Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰، هجدهمین دوره از طرح های حمایت از کتابفروشان و مخاطبان کتاب، با برجای گذاشتن آماری قابل توجه به کار خود پایان داد. این دوره از طرح ویژگی هایی داشت که آن را از دیگر دوره ها متمایز کرده بود، مشارکت بالای کتابفروشان، افزایش ۵۰ درصدی یارانه اختصاص یافته به مخاطبان و از سوی دیگر استقبال از این دوره طرح، برخی از نکات این دوره هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کتابفروشان؛ کیست آنکه شکر یکی از هزار کرد؟

در این دوره از طرح فصلی تعداد کتابفروشان عضو به عدد هزار نزدیک شد و ۹۷۵ کتابفروشی در سراسر کشور در آن حاضر بودند و بنا بر آمار نهایی خانه کتاب، بیش از ۹۴۵ کتابفروشی، فروش داشتند. تهران با ۱۶۲ کتابفروشی بیشترین آمار فروش را با رقمی نزدیک به ۴ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان، برای خود ثبت کرده است که باید فروش پستی و تلفنی را در نظر گرفت که بخشی از آن ارسال به خارج از تهران نیز بوده است. پس از تهران، خراسان رضوی با فروش ۳ میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومانی، رتبه دوم پرفروش ترین کتابفروشی ها را در اختیار دارد و که این آمار از ۱۲۳ کتابفروشی در سراسر استان به دست آمده است.

اصفهان نیز با ۹۳ کتابفروشی، فروش حدود ۳ میلیارد تومانی را برای خود ثبت کرده است.

کتاب‌ها؛ حیران بماند هر که درین افتکار کرد

آمار فروش کتاب‌ها در این دوره از طرح ۴۷۴ هزار و ۹۱۶ جلد ثبت شده است که با وجود افزایش قیمت کتاب ها و افزایش تخفیف اختصاص یافته، از فروش طرح بهارانه کتاب که کمتر از ۳ ماه پیش برگزار شد، رقم کمتری را نشان می دهد. در بهارانه کتاب ۱۴۰۰، ۵۶۱ هزار و ۸۹۳ نسخه کتاب  به ارزش بیش از ۲۲ میلیارد تومان به فروش رسید اما در این دوره با وجود افزایش بیش از ۵ میلیارد تومانی فروش نهایی، تعداد کتاب به گونه قابل توجهی کاهش یافته است و شاهد کاهش ۸۶ هزار نسخه ای آن بوده ایم.

تهران با فروش ۷۵ هزار و ۱۴۴ نسخه در جایگاه نخست و پس از آن خراسان رضوی با ۵۴ هزار و ۸۷۳ و اصفهان با بیش از ۴۴ هزار نسخه کتاب، پرفروش ترین استان ها بر اساس تعداد نسخه به شمار می آیند که با تعداد کتابفروشی ها و آمار فروش، چندان دور از ذهن نیست.

افزایش اعتبار؛ آن کو که نظر ز سر اعتبار کرد؟

افزایش ۵۰ درصدی اعتبار طرح و رسیدن آن از ۲۰۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان، با این که رقم فروش کتاب را افزایش داد، نتوانست روی فروش نسخه ها تاثیر بگذارد، هر چند آمار فروش نشان می دهد که رقم فروش نهایی طرح قایب توجه بوده است و افزایش ۳۵ درصدی از فروش نهایی راشاهد بوده ایم. 

افزایش اعتبار با توجه به پایان ترم تحصیلی دانشگاه ها و قرار گرفتن در میانه تابستان، فرصتی برای فروش کتاب های غیر درسی بوده است که قیمت تمام شده آن ها یارانه های مخصوص دانشگاهی را ندارد و کتاب های عمومی به نوعی با افزایش قیمت مهارناپذیر مواجه هستند، شاید بخشی از ناهماهنگی میان فروش ریالی، افزایش اعتبار و تعداد نسخه ها همین نکته باشد.   

طرح تابستانه ۱۴۰۰؛ ما را به حسن عاقبت امیدوار کرد

پایان طرح تابستانه کتاب ۱۴۰۰، به طور کلی نشان دهنده تفاوت هایی در روند برگزاری طرح های حمایتی از ناشران، کتابفروشان و مخاطبان کتاب است اما دستاوردهای آن باید در طول زمان سنجیده شود اما در عین حال باید این نکته را در نظر گرفت که هوشمندی در افزایش اعتبار با توجه به دوره های گذشته، نکته مهم این دوره بوده است.

این دوره از طرح که آخرین دوره آن در دوران وزارت سیدعباس صالحی و دولت دوازدهم خواهد بود، روندی چون همیشه را در پیش گرفته است، چارچوبی که به قول معاون خانه کتاب و ادبیات ایران، اکنون به ثبات رسیده و نیازی به تغییر در کلیات ندارد، این طرح ها از جمله حمایت هایی است که کتابفروشان، برگزاری آن را در ایام رکود فروش کتاب در همه‌گیری کووید ۱۹ ضروری می دانند.

طرح های فصلی در دوران کرونا یکی از مهم ترین حمایت هایی بوده که از طرف معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران و کتابفروشان انجام شده است و به ویژه در سه سال اخیر، با پرداخت های به موقع و تسویه کامل حساب ها در سریع ترین زمان ممکن، فرصت نجات بخشی به ویژه برای کتابفروشی های مستقل را رقم زده است که باید دید در پاییز و زمستان ۱۴۰۰ نیز شاهد برگزار خواهیم بود؟ 

طرح‌های فصلی فروش کتاب

به گزارش ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۴ برای هدفمندکردن یارانه نشر طرح های فصلی فروش کتاب را آغاز کرد؛ در این طرح ها کتابفروشی ها می توانند روی فروش کتاب به خریداران تخفیف بدهند و مبلغ تخفیف داده شده را از وزارت خانه دریافت کنند. در این طرح ها که با نام طرح های فروش فصلی مشهور شده اند، توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی هایی که شرایط لازم را داشته باشند انجام می‌شود که آن‌ها می توانند کتاب های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت داشته باشند به خریداران بفروشند.

تاکنون بیش از ۱۷ طرح فصلی کتاب برگزار شده و هجدهمین دوره طرح توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها (طرح‌های فصلی فروش کتاب)، با عنوان تابستانه کتاب ۱۴۰۰ از نهم تا پانزدهم مردادماه، در کتابفروشی‌های عضو طرح سراسر کشور برگزار شد.

برچسب‌ها طرح تابستانه کتاب 1400 تهران کتاب کتابخوانی طرح های ترویجی کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ایوب دهقانکار

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طرح تابستانه کتاب 1400 تهران کتاب طرح تابستانه کتاب 1400 تهران کتاب کتابخوانی طرح های ترویجی کتابخوانی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ایوب دهقانکار تابستانه کتاب ۱۴۰۰ دوره از طرح افزایش اعتبار طرح تابستانه کتابفروشی ها طرح های فصلی آمار فروش فروش کتاب کتاب ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۷۸۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال خوانندگان از کتاب پر فروش ترگل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرکز اصفهان ؛ عماد دولت آبادی نویسنده کتاب گفت:کتاب ترگل، یکی از پرشمارش‌ترین کتاب سال‌های اخیر درباره‌ی پوشیدگی و حجاب است که اینک به چاپ نود رسیده است.


دولت آبادی افزود: این کتاب برگرفته از سخنرانی‌های آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی است که با زبانی شیوا و بیانی رسا به سوالات و دغدغه‌های مربوط به حجاب پاسخ داده‌اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  •  افزایش حدود ۱۴۰۰ تایی اتوبوس‌های پایتخت در ۳۲ ماه اخیر/ ۲۵ میلیون یورو به نفع ایران عمل کردیم
  • افزایش ۱۴۰۰ اتوبوس به پایتخت در ۳۲ ماه اخیر
  • استقبال خوانندگان از کتاب پر فروش ترگل
  • افزایش ۳۳ درصدی خدمات پستی البرز در خرید و فروش اینترنتی
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور