Web Analytics Made Easy - Statcounter


تا به حال با خود فکر کرده اید "نوشیدنی گازدار رژیمی برای شما بد هستند؟ " ممکن است در مقایسه با نوشابه‌های حاوی قند اضافی گزینه بهتری به نظر برسند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که مضرات شان یکسان است. هم اکنون، دلیل بیشتری برای حذف نوشیدنی‌های گازدار رژیمی به هر قیمتی داریم. نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی خطر سکته و زوال عقل را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت ساده، به شدت مضر هستند. محققان دانشگاه بوستون اخیرابه نتایجی دست یافته اند که نشان می‌دهد افرادی که نوشابه‌های گازدار رژیمی می‌نوشند، سه برابر بیشتر در معرض سکته مغزی و زوال عقل قرار می‌گیرند.

نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی باعث افزایش خطر سکته مغزی می‌شوند؟
محققان تمایل نوشیدن نوشابه را تقریبا در میان ۳۰۰۰ فرد بزرگسال مورد مطالعه قرار دادند و برخی از داده‌های جالب در مورد مصرف نوشابه رژیمی را یافتند. هنگامی که به نتایج دست یافته حاصل از بررسی بر روی افراد مسن‌تر از ۴۵ سال و بیش از ۶۰ سال که در معرض خطر بیشتری از سکته مغزی و زوال عقل قرار داشتند مراجعه کردند، دریافتند که نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین به طور مرتب تقریباً خطر ابتلا به سکته مغزی یا زوال عقل را سه برابر می‌کند.

این مسئله حتی بعد از در نظر گرفتن سایر عوامل پر خطر مانند پرخوری، کیفیت رژیم غذایی، میزان ورزش و سیگار کشیدن نیز صادق است.

این مطالعات همه و همه نیستند، اما داده‌های اساسی و پیشنهادی بسیار قوی را ارئه دادند. به نظر می‌رسد مشکل زیادی در مصرف نوشیدنی‌های قندی وجود ندارد.

اما تیم تحقیقاتی دانشگاه بوستون به پژوهش‌های خود ادامه می‌دهند. آن‌ها همچنین در مورد تأثیر نوشیدن نوشابه معمولی تحقیق کرده اند؛ و در حالی که نوشیدنی‌های حاوی قند مصنوعی با سکته مغزی یا زوال عقل همراه نبودند، این نوع نوشابه‌های رژیمی گازدار با مجموعه مشکلات خاص همراه بودند.

رسوایی صنعت قند در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی یک فاجعه بزرگ در رژیم غذایی را به جریان درآورد. مطالعات مبتنی بر صنعت قند نشان می‌دهد، ادراک عمومی تغییر کرده و امروزه اکثر افراد در رابطه با برنامه غذایی خود دقت بیشتری به خرج می‌دهند.

اکنون، می‌دانیم که چربی‌های سالم برای سلامتی بسیار مهم هستند. اما هنوز هم، بسیاری از مردم در حال نوشیدن نوشیدنی‌های قندی و گازدار هستند. قند اضافی یک محرک شناخته شده بیماری قلبی است که باعث آسیب عمده متابولیک می‌شود. اما محققان دانشگاه بوستون در این تحقیقات قصد داشتند ببینند نوشیدن نوشابه گازدار، نوشابه و آب میوه حاوی قند اضافی چگونه مغز انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دانشمندان با استفاده از تصویربرداری MRI، آزمایشات شناختی و داده‌های موجود دریافتند، نوشیدن بیش از دو نوشیدنی شیرین در روز یا بیش از ۳ عدد نوشابه، در نهایت می‌تواند باعث کاهش حجم مغز شود. در این بخش باید کوچک شدن مغز و کاهش اندازه هیپوکامپ را در نتیجه مصرف این نوشیدنی‌ها عنوان نماییم. علاوه بر این باعث افزایش سرعت روند پیری مغز شده و و حافظه ضعیف‌تر می‌شود. این‌ها همه عوامل خطرزای آلزایمر در مراحل اولیه هستند. حتی نوشیدن نوشیدنی‌های رژیمی در روز منجر به کاهش حجم مغز می‌شود.

سایر شرایط مرتبط با نوشیدنی‌های رژیمی
برای اولین بار دانشگاه بوستون ارتباط بین نوشابه رژیمی و زوال عقل را نشان داد، اما یک لیست طولانی از محققان پزشکی وجود دارند که نوشیدنی‌های حوی قند مصنوعی را با مشکلات دیگری از جمله سلامت مرتبط می‌دانند، از جمله:

• افسردگی: نوشیدن ۴ قوطی نوشابه در روز می‌توند به افزایش ۳۰ درصدی خطر افسردگی مرتبط باشد.

• آسیب به کلیه: نوشیدن نوشابه رژیمی درطولانی مدت با کاهش ۳۰ درصدی عملکرد کلیه در ارتباط است.

• دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک: نوشیدن نوشابه رژیمی روزانه خطر ابتلا به سندرم متابولیک را ۳۶ درصد افزایش می‌دهد. این میزان خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۶۷ درصد در مقایسه با نوشیدن نوشابه غیر رژیمی افزایش می‌دهد.

۳ نوشیدنی بهتر از نوشابه
چرا چیزی بنوشید که طول عمرتان را کوتاه کند؟ در عوض این موارد را امتحان کنید:

• چای را امتحان کنید. چای می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۸۶ درصد کاهش دهد. علاوه بر چای، نوشیدن قهوه می‌تواند خطر ابتلا به افسردگی را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

• کومبوچا بنوشید. به جای نوشابه رژیمی یا قندی، kombucha را امتحان کنید. در میان چینی‌ها به عنوان "اکسیر سلامتی جاویدان" شناخته می‌شود و سرشار پروبیوتیک‌های مفید برای روده هستند.

• از این تونیک باستانی مرسوم استفاده کنید. مغز استخوان با قیمت ۱۰ دلار در هر فنجان در نیویورک می‌فروشند. معجون‌های مرسوم قدیمی مادر بزرگ را امتحان کنید.

نتیجه گیری: نوشیدنی‌های شیرین شده مصنوعی باعث افزایش خطر سکته مغزی می‌شوند

• نوشیدن نوشابه رژیمی به طور مرتب خطر سکته و زوال عقل را سه برابر می‌کند.
• نوشیدن یک عدد نوشابه رژیمی در روز باعث کاهش حجم مغز می‌شود.
• نوشیدن نوشابه به طور مرتب اندازه هیپوکامپ را کاهش می‌دهد و باعث تسریع پیری مغز می‌شود و منجر به ضعف حافظه می‌شود. این‌ها همه عوامل خطر آلزایمر در مراحل اولیه هستند.
• به جای نوشیدن نوشابه رژیمی یا نوشابه معمولی، چای را امتحان کنید. این می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا ۸۶ درصد کاهش دهد.
منبع: draxe

منبع: فرارو

کلیدواژه: نوشابه رژیمی نوشابه گازدار مضرات نوشابه نوشیدن نوشابه رژیمی دانشگاه بوستون امتحان کنید خطر ابتلا زوال عقل نوشیدنی ها زوال عقل سکته مغزی خطر سکته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| شوخی جالب با رونالدو/رونالدو از ترس سکته کرد

فیلمی  از شوخی جالب با رونالدو در هنگام ضبط فیلم تبلیغاتی و ترسیدن او مورد توجه قرار گرفت. 

دیگر خبرها

  • غنی‌ترین منابع طبیعی کلسیم
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • قند‌های پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آن‌ها را حذف کنید
  • قندهای پنهان در رژیم غذایی خود را بیابید و آنها را حذف کنید
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • بهترین زمان نوشیدن شیر برای کاهش وزن
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • فیلم| شوخی جالب با رونالدو/رونالدو از ترس سکته کرد