Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:27:24 GMT

ساخت زیستگاه های مصنوعی در آب های مرجانی کیش آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۷۴۷۶۲۵

ساخت زیستگاه های مصنوعی در آب های مرجانی کیش آغاز شد

به گزارش ایرنا، مریم محمدی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مرجان های جزیره کیش امکان احیای طبیعی بالایی دارند و این مساله اهمیت حفاظت از زیستگاه های از بین رفته را دوچندان می کند به همین منظور اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برنامه های متعددی برای حفاظت و احیای زیستگاه ها را در دستور کار خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: کاهش فشار بر زیستگاه های طبیعی را از اولیت های مهم اداره محیط زیست بوده که طی سال های گذشته تا کنون مطالعات و اقدامات اجرایی،پژوهشی و حفاظتی مختلفی در این حوزه برای حفاظت زیست بوم دریایی کیش انجام شده است.

محمدی افزود: انجام مطالعات امکان سنجی ایجاد زیستگاه های مصنوعی در نقاط مختلف جزیره در قالب پایان‌نامه دانشجویی، انجام  طرح زیست بوم شناسی دریایی در سواحل کیش و تهیه راهنمای مصور فون و فلور دریایی جزایر کیش، هندورابی، فارور و فارور کوچک با همکاری موسسه ملی اقیانوس شناسی، انجام مطالعات تعیین ظرفیت برد گردشگری سایتهای مرجانی و ارائه الگوی مدیریتی با همکاری دکتر محمدرضا شکری، را بخشی از اقدامات مطالعاتی و پژوهشی سال های اخیر در حوزه محیط زیست کیش است.

وی یادآور شد: ایجاد زیستگاه های مصنوعی  را با ساخت و نصب ۲ مرحله ای تعداد ۶ مجسمه زیر آبی در شرق جزیره، کاشت و قلمه زدن مرجان بر روی ۵۰۰ پلیت بتنی و استقرار آن در پنج نقطه از آبهای سواحل کیش، ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح طبیعی به حجم یک هزار تن در مسیری ۳۰۰ متری، نصب ریف بالها به تعداد ۱۳۰ عدد در  نقطه از آبهای پیرامون جزیره کیش را از اهم اقدامات اجرایی اداره محیط زیست کیش در زمینه ساخت و احیا زیست بوم مرجانی و احیای ذخایر آبزیان است.

رییس اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش افزود: با بیان اینکه زیست بوم مرجانی مهمترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی کیش است، اظهار داشت: زیست بوم مرجانی تعداد بیشماری از آبزیان در مراحل مختلف حیات را در خود جای داده و پشتوانه مهمی در صنعت گردشگری جزیره محسوب می شود.

وی اضافه کرد: وجود مرجان ها با ارزش اقتصادی هر یک متر مربع ۴۷ هزار دلار در آبهای جزیره علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی سواحل، مهمترین عامل جذب توریست بوده و حیات ماهی ها و لاک پشتهای دریایی به آنها وابسته است.

محمدی یادآور شد: در ۲ دهه گذشته وقوع پدیده های سفید شدگی (Bleaching) مکرر ، به علت پدیده  اقلیمی گرم شدن کره زمین، پدیده های طبیعی و تشدید آن به دلیل فعالیت های توسعه ای و گردشگری ، منجر به نابودی بخش قابل توجهی از مرجانهای  این جزیره شده است اما تجربیات گذشته نشان داده که اکوسیستم های مرجانی به خوبی برای ترمیم خود سازش یافته و می تواند به صورت مجدد احیا شود.

وی افزود: امروزه در بیشتر نقاط جهان از روش های مختلفی از جمله احیا آبسنگ های مرجانی، بنابر نحوه تولید مثل (تولید مثل جنسی و تولید مثل غیر جنسی) برای ترمیم و بازسازی اکوسیستم های مرجانی در حال تخریب استفاده می شود که ایجاد زیستگاه مصنوعی و سایت های جدید غواصی، فشارهای ناشی از تراکم گردشگران را در سایتهای طبیعی مرجانی کم و به حفاظت و بازسازی هرچه بیشر آنها کمک می کند.

اداره محیط زیست کیش در راستای انجام فعالیت های حفاظتی، پرتراکم ترین سایت مرجانی در جنوب شرقی جزیره به نام بیگ کورال در محدوده سیمرغ، که به علت نزدیکی به ساحل و عمق پایین آن بسیار در معرض آسیب بود را بویه گذاری حریم کرد و تنها به فعالیت غواصی اختصاص داد و به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی کشور در طول بیش از ۳ هزار متر ساحل معرفی شد.

ممنوعیت واگذاری کلوپهای دریایی جدید با توجه به نتایج طرح "تعیین ظرفیت برد سایتهای مرجانی و تهیه الگوی مدیریت بهینه آن" ، حمایت از دوستداران و فعالان عرصه محیط زیست دریایی و هماهنگی با معاونت اجتماعی برای ثبت انجمن مردم نهاد در حوزه محیط زیست دریایی از دیگر اقدامات اداره محیط زیست جزیره کیش است.

برچسب‌ها آب سنگ های مرجانی سازمان حفاظت محیط زیست کیش جزیره کیش هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آب سنگ های مرجانی سازمان حفاظت محیط زیست کیش آب سنگ های مرجانی سازمان حفاظت محیط زیست کیش جزیره کیش هرمزگان اداره محیط زیست محیط زیست کیش زیستگاه ها جزیره کیش زیست بوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم

حلیا سادات حسینی، در چهارمین روز از هفته زمین پاک و در مراسم پیاده روی خانوادگی و پاکسازی، در تفرجگاه نرجس خاتون در منطقه ۱۵ در جمع فعالین محیط زیست به اهمیت و مشارکت مردم در قبال کاهش پلاستیک و نجات زمین و حفظ آن برای نسل‌های آینده اشاره کرد.

وی به معضلات محیط زیستی که منجر به عدم داشتن زمینی پاک می‌شود اشاره کرد و افزود: عواملی، چون توسعه شهرها، افزایش جمعیت، توسعه نامتقارن و عدم رعایت عدالت محوری در توسعه شهرها، منجر به بروز معضلات متفاوت و گریبان گیر زمین می‌شود.

حسینی در ادامه گفت: آمار‌ها حاکی از آن است که وقتی فرسایش خاک داریم معضلات بسیار زیاد را با از دست دادن اکوسیستم خاک به دست می‌آوریم؛ لذا می‌بایست حفاظت از خاک را به معنای واقعی جدی بگیریم و به مواردی، چون نقاط انفصال فاضلاب‌ها، استفاده از گیاهان بومی، مصرف آب‌های زیرزمینی، کاشت گیاهان همسو و هم جهت با شرایط اقلیمی توجه ویژه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم خاک حاصلخیز و پویا را حفظ کنیم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه به پاکسازی طبیعت اشاره کرد و گفت: در هفته زمین پاک و با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، قصد داریم با انجام کار‌های نمادین این هفته را مهم جلوه بدهیم و حساسیت را در بدنه شهروندان ایجاد کنیم تا نسبت به محیط زیست پیرامون خود و حفظ زمین پاک، دغدغه‌مند شوند.

وی در پایان به موضوع فرهنگ سازی و توانمند سازی شهروندان اشاره کرد و افزود: آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶ درصد از آلایندگی کره زمین مربوط به استفاده از صنایع شیمیایی و پلیمری است که منجر به تولید پلاستیک می‌شود. امیدواریم در آینده با فرهنگ سازی و دغدغه‌مند کردن شهروندان نسبت به کاهش مصرف پلاستیک و حفظ محیط زیست، شاهد هیچ نوع آلایندگی که حیات خاک را به خطر می‌اندازد نباشیم.

منبع: مهر

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم