، باید گفت با توجه به رضایت ناظرین موسسه خرما و میوه‌های گرمسیری استان خوزستان و همچنین آبیاری مستمر، کودهی و سمپاشی‌های صورت گرفته هیچ جای نگرانی وجود ندارد، حال اگر شهردار سابق نسبت به آبیاری نکردن در نقطه خاصی مطلع هستند در صورتی که دقیق‌تر اشاره شود، آنگاه هم از سردرگمی افکار عمومی اجتناب می‌شود و هم بهتر و علمی‌تر می توان مشکلات را بررسی نمود.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نخل فضای سبز جهاد کشاورزی فضای سبز شهر شهردار سابق نخل ها شهر اهواز کشت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۵۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت

ایسنا/کرمان فرماندار رفسنجان گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سامانه بارشی که قرار است نیمه هفته جاری وارد شهرستان شود و البته برای مدیریت توأمان آب و برق؛ چاه‌موتورهای کشاورزی رفسنجان از ساعت ۶ صبح روز ۹ اردیبهشت تا ۶ صبح روز ۱۶ اردیبهشت‌ماه خاموش خواهند شد.

حسین رضایی امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان رفسنجان اظهار کرد: همه ما به دنبال اجرای عدالت هستیم و نباید بگذاریم سفره‌های آب زیرزمینی به سرعت تخلیه شوند که نسل آینده با بحران کم آبی و بی آبی مواجه خواهند شد.

وی افزود: با توجه به نزول بارش الهی طی روزهای اخیر و نیز بارندگی‌های پیش‌رو؛ هم سفره‌های زیرزمینی تقویت شده‌اند هم این‌که اراضی کشاورزی تقریبا سیراب شدند و بهتر است برای حفظ آب‌های زیرزمینی، خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی اجرا شود.

رضایی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ پسته که توسط بیش از ۱۰۰۰ حلقه چاه آبیاری می‌شوند، بیان کرد: با خاموشی چاه‌موتورهای کشاورزی از ۹ تا ۱۶ اردیبهشت می‌توان به صرفه‌جویی قابل توجهی در حوزه آب و برق دست یافت.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قبلاً دولت برای صدور سند اراضی کشاورزی، این قانون را گذاشته بود که زمین کشاورزی با مساحت زیر دو هکتار نمی‌تواند سنددار شود اما در حال حاضر این قانون تغییر کرده و خوشبختانه خرده‌مالکان هم هر قدر زمین داشته باشند حتی زیر ۱۰۰ مترمربع می‌توانند سند زمین خود را دریافت و از مزایای این سند برخوردار شوند.

رضایی با اشاره به این‌که ۱۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی پسته در رفسنجان به سیستم آبیاری تحت فشار و قطره‌ای مجهز شدند، خاطرنشان کرد: به کشاورزان توصیه می‌کنیم که نسبت به تجهیز اراضی کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و آبیاری نوین اقدام کنند که این امر می‌تواند به صرفه جویی در منابع آبی و نیز افزایش محصول کمک کند.

به گفته وی، مقرر شده لیست چاه‌های غیرمجاز برقی به اداره برق اعلام و نسبت به قطع برق این چاه‌ها اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برگزاری میز خدمت پلیس فتا خوزستان در اهواز
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • خط راه‌آهن تهران ـ اهواز منتقل می‌شود
  • خاموشی موتورپمپ‌های کشاورزی رفسنجان از ۹ اردیبهشت
  • نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
  • نگرانی از گاف‌های بی‌پایان
  • بررسی آخرین وضعیت سیب ذخیره شده در سرد خانه های آذربایجان غربی