Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-26@20:16:34 GMT

ازدواج جوانان و راهکارها

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۷۱۰۸

ازدواج جوانان و راهکارها

هفته اول ذی الحجه که به مناسبت سالروز ازدواج آسمانی حضرت علی و حضرت فاطمه(س) هفته ازدواج نام گرفته است، بهانه ای است تا هر سال یکبار دیگر به یادمان بیافتد که جوانان برای ازدواج با چه مشکلاتی روبرو هستند و باید برچه مشکلاتی فایق آیند تا بتوانند تشکیل خانواده بدهند.

امروزه اقتصاد و عدم اشتغال جوانان، هزینه های سنگین مراسم عروسی و جهیزیه، روند صعودی روز به روز اجاره بهای مسکن، تامین نیازهای عاطفی جوانان در فضای مجازی و ارتباطات غیر رسمی، استقلال مالی دخترن و عدم تمایل به ازدواج، بالارفتن توقعات خانواده ها و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... منجر به بلارفتن سن ازدواج، پایین آمدن نرخ ازدواج و یا هر تعبیر دیگری از عدم ازدواج جوانان شده است.

اما باتوجه به بحران جمعیتی که کشور با آن روبروست، به نظر می رسد نیازمند یک بازنگری جدی د ر حوزه ازدواج و خانواده هستیم.این در حالی است که طبق قانون دولت موظف است شرایط و امکانات تسهیل ازدواج آسان در قالب اشتغال و مسکن را برای جوانان فراهم کند.  

در حالت کلی می توان مشکلات ازدواج را به دو بخش قبل ا ازدواج و بعد از ازدواج تقسیم نمود. مشکلات قبل از ازدواج از قبیل آمادگی های فردی برای ازدواج، انتخاب همسر، هزینه تهیه جهیزیه، هزینه های مراسم عروسی و.. و از مشکلات پس از ازدواج نیز می توان به شغل و درآمد، معاش، مسکن و ... اشاره نمود.

دکتر تسبیح سازان؛ روانشناس و مشاور ازدواج وخانواده می گوید: طبق آمار ها جامعه ایران رو به سالمندی است اما، بازهم طبق آمار ما  12 الی 15 میلیون نفر جمعیت در آستانه ازدواج داریم. این جمعیت کثیری است که باید برای ازدواج و آینده آنان برنامه ریزی شود. در صورت ازدواج این جامعه آماری، قاعدتا باید حدود 6 الی 7 میلیون واقعه ازدواج رخ دهد و6 الی  7 میلیون خانواده حداقل سه نفره تشکیل شود. بحران دیگری که در کنار ازدواج باید به آن توجه منیم افزایش روزافزون طلاق است. طبق آخرین آمار در هر ساعت 19 نفر در حال طلاق هستند و این یعنی در هر 24 ساعت حدود 450 نفر در حال طلاق هستند. یعنی در هر روز حدود 240 زوج! آسیب های طلاق هم که به جای خود. از بچه های طلاق تا ......

اما در کنار همه این ها با خیل ازدواج های نسنجیده ای مواجه هستیم که با هدف اخذ تسهیلات ازدواج رخ می دهند که اغلب یا به طلاق و یا به تولید آسیب منجر می شوند. مافیای وام ازدواج امروز آشکارا در حال خرید و فروش آن است و اگر آماری از کسانی که وام را اخذ کرده اند احصا شود، متوجه می شویم که رقم بسیار بالایی از این طریق در اختیار دلالان و مافیای بانکی قرار گرفته است. در حالیکه در مقوله ازدواج ما به دنبال ازدواج های آگاهانه و پایدار هستیم.

نیازمند فرهنگ سازی هستیم که چگونگی ازدواج، آموزشهای مورد نیاز قبل از ازدواج، شرایط انتخای همسر و .... به جوانان آموزش داده شود. مبانی ازدواج باید به جوان ارائه و اموزش داده شود. شرایط نگهداری خانواده را در ذهن جوان متبلور کنیم. طبق آمار 68 در صد طلاق ها در سال های اولیه زندگی اتفاق می افتد. یعنی در 5 سال نخست زندگی مشترک! این امار نشان دهنده آن است که ازدواج ها نسنجیده، غیرآگاهانه و بی مطالعه انجام شده و از سویی دیگر زوجین پس از ازدواج نیز مهارت های لازم برای زندگی مشترک را نداشته اند.

 علی غیور فعال رسانه ای ضمن تحلیل مباحث میگوید:  متاسفانه روز به روز شرایط ازدواج و تشکیل زندگی دشوارتر می شود. هر چقدر هم مانوررسانه ای برای ازدواج آسان اجرایی شود، باز ساده ترین ازدواج ها  هم نیازمند رقم بالایی هزینه است. چراکه مسکن و یک جهیزیه معمولی رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد. از همه اینها مهمتر هم کوضوع اشتغال است که حتی مشاهده می شود بعد از ازدواج هم تکلیف اشتغال زوجین مشخص نیست و مشکلات دیگری را در پی خود ایجاد می کند. لذا ازدواج آسان تیدیل به یک آرمان است که شرایط جامعه به سمت ان نمی رود. رسانه های بیگانه هم که با تمام توان استقلال، عدم ازدواج، ارتباطات نامشروع و .... را ترویج کرده و ازدواج را امری محدود کننده، مسئولیت آور و منجر به زجر کشیدن فرد جلوه می دهد.

مهاجرت هم موضوع دیگری است که توسط رسانه ها بشدت تبلیغ شده و متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که بسیاری از جوانان  نخبه ما یا مهاجرت نموده اند و یا به دنبال راهکاری برای مهاجرت هستند.

با تمام این تفاسیر، پیری جمعیت یک پدیده جهانی است که سراغ کشور ما نیز آمده است و تقریبا هیچ کشوری دیده نشده که توانسته باشد پس از بروز  پیری جمعیت، از آن رهایی یابد. لذا علاج واقعه قبل از وقوع  باید کرد. ما یک زمان طلایی هشت ساله در پیش رو داریم  که آخرین فرصت برای رهایی از موج منفی جمعیت است. همه این موارد ما را به این نتایج می رساند که اوضاع ازدواج در کشور باید سرو سامان یابد.

اما می توان نتایجی را به عنوان پیشنهاد به مسئولین امر ارائه داد: سیاست های تشویقی ازدواج، سیاست های تشویقی فرزند آوری، تولی گری واحد بحث ازدواج و خانواده، رایگان بودن هزینه های درمان و فرزند آوری،  ایجاد اشتغال پایدار، آموزش های هدفمند و مفید، قبل و بعد از ازدواج،‌ برچیده شدن رسوم و سنت های غلط در ازدواج، مدیریت فضای مجازی، ارائه تعریف صحیح از ارتباط قبل ازدواج، فرهنگ سازی در رابطه با نقش خلنواده ها وتوقعات آن ها، سیاستهایی در راستای تسهیل مسکن جوانانة تبدیل تسهیلات ازدواج به کمک بلاعوض و آموزش مهارت همسر داری به جوانان، در راستای تسهیل ازدواج و ترویج آن ضروری به نظر می رسد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ازدواج هفته ازدواج ازدواج آسان و آگاهانه سمن آذربایجان غربی برای ازدواج ازدواج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عبدالحسینی ظهر چهارشنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان شهرستان بویراحمد با موضوع ازدواج و تحکیم خانواده افزود: محرومیت‌های استان ما نسبت به کشور بیشتر است و سه هزار نفر از جوانان ما در صف پرداخت وام ازدواج هستند.

وی بیان داشت: به دلیل مرکزیت شهرستان بویراحمد، بخش قابل‌توجهی از جمعیت، جوان استان و موضوعات مبتلا به جوانان در این شهرستان است اما در تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات به این امر توجه نمی‌شود.

عبدالحسینی تصریح کرد: ۱۹ خرداد ماه شروع هفته ازدواج است و بهانه‌ای برای اینکه تمرکز بهتری بر روی فرآیند ازدواج داشته باشیم.

وی افزود: ما در حوزه جوانان شش موضوع اصلی ازدواج، اشتغال، هویت دینی و ملی، نشاط اجتماعی، مسائل اجتماعی و مسکن را داریم.

عبدالحسینی اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل در حال حاضر مسئله ازدواج جوانان است که با پرداخت تسهیلات، مشکلات در این راستا کمتر می‌شود اما بعضی از بانک‌های ما در پرداخت تسهیلات ازدواج کم کاری می‌کنند در صورتی که بودجه برای این امر بودجه مشخصی است.

کد خبر 6087725

دیگر خبرها

  • کاهش سرقت درچناران با جمع آوری معتادان متجاهر
  • تشکیل ستاد وصال شیرین در راستای تسهیل ازدواج جوانان در کشور
  • وام ازدواج ۸۸.۵ درصد متقاضیان قمی پرداخت شده است
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • اهمیت خانواده و ازدواج برای نسل جوان تببین شود
  • ۳۰۰۰جوان کهگیلویه و بویراحمدی در صف پرداخت وام ازدواج هستند
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در استان کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق در کردستان
  • کاهش ۲ درصدی آمار طلاق کردستان در سال گذشته  
  • کاهش آمار طلاق در کردستان