Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحلیگر و کارشناس مسائل سیاسی گفت: غربی‌ها روحیه روحانی را کاملا آنالیز کرده‌اند و می‌شناسند. آنها می‌دانستند که از روحانی می‌شود امتیاز گرفت اما با توجه به سوابق، این امتیازگیری از رئیسی سخت است.

به گزارش مشرق، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با ناصر ایمانی، تحلیگر و کارشناس مسائل سیاسی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مذاکرات برای رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم باید ادامه پیدا کند

- رئیسی در صحبت‌های دیروزش در مراسم تحلیف به این موضوع تاکید کرد که رفع تحریم‌های ظالمانه از طریق دیپلماسی صورت می‌گیرد، بنابراین او هم به این موضوع تاکید دارد و اساسا در شرایط فعلی راه‌حلی جز ادامه فعالیت‌های دیپلماتیک نیست.

- اینکه فرآیندهای دیپلماتیک تا چه زمانی قرار است ادامه پیدا کند، موضوع دیگری است، درواقع شروع کار دولت رئیسی در زمینه مساله برجام و تحریم‌ها علی‌القاعده باید ادامه روند مذاکرات باشد، چون اینجا نظرات دیگری هم هست.

رئیسی نظرش بر ادامه مذاکرات دیپلماتیک است

- رئیسی نظرش بر ادامه مذاکرات دیپلماتیک است، بنابراین از نظر ایران دولت آمادگی دارد که مذاکرات را ادامه بدهد.

- اینکه تیم مذاکره‌کننده ایران چگونه باشد و مذاکرات با چه موضوعاتی، با چه دستورکاری و تا چه زمانی ادامه پیدا کند آن مبحث دیگری است.

طرف مقابل از عجله دولتمردان برای رسیدن به هر توافقی سوءاستفاده کرد

- انتقادی که منتقدان درطول پنج‌سال گذشته می‌کردند، این بود که این رویکرد عجله و به‌نوعی تمایل به اینکه این کار انجام شود توسط ایران، نشان‌دهنده خوشبینی، اعتماد به طرف و خوشحالی ما از رسیدن به هر نوع توافقی بود و این خوشبینی منجر به این شد که طرف مقابل از این شرایط بهره‌برداری کند.

- این یک اصل است درباره کشورهای قدرتمند غربی که اگر شما یک قدم به‌سمت آنها بروید آنها سه قدم به‌سمت عقب می‌روند. همین اتفاق هم افتاد؛ به‌موجب اینکه آنها احساس کردند ما تمایل داریم که مذاکرات حتما به‌نتیجه برسد، مواضع خودشان را سخت‌تر و اصطلاحا گران‌فروشی کردند و امتیازات زیادی گرفتند و امتیازی هم ندادند. این رویکردها در دولت رئیسی تغییر خواهد کرد.

امتیازگیری از رئیسی سخت است یا نشدنی است

- مسلما غربی‌ها و سرویس‌های جاسوسی آنها بسیار خوب روحیات دولتمردان کشورهای دیگر را آنالیز کردند و می‌شناسند.

- اینها مشی و روحیه روحانی و رئیسی را کاملا آنالیز کرده‌اند و می‌شناسند. آنها می‌دانستند که از روحانی می‌شود امتیاز گرفت اما با توجه به سوابق، این امتیازگیری از رئیسی سخت است یا اصلا نشدنی است، بنابراین باید عزم خودشان را جزم کنند که این مذاکرات را این دوره با رئیسی انجام بدهند و نه تیم روحانی.

۹۰ درصد اعضای کابینه رئیسی اشتهار به چهره جناحی بودن ندارند

- رئیسی دیروز چندبار در مجلس از تعبیر «دولت وفاق ملی» استفاده کرد. قاعدتا باید اصل را بر این بگیریم که او با درایت و فکر این تعبیر را انتخاب کرد.

- رئیسی در صحبت دیروزش تاکید کرد که دولت وفاق ملی، دولتی برای همه جناح‌های سیاسی، همه اقشار، قومیت‌ها، زبان‌ها و... است، حتی از تعابیرش در زمینه جناحی هم اصلا نمی‌توانید برداشت کنید که اشاره‌ای به جناح اصولگرا یا انقلابی ارزش‌مدار داشته‌ و در کلام او چنین چیزی نمی‌بینید. بلکه برعکس دولت وفاق ملی، فراجناحی می‌گویند.

- اگر به اسامی‌ای که درباره کابینه او مطرح است دقت کنید، تقریبا بیش از ۹۰ درصد از اعضای کابینه اشتهار به چهره جناحی بودن ندارند. نمی‌توانید به آنها نسبت بدهید که از فعالان جبهه اصولگرا هستند.

چاره‌ای جز تشکیل یک دولت ملی برای عبور از وضعیت فعلی نداریم

- چهره کابینه رئیسی، غیرجناحی است، چهره‌های معروف یا غیرمعروف اصولگرا در این اسامی احتمالی نیستند. از بین این اسامی شما وقتی شما در گوگل سرچ می‌کنید به‌سختی می‌توانید اظهارنظری پیدا کنید که به‌تعبیر جناحی اشاره کرده باشند.

- این‌گونه کابینه چیدن نشان‌دهنده رویکرد ایشان است که اگر ما بخواهیم از این شرایط حساس کشور عبور کنیم، چاره‌ای نداریم که یک دولت ملی تشکیل بدهیم و از اختلاف‌نظرهای سیاسی، اعتقادی، مذهبی و قومی عبور کنیم.

تقسیم‌بندی‌ رئیسی فقط شناسنامه ایرانی است

- فقط تقسیم‌بندی‌ ایشان شناسنامه ایرانی است و این یک اقدام متهورانه و جالب از سمت او است.

- البته اینکه یک کابینه از همه جناح‌ها باشد، تعابیری ساده‌لوحانه است. اینها وفاق ملی نیست؛ وفاق ملی این است که دولت یک دولتی باشد که جهت‌گیری جناحی پررنگ در عملکردش نداشته باشد؛ برخلاف روحانی که بسیار جناحی عمل و جامعه را متفرق کرد. دولت روحانی، دولت الیگارشی بود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا تحولات افغانستان المپیک توکیو ناصر ایمانی دولت روحانی برجام روزنامه فرهیختگان دولت رئیسی سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم کابینه رئیسی وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۱۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی با انتشار ویدیویی نوشت: در تحلیلی گفتم؛ با درآمد ۳۵ میلیارد دلاری نفت، ثبت تورم ۵۰-۴۸ درصدی در سال ۱۴۰۲ قابل قبول نمی‌باشد و دولت نمی‌تواند ژست مبارزه با تورم بگیرد! 

همتی افزود: بلافاصله دستور تخریب صادر شد که زمان شما چنین بود و چنان… میدانید دلیل اصلی عدم توفیق دولت سیزدهم در تحقق وعده کنترل تورم و نرخ ارز چیست؟ 

همتی گفت: یک علت مهم این است که طی دو سال و نیم گذشته، این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است، یعنی پایه پولی در ۳۰ماه، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است، درحالیکه از زمان هوخشتره تا شهریور ۱۴۰۰، جمع این رقم، ۵۱۹ همت بوده است!

دیگر خبرها

  • طعنه سنگین روحانی به وضعیت مشارکت در انتخابات
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • علامت استاد حقیقی داشتن تزکیه برای تسخیر قلوب است
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی
  • (ویدیو) طعنه سنگین مجری صدا و سیما به دولت رئیسی
  • برای بازگشت سه امتیاز شمس آذر مذاکرات متعددی انجام شده است
  • ادامه حمایت دولت رئیسی از طرح نور؛ مورد استقبال قرار گرفته