Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود رضا الهی فرد کارشناس بورس کالا در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که اوراق خرید دین کالایی چیست؟ اظهار کرد: بورس کالای ایران از سه بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار مالی تشکیل شده که اوراق خرید دین کالایی در بخش بازار مالی و در کنار ابزار‌هایی از جمله سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق‌های کالایی قرار دارد که هدف اصلی بخش بازار مالی بورس کالای ایران، تامین مالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: به طور کل اوراق خرید دین کالایی، اوراقی هستند که به کمک آن‌ها تولید کننده‌ها می‌توانند، طلبی را که دارند، به برگه بهادار تبدیل کنند و آن را در بازار بورس کالای ایران به فروش برسانند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: در واقع اوراق خرید دین کالایی، یک ابزار تأمین مالی با روش تنزیل مطالبات برای دارنده گواهی فروش نسیه کالا در بورس کالای ایران است.

بیشتر بخوانید

 ارزش سهام عدالت در مقایسه با دیروز ۱.۲درصد افزایش یافت

او گفت: این ابزار، از طریق وصول مطالبات فروشندگان کالای نسیه، به تأمین سرمایه در گردش تولید کمک شایانی می‌کند. سررسید این اوراق حداکثر یک ساله خواهد بود. البته فروش‌های نسیه به صورت سه ماهه تا ۶ ماهه انجام می‌شود، اما در دستورالعمل معاملاتی اوراق خرید دِین این مدت حداکثر یک سال در نظر گرفته شده است.

این کارشناس بورس کالا در رابطه با مزیت‌های این اوراق بیان کرد: در شرایط عدم رونق بازار کالا که خریداران توان خرید نقدی مواد اولیه مورد نیاز خودشان را ندارد به خرید نسیه رو می‌آورند، فروشندگان نیز حسب شرایط بازار مجبور به فروش نسیه می‌شوند از طرفی هم، فروش نسیه موجب عدم ورود نقدینگی به واحد تولیدی می‌شود که سرمایه در گردش واحد را دچار مشکل می‌کند، لذا یکی از مزایای مهم این ابزار برطرف کردن مشکل فروشنده کالا (تولید کننده) است که مجبور به فروش نسیه شده است.

الهی فرد گفت: با این روش فروشنده مطالبات خودش را به اوراق خرید دین کالایی تبدیل و از طریق فروش اوراق مزبور مطالبات آتی خود را در زمان حال نقد و مشکل نقدینگی خودش را حل می‌کند.

این کارشناس بورس کالا در پایان بیان کرد: مزیت مهم دیگر این اوراق این است که، با مرتفع شدن مشکل تأمین نقدینگی فروشنده در فروش‌های نسیه، فروشنده در شرایط رکود بازار بدون نگرانی از عدم تأمین نقدینگی برای سرمایه در گردش خودش، اقدام به فروش نسیه می‌کند که این موضوع مشکل خریدارانی که توان خرید نقدی کالا از فروشنده را ندارند نیز مرتفع کرده است. به طور کلی، این ابزار موجب تسهیل فرآیند تولید می‌شوند و به چرخه اقتصادی کشور به ویژه در شرایط رکود اقتصادی کمک می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه بورس کالا بورس ایران اوراق خرید دین کالایی بورس کالای ایران بورس کالا فروش نسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۴۸۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد

محمد حسین عطایی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در نشست بررسی وضعیت تولید مرغ گفت: اصلی‌ترین هدف وزارت جهادکشاورزی کمک به تولید کننده و حمایت از مصرف کنندگان است.

وی افزود: تولید مرغ با سیاست‌های سال گذشته با افزایش جوجه ریزی و تولید گوشت مرغ و آرامش بازار همراه بود، اما نباید افزایش تولید و کاهش قیمت باعث متضرر شدن تولیدکنندگان شود.

عطایی یادآور شد: همه زنجیره تولید به نحوی به هم متصل هستند و نبایستی در چرخه تولید و اقتصاد جامعه تولید کننده و مصرف کننده متضرر شوند.

وی اضافه کرد: ظرفیت تولید مرغ منجمد صادراتی را باید افزایش داد تا تولید کنندگان و مرغداران دچار ضرر نشوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: وضعیت تولید مرغ در استان و کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی دارد و انتظار می‌رود در این برهه مازاد تولید دشته باشیم که با انجماد و صادرات ازتولیدکنندگان می‌توان حمایت کرد.

عطایی افزود: بایستی ظرفیت عمل آوری و فروش مرغ به پشتیبانی امور دام را افزایش داد تا مرغ مازاد تولیدی منجمد و صادر شود.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان و کشتارگاه‌ها می‌توانند با صادرات مرغ، در امر تولید مشارکت کنند تا بازار تنظیم شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • ورود صندوق ملی مسکن به بازار خرید سیمان از طریق بورس
  • محدودیتی در خرید مرغ مازاد تولیدی استان قزوین وجود ندارد
  • فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، این مقاله را بخوانید
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • قانون جدید مالیات؛ زمینه ساز کتمان معاملات
  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس