Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،تورج همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: این بیماری که از هفته گذشته تلفات ناشی از آن مشاهده و اقدامات لازم پیشگیرانه و تشخیصی برای آن شروع شد تا کنون موجب تلف شدن ۲۰ رأس کل و بز بین ۲ تا سه ساله شده است.

او  افزود: تا روز چهارشنبه هفته گذشته تعداد تلفات کشف شده ۱۵ راس بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به این که تلفات صرفا بز و بزغاله را شامل می‌شد تا کنون از بابت درگیر شدن گونه قوچ و میش نگرانی نداشتیم، اما متأسفانه روز گذشته یک راس قوچ که دارای علایم این بیماری بوده توسط محیط‌بانان مشاهده شده که البته محیط بانان موفق به زنده‌گیری این گونه نشدند بنابراین احتمال شیوع بیماری در بین گونه قوچ و میش هم قوت گرفت.

همتی بیان کرد: نمونه‌هایی برای آزمایش به اداره کل دامپزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد ارسال شده است تا بررسی‌ها حقیقت بیماری را نشان بدهد، اما علایم، نشان‌دهنده بیماری PPR یا همان طاعون نشخوارکنندگان کوچک است.

بیشتر بخوانید

شروع واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان رضوی

او تصریح کرد: نخستین نمونه ارسالی به اداره کل دامپزشکی استان به عنوان تنها مرجع تشخیص و اعلام قطعیت بیماری در روز سه‌شنبه هفته گذشته ارسال شد که این نمونه قابلیت آزمایش را نداشت بنابراین دومین نمونه در روز چهارشنبه ارسال شد و امید است تا روز دوشنبه هفته جاری نتیجه قطعی تشخیصی اعلام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تأکید کرد: اقدامات اولیه و پیشگیرانه از شیوع بیماری از جمله ضدعفونی چشمه‌ها و منطقه اطراف آن‌ها انجام شده ضمن این که با توجه به سرایت‌پذیری این بیماری از دام اهلی به وحشی، با شناسایی تمامی دام‌های مجاز و غیرمجاز منطقه کار واکسیناسیون در حال انجام است.

همتی اظهار کرد: معمولا ۵۰ درصد موارد ابتلا به بیماری دچار مرگ و میر می‌شوند که امید است با توجه به اقدامات پیشگیرانه انجام شده شاهد کاهش مرگ و میر باشیم.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است، این بیماری در آفریقا، هند، خاورمیانه و ایران شیوع دارد و به آن طاعون بزی هم می‌گویند و قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز هست و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

پارک ملی ۷۳ هزار و ۴۳۵ هکتاری "تندوره" به عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های وحوش در ایران به ویژه "قوچ و میش اوریال" در محدوده شهرستان درگز قرار دارد. پنج گونه از هفت گونه گربه‌سانان ایران یعنی "پلنگ ایرانی، گربه جنگلی، گربه دشتی، گربه پالاس و سیاه‌گوش اورآسیا" در همین منطقه از درگز زیست می‌کنند.

انتهای پیام//م.م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست خراسان رضوی حیات وحش پارک ملی تندوره طاعون نشخوارکنندگان کوچک خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۱۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان،  محمد رضا علیمرادی گفت: در پی بارش‌های فرا نرمال در جنوب استان، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی و همچنین سرریز شدن سد‌های جنوب استان شاهد جا‌بجایی گونه تمساح از مناطق زیست طبیعی به سایر نقاط هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: در ادامه گشت و کنترل‌های یگان حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار و همچنین در پی دریافت گزارش‌های مردمی دوستداران محیط زیست مبنی بر وجود تمساح، مامورین اجرایی پاسگاه‌های محیط بانی نگور و درگس اقدام به جاجایی این گونه‌ها کردند.
محمدرضا علیمرادی تصریح کرد: در روز‌های اخیر این سومین گونه تمساح است که از زیستگاه‌های طبیعی خارج شده که پس از بیومتری و اطمینان از سلامتی در زیستگاه اصلی و امن منطقه حفاظت شده باهوکلات رهاسازی شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان از شهروندان و دوستداران محیط زیست درجنوب استان خواست: در صورت مشاهده هر گونه حیات وحش مراتب را به نزدیکترین اداره محیط زیست شهرستان اطلاع و یا با سامانه شبانه روزی ۱۵۴۰ تماس بگیرند.

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • تاثیر آفت‌کش‌ها بر افزایش احتمال پارکینسون