Web Analytics Made Easy - Statcounter

اداره محیط زیست منطقه آزاد کیش با کمک بخش خصوصی برای کاهش فشار بر زیستگاه‌های طبیعی مرجانی، به ایجاد اکوسیستم‌های مصنوعی و تکثیر مرجان در آب‌های جزیره اقدام کرد.   به گزارش پول نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست این سازمان زیست بوم مرجانی را مهمترین و پرتولیدترین اکوسیستم دریایی کیش عنوان کرد و گفت: زیست بوم مرجانی تعداد بیشماری از آبزیان در مراحل مختلف حیات را در خود جای داده و پشتوانه مهمی در صنعت گردشگری جزیره محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش افزود: وجود مرجان‌ها با ارزش اقتصادی هر یک متر مربع ۴۷ هزار دلار در آب‌های جزیره علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی سواحل، مهمترین عامل جذب توریست بوده و حیات ماهی‌ها و لاک پشت‌های دریایی به آن‌ها وابسته است.

به گفته مریم محمدی در دو دهه اخیر وقوع پدیده‌های سفید شدگی (Bleaching) مکرر، به علت پدیده اقلیمی گرم شدن کره زمین، پدیده‌های طبیعی و تشدید آن به جهت فعالیت‌های توسعه‌ای و گردشگری، منجر به نابودی بخش قابل توجهی از مرجان‌های این جزیره شده است، اما تجربیات گذشته نشان داده که اکوسیستم‌های مرجانی به خوبی برای ترمیم خود سازش یافته و می‌تواند به صورت مجدد احیاء شود.

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد: امروزه در اغلب نقاط جهان از روش‌های مختلفی از جمله احیا آبسنگ‌های مرجانی، بنابر نحوه تولید مثل (تولید مثل جنسی و تولید مثل غیر جنسی) برای ترمیم و بازسازی اکوسیستم‌های مرجانی در حال تخریب استفاده می‌شود، ایجاد زیستگاه مصنوعی و سایت‌های جدید غواصی، فشار‌های ناشی از تراکم گردشگران را در سایت‌های طبیعی مرجانی کم و به حفاظت و بازسازی هرچه بیشر آن‌ها کمک می‌کند، همچنین می‌تواند منجر به افزایش ذخایر آبزیان، تنوع زیستی آن‌ها و حفظ مرجان‌ها به عنوان گونه‌های در معرض خطر شود.

محمدی اظهار داشت:مرجان‌های جزیره کیش از امکان احیای طبیعی بسیار بالایی برخوردارند و این امر اهمیت حفاظت از زیستگاه‌های از بین رفته را دوچندان می‌کند به همین منظور اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برنامه‌های متعددی برای حفاظت و احیای زیستگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: کاهش فشار بر زیستگاه‌های طبیعی را از اولیت‌های مهم اداره محیط زیست بوده که طی سال‌های گذشته تا کنون مطالعات و اقدامات اجرایی، پژوهشی و حفاظتی مختلفی در این حوزه برای حفاظت زیست بوم دریایی کیش انجام شده است.

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش انجام مطالعات "امکان سنجی ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی در نقاط مختلف جزیره" در قالب پایان نامه دانشجویی، انجام طرح" زیست بوم شناسی دریایی در سواحل کیش" و تهیه "راهنمای مصور فون و فلور دریایی جزایر کیش، هندورابی، فارور و فارور کوچک" با همکاری موسسه ملی اقیانوس شناسی – آقای دکتر رضایی، انجام مطالعات "تعیین ظرفیت برد گردشگری سایت‌های مرجانی و ارائه الگوی مدیریتی" با همکاری آقای دکتر شکری، را بخشی از اقدامات مطالعاتی و پژوهشی سال‌های اخیر در حوزه محیط زیست کیش بر شمرد.

وی همچنین "ایجاد زیستگاه‌های مصنوعی" را با ساخت و نصب دو مرحله‌ای تعداد ۶ مجسمه زیر آبی در شرق جزیره، کاشت و قلمه زدن مرجان بر روی ۵۰۰ پلیت بتنی و استقرار آن در ۵ نقطه از آب‌های سواحل کیش، ساخت زیستگاه مصنوعی با مصالح طبیعی به حجم هزار تن و در مسیری ۳۰۰ متری، نصب ریف بال‌ها به تعداد ۱۳۰ عدد در ۳ نقطه از آب‌های پیرامون جزیره کیش را از اهم اقدامات اجرایی اداره محیط زیست کیش در زمینه ساخت و احیا زیست بوم مرجانی و احیای ذخایر آبزیان عنوان کرد.

بر اساس این گزارش اداره محیط زیست کیش در راستای انجام فعالیت‌های حفاظتی، پرتراکم‌ترین سایت مرجانی در جنوب شرقی جزیره به نام بیگ کورال در محدوده سیمرغ، که به علت نزدیکی به ساحل و عمق پایین آن بسیار در معرض آسیب بود را بویه گذاری حریم کرد و تنها به فعالیت غواصی اختصاص داد و به عنوان بزرگترین منطقه حفاظت شده دریایی کشور در طول بیش از ۳ هزار متر ساحل معرفی شد.

گفتنی است ممنوعیت واگذاری کلوپ‌های دریایی جدید با توجه به نتایج طرح "تعیین ظرفیت برد سایت‌های مرجانی و تهیه الگوی مدیریت بهینه آن"، حمایت از دوستداران و فعالان عرصه محیط زیست دریایی و هماهنگی با معاونت اجتماعی برای ثبت انجمن مردم نهاد در حوزه محیط زیست دریایی از دیگر اقدامات اداره محیط زیست جزیره کیش می‌باشد.

اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش همچنین بازسازی و اختصاص ساختمان واقع در جنوب جزیره به پایگاه محیط بانی و مرکز تکثیر جنسی مرجانها، ابلاغ جداسازی سنگ‌های مرجانی بزرگ حاصل از انجام حفاری‌های سطح جزیره برای ایجاد زیستگاه مصنوعی به شرکت عمران و خدمات شهری کیش، ابلاغ ساخت قالب‌های ریف بال و سازه‌های بتنی به شرکت مدیریت و توسعه بنادر و فرودگاه‌های کیش، استقرار زیستگاه‌های مصنوعی با استفاده از سنگ‌های مرجانی و سازه‌های بتنی، استفاده از خرده مرجان‌های توقیفی از مسافران با همکاری گمرک فرودگاه برای ایجاد زیستگاه مصنوعی و تکثیر هرچه بیشتر مرجان‌ها با حمایت از فعالین محیط زیست و بخش خصوصی را با هدف احیای ذخایر و توسعه سایت‌های مصنوعی غواصی به جد در دستور کار خود قرارداده است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: زیست بوم های مرجانی زیستگاه های مصنوعی زیستگاه های مصنوعی زیستگاه مصنوعی ایجاد زیستگاه زیستگاه ها مرجان ها زیست بوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۷۵۳۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم

خانم شجاعی مدیر دبستان استثنایی نوید سعادت شهر اظهار کرد: در پی وزش باد چند جوجه جغد از لانه هایشان به بیرون پرتاب شده بودند.

او گفت: در تماس تلفنی با اداره محیط زیست، نیرو‌های محیط زیست به همراه یکی از تیمارگران این اداره به مدرسه آمدند و جوجه‌ها را به لانه هایشان بازگرداند.

در دبستان استثتایی نوید، درختان کهنسال کاج با ارتفاع بیش از ۱۵ متر وجود دارد که جمعی از پرندگان به علت بلند بودن این درختان آشیانه خود را بر روی این درختان ساخته اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • کشف بیش از ۶۰۰ متر تور ماهیگیری از صیادان غیرمجاز
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • نجات جوجه جغد‌هایی که به بیرون لانه پرتاب شده بودند + فیلم
  • نجات جوجه جغد‌ها در پاسارگاد
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • فیلیپین توافق بر سر آبهای مورد مناقشه با چین را رد کرد
  • حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی در بوشهر/برداشت بارناکل غیرقانونی است
  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت